Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aan?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aan?

Bericht door Lieselotje »

In het Vlaardingse asiel zit nu al een aantal weken een schattig, lief poesje, waarvan
de leeftijd onbekend is en ze heeft chronische niesziekte.
Ik zit iedere keer te kijken en vindt haar zo lief om te zien en ach denk ik zal ik dan toch
een ouder poesje nemen met een probleem.
Vraag me af of dit poesje heel benauwd is en of ze vaak naar de dierenarts moet.
Ik zag in een ander topic waarin iemand vraagt over een kitten met niesziekte jullie advies
het niet te doen en voor een gezond kitten te gaan.
Dus twijfel ik, ook in mijn omgeving werd al gezegd, die niesen de hele boel onder, ik zou het niet doen!

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... laardingen

Wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Kurgel »

Schijnt best goed te gaan als je ze L-lysine door het eten geeft. En als ze echt ziek en gekleurde klodders niest wordt een keer antibiotica. Schijnen ze best heel goed mee te kunnen leven, en het ene geval is het andere niet. Sommigen steekt het alleen heel af en toe weer de kop op. In ieder geval zorgen dat haar weerstand hoog genoeg is met goed voer en vitamines. En zo te horen ben je flink verliefd op dat katje en je vergeeft het jezelf vast niet als je haar geen kans geeft.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zeer realistisch genomen zal dit lieve poesje de aankomende jaren regelmatig dierenartsen zorg nodig hebben. Dit is iets wat je moet incalculeren. Kan je dit dragen, dan lijkt het mij geen probleem.

Ik heb zelf een 9 plusser uit het asiel gehaald met FCGS (chronische slijmvliesontsteking) en een eeuwig traanoog, wat te maken kan hebben met niesziekte virus (drager). Het verhelpen van fcgs heeft best wat kosten met zich meegebracht. Eerste tijd geprobeerd te onderdrukken met prednison. Toen dat niet hielp volledige gebitsanering op hoektanden en kleine snijtanden na. Na deze sanering werd ze heel ziek, moest 2 dagen opgenomen worden met hoge koorts en gezwollen kat
( bijna 2x zo groot als normaal).

Nu zijn we zeker een jaar verder en gaat heel goed met het poesje, geen problemen meer en leeft volledig op. Maar het hele traject heeft zeker een kleine 1000 euro gekost.

Wil je dit en kan je dit, dan is het onzettend bevredigend om zo'n beestje met een geschiedenis een tweede kans op geluk te geven.

Heel mooi poesje trouwens! Die jij op het oog hebt...
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Kurgel »

Ja, je moet wel incalculeren dat deze kat dus wel wat extra kosten met zich mee kan brengen. Is dat geen probleem dan zou ik er voor gaan. Wordt dat lastig, geef haar dan een kans bij iemand die dat wel kan.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Lieselotje »

Dank je wel voor jullie ervaringen en adviezen.

Tja blijf ik nog even dubben en ga ik misschien toch even kijken bij het asiel en me nader laten informeren.

Denk ook nog aan om eventueel 2 kittens te nemen, mede door wat ik hier op het forum heb
gelezen.
Hihi twijfel, twijfel :???:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door ErikPhilippus »

Het raakt me wel dat je serieus overweegt om dit beestje een kans te geven, en niet gaat voor de weg van de minste weerstand. Hoewel lastig, zijn er wel mogelijkheden om de chronische niesziekte onder controle te krijgen, chinese kruiden, homeopathie, weerstand verhogen, stress verminderen, .... Als je het aandurft, vind ik dat echt top!

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Cerna »

Mijn Amber kreeg op 5-jarige leeftijd niesziekte ondanks dat ze jaarlijks ingeënt was. Ook wij hebben eerst zo'n 4x per jaar een prik met Prednison geprobeerd en in het begin hielp dat geweldig.
Amber is nu 12,5 en snottert nog steeds, maar met vlagen en lang niet meer zo erg dan vroeger en dat komt vooral doordat ze 2x daags 5 druppeltjes Luchtwegcompositum krijgt van de Groene Os en een lik Nutriplusgel voor de weerstand. Ik heb voor Amber ook L.lysine gehad, maar dat hielp helaas niet

Wanneer ik naar de foto's kijk zie ik een prachtige poes die waarschijnlijk heel graag een eigen huisje zou willen hebben. Ik zou er dus voor gaan en luchtwegcompositum (Medpets) kopen. Dat kost geen vermogen en waarschijnlijk kun je je heel veel dierenartskosten besparen.
Dierenartsen kunnen ook niet zoveel met niesziekte omdat het een virus is en geen bacterie en dus heeft antibiotica weinig zin. Ik verwacht daarom niet zoveel dierenartskosten. Tenminste niet vanwege de niesziekte :smile:
.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Lieselotje »

Dank jullie wel voor deze lieve berichtjes en advies, ik ga straks naar het asiel om te kijken hoe en of ze reageert op me en wat ze me daar over haar kunnen vertellen hoe het nu met haar gaat.
Ik laat jullie weten hoe dat is gegaan.
Cerna dat is fijn dat jij mij het advies geeft over die homeopatische middelen, mijn broer heeft jarenlang zijn kat behandeld met homeopatische tabletjes tegen blaasgruis en dat is heel lang goed gegaan.


Spannend hihi, tot later ;-)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door pinguin »

Ik vind het super om te lezen dat je deze kat over weegt en zou te lezen ben je al stapel verliefd op deze kat. Ik hoop voor je dat er een klik is en dat ze je meer informatie kunnen geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door nellebel »

Mijn Flippie had ook chronische niesziekte. Nooit een moment spijt gehad. Liefste poesje wat je kon bedenken en gesnotter viel mee. Ook zij kreeg homeopatisch middel voor de weerstand

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb zo het voorgevoel dat dit poesje wel een mandje vindt bij Lieselotje ....
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Lieselotje »

Ha allemaal,

Nou het was een reis naar het dierenasiel met hindernissen, maar na een uur en kwartier lopen ben ik er aan gekomen.
Daar werd ik opgevangen door een dame die vertelde dat het poesje altijd zeer benauwd is en behandeld wordt met homeopatische middeltjes, maar niets slaat aan.
Ze zijn zelfs met accupuntuur met haar bezig, ook geen resultaat, ze blijft heel benauwd. Ze is ook gespoeld :???:
Verder heeft ze een poliep, de ene dame vertelde dat ze niet onder narcose kon omdat ze daar te oud, zwak en zo voor was, de andere dame vertelde dat ze wel degelijk onder narcose is bekeken, maar dat die poliep zo diep in het oor zit, dat ze niet kunnen opereren en een lange narcose zou ze waarschijnlijk niet aan kunnen.
Maar goed toch bij de poes gaan kijken en een poosje bij haar gezeten, je hoorde haar benauwdheid heel goed.
Ze reageerde niet echt lief naar me en sloeg zelfs haar nageltjes uit.
Ik heb besloten om het niet te doen, mede doordat het medisch zo gecompliceerd allemaal is.
Ze weten ook niet of ze gesteriliseerd is, maar goed dat maakt niet zo uit voor mij.
Wat ik het meest dramatische vindt is dat ze haar zo veel middeltjes en behandelingen al hebben gegeven en dat het niet aanslaat.
Ik heb geen idee wat ik dan in de toekomst allemaal ga meemaken met zo'n diertje.
Was het alleen de chronische niesziekte en zou ik het in rust kunnen brengen met de middeltjes die jullie aanraden dan zou ik er voor zijn gegaan, maar nu is het mij te heftig allemaal.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door nellebel »

Begrijp het heel goed. De vraag is ook wat voor leven zo'n beestje sowieso heeft als ze zo benauwd is. Eigenlijk ook heel zielig maar zeker geen reden om haar mee te nemen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door Dinky »

Poeh, dat klinkt medisch inderdaad wel heel erg gecompliceerd en onduidelijk allemaal!
Gecombineerd met dat je niet gelijk de klik voelde toen je er was maakt het een hele verstandige keuze om het niet te doen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Chronische niesziekte oude poes, wat raden jullie mij aa

Bericht door pinguin »

Ik vraag mij ook net als Wendy af wat de kwaliteit van leven nog is als ze al zoveel hebben geprobeerd.

Ik snap je keuze om het niet te doen als ik dit zou weten zou ik het ook niet doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie