Twijfel over tweede kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Furguson
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2017 17:36
Locatie: Den Haag

Twijfel over tweede kat

Bericht door Furguson »

Hoi allemaal!

Ik twijfel over het nemen van een tweede kat. Ik moet zeggen dat ik niet heel erg veel kennis nog heb over kattengedrag, ik wil me hier graag meer in verdiepen. Ik zal zoveel mogelijk details geven zodat jullie een volledig beeld hebben van de situatie.

Ik heb een kat, hij is 3,5 en is 13 weken bij zijn moeder gebleven. Dino is blind geboren en kan hier goed mee omgaan. Zijn moeder is een Maine Coon en vader onbekend. Hij is als enige kitten geboren, hij heeft dus nooit nestgenoten gehad, anders had hij waarschijnlijk wel een broertje meegekregen hierheen. We wonen op een vrij krap appartement met een klein balkon. De kat is avontuurlijk, maar is een makkelijke binnenkat door zijn blindheid; hij vindt namelijk alles interessant wat er eerst nog niet lag. Hij is overigens gecastreerd.

Als wij een poosje op vakantie zijn, mag hij altijd naar mijn ouders die een flink huis en een tuin hebben. De buurvrouw daar heeft zelf 5 of 6 katten en die komen alleen in haar tuin en die van mijn ouders, en Dino is buiten met die katten erg vriendelijk en speelt graag met ze. Als ze bij mijn ouders naar binnen lopen jaagt hij ze wel het huis uit.

Nu vraag ik me dus af of we er goed aan doen om een tweede kat te nemen. Als alles goed gaat heeft mijn partner binnenkort werk en zit hij dus meer alleen thuis dan normaal. Hij is erg aandachtsbehoevend en krabt vaak het behang kapot als hij aandacht zoekt. Ik denk dus dat hij misschien baat heeft bij een maatje, vooral omdat hij dus ook geen sociaal contact buiten krijgt.

Ik vraag me alleen af of het wel een goed idee is ze samen op een klein oppervlakte te houden, ze kunnen elkaar slecht uit de weg mocht het toch niet werken. (We hopen over anderhalf jaar oid groter te gaan wonen). Zeker omdat hij dus ook territoriaal doet bij mijn ouders' huis, maar misschien valt dat op te lossen met een goede introductie? Ook ben ik bang omdat hij geen lichaamstaal kan lezen dat er sneller ruzie komt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Dinky »

Ik vind het erg lastig te beoordelen.

Het zou zeker goed kunnen gaan met een rustige introductie aangezien het met die andere katten ook gaat. Het kan ook niet goed gaan gezien het territoriale gedrag. Wanneer het niet goed zou gaan heb je dus in ieder geval een plan b nodig.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Lopke »

Ik heb altijd meerdere katten gehad in mijn leven.
Maar toch is steeds de eindconclusie geweest, als ze volwassen zijn, zijn ze gelukkiger zonder ( een enkeling daargelaten ) Ze hoeven de aandacht niet te delen, en hoe leuk het ook lijkt, vaak is er veel onderlinge strijd.
Tenzij je een groot terrein hebt of een groot huis, dan zoekt ieder op zijn eigen plekje zijn aandacht.

De enige rede waarom we een kitten aanhouden, is voor de fok, maar de doorslaggevende rede is dat we meer dan voldoende ruimte hebben, mocht dochter en moeder niet gaan, wordt dochter verkocht en blijft mams Lops alleen en krijgt alle aandacht van 2 man sterk.

Wij verkopen de kittens alleen maar aan mensen die nog geen kat hebben.
En het daarbij willen laten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Anne »

Ik vind dit ook lastig. Aangezien hij alleen is opgegroeid en een hele tijd jullie huis voor hem alleen heeft gehad. Wat je kunt proberen is te kijken bij een asiel bij jou in de buurt voor een kat.
Bij veel asiels mag je de kat namelijk weer terug brengen als het niet klikt thuis, of kun je een proefperiode afspreken. Wel eerst even vragen of dat mogelijk is
De enige rede waarom we een kitten aanhouden, is voor de fok
Dit vind ik een kromme rede, de asiels zitten elk jaar weer vol met moeder poezen en hun kittens
Elk jaar weer worden er gastgezinnen gevraagd
Kun je zo iets niet overwegen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Lopke »

Dat mag jij een kromme rede vinden, daarom blijft kitten ook bij ons, in de cattery, en niet bij jou ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Ilone »

Kan jij ook normaal antwoorden als iemand het niet met je eens is?
Ik ben het met Anne eens, maar goed, denk niet dat je daarover vreemd staat te kijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lopke

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Lopke »

Das fijn, maar ik wist al dat je die mening had ;-)
Ik kap de discussie af, er zijn hier nogal wat verhitte discussies over geweest, nog een keer lijkt me vrij zinloos. Werp een schuin oog op Erwin, en die knikt.

Sorry TS dat het zo off topic is
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door castratenkoor »

Lopke schreef:Dat mag jij een kromme rede vinden, daarom blijft kitten ook bij ons, in de cattery, en niet bij jou ;-)
Een cattery? Hoe kun je jouw vermeerder-fabriek nou een cattery noemen? Bij een cattery worden zorgvuldig uitgekozen en geteste raspoezen met zorgvuldig uitgekozen en geteste raskaters bij elkaar gebracht.

Bij jou wordt een (vermoedelijk ongetest) raspoesje op straat gedekt door (vermoedelijk meerdere) ongeteste katers. Met alle risico's van dien op enge ziektes en ongedierte.

En dan plaats je de kittens ook nog eens als solo-kitten. Omdat jij het beter denkt te weten dan al die gedragsdeskundigen en mensen met vele jaren ervaring. Misschien toch eens een idee je open te stellen voor de mening van anderen?

Kittens horen niet alleen op te groeien, dat is vragen om gedragsproblemen. Jullie advies is dan zeker, laat ze maar los op straat met 5 maanden om daar andermans spullen te slopen ipv je eigen spullen? Advies om met 6 maanden te castreren zullen jullie je strot waarschijnlijk ook niet uit krijgen.

Komen al mijn katten uit asiel en opvang? Nee dat niet, maar wel ongeveer de helft. Ben ik pro raskatten-fok? Nee ook niet echt. Dat ik twee raskatten hier heb rondlopen is een kwestie van trieste omstandigheden.

Er wordt gewoon veel te veel gefokt, ook met raskatten, vaak zonder echt fokplan. Maar ik ben nog meer anti vermeerderaars zoals jullie. Eén keer een nestje ok, vind ik ook al geen must, als iedereen zijn/haar poesje een nest laat krijgen is dat ook niet goed voor de overvolle asiels.

Maar jaar in jaar uit door-vermeerderen door poes op straat te laten dekken, daar ben ik van alles het meest op tegen. Geeft ook verreweg de meeste gezondheidsrisico's. Zal wel mijn gebrek aan intelligentie zijn, maar ik begrijp die instelling niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door castratenkoor »

Furguson schreef:Hoi allemaal!

Ik twijfel over het nemen van een tweede kat. Ik moet zeggen dat ik niet heel erg veel kennis nog heb over kattengedrag, ik wil me hier graag meer in verdiepen. Ik zal zoveel mogelijk details geven zodat jullie een volledig beeld hebben van de situatie.

Ik heb een kat, hij is 3,5 en is 13 weken bij zijn moeder gebleven. Dino is blind geboren en kan hier goed mee omgaan. Zijn moeder is een Maine Coon en vader onbekend. Hij is als enige kitten geboren, hij heeft dus nooit nestgenoten gehad, anders had hij waarschijnlijk wel een broertje meegekregen hierheen. We wonen op een vrij krap appartement met een klein balkon. De kat is avontuurlijk, maar is een makkelijke binnenkat door zijn blindheid; hij vindt namelijk alles interessant wat er eerst nog niet lag. Hij is overigens gecastreerd.

Als wij een poosje op vakantie zijn, mag hij altijd naar mijn ouders die een flink huis en een tuin hebben. De buurvrouw daar heeft zelf 5 of 6 katten en die komen alleen in haar tuin en die van mijn ouders, en Dino is buiten met die katten erg vriendelijk en speelt graag met ze. Als ze bij mijn ouders naar binnen lopen jaagt hij ze wel het huis uit.

Nu vraag ik me dus af of we er goed aan doen om een tweede kat te nemen. Als alles goed gaat heeft mijn partner binnenkort werk en zit hij dus meer alleen thuis dan normaal. Hij is erg aandachtsbehoevend en krabt vaak het behang kapot als hij aandacht zoekt. Ik denk dus dat hij misschien baat heeft bij een maatje, vooral omdat hij dus ook geen sociaal contact buiten krijgt.

Ik vraag me alleen af of het wel een goed idee is ze samen op een klein oppervlakte te houden, ze kunnen elkaar slecht uit de weg mocht het toch niet werken. (We hopen over anderhalf jaar oid groter te gaan wonen). Zeker omdat hij dus ook territoriaal doet bij mijn ouders' huis, maar misschien valt dat op te lossen met een goede introductie? Ook ben ik bang omdat hij geen lichaamstaal kan lezen dat er sneller ruzie komt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Dat is heel lastig om deze vraag zinnig te beantwoorden. Als een kat 3,5 jaar alleen is geweest en daar heel tevreden mee is, zou ik het denk ik niet doen, een tweede kat.

Dat hij bij je ouders goed op kan schieten met de buurkatten zegt niks over wat hij zou vinden als hij zijn eigen territorium bij jou opeens moet delen.

Maar het is koffiedik kijken. Het hangt enorm van de kat af of hij een tweede kat wel of niet fijn zou vinden. Voor een kitten is het belangrijk actie en interactie met ander kitten. Voor een volwassen kat die gewend is alleen te zijn in huis is het niet belangrijk meer.

Je zegt dat hij aandacht - behoevend is. Maar aandacht van een mens is heel wat anders dan interactie met een kat. Misschien een extra krabpaal, of wat plankjes langs een muur? Of actief speelgoed zoals speelrails.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Lopke »

Castratenkoor
Wat een aannames :grin:
Er zaten er een hoop bij die ik zelf nog niet had bedacht, maar dank je wel voor het meedenken.
Nu kunnen we tenminste bewust slecht worden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Anne »

Lopke, ik denk dat jij al heel goed bewust bent van het feit wat je doet
Wees aan de andere kant dan ook bewust van het feit dat je aan het vermeerderen bent

Zolang alle asiels/opvangs elk jaar weer uitpuilen van moederpoezen met kittens kun je je zelf toch wel afvragen of het wel nodig is wat jij doet.
We zijn toch allemaal bezig en geinteresseerd in kattenwelzijn, op wat voor terrein dan ook
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door castratenkoor »

Lopke schreef: Wat een aannames :grin:
Zeker - en die aannames denk ik te mogen maken.

B.v. het risico van geboorteafwijkingen en gevaarlijke ziektes. Ik neem aan dat als jij krolse Lopke loslaat, je niet eerst alle open katers in de buurt vangt om te laten testen.

En ongedierte? Nee hoor Lopke hoefde niet bewerkt te worden met gif vlak voor de bevalling - want ze had heel geen vlooien.......
Die zooi komt via haar bloed, via de melk ook in de kittens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Lopke »

Excuses voor de zoveelste topic vervuiling

Iedereen mag aannames doen, daar hoef je geen diploma voor te hebben.
Kennelijk mag je alleen maar een eigen mening hebben, als die in jou straatje komt, en die van Ilona.
2x50 jaar ervaring met katten, vind ik voldoende om op eigen ervaring te varen.

Mijn mening staat ertussen als mening, waar mensen kunnen lezen en hun eigen conclusies over trekken.

En mijn eigen ervaring, vind ik doorslaggevend, voor mijzelf.
En door ervaringen kunnen mijn meningen veranderen.
Maar het enkele katje wat beter af is met meerdere, daar kun je beter later een katje bijzetten.
Dan alle katten die samenleven op een te kleine oppervlakte en achteraf blijkt dat hun leven heel wat leuker had kunnen zijn, namelijk alleen.

Met vlooien hetzelfde verhaal.

Hier krijgen de katten al jaren pipetjes in het voorjaar.
Vreselijk zeg, ze vragen welke bij de dracht kunnen worden gebruikt, duh, get alive....

Wat jij doet met je katten moet je zelf weten, iedereen doet het zo, waarvan hij denkt dat ze het gelukkigste zijn.
Ik geloof niet dat vlooienpipetjes dierenmishandeling zijn.
Als 1x per jaar een nestje een fabriek is, dan is dat de slechtstlopende fabriek van het westelijk halfrond :lol:

Zolang ze in diverse asiels klagen dat ze te weinig dieren hebben, zal het met overschot wel loslopen.

Het enige waar je een punt hebt, is dat we beter haar kunnen laten testen en een getestte raskater kunnen gebruiken. HIV kun je zo tenslotte ook voorkomen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door Ilone »

Ik heet Ilone.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twijfel over tweede kat

Bericht door castratenkoor »

Lopke schreef:
Maar het enkele katje wat beter af is met meerdere, daar kun je beter later een katje bijzetten.
Dan alle katten die samenleven op een te kleine oppervlakte en achteraf blijkt dat hun leven heel wat leuker had kunnen zijn, namelijk alleen.
Dat is nou precies je denkfout. Een kat zijn/haar kittentijd kun je nooit meer overdoen. Als een kitten alleen opgroeit en je komt tot de conclusie dat hij/zij beter een vriendje kan hebben dan is na een jaar het leed vaak al geschied. Dat is hij/zij al teveel solo-kat geworden en dan is koppeling met een leeftijdgenoot een hele onderneming. En vaak niet eens meer mogelijk.

Solokittens met heftige gedragsproblemen zijn meermalen langs gekomen op het forum. Dat varieert van slopen van meubels, gordijnen, behang tot wildplassen, zichzelf kaalplukken tot zelfs mensen agressief aanvallen.

Het is juist die kittentijd - dan is het samen opgroeien goud waard. Samen spelen, stoeien, elkaar slopen, wassen, samen slapen. Alleen opgroeien, dan gaan kostbare maanden verloren. En die kun je nooit meer goed maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie