Kitten bij een 6jarige poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
LT_uit_R
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2017 15:53

Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door LT_uit_R »

Hi,

Ik denk er over om een kitten in huis te nemen. Ik heb al een kat (poes, 6 jaar) en deze is vrij eenkennig wat betreft mensen, Ik heb geen idéé hoe ze gaat reageren op een kitten. Poesjkin is speels, eigenzinnig, schootzitterig en altijd wel in mijn buurt als ik thuis ben. Mijn gedachte is dat Poesjkin dan niet alleen is, omdat ik hele dagen werk en dat het leuk voor haar is om een "collega" in de buurt te hebben. Omdat ik niet iemand ben die een kitten neemt en als het niet goed gaat of mij niet bevalt deze dan weer terugbrengt, ben ik op zoek naar advies.
Wie heeft hier ervaring mee? Kies ik een poes of kater, wat past het best?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door Dinky »

Wanneer je voor een kitten wilt gaan zou ik voor 2 kittens gaan zodat die elkaar hebben wanneer de huidige poes even geen zin heeft in spelen. Met 1 kitten bij 1 kat van 6 jaar loop je het risico op 'treitergedrag' omdat een kitten nog een stuk speelser is dan een poes van 6 jaar.

Is poes van 6 jaar altijd alleen geweest?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk net als Mirjam ook dat twee kittens dan een beter idee is. Die kunnen elkaar bezighouden en dan kan de 6-jarige poes zelf bepalen of ze wel of niet mee wil doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door nellebel »

als de poes altijd alleen is geweest zou ik het niet doen. want je wilt het doen voor haar. als ze altijd alleen is geweest geloof ik niet dat ze erop zit te wachten. dan zou je 2 kittens nemen omdat zij dan haar rust heeft en dat was toch niet je opzet?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door castratenkoor »

Ach je weet het niet hoe het uit zou pakken. Bolle en Maks zijn ook 6 jaar en worden geconfronteerd met 7 katten, zowel jonger als ouder. En dat pakt toch ook goed uit.

Wie weet vindt poes het wel heel gezellig 2 kitten om haar heen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door nellebel »

maar bolle en maks hadden elkaar al. en die situatie was anders. tuurlijk weet je het nooit van te voren. maar ik denk wel dat je moet kijken waarom je het wilt doen. als er geen problemen zijn en je het voor haar wilt doen zou ik zeggen doe het niet. als je het zelf graag wilt dan zou ik ook 2 kittens nemen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door Rik »

Ik weet wel dat toen Bowy* 6 tot 8 was, ik ook nog wel een kitten erbij wilde. Maar dat hoefde ik niet te proberen want Bowy was voor elke levend wezen als de dood. Zo "solo" was ze al op die leeftijd. Ik heb dus 14 jaar gewacht :)

Dus elke kat kan weer anders zijn. Je zou natuurlijk ook een wat oudere 4-6 jarige kater met fijn karakter uit het asiel kunnen halen als gezelschap. (Dan kun je ook nog een proefperiode afspreken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

En ook dan zoals Rik beschrijft kan het zeker wel een half jaar duren voordat eenieder zijn rust en positie gevonden heeft en er volledige acceptatie is.

Wij hebben voor iets meer dan een jaar terug twee 16+ katers bij een asielpoesje van 10 jaar gezet. Na 3 maanden was het leefbaar voor iedereen, na een half jaar iedereen rust en volledige acceptatie.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 21 feb 2017 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
LT_uit_R
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2017 15:53

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door LT_uit_R »

Dank jullie voor de reacties, het zet mij nog meer aan het denken :) Twee kittens er bij is voor mij waarschijnlijk teveel van het goede. Maar wat jullie ook aangeven, Poesjkin is 6 jaar alleen geweest, het kan dus goed of goed fout gaan.
Ik neem liever geen risico's, want ik moet er niet aan dénken dat ik een kitten in in huis neem en het weer weg zou moeten doen...

nogmaals dank voor jullie tips/advies
groetjes
Linda
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door Anne »

Net wat Rik zegt, probeer eens een leeftijdsgenoot via het asiel. Bij sommige asiels kun je de poes ook weer terug brengen als het echt niet klikt. Dan kun je dus gelijk kijken hoe solo jouw poes in dit geval echt is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door nellebel »

De vraag is ook laat je poes signalen zien dat ze niet alleen al zijn. Ik dacht ook ooit voor mijn solo poes een maatje te zoeken. Ik dacht ze zal zich wel alleen voelen. Mijn invulling. Uiteindelijk liep het ook mis. Moet achteraf ook toegeven dat zij daar nooit om heeft gevraagd. Geen afwijkend gedrag.ik dacht als mens en vulde voor haar in dat ze eenzaam was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door castratenkoor »

nellebel schreef:maar bolle en maks hadden elkaar al. en die situatie was anders. tuurlijk weet je het nooit van te voren. maar ik denk wel dat je moet kijken waarom je het wilt doen. als er geen problemen zijn en je het voor haar wilt doen zou ik zeggen doe het niet. als je het zelf graag wilt dan zou ik ook 2 kittens nemen.
Dan weet jij nog niet half hoeveel aanpassingsvermogen Bolle en Maks nodig hebben om met een aso als Douwe samen te moeten wonen ;-).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door nellebel »

Ha ha dinie. Maar jij hebt ook een heel bijzonder stel katten. En jij bent een bijzonder mens zodat alles uiteindelijk goed komt ha ha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lopke

Re: Kitten bij een 6jarige poes?

Bericht door Lopke »

Persoonlijk zou ik er na 6 jaar geen poes meer bijzetten, tenzij het eigen is.
Als je het wel doet, zou ik 2 kittens nemen, die zijn veel meer op elkaar gericht, waardoor het voor de 6 jarige goed te doen is.

Maar katten alleen zijn niet eenzaam, dat is wat wij denken, maar kom er steeds meer achter dat ze alleen het gelukkigste zijn.
Plaats reactie