2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraagd!!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Miepse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 nov 2016 14:06

2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraagd!!

Bericht door Miepse »

Dilemma, dilemma...
De situatie is als volgt: er was eens een groot huis met een nog grotere tuin en daar woonden 2 poezen en een ex-kater jaren lang heel gemoedelijk samen.
De oudste (en liefste) poes Mieps van 16 overleed 1,5 jaar geleden (nog steeds kapot van)
3 Maanden geleden vonden we in de struiken bij ons huis een verwaarloosde, gedumpte poes met extreem overgewicht (geschatte leeftijd 8-10 jaar). Deze (Mops) heeft geheel volgens het boekje een week of 2 boven gewoond en kwam toen voorzichtig de rest van het huis en zijn bewoners ontdekken.
Een paar dagen later echter is door een heel noodlottig ongeval onze lieve ex-kater Poemie overleden (ook nog steeds kapot van) en moest onze Teutje (7 jaar) het ineens alleen met deze Mops doen.
Wij vinden 2 maar zo'n niks-getal...
En Teut vind t ook maar niets, zo'n grote dikke poes (10 kilo!!!) die steeds maar schijnaanvallen naar haar doet overal waar ze loopt (spelagressie) maar haar nog nooit met een nagel heeft aangeraakt.
Nu het dilemma: we willen misschien weer een nummer 3 erbij, met het idee dat Mops, die graag lijkt te willen spelen, dan mooi wordt afgeleid van Teutje, zij zo wat meer zal bewegen en weer gezond wordt en omdat zoals eerder gezegd huis en tuin groot genoeg zijn. Dat zou dan een kitten worden (heb de afgelopen 15 jaar allemaal zielige schepseltjes opgevangen en zou nu graag eens een ukkie willen.
Maar... is dit slim? Is een jong katertje bij 2 volwassen poezen slim? Zijn er mensen met ervaring met 1 kitten ipv 2 erbij zoals overal wordt geadviseerd?
Ik ben namelijk bang dat 2 erbij voor Teutje echt teveel wordt en ze zwaar ongelukkig wordt...
En als het er wel 2 zijn, gaan die dan uiteindelijk niet ook met elkaar op de vuist?
En zouden dat dan 2 katertjes of een kater/poes-combi moeten zijn??
Help help help!!!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraa

Bericht door jennli »

Sterkte met het verlies van twee van je katten. Een kitten alleen gaat vaker niet dan wel goed. Wellicht kun je in het asiel eens gaan kijken voor een kat van een of twee jaar. Die zijn vaak ook nog ontzettend speels. Wij hebben zelf zes katten en bijna elke keer steeds een volwassen kat toegevoegd. We hebben daar met veel liefde en geduld hele goede ervaringen mee. Katers lijken doorgaans makkelijker om te koppelen. Succes met je zoektocht.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: 2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraa

Bericht door EmmaH90 »

Hihi sowieso vind ik een speelse kat van 10 kilo en een mini kitten best een spannend idee ;)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraa

Bericht door castratenkoor »

Hoezo? Ik heb hier ook meermalen een kitten bij een speelse kater van 11 kg geplaatst. Ik zie het spannende er niet aan.......
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: 2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraa

Bericht door kittentjes »

Je kunt het misschien ook gewoon proberen, met het idee als het niet gaat merk je dit snel genoeg en haal je er nog één kitten bij. Maar dan moet je dat wel achter staan natuurlijk.
Cerna

Re: 2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraa

Bericht door Cerna »

Een kitten helemaal alleen is geen goed idee, maar wanneer er al meerdere katten zijn waarvan er één ook nog graag wil spelen, dan zie ik geen problemen.

Wij hebben steeds een nieuw kitten aangeschaft wanneer een andere kat overleed en gelukkig gebeurde dat niet jaarlijks en daarom zit er best wel een groot leeftijdsverschil tussen de katten en Teutje is nog niet zo oud dat hij een kitten irritant begint te vinden.

Ik zou het dus gewoon doen en dan een iets ouder kitten van bijv. een maand of 8. Poes of kater maakt volgens mij niets uit. Klik is belangrijker.
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: 2 volwassen poezen en een kitten? Dringend advies gevraa

Bericht door Dani_84 »

Hoi,

Ik heb sinds twee maanden een kitten bij mijn twee katten van vier jaar. Ik had Big en Ivy, die wel echt gek op elkaar zijn en we als stel gekregen hebben. Maar ik wilde op een gegeven moment heel graag een derde erbij. Ik heb één kitten aangedurfd omdat mijn kater Big heel speels is en Ivy niet. Nu is de situatie precies zoals ik het gehoopt had; Big en Lizzy spelen samen en Ivy wordt lekker met rust gelaten zoals zij wenst.

Wanneer Big niet enorm speels zou zijn, zou ik denk ik niet één kitten hebben genomen. Als ik zie dat Lizzy echt alleen maar speelt en slaapt, zou het een kitten echt tekort doen om geen speelmaatje te hebben denk ik.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Plaats reactie