De zorgen en het afscheid

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door Mariskings »

Leeflevi schreef:Wat een mooie verhalen schrijven jullie allemaal. Ik hou ook ontzettend van mijn katten. Frutsel en Muppie zijn dan echt de eerste twee katten die ik heb samen met mijn vriend, maar daarvoor altijd al in mijn ouderlijk huis katten gehad. Afgelopen juni afscheid genomen van de kat 'Dodi' die ik op mijn 7e heb gekregen. Een grote vriend en steun voor mij geweest. Hij mocht bijna 16 jaar worden.
Ik herken me er volledig in. 2 katten gehad bij paps en mams, en nu 2 katten samen met Barry. Zou raar zijn als dat niks met je zou doen mochten ze allebei of één van de 2 wat gebeuren.
We hebben vanmiddag een verzekering voor Nyssa afgesloten, voor Django hadden we hem al.
Kon je je aanvullend laten verzekeren voor crematie of begrafenis. En ja, dat zet je toch weer aan het denken.
Samen besloten dat we onze katten een mooie plek in de tuin gaan geven. Op de plekjes waar ze het liefst komen. Voor Django word dat bij de vijver, want hij wordt zo blij van die vissen die erin zitten. Voor Nyssa moeten we nog even kijken, maar dat zien we (hopelijk) pas over 20 jaar!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door Leeflevi »

Mariskings schreef: Ik herken me er volledig in. 2 katten gehad bij paps en mams, en nu 2 katten samen met Barry. Zou raar zijn als dat niks met je zou doen mochten ze allebei of één van de 2 wat gebeuren.
We hebben vanmiddag een verzekering voor Nyssa afgesloten, voor Django hadden we hem al.
Kon je je aanvullend laten verzekeren voor crematie of begrafenis. En ja, dat zet je toch weer aan het denken.
Samen besloten dat we onze katten een mooie plek in de tuin gaan geven. Op de plekjes waar ze het liefst komen. Voor Django word dat bij de vijver, want hij wordt zo blij van die vissen die erin zitten. Voor Nyssa moeten we nog even kijken, maar dat zien we (hopelijk) pas over 20 jaar!
Nou inderdaad, op naar de 20 jaar :D!
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door Anne »

Afscheid nemen is nooit leuk. ik had een heel bijzondere ervaring met Casper* Zij was vrij ziek maar ze hield zich goed voor mij, omdat ze aanvoelde dat ik er nog niet klaar voor was. Zij heeft de laatste dag van haar leven mij op een heel bijzondere manier duidelijk gemaakt dat het goed was, voor haar, om te sterven, en dat ik er meer moeite mee had dan zij zelf. Dat was een heel bijzonder moment voor mij. Het heeft me doen inzien dat dieren heel gevoelig zijn en vaak slimmer en eenvoudiger daar over denken.

Ik kan me je angst en zorgen wel voorstellen, vooral als je het nog nooit heb meegemaakt
maar het is denk ik niet de bedoeling dat je elke dag hiermee opstaat en naar bed gaat.
Probeer ook van je mutsen te genieten en zie wat je voor ze doet; dank zij jou hebben ze een warm nest en hoeven ze niet hun leven in het asiel te slijten. Weegt dat niet op tegen jouw verdriet straks?
Wetend wat je voor ze hebt gedaan? Kun je daar misschien geen troost uit putten?

Ik zelf kan niet zonder dieren. Ik moet er niet aan denken om dierloos te leven. Het is al wetenschappelijk bewezen dat het alleen maar gezondheidsvoordelen oplevert. Katten aaien werkt stressverlagend.
Wat bij mij het beste werkt is na een tijdje nieuw leven in huis te halen. Dat klinkt misschien raar, maar het helpt mij het beste bij het rouwen. Zo vond ik het een heel mooi gebaar naar Destin toe ( als een soort erkenning voor zijn leed) om driewieler Hobbel in huis te nemen. Vergeten doe je ze nooit, ze blijven altijd op een manier bij je. Ook leer je heel veel van je huisdieren, hoe bijzonder ze zijn, hoe ze bij je komen als je een mindere leuke dag hebt, hoe ze dat peilloos aanvoelen!!

daarnaast geeft het mij een prettig gevoel dat alle katten die bij ons wonen, bij mij wonen, en niet in een of ander opvang of asiel

Loslaten is de kunst in de liefde, daar geloof ik heilig in, wat er overblijft zijn de herrinneringen en die worden erg dierbaar

Daarnaast vind ik het een mooie gedachte dat ze elk op hun eigen manier verder in mij voortleven..
Alles wat ik van ze heb geleerd, heb meegemaakt met ze, hun mooie kattenblik in hun ogen, hun zachte miauwtjes, elk hun eigen manier van doen, dat draag ik met me mee voor altijd
het is een verrijking in het leven en iedereen die dat niet ziet of daar niet voor openstaat, die weet niet wat hij of zij mist
Laatst gewijzigd door Anne op 26 okt 2016 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door ErikPhilippus »

Ontroerend verhaal Anne, ik voel dat het recht uit je hart komt. Bedankt voor het delen.

Dat poezen je feilloos kunnen aanvoelen, en je ook kunnen troosten als je in de put zit, dat herken ik ook. Dat is een onbetaalbaar voorrecht, een geschenk dat aan de andere kant van de weegschaal zit als je verdriet hebt vanwege het afscheid.

Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 26 okt 2016 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door Anne »

dat heb je mooi omschreven Erik, dat is en blijft een bijzondere ervaring
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door jowi »

Ik zit zelf ook een beetje met de vraag van de topicstarter in mijn maag. Ik heb afgelopen januari afscheid moeten nemen van mijn blauwe rus Tommie na bijna 16 jaar, en dat is me heel erg zwaar gevallen. Nog steeds. Aan de ene kant wil ik toch ook wel weer eens verder met 1 of 2 nieuwe katjes, maar inderdaad, nu je dit een keer hebt doorgemaakt, mijn god... dat wil je inderdaad niet nog een keer, maar ja, het is domweg ook gewoon een deel van het leven, zo simpel is het. Het moet natuurlijk niet de reden zijn om geen katten te nemen. Maar zo denk je wel als alles nog zo vers is, ik op dit moment ook.

Ik heb inmiddels wel wat contacten met catterys gelegd en sta ook op een wachtlijst, met het idee dat als er een nestje is, het nog wel 2 maanden of meer duurt voor je de beestjes hebt. Dus dat is ook al weer wat extra tijd om aan het idee te wennen en wat meer te verwerken.

Inmiddels ben ik gebeld door de cattery dat er een nestje is... dus ik zal snel een keuze moeten maken. En ondanks dat ik graag nieuwe beestjes wil, en er rationeel over na probeer te denken, slaat meteen de twijfel weer toe... is het niet te snel? Wat over 10-12-16 jaar? (stom he?) maar ja...

*edit* net de knoop doorgehakt... ik heb ja gezegd op 2 blauwe russen broertjes, zijn nu net 2 weken oud :) over een week of 3 ga ik bij de cattery kijken, als ze een beetje groter zijn, en als dan alles naar mijn zin is, worden dat mijn 2 nieuwe maatjes vanaf half/eind juni ofzo :) ik zal dit tijd sowieso nog nodig hebben om een hoop achterstallige klusjes in huis te doen die, nu er geen kat rondloopt, wel een stuk eenvoudig zijn... ook moet ik het balkon katproof maken, Tommie was niet zo'n wildebras, die taalde er niet naar om op de reling ofzo te springen, maar met nieuwe beestjes moet je er maar vanuitgaan dat alles mis kan gaan in hun enthousiasme. Ook heb ik nog tijd om wat leuke klim en speeldingen langs de wanden en plafonds te maken. Ik woon in een grote loft, met hoge plafonds, met genoeg mogelijkheden om er een complete speeltuin van te maken, al moet het ook niet te gek worden natuurlijk...
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door Inge62 »

Ik ben geraakt door je vraag. Ik heb altijd katten gehad en sinds ik op mezelf woon heb ik er eentje over van de tweede generatie, Bob. Hij wordt in september 20 jaar hoop ik en sinds vorige week weet ik dat hij nierfalen heeft.
Het afscheid van alle katten was moeilijk en zwaar en bij een die pas 12 jaar was en plotseling dood onder tafel lag had ik maanden onbeschrijflijk groot verdriet.
Vorig jaar heb ik Bob zijn vriendje Bill moeten laten inslapen en daar heb ik het nog steeds wel moeilijk mee.Hij sliep iedere nacht in mijn armen en was heel erg mijn maatje. En had veel medische problemen zijn leven lang en is toch bijna 18 jaar geworden.
Bob is samen met Bill opgegroeid met mijn jongens en is een erg lief bijzonder ventje, maar hij gaat de 25 natuurlijk niet halen.
En dan heb ik geen kat meer voor het eerst in mijn leven.
Of ik gelijk weer een kat in huis wil halen of daar mee wil wachten.
Nu Bob nog leeft heb ik besloten dat er geen andere kat bij komt omdat hij zo erg geniet van alle aandacht die hij krijgt van mijn nog thuis wonende zoon en mij. Hij raakte weleens ondergesneeuwd eerder toen Bill nog leefde met de vele zorgen om hem.
Als Bob komt te overlijden heb ik geen idee of ik ruimte in mijn hart heb voor een ander diertje op korte termijn.
Aan de andere kant lijkt me een huis zonder kat niet meer een fijn thuis.
Gelukkig is Bob er nog maar ik ben wel aan het denken gezet.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door Hawk »

Een afscheid nemen is moeilijk maar helaas vaak hoe het gaat. Ik kan mijzelf soms zorgen maken over hoe het gaat, mocht ik zelf in de situatie komen dat ik niet meer voor mijn katten kan zorgen.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: De zorgen en het afscheid

Bericht door KiwiNL »

Mooi en ontroerend, al jullie verhalen. Ik heb al eerder katten gehad en daarna jarenlang konijnen (zes stuks, waarvan de oudste twee 16 en 18 jaar zijn geworden - en dat is erg oud voor konijnen). Ik weet dus hoeveel zorgen je je kunt maken om die beestjes, en hoeveel pijn het doet als ze overlijden. Maar na een tijdje begint het toch weer te kriebelen, bij mij in ieder geval wel. Het verdriet om je overleden dier slijt terwijl het gemis van een harige huisgenoot groeit. Dat was voor mijn man en mij de reden om toch weer katten te nemen. En ja, ze zullen (als het goed is) eerder overlijden dan wij, maar daar staan ook heel veel leuke momenten en heel veel liefde tegenover.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie