Kat erbij op de boot.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Henny
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2016 07:24

Kat erbij op de boot.

Bericht door Henny »

Hallo, ik heb een vraag. We hebben een britse korthaar van 3 jaar oud. Een schat is het. We wonen op een apartement en we zijn veel op de boot(soms 3 maanden aaneen) hij gaat overal mee naar toe, vind het heerlijk, als hij maar mee mag. We willen graag een poesje erbij, mochten we eens een dagje weg zijn dan is onze kat niet zo alleen. Ook is hij is nogal lui van aard en een beetje beweging zou hem goed doen. Lekker samen spelen. Mijn vraag is, een kitten, moet dat weer een britje zijn, of zou een siberische boskat ook mee op de boot kunnen. Doen we hem dan niet te kort? Welk ras kan verder op een boot? Heb veel ervaring met katten, maar niet met katten op de boot. Ik zie de antwoorden graag tegemoet....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door Rik »

Welkom op het forum (en ook even een bump omhoog want je post staat niet bovenaan omdat het je eerste was).

Voor wat betreft het samen spelen met je britje maakt het ras in ieder geval niet zoveel uit. Maar wat betreft op de boot houden weet ik het niet. Het kan natuurlijk zijn dat niet alle katten het op een boot even leuk vinden (en wat doe je dan??). Misschien als je het vanaf kitten laat wennen dat het wel kan maar ik heb verder geen ervaring met een kat op de boot. Zover ik weet is Adriana hier de enige die daar wel ervaring mee heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Misschien als je het vanaf kitten laat wennen dat het wel kan maar ik heb verder geen ervaring met een kat op de boot. Zover ik weet is Adriana hier de enige die daar wel ervaring mee heeft.
Nou, niet helemaal goed, Rik. Ik heb zo'n 20 jaar op een zeilende klipper gewoond, en ik heb verschillende katten aan boord gehad. Maar dat was dus voordat ik Dalí en Gaudí kreeg, en toen Tim een jaar of 8 was, zijn we aan de wal gaan wonen.

Het enige vervelende met katten op een schip is dat ze in vreemde havens van boord kunnen gaan, en dan niet de volgende dag terug zijn. Ik heb wel eens noodgedwongen 3 dagen op Terschelling gelegen omdat Maroecha, een half-pers, de hort op was. Dat was natuurlijk niet leuk. Ook niet leuk is dat een kat met een giga sprong de wal op springt net als je aan het wegvaren bent....

Dus een kat aan boord gaat prima, maar in vreemde havens, sluizen, e.d. zou ik de kat toch echt binnenhouden (en dat kan behoorlijk lastig zijn als je gasten aan boord hebt....). Tja, ik zou er nu niet meer aan moeten denken, maar toen vond ik het vrij gewoon, een kat aan boord.....

Ahoy,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef:Nou, niet helemaal goed, Rik.
Woops... ik wist wel dat je een mooie klipper hebt gehad maar niet dat je daar ook van die haarbollekes aan boord had.

Hoe heb jij dat gedaan. Waren ze klein toen je ze eraan liet wennen of heb je ook al eens een wat oudere kat laten wennen aan boord?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum.
De bootvraag kan ik niet beantwoorden, dat kan Erik beter, zie hierboven.
Maar laten we vooral ook niet voorbijgaan aan de andere vraag; zit jouw kat wel te wachten op een kitten erbij? Hij is al 3 en ik neem aan altijd alleen geweest. Persoonlijk zou ik er geen kitten bij zetten, zeker niet met het bootverhaal in mijn achterhoofd. Met de huidige kat gaat het goed, tel je zegeningen...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Woops... ik wist wel dat je een mooie klipper hebt gehad maar niet dat je daar ook van die haarbollekes aan boord had.
Maroecha was een nakomeling van een boerderij-kat (want ik heb lange tijd een ligplaats gehad bij een boerderij aan de Vecht) en een Pers van de buren. Dus die had ik als kitten aan boord gekregen, en heeft jarenlang meegevaren. Prachtig en stoer beest was dat, een echte matroos!

Ik heb daarna ook nog een Siamees poesje aan boord gekregen, die was toen een jaar of twee denk ik. Toen Tim aan boord geboren was, hadden we een witte poes, geen raskat. Toen Tim net kon praten, kroop hij er achteraan, roepend "Trom Poes, Trom Poes" (de poes heette Tom Poes). Maar Tom Poes werd vreselijk jaloers, en ging in Tim z'n bedje poepen en plassen. Dus die is toen verhuisd (Tom Poes natuurlijk :smile: )

De meeste jaren heb ik dus poezen aan boord gehad, soms meer dan één tegelijk. Maar het schip was natuurlijk ook ons huis, en we lagen 90% van de tijd op een vaste plek in Amsterdam. Dus dat is voor een poes denk ik wel anders dan dat je in een appartement woont, en af en toe gaat varen.

En ik denk dat het ook wel belangrijk is of het een zeilschip of motorschip is, hoe groot het schip is, en ook wel waar je gaat varen (op zee?). Een reis van 3 maanden is niet mis, en dan moet een kat zich aan boord wel thuis voelen...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk denk ik dat het meer de vraag is of een kat van drie jaar nog wel op een kitten zit te wachten. Aan boord van een boot kun je een kat laten wennen van jongs af aan. Dat zal per individu afhangen of de kat zich er prettig zal gaan voelen. Is denk ik niet zozeer afhankelijk van ras.

Ik zou zeggen met nog een Brit maak je meer kans van slagen dat het gaat klikken dat met een drukker ras, zoals een Oosterse of zoals je voorstelt een Siberische Boskat. Ik denk dat zulke kittens veel drukker zullen zijn dan een Britje. En aangezien je kater al drie is zou ik of iets rustigers nemen of 2 kittens, zodat ze elkaar bezig kunnen houden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Henny
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2016 07:24

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door Henny »

Dank jullie tot nog toe voor de reacties. Dat wennen aan een ander katje is het probleem niet, dat is nu juist wat we willen en denken dat hij dat graag wil. Tot voor 3 maanden hadden we in huis tijdelijk een hond en 2 katten. Dat tijdelijke duurde 2 jaar, dus hij is echt wel alleen. Wennen op de boot zie ik ook niet tegenop, dat gaat van jongs af, ik zei al ik heb dat vaker gedaan. Ook wandelen we met hem, zoals een ander dat met zijn hond doet. Pak je de riem, hij staat klaar......Het ging me erom, zal het uitmaken wat voor ras je neemt? We hebben ons oog laten vallen op een siberische boskat, zou dat gaan, het ras spreekt aan, maar......kan die op een boot of maakt het niet uit als je van klein af dit ras op de boot gaat? Rik antwoorden dat het ras niet uitmaakt, dat is een heel prettig antwoord!! Maar het nieuwe kitten willen we niet te kort doen. Voor de beweging van onze brit is het alleen maar goed, sinds het vertrek van de andere twee katten en de hond zit hij erg lui te wezen. Hij is van nature natuurlijk wel lui, maar de anderen hielden hem wel lekker bezig, ook als je weg was. Misschien was mijn vraagstelling niet helemaal correct, in ieder geval niet volledig.....excuus
Dit koninklijke heerschap is mijn 8e, niet geheel nieuw dus....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat erbij op de boot.

Bericht door Adriana »

denk wel dat het uitmaakt welk ras je tot scheepspoes promoveert.
zeker weten niet te ondernemend en een kitten lijkt me de eerste jaren veel te wild.
over wat voor zeilboot hebben we het?

mijn partner zeilt al jaren en nu 6 maanden per jaar met poes Mies en dat is een blauwe rus.
die leren snel en zijn vrij rustig en laconiek.
daarmee wil ik dus niet zeggen dat alle russen zo zijn en alle andere katzels dus niet zo zijn... :enaughty:

ze waren verwaarloosd en 5 toen we ze overnamen, haar broer is bij mij gebleven en gaat soms mee naar mijn volkstuin.
Mies heeft autorijden moeten leren en natuurlijk aan boord moeten aarden en dat is wonderbaarlijk snel gegaan.
ze zit aan boord vrijwel altijd in tuig, dus aan wal springen voor dat de kapitein afmeert is er niet bij.
daarna doen ze rondje jachthaven en/of omstreken. of in tuig, of zittend op de schouders van de kapitein.
en ze zit vaak op het doorzichtige luik en kan dan van binnen uit in de gaten gehouden worden,
terwijl zij het langslopende verkeer op het steiger bekijkt. en de meeste passanten zien haar niet eens..

de andere 6 maanden woont ze 15-hoog en dat bevalt haar zeer matig. ook daar wordt ze dagelijks uitgelaten.
in de jachthaven in Hoorn liggen meer jachten met katten, waaronder twee siamezen.

ik denk dat je een griezelige gok neemt met één sibeer kitten. als die geen aansluiting heeft bij je brit dan heb je twee problemen. en we hebben daarvan plenty voorbeelden op het forum.
erger nog, ik dacht één kitten bij twee oudere russen te zetten en binnen een week had ik zijn broer ook, want hij zat ze alleen maar in de weg en verveelde zich, zonder speelmaatje te pletter.
jij gaat ervan uit dat je brit dan meer gaat bewegen, nou........
annet/cerna heeft britten maar die heeft er toch ook twee kittens bijgezet, als ik me niet vergis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie