Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebruiken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Babette
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2016 09:25

Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebruiken

Bericht door Babette »

Hallo,
Morgen krijgt mijn dochter een nieuw vriendje, nadat we op 1 jaar tijd er 2 zijn verloren.
We hebben een aantal nieuwe spullen gekocht, zoals een nieuwe kattenbak en krabton.

Nu vraag ik me af of ik het mandje (dat ik wasmachine heb gewassen) van ons vorige kat kan hergebruiken, net als de dekentjes die ik in de zetel leg waarin ze mag zitten?

alvast dank voor jullie advies,
Goedele
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Omnia »

Hallo Goedele welkom op het forum,

Je vraagt of je het kattenmandje opnieuw kunt gebruiken, meestal is dit geen probleem tenzij je vorige dieren aan een zeer besmettelijk en dodelijke ziekte zijn overleden. Dan kunnen ondanks de wasbeurt er nog risico's aan de mand zitten. Op hoeveel graden is het mandje gewassen?

En waardoor zijn de andere twee dieren overleden?

Komt er een volwassen kat of komt er een kitten?
Babette
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2016 09:25

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Babette »

De ene is overreden en de andere is in juni, net voor ZE 4 werd gewoon doodgevallen. Volgens dierenarts vergiftigd of een zwak hart....maar we hebben ZE niet laten onderzoeken....
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Omnia »

De oorzaak van het overlijden van je beide katten werd niet door iets besmettelijks veroorzaakt, dan is het geen probleem om het mandje opnieuw te gebruiken of de dekentjes.

Ik weet niet of jullie een volwassen dier krijgen of een kitten. Mocht een kitten bij jullie komen, dan zou ik je nog aan willen raden om er een tweede bij te nemen. De reden hiervoor is dat solokittens vaak ernstige gedragsproblemen ontwikkelen en sloopgedrag in de woning gaan vertonen. Zie ook de diverse topics op dit forum met wanhopige oproepen van eigenaren..

Kittens die samen opgroeien geven veel minder risico hierop, en je hebt 2x zoveel plezier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door castratenkoor »

Opeens dood neervallen kan een dodelijke ziekte zijn geweest. Het lichaam is niet onderzocht. Persoonlijk zou ik dan het oude mandje alleen weer gebruiken als het op 90 graden is gewassen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Babette
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2016 09:25

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Babette »

hallo allen,

dank je! heb voor alle zekerheid een tweede keer op 90 graden gewassen.
Straks is het zo ver en mogen we haar gaan halen.

wat betreft het tweede katje hebben we zeer recent gehoord.
We hadden er vroeger ook 2 en dat was letterlijk oorlog!

Moeten ze dan samen in huis gehaald worden -want dat is natuurlijk wel wat laat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door castratenkoor »

Nee hoor, nummer twee kun je rustig een week later halen. Kitten wennen heel snel aan elkaar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Rik »

Waren dat kittens vroeger? Kittens tot een half jaar gaan meestal goed samen. Die wennen ook redelijk snel. Zijn ze ouder dan gaan er allerlei andere dingen meespelen. Zijn ze gecastreerd, zijn ze al solo opgegroeid, etc.

Je had nog niet gezegd hoe oud het nieuwe katje is. Als die wat ouder is, dan is het van belang of en hoe lang die alleen heeft gezeten (en/of gecastreerd is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Babette
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2016 09:25

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Babette »

ze is 12 weken en zal gecastreerd (gesteriliseerd).

de andere waren inderdaad verschillend van leeftijd...dus een paar jaartjes en dan een kitten van een week of 12; ze komt uit nestje van 5 - we mogen ze straks oppikken.

wat ik begrijp is dat als ik binnen paar maandjes nog een kitten heb, dat dat moet lukken?

groetjes,
g
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door Rik »

Ja, het is wel hoe vroeger hoe makkelijker het allemaal gaat (en hoe beter het voor beide is). Persoonlijk zou ik daar geen paar maanden mee wachten. Met een week of wat tussentijd hoef je ook geen introductie te doen. Wacht je een paar maanden dan gaat dat steeds moeilijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat - kan ik de kattenmand van de vorige hergebru

Bericht door castratenkoor »

Met Rik eens, geen maanden wachten, hoe sneller hoe beter, liefst binnen 2 weken. Er zijn momenteel kittens genoeg te koop.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie