Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
homewithcats
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2016 17:37

Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door homewithcats »

Beste kattenliefhebbers

Heb sinds enkele dagen een kitten. De dag dat ik ze kreeg ben ik er meteen mee naar de dierenarts geweest. Ze had vlooien en was ondervoed, hij heeft ook naar haar kont gekeken om het geslacht te bepalen: een meisje.

Een dag daarna merkte ik dat ze opeens diarree had die altijd een soort van geel-groene curry kleur heeft en enorm stinkt. Ook haar anus lijkt ontstoken en een beetje rond. Soms als ik ze vast heb komt er ook opeens poep uit en ze gaat heel erg veel naar de kattenbak. Ik ben dan meteen ontworming gaan kopen, maar dat lijkt het toch niet te zijn, aangezien er geen verbetering in komt. Ze sleurt haar kont ook heel de tijd over de grond.

Ga er morgen mee naar de dierenarts, maar zou graag eens horen wat jullie ervan denken.

Alvast bedankt!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door ErikPhilippus »

Welkom op het forum!
Heb hier geen ervaring mee, maar het klinkt als een darm-ontsteking?
Ik heb wel een jonge kat gehad met diaree, en toen heb ik van de DA een spuitje met pasta gekregen dat ik een week lang over het voer moest doen - om de darmflora te herstellen.
Wat voor voer geef je het kitten?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door Kimm »

Ik zou denk ik de ontlasting even laten onderzoeken. Hier hebben ze een half jaar diarree gehad door Giardia. Maar die geel-groene ontlasting hadden ze niet.
Dat over de grond schuiven, kan het niet zijn dat het jeukt en dat ze het daarom doet? Hier heb ik wel verder geen ervaring mee.

Na de Giardia hielden ze bij ons ook diarree, en toen heeft ook probiotica in de vorm van een pasta, als wondermiddel voor hun gewerkt.

Maargoed, ik zou even terug gaan naar de dierenarts om het te laten onderzoeken.

Wat heb je trouwens gebruikt tegen de vlooien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
NinaN
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2016 16:31

Re: Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door NinaN »

Hier bijna hetzelfde verhaal. Zwervende kitten in huis gehaald maanden geleden en van het begin af aan stinkende diarree die niet overgaat. Geel-groen soms donkerbruin, maar bovenal slijmachtig en dun.

Na 2 kuurtjes (o.a. Beaphar van de dierenwinkel en Panacur = ontwormen en evt. tegen Giardia) nog niet over. Ze is verder zo fit als het maar kan, maar vandaag toch maar even naar de dierenarts. Gechipt, gesteriliseerd en nu moet ze i.v.m. waterdunne diarree een antibioticumkuur van 5 dagen + Isogel wat de ontlasting een beetje bindt. Daarnaast een poosje Royal Canin dieetvoeding. Het lijkt een ontsteking in de darmen (bacterie / kokken), maar kan ook zijn dat ze allergisch is voor iets wat in kattenvoeding supermarkt zit. Anders dan ik dacht, moet ik 'r bij voorkeur natvoer geven zei de dierenarts. Diarree onttrekt al aardig wat vocht uit lichaam, dus natvoer beter.

Mijn advies: niet zelf gaan dokteren. Dierenarts weet veel meer en kan inderdaad ook even in lab ontlasting onderzoeken op evt. boosdoeners.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door Kimm »

@NinaN heb jij wel een test gedaan om Giardia uit te sluiten. Want bij Giardia heb je slijmerige en dunne diarree. Hier Giardia gehad en heel wat meer nodig gehad dan 1 kuurtje panacur.

Verder mee eens en gewoon weer even naar de dierenarts


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
homewithcats
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2016 17:37

Re: Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door homewithcats »

Beste kattenvriendjes

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ben zoals ik zei er vandaag weer mee naar de dierenarts geweest. Hij zei me dat omdat het om een zwervertje gaat, ze nooit veel eten had en nu opeens te veel eten krijgt. Haar darmpjes zijn hier niet aan gewend en kunnen het daarom niet goed verwerken, waardoor diarree. Hij heeft ook wat voedingssupplement meegegeven en zei dat het snel weer beter zou moeten zijn.

@ErikPhilippus : Friskies (purina) kitten voeding
@Kimm : geen idee, de dierenarts heeft er wat opgesprayed.
@NinaN : mijn kitten is ook heel fit, daarom dat ik het niet goed begreep. Hoop alleszins dat ze het snel de oplossing vinden!

Ik hou jullie alvast op de hoogte! Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontstoken anus, heel de tijd diarree

Bericht door castratenkoor »

In supermarkt-voer als Friskies zit heel veel onbruikbaar vulmiddel. Voor een gezond kitten misschien pruimbaar, maar zeker met een katje met zulke problemen kun je beter een A-merk kittenbrokjes voeren.

Supermarkt-voer geeft ook veel meer ontlasting, als dat vulmiddel moet er ook weer uit immers. Dus een grotere aanslag op gevoelige darmen en een kapotte anus.

Beterschap met het kleintje!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie