1 of 2 kittens ?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door dex »

Klopt kittentjes konijnen katten spreken de taal niet,maar als je ziet hoe deze twee met elkaar omgaan is bizar goed..De combinaties is misschien niet natuurlijk maar hoe vaak zie je wel niet dat een dier een ander dier in de arme sluit hond met een kuiken kat met een vogel hond met welpen/geit enzov..Rare combinaties kunnen wel degelijk werken en dan hoeven wij ze niet te begrijpen..

De natuur kent rare wegen....
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door dex »

Maar zoals Rick en Dorien66 ook al zeggen broers hoeven ook geen dikke vrienden te worden als ze ouder zijn..
Niemand weet hoe de communicatie gaat tussen katten,dus niemand weet ook hoe het kan dat het zo lang goed gaat tussen 2 katten en dan opeens haat en nijd..
Dat is het leuke van de mens we denken te weten hoe het gaat maar eigenlijk weten we helemaal niets..
Soms is het het beste de natuur zijn beloop te laten gaan dat werkt vaker nog beter dan er zelf mee te gaan bemoeien!!
Denk ik..
De natuur kent rare wegen...
Milou2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jun 2016 10:56

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door Milou2 »

Oke duidelijk, dan gaan wij hard opzoek naar nog een kitten..
Super leuk dat jullie de ervaringen van jullie katten wilde delen met mij !
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door Kimm »

Hier ook iemand die maar een kitten wou.

Zo'n dik half jaar geleden was ik op zoek naar een kitten. Na lange gesprekken ben ik toch overgehaald om er twee te nemen.

Nou ik kan je niet half vertellen hoe blij ik ben dat ik deze keuze heb gemaakt. We hebben een kater en een poes. Het is ook nog eens een ongelofelijk druk ras. Als ik ze samen trap op en af hoor denderen en samen achter elkaar aan zie stuiteren dan weet ik dat ik de goede keuze heb gemaakt. Zelf kun je niet geven wat een andere kat geeft. En over dat sloopgedrag, ik denk dat dat meer uit verveling zal zijn, en die verveling is met zijn tweeen natuurlijk veel minder dan alleen.

Ook hoe ze samen in een mandje liggen en elkaar wassen.. Nee dat zou toch zonde zijn als een kat dat zou moeten missen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door dex »

Wij hebben vroeger 3 katten 2 poezen 1 kater en een hond gehad..
De kater was er eerst die had altijd ruzie met de hond de andere 2 poezen lagen gewoon op de bank met de hond..Dus ja,wat kan en wat kan niet..Ik denk dat je gewoon naar de kitten zelf moet kijken want sommige katten vinden het niet fijn met een andere kat en sommige katten wel..

En verveling doe je zelf als je een kat niet genoeg aanbied.zeker als het om een binnen kat gaat,dan is variatie in spel en speel heel belangrijk!!
Onze kat is een binnen kat de enne maand bieden we een propje waar ze los op gaat de andere maand leggen we een bal neer..
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door castratenkoor »

dex schreef:Maar zoals Rick en Dorien66 ook al zeggen broers hoeven ook geen dikke vrienden te worden als ze ouder zijn..
Niemand weet hoe de communicatie gaat tussen katten,dus niemand weet ook hoe het kan dat het zo lang goed gaat tussen 2 katten en dan opeens haat en nijd..
Dat is het leuke van de mens we denken te weten hoe het gaat maar eigenlijk weten we helemaal niets..
Soms is het het beste de natuur zijn beloop te laten gaan dat werkt vaker nog beter dan er zelf mee te gaan bemoeien!!
Denk ik..
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Je kunt er zelf heel veel aan doen om de sfeer tussen de katten goed te houden. Door ze genoeg uitdagingen aan te bieden in de vorm van krab- en klimmeubels, liefst op elke verdieping/of in elke ruimte minstens een.
En voldoende ruime en keuzes, hoe meer ruimte hoe beter de sfeer zal zijn.

Sluit je twee katten uren lang samen in een kale hal op, dan kan er chagrijnigheid onderling ontstaan. En dat blijft doorsudderen. ook als je niet thuis bent is het verstandig ze genoeg ruimte te bieden om te kunnen kiezen of ze samen willen zijn of ieder apart.

En uiteraard losse dingen als speelgoed, muisjes, balletjes en propjes. Je kunt ook zelf veren sparen, een nachtje in de vriezer (om luis en bacteriën te doden) en dan met stevig touwtje aan elkaar. Kunnen ze prachtig rondmeppen.
Er is ook veel te maken van kartonnen dozen, paar gaten erin - succes verzekerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door Dorien66 »

Tja, onze broers kwamen overdag vrij buiten en hadden als ze binnen waren bijna het hele huis tot hun beschikking, inclusief meerdere klimmogelijkheden en bergen speelgoed. Hier buiten spelen betekent een bos, weilanden, sloten, maisvelden, schapen... Meer dan genoeg te doen. Dus veel ruimte en genoeg te doen is ook geen garantie.

Abel kon simpelweg niet leven met de 'beperking' van het binnen moeten zijn, een deel van de dag. En hij botvierde dat niet direct op Flip, maar ik denk wel dat het een rol heeft gespeeld in hun relatie. Hoe erger Abel zich verzette (vooral sloopgedrag en keihard miauwen 's nachts), hoe verder de heren uit elkaar dreven. Ik heb ze nooit zien vechten bijvoorbeeld, maar ik merkte wel dat ze elkaar uit de weg gingen (wat dus ook kan hier). Nu Abel bij mijn vriendin woont, op het platteland en met de mogelijkheid 24/7 vrij naar buiten te gaan, slootje te springen, met de 10 andere katten te spelen, eieren te zoeken en ondersteboven in bomen te hangen, is het een fantastisch lieve kat. Die áls hij binnen is, niets meer doet wat je als eigenaar niet leuk zou kunnen vinden. Hij slaapt, knuffelt of speelt dan. That's it.

En Flip is ook volledig opgebloeid. Die speelt nog steeds overdag buiten en slaapt en knuffelt als hij binnen is. Hij heeft nooit ongewenst gedrag vertoond en doet dat nu nog steeds niet. Waar hij voorheen altijd om zich heen keek ('waar is Abel', vermoed ik), loopt hij nu 100% ontspannen rond. Hij schrikt minder snel en het vertrouwen in ons is met stappen vooruit gegaan.

Dit is overigens geen pleidooi om een kat alleen te houden! Want ik denk dat als de heren die eerste jaren niet samen waren geweest, dat het allemaal heel anders was gelopen. En ik zou dus, zoals ik al eerder schreef, de volgende keer weer voor twee tegelijk gaan.
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door dex »

Castratenkoor dat had ik er ook neer gezet zie post boven je!!
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door castratenkoor »

Daar lees ik heel wat anders dan waar ik een pleidooi voor hou.

Ik geef beginnende katteneigenaren (in dit geval Milou2) adviezen over inrichting van hele woning. Jij hebt het over een propje en een balletje. Zijn nogal uiteenlopende dingen. Kattentaal leren begrijpen is een groot goed.

Er zijn mensen die het overdreven vinden om het de katten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Maar een tevreden kat is een blije kat. Daar heb je zelf ook veel baat bij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door dex »

castratenkoor:En verveling doe je zelf als je een kat niet genoeg aanbied.zeker als het om een binnen kat gaat,dan is variatie in spel en speel heel belangrijk
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door Kimm »

Als ik eerlijk ben vind ik een maand een propje en een maand een balletje geen variatie in spel.

Ik ren met mijn katten de trap op en af, ze hebben een kartonnen kasteel. Soms vul ik een bak vol met snippers met allemaal lekkere brokjes er in, soms gaan ze naar buiten in een tuigje, soms pak ik al het speelgoed en gooi ik dan door het huis en trap op en trap af.
En dan zijn ze ook nog eens met zn twee.

Ik geloof ook echt, om weer op het topic terug te komen dat een kitten een maatje nodig heeft om van te leren en mee rond te sjezen door het huis. En dat een mens die plek nooit kan innemen. En als ik ze dan savonds samen in een mandje zie zo tegen elkaar aan, weet ik voor mezelf dat ik echt blij ben geweest dat ik naar de mensen heb geluisterd die hier al heel lang zijn en al jaren ervaring hebben.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Milou2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jun 2016 10:56

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door Milou2 »

Wij zijn vanmiddag de 2de kitten (maar de eerste in huis) wezen ophalen. Een prachtig beestje genaamd Boaz. (kater) Volgende week zaterdag komt Milou er ook bij.

Boaz vind alles erg spannend, een drukke bende de kids. Ik heb Boaz in een bench hoog zitten zodat hij even alles opzich in kan laten werken en vanuit een veilige plek kan kijken.. In de bench (daar lag hij ook in bij de vorige eigenaar) wordt hij steeds wat losser naar mate de uren weg tikken..

Ik had hem daar straks op de grond.. maar dat vond hij eng met mijn kinderen er om heen.
(duidelijk geen kinder handjes gewent, dus we gaan het heel rustig oppakken)

Hij had zijn staartje tussen zijn benen en liep niet eens, bleef zitten. Mijn kinderen liggen nu op bed dus we gaan Boaz er eens uit halen kijken wat hij doet. Nu is het rustig.

ben benieuwd.
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door dex »

Kimm vergeet niet we hebben zo'n draai speel met balletje erin in de woonkamer staan en we hebben ook nog een konijn waar ze mee speelt!!Naast dat een propje waar ze zich helemaal op los gaat,naast haar kongs in haar maandje en 1 krabpaal en 1 kattenmeubel met 2 krabpalen en 2 planken en speeltjes eraan incl een huis aan de krabpaal en dan vergeet ik de vliegjes nog die ze achteraan gaat..!!
Dus aan activiteiten geen gebrek hier alleen doen we elke maand iets deze maand is het een propje volgde maand een balletje dan weer wat anders naast de dingen die ze al heeft ..Misschien had ik het beter moeten formuleren
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door castratenkoor »

Milou2 schreef:Wij zijn vanmiddag de 2de kitten (maar de eerste in huis) wezen ophalen. Een prachtig beestje genaamd Boaz. (kater) Volgende week zaterdag komt Milou er ook bij.

Boaz vind alles erg spannend, een drukke bende de kids. Ik heb Boaz in een bench hoog zitten zodat hij even alles opzich in kan laten werken en vanuit een veilige plek kan kijken.. In de bench (daar lag hij ook in bij de vorige eigenaar) wordt hij steeds wat losser naar mate de uren weg tikken..

Ik had hem daar straks op de grond.. maar dat vond hij eng met mijn kinderen er om heen.
(duidelijk geen kinder handjes gewent, dus we gaan het heel rustig oppakken)

Hij had zijn staartje tussen zijn benen en liep niet eens, bleef zitten. Mijn kinderen liggen nu op bed dus we gaan Boaz er eens uit halen kijken wat hij doet. Nu is het rustig.

ben benieuwd.
Leuk Milou2 dat je een tweede kitten hebt gevonden. Vanaf volgende week gaan die twee heel veel aan elkaar hebben. Schrik niet als ze in eerste instantie naar elkaar blazen. Hebben even tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Ik hoop dat Boaz snel over zijn angst heen is.

Heb je wel wat voer in huis wat hij gewend was te eten? Zodat de overgang niet te groot is. Ik adviseer je wel uiteindelijk beide katten goed en gezond voer te gaan geven. B.v. RC kittenbrokjes. Voor zover ze dat niet al gewend waren. En je zou ze 2 x daags ieder een kwart blikje van 85 gram kunnen aanbieden zolang ze in de groei zijn. Op die manier krijgen ze ten minste ook genoeg vocht binnen. Maar niet te snel overschakelen, eerste twee weken even ieder geven wat ze gewend waren. Anders raken de maag en darmen overstuur. Gewoon langzaam overwennen na twee weken, makkelijkste is uiteraard beide hetzelfde geven.

En zolang ze in de groei zijn zou ik ook altijd een bak brokken neerzetten. Kittens eten meestal de hele dag door steeds een paar brokjes.

Beste is ze rond 6 maanden te laten castreren om machtstrijd door hormonen te voorkomen en om wildplassen en sproeien te voorkomen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 1 of 2 kittens ?

Bericht door Dinky »

Is het enkel een open bench die je hebt staan? Zo ja, dan zou je erover kunnen denken de helft af te dekken met een kleed of grote handdoek voor meer beschutting.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie