Egyptische Mau

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Egyptische Mau

Bericht door BloemTetsu »

Een kat nemen omdat hij je wordt 'opgedrongen' zou ik niet doen. Jullie kiezen de kat, niet omdat je er over struikeld. Dus ik zeg lekker wachten tot je er een vind. Welk ras en geslacht ook :)

Ik heb vooral ervaring met vrouwtjes en afgezien van Tetsu houden het bij vrouwtjes. Alleen voorlopig niet met de gevoelige en onzekere Bloem.

Egyptische Mau vind ik persoonlijk erg gaaf ;)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Waar moet een kitten (wat voor merk het dan ook wordt) in ieder geval op getest worden?

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Egyptische Mau

Bericht door Adriana »

mijn ervaring met kittens is dat de bloedwaardes afwijkend kunnen zijn omdat de organen nog volop in ontwikkeling zijn.
beide ouders moeten zijn getest op een hele riedel aan erfelijke ziektes en je moet die certificaten ook opvragen. per ras zijn er dan nog specifieke aandachtspunten, maar bv nierwaardes kunnen op zo jonge leeftijd nogal afwijken.
als dit katertje uit dezelfde bakkerij komt als Ginger, dan is het een kwestie van vertrouwen en antennes n een goed gesprek met de fokker. het is wel zo dat het kitten nu alle melk en aandacht van de moeder krijgt.

als kittens worden verkocht dan worden ze 'op het oog' gezond verklaard maar ik vind dat je dat aan de buitenkant op zo jonge leeftijd eigenlijk niet kunt garanderen.
vandaar dat ook een periode van geloof ik 6 maanden is ingebouwd. k weet wel dat ik een machtige ruzie heb gehad met de fokkers van BoMaks omdat ik die alinea in de koopovereenkomst heb aangepast met handgeschreven 'voor zover aan de buitenkant te zien is'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Ojee ojee, nu krijg ik net bericht dat er een Egyptische Mau jongetje beschikbaar is.
Wat moet ik daar nu mee? Want we hebben verleden week Amber geadopteerd....

Afbeelding

Uit het mailtje van de fokster:
Hij is een ondeugend mannetje maar heeft een zacht karakter. Houdt wel van knuffelen en vindt het heerlijk als je zijn oortjes zachtjes masseert!
Ja, ze weet me wel te paaien....

Groetjes,
Erik :shock: :eshifty:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Egyptische Mau

Bericht door Adriana »

wha :lol: ha :lol: haha :lol: haha...... :lol:
op 20 oktober kwam je het forum binnenvallen met bezorgdheid over Dali.. en de ondertekening was toen nog simpelweg Erik & Dali.
tuurlijk leeft Dali nog en we genieten bijna dagelijks van je fotoverslag van Dali en broer Gaudi en de kleine vlekkenprinses. en oh ja, nog een bengalenmeisje op komst, ander half maandje wachten nog..

de ondertekeningen zijn meegegroeid en je gaat langzamerhand dinie en ilone achterna, want wat lees ik nu weer.....???? klein mautje in de aanbieding?? oei, weer een dilemma, want je zult je toch niet kunnen bedwingen om te gaan kijken..... lief klein jongetje....

ach, huis en hart groot genoeg en dat zal de balans toch niet verstoren?
sneuvelt weer een spaarvarkentje maar dat mag de pret niet drukken!
hebben jullie straks drie van die kleine donderstenen naast de broers Dali en Gaudi.

tuurlijk kan ik niet met je meedenken want dit is een luxe probleem en fun/fun/fun en waarom gun je jezelf dat kleine mautje niet..?
ErikPhilippus schreef:Na het lezen van veel (vaak informatieve en herkenbare) berichten, heb ik me zojuist geregistreerd voor dit forum. Bedankt iedereen voor het delen van de verhalen en de informatie!

Ik ben dus nieuw op dit forum, en val maar gelijk met de deur in huis ...................
Erik & Dali
Laatst gewijzigd door Adriana op 30 mei 2016 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Ja, je moet de balans natuurlijk wel weer even omgooien ten voordele van de jongens :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Egyptische Mau

Bericht door Sjanke »

En dit soort foto's zullen niet meewerken...
Succes met je beslissing!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Haha, ik begrijp jullie leedvermaak :grin: :grin:

En even gaan kijken: het is verdorie in Zaandam, zeker 2 uur rijden....
Trouwens, als ik ga kijken (ik hoor jullie al lachen....) weten we wel wat er gaat gebeuren.
Deze foto van Oscar heb ik net van hun site afgehaald:

Afbeelding

Als ik alleen al naar die foto kijk, smelt ik....

Groetjes,
Erik (in verwarde toestand :icon_shifty: )
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Egyptische Mau

Bericht door Inge62 »

:lol: Ach, in verwarde toestand? Daar kan je toch geen nee tegen zeggen!
Wat een heerlijk ventje! :verliefd:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Egyptische Mau

Bericht door Dinky »

Whahaha je trekt ze wel aan op moment niet? :lol:

Heb foto's gezien van jullie prachtige woning en qua ruimte zal het geen probleem moeten zijn ;-)
Zou zeggen slaap er een nachtje over (al denk ik dat jij stiekem met je hart al een keuze hebt gemaakt maar het verstand nog in de weg zit)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Egyptische Mau

Bericht door Sifra »

:eeh: Was het niet zo dat het allemaal begon met het zoeken van een maatje voor Gaudi voor als Dali er niet meer zou zijn...?
Je moet er toch ook een vriendje bij nemen voor Ginger, want Amber en die kleine Mau zijn van dezelfde leeftijd en spelen alleen met elkaar. En dan moet je nog een iets oudere kater erbij nemen voor Gaudi, voor het geval dat... Dan kom ik op 7 katten: Dali, Gaudi + kater, Ginger + vriendje, Amber + Mau. :lol: Ga gerust door met verzamelen, Erik.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Egyptische Mau

Bericht door Kimm »

Ahhh ik heb met een glimlach op mijn gezicht zitten lezen.

Het eerste wat ik ook dacht was, even kijken.. Jaja dat zal wel weer hoor hahahah.

Wat heerlijk toch, je hebt een prachtige omgeving en huis wat ik zo gezien heb, dus dat zit wel goed. En het lijkt me hartstikke moeilijk om nee te zeggen tegen zo'n kleine schat. T gaat zeker een drukke gezellige boel worden bij jullie. Ik lees in spanning mee wat de keuze gaat worden! (Jaaaaa!! Toch hihi)






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Het zal niet als een verrassing komen :-P : ik ga donderdagmorgen kijken in Zaandam, naar kleine Oscar. ;-)

Afbeelding

Oscar is het kitten met het roze bandje, links op de foto.

Ik heb eens op de site van de cattery rondgeneusd, en het viel me op dat de moederkatten de nestjes vaak delen met elkaar - dit vond ik toch wel een bijzondere foto van een Siamese moeder en een Mau moeder en hun gezamenlijke kroost:

Afbeelding

De grote broers en hun kleine zusje liggen lekker uit te buiken van het ontbijt, niets vermoedend wat hun allemaal te wachten staat...

Afbeelding

Groetjes,
Erik :pdtkap:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Is het misschien zo te regelen dat Oscar en Amber op dezelfde dag bij jou komen wonen? Dat scheelt een stuk met stress voor de ouwe jongens.

Haha donderdag kijken betekent donderdag aanbetalen ;-).
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 31 mei 2016 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Egyptische Mau

Bericht door Adriana »

wij mogen geen leedvermaak hebben tot en met hartelijk lachen en je aanmoedigen?
dat laatste is dus al niet meer nodig want.... jongens en meisjes: Erik en echtgenote komen er aan hoor!!
dus gedraag je op zijn poezeligst want je krijgt het daar geweldig goed!

aziaten moeders staan erom bekend dat ze nesten delen en daar gezamenlijk voor zorgen.
vossen hier in de duingebieden doen dat ook trouwens..

bolle en maks waren van moeder camelia en die had een gezamenlijke kittenhuishouding met de andere poes, die ongeveer gelijk was gedekt.
en dat gaf een wriemelzooi van ongeveer 10 kittens, die in een mand over elkaar heen zwommen, deels achter elkaar aan sjeesden, gezamenlijk de banken in beslag namen voor hun vele ravotpartijen.
en dat 20 uur per etmaal.
toen de spieren wat beter ontwikkeld waren probeerden de sterkste kittens overal in te klimmen en dus ook buiten/binnen broekspijpen van bewonderende toekomstige kopers.. :pdtiq:

en ze waren er vast van overtuigd dat ze konden vliegen :pdtfly2: en bomaks denken dat hier bij mij thuis soms nog steeds....

het personeel werd gillend gek daarvan en hunkerde naar de tijd dat de kittens mochten uitvliegen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie