2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
jenniferm
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2016 16:13

2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door jenniferm »

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum, en sta op het punt om een mooie Britse Korthaar kitten aan te gaan schaffen! (Mijn eerste kitten na jaren alleen gewoond te hebben, dus ik kijk er erg naar uit!) :grin:

Ik zou erg graag jullie advies krijgen over het volgende: De planning was altijd om 1 kitten aan te schaffen, simpelweg omdat het ook mijn eerste kitten is (ik ben wel altijd met dieren opgegroeid, maar er nooit zelf eentje opgevoed!). Nu ben ik toch erg aan het twijfelen geslagen om er twee te nemen, omdat het toch ook wel erg leuk is voor de kittens zelf!

Nu heb ik de mogelijkheid om of een poesje uit 1 nestje te nemen, en dan een poesje of een katertje uit een ander nestje; of een poesje en het katertje uit hetzelfde nestje!
Zelf weet ik niet wat beter is, dus ik zou graag jullie advies horen over:
- Kan het om de kittens uit 2 nestjes te halen? (ze zullen ongeveer even oud zijn en rond dezelfde tijd kunnen komen)
- Of is het altijd beter om de kittens uit hetzelfde nestje te halen?
- Tot slot, als ik ze toch uit twee nestjes haal, wat raden jullie dan aan, een poesje en een poesje of een poesje en een katertje?

Alvast erg veel dank voor jullie reacties, aangezien velen van jullie veel ervaring hebben met katten!

Groetjes,
Jennifer
Cerna

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door Cerna »

Mijn jongste twee Britjes zijn zussen en dat is erg leuk. Vooral in het begin hebben ze veel steun aan elkaar wanneer ze naar elders verhuizen, maar ze hoeven elkaar ook niet meer te leren kennen en spelen gelijk volop met elkaar.
Inmiddels zijn ze bijna drie en nog steeds trekken ze samen op, maar dagen elkaar ook regelmatig uit alsof er nog steeds iets van een rangorde bepaald moet worden.

Voor de andere katten was het in het begin wel even slikken (twee donderstralen die het hele huis op de kop zetten en ook nog voortdurend samenspanden), maar dat zul jij niet hebben.
Wanneer je de keus hebt zou ik daarom twee kittens uit hetzelfde nest nemen al zal het met twee kittens uit verschillende nesten ook wel snel leuk zijn want kittens zijn zo flexibel.
Poesje met poesje of poesje met katertje maakt niets uit. Poezen zijn wat feller naar elkaar toe, maar hier kunnen ze prima door één deur (ik heb alleen maar poezen).

Kijk gewoon met welk kitten je een klik hebt en welke kleur je wilt.
En nog belangrijker: koop de kittens bij een erkende cattery van geteste ouders met stamboom en geen half rasje van Marktplaats.

En het ras heet Brits Korthaar, geen Britse! :smile:

Succes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door castratenkoor »

Het maakt weinig uit denk ik of je er twee uit hetzelfde nest neemt of uit verschillende nesten. Maar ik zou als ik jou was dan wel het zo regelen dat je ze op dezelfde dag kunt halen.
Persoonlijk zou ik eerder gaan voor de combi een poesje en een katertje.
Dan wel op tijd met 6 maanden beide laten castreren.

Maar zoals Annet al aangeeft, volg je gevoel en kijk naar waar je een klik mee hebt.

Ook zou ik je aanraden voor een kitten-veilig huis te zorgen voor ze komen. Geen scherpe dingen laten slingeren, geen chocolade, geen giftige planten (zie lijsten op internet). En zorg dat er geen breekbare dingen in hun bereik staan.

Fijn dat je voor twee kittens gaat, dat is voor de kittens veel beter.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door jowi »

Een vraag hier aan gerelateerd; ik ga deze week kijken bij een cattery voor 2 blauwe rus kittens, uit een nestje van 5. Nu weet ik wel een beetje waar je algemeen op moet letten, qua gedrag, gezondheid, hygiene etc. maar dat is per kitten.

Maar als je twee kittens uit wilt zoeken uit een nestje, waar let je dan op? Welke 2 neem je? Hoe 'zie' je welke 2 leuk bij elkaar passen? Is daar iets over te zeggen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door castratenkoor »

Als het goed is kan de fokker je op dat gebied adviseren, die welke welke twee goed bij elkaar passen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door kittentjes »

Ik denk dat je de twee moet kiezen die jij bij jezelf vindt passen en dan komt t tussen die twee wel goed, ze groeien samen op en weten niet beter. Soms is er in een nestje al meer klefheid tussen twee dan zou je daar voor kunnen gaan. Ik heb twee kittens willekeurig uit een nestje gekozen en dat zijn ook dikke vriendjes, dus ik zou me geen zorgen maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door Fotokonijn »

Ik denk inderdaad dat je op je gevoel af moet gaan.
Katten, en dus ook kittens, kiezen hun eigen personeel.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door Rik »

Je kunt het van te voren eigenlijk nooit voorspellen. Hier waren ze in het begin ook "close" en lagen ze tegen elkaar. Maar dat is over tijd ook minder geworden. Wel hebben ze nog veel aan elkaar want ze jagen achter elkaar aan en als er één ergens heen gaat volgt de ander altijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door jowi »

Ok, duidelijk. Het blijft een beetje gokken natuurlijk :)

Ander vraagje, zijn 'officiele' catteries ergens bij aangesloten, een vereniging, een register? Is dat ergens na te zoeken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door Rik »

Er zijn er heel wat: http://bit.ly/rasverenigingen
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: 2 kittens uit hetzelfde nestje, of uit 2 verschillende?

Bericht door jowi »

Hee perfect, dankjewel! De cattery waar ik contact mee heb, staat er in ieder geval tussen als lid van Neocat. Zegt verder allemaal niet zo veel natuurlijk maar beter dan niets.
Plaats reactie