Devon Rex/Cornish Rex

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
DrBoefje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2016 22:23

Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door DrBoefje »

Hoi! Ik wil heel graag een kat als huisdier nemen. Helaas ben ik allergisch voor kattenharen (hondenharen ook, heel fijn), maar ik heb gelezen dat een Devon Rex en Cornish Rex wel geschikt zijn voor mensen die allergisch zijn voor kattenharen. Fijn voor mij dus dat er toch katten zijn voor mensen met een allergie, maar ik zit nog wel met een vraag waarop ik hier wellicht een antwoord kan krijgen. Ik lees dat de Devon Rex en Cornish Rex hele sociale en aanhankelijke katten zijn. Dat is precies wat ik in een kat zoek, maar ik ben als werkende en alleenstaande jongeman vrij veel weg van huis. Weet iemand of een Devon Rex en/of Cornish Rex vier dagen per week 10,5 uur alleen kan zijn? Het lijkt me superleuk om een kat in huis te hebben, maar alleen als dat voor de kat zelf ook leuk is.
Dorien66

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door Dorien66 »

Welkom op dit forum. Uit je vraagstelling maak ik op dat je niet eerder katten hebt gehad?
Het beste is natuurlijk twee katten, liefst uit een nest. Ze voeden elkaar op en houden elkaar ook bezig als jij afwezig bent.
Heb je je ook al een beetje ingelezen in het ras? Want een haarloze kat behoeft wel wat extra verzorging.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door Rik »

Is er al onderzocht waarvoor je echt allergisch bent? Zoals ik het begrijp zijn er verschillende soorten allergie waaronder allergie voor haren er één is. Je zou bijvoorbeeld ook allergisch kunnen zijn voor de huidschilfers en dan helpt een anti-allergene of hypoallergene kat ook niet.
(https://www.salusi.nl/allergisch-katten-kattenallergie/)
*Hierdoor wordt vaak beweerd dat de Devon Rex hypoallergeen is: mensen die last hebben van kattenallergieën zouden hierdoor niet allergisch zijn voor de Devon Rex. Dit is echter niet altijd het geval! Kattenallergie kan worden veroorzaakt door haren, huidschilfers of speeksel. Wilt u zeker weten of u niet allergisch bent voor de Devon Rex, vraag dan of u enige tijd mag doorbrengen in een huis of cattery waar uitsluitend Devon Rexen zijn.
(http://www.kittenbazaar.com/devon-rex/)

Maar goed... de rassen.
Cats 101: Devon Rex
Cats 101: Cornish Rex
Beide rassen (en eigenlijk alle kattenrassen) hebben aandacht nodig. Als je kittens neemt zou ik in ieder geval wel adviseren om er 2 te nemen. Als je veel weg bent wil je niet dat je één kat eenzaam alleen thuis laat. En zeker niet als kitten. Je zou er ook voor kunnen kiezen een oudere solo-kat (10+) uit het asiel te halen. Die kunnen over het algemeen wel wat beter tegen alleen zijn. Ze zijn niet meer zo speels en slapen ook veel maar kunnen je ook aandacht geven als je thuis bent.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door Dorien66 »

Weer wat geleerd! Ik wist niet dat een Devon Rex niet hypoallergeen is... Dank Rik ;-)
Je geeft daarmee inderdaad een veel beter advies dan ik; eerst uitzoeken hoe het precies zit en als dan blijkt dat het wel losloopt met de allergie eerst maar eens kiezen voor een oudere asielkat die er minder last van heeft als 'ie meerdere dagen per week zo lang alleen zit.
En DrBoefje, asielkatten zijn niet per definitie kneus, of niet lief/leuk. Onze Roberto kwam met 4 jaar uit het asiel en ik heb nog nooit eerder zo'n speciale kat gehad. Gentleman eerste klas, zeer zelfstandig maar wel enorm gezellig. 15 jaar heeft hij bij ons rondgelopen en ik heb 15 jaar dubbel en dwars van hem genoten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door Dinky »

Naar mijn weten is de Rex een aziaat en die kunnen zeer slecht alleen zijn, die hebben echt een maatje nodig. Dit geldt des te meer omdat jij zo lang van huis bent ;-)

Bij de werkgroep rexen en sphynxen van Felicat wordt ook benoemd dat je nog goed allergisch kan zijn voor de devon rex: http://www.rexkattenclub.nl/DRX.html
Daar wordt ook aangeraden om dag door te brengen met alleen maar rexen om je heen om te kijken of je dan last krijgt van de allergie.

Ik persoonlijk heb niets met rassen die geen of weinig vacht hebben mede doordat dit wordt veroorzaakt door een genetische 'fout'. Vaak komen hier dan ook extra gezondheidsklachten bij voor en juist omdat ze geen vacht hebben wordt er meer gevraagd van huidverzorging.

Er zijn echter meer rassen die zogezegd hypo-allergeen zijn. Sterkliniek Apeldoorn noemt de volgende rassen: Oosterse korthaar, Balinees, Javanees (of Oosterse langhaar), Devon Rex, Cornish Rex, Sphynx en de Siberische kat (bron)
Zo heeft Denneke hier op het forum ook een allergie voor katten en daarom juist twee siberen in huis. Het lijkt een onlogische keuze maar dat komt omdat de allergie dus niet zozeer voor de haren is maar meer voor huidschilfers/speeksel ;-) Het is dus belangrijk om te achterhalen waarvoor je precies allergisch bent.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door poezeloes »

Tja is lastig. Ik snap dat je graag wat gezelschap hebt als je thuis bent maarrrr... een kat heeft ook graag gezelschap als jij niet thuis bent. Begrijp je?
Een allergie is inderdaad ook vaak voor de huidschilfers en die hebben ze zeker wel.
Ook vraagt dit ras veel verzorging, en als ik het zo lees heb jij daar misschien ook niet te tijd voor, of de zin als je zo'n lange dagen doet.
Ik zou het zeer goed afwegen, het zou wat egoïstisch zijn en zonde zijn voor het beestje
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door jolandazocchi »

Ik heb zelf 3 Britten en 1 Cornish Rex. Een Cornish Rex of Devon Rex kan je zeker niet alleen houden. Het zijn erg actieve katten zelfs mijn Britten kunnen hem niet bijbenen :-o . Ik zou dus zeker voor 2 uit een nest gaan want anders is de kans groot dat die de boel afbreekt van verveling.

Het zijn hele leuke katten.
DrBoefje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2016 22:23

Re: Devon Rex/Cornish Rex

Bericht door DrBoefje »

Hoi allemaal! Bedankt voor alle reacties en de tips!

Ik ga zeker laten testen waar ik exact allergisch voor ben, voor ik een beslissing neem om het wel of niet te doen. Een dag doorbrengen met het ras van mijn keuze is een goed idee als extra test. Hopelijk kan ik dat regelen. Maar goed, eerst de test bij de huisarts.

Over het nemen van twee kittens om elkaar gezelschap te houden had ik eigenlijk nog helemaal niet nagedacht, dus bedankt voor de tip! Zoals gezegd wil ik alleen (een) kat(ten) nemen als dat voor de kat(ten) ook leuk is. Dus bij deze beloof ik ofwel twee kittens (om elkaar bezig te houden) ofwel een oudere kat in huis te nemen (die wel een tijdje alleen kan zijn) ;)

Dat er nog meer hypo-allergene katten waren wist ik niet, ook goed om te weten! Na de uitslag van de test bij de huisarts zal ik me daar eens verder in verdiepen wat het beste bij mij past (tenzij ik gewoon geen katten in huis kan nemen).

Dat ik bij thuiskomst geen zin meer heb om voor de kat(ten) te zorgen verwacht ik niet. Ik ben doorgaans op werkdagen bij thuiskomst actiever dan wanneer ik een dag vrij heb en maar wat aan het luieren ben ;)

Nogmaals bedankt! Erg handig om reacties te krijgen van een paar ervaringsdeskundigen :)
Plaats reactie