Enkele vragen over mijn 2 kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Preccait
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 dec 2015 13:54

Enkele vragen over mijn 2 kittens

Bericht door Preccait »

Hoi,

We hebben Krijgen 2 kittens, het zijn half bloedjes kruising britst korthaar/ Huiskat. Het zijn twee broertjes. Een witte en een Rode.

We hebben al jaren katten gehad mijn maatje is paar manden geleden overleden was mijn zorgen kindje heeft zijn hele leven Chronisch Nierfalen. Altijd speciaal voer en medicijnen toch nog 14 jaar bij me geweest. We hadden altijd 2 katten de andere was al 4 jaar dood.

Doordat hij altijd speciaal voer kreeg heb ik nooit na hoeven denken wat ik hem voor voer moest geven enz..
Dus wel ervaring met katten , niet met 2 kittens te gelijk.
Aantal vragen komen steeds terug
* Kunnen ze samen in een reismand als we ze ophalen en de toekomst?
* Welke voer is nu beste (ze krijgen nu wiskas bij de eigenaar)
* Mogen ze snoepjes zo ja vanaf wanneer?
* wil ze in verzekering doen maar welke?
* Wat is de ervaring hebben ze als broertjes echt wat aan elkaar ?

Toch ervaring maar toch vragen, hoop dat jullie me op weg kunnen helpen te ontdekken wat het beste is
gr
patricia
Cerna

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Cerna »

Leuk, twee kittens! Bereid je maar vast voor, dat wordt feest en hopelijk niet net voor kerst want dan blijft er niets van je boom over :smile: Ik hoop wel dat ze tot 13 weken bij mama mogen blijven!

Goed je vragen:
* Kunnen ze samen in een reismand als we ze ophalen en de toekomst?
Ja, zou ik wel doen. Zo'n verhuizing is best wel stressen en dan hebben ze wat steun aan elkaar. Of dat in de toekomst ook kan hangt ervan af hoe hard ze groeien en hoe zwaar ze worden en hoe groot de mand is.
Ik heb twee zusjes (echte Britten) die ook samen kwamen, maar inmiddels zo groot zijn en zwaar (samen 11,5 kilo) dat lukt me niet meer in 1 mand.
* Welke voer is nu beste (ze krijgen nu wiskas bij de eigenaar)
Dan zou ik hier nog even mee doorgaan zodat niet alles voor hen in één keer verandert en dan langzaam overgaan op ander voer. Op zich vind ik niet dat er veel mis is met Whiskas en ik heb veel katten gehad die er oud op zijn geworden, maar er is beter voer. Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je aan voer wilt en kunt besteden.
Ikzelf geef brokjes van Royal Canin (5 katten en 5 verschillende smaken :smile: ) en natvoer is Gourmet mousse en diamant, Porta 21, Applaws en Almo mousse (via Zooplus) en zo nu en dan rauw runderhart of stukjes kipfilet wat ik wel eerst heb ingevroren ivm bacteriën.
* Mogen ze snoepjes zo ja vanaf wanneer?
Mag, maar ik doe het niet.
* wil ze in verzekering doen maar welke?
Wij hebben zelf een kattenspaarpotje dus daarover kan ik niets zeggen.
* Wat is de ervaring hebben ze als broertjes echt wat aan elkaar?
Ja, meestal blijven ze goed bevriend en "weten" ze dat ze familie zijn. Mijn twee jongedames (inmiddels 2,5) slapen niet samen, maar wel bij elkaar in de buurt en spelen/knokken nog dagelijks samen. En het schijnt dat katers nog closer zijn.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door nellebel »

Wat ga jij een leuke tijd tegemoet. Heerlijk twee kittens. Dat word lol
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Natascha001 »

Wat leuk 2 kittens, geniet er van!

Wat betreft je vragen:
Wij hebben onze de 2 broertjes ook in 1 reismand opgehaald. Nu willen ze nog steeds samen in de reismand, wanneer ik dit niet doe, dan schreeuwen en dan bedoel ik ook echt schreeuwen, ze naar elkaar om te kijken of de ander er nog is. Hier wel een speciale tas voor aangeschaft, de meeste reismanden kunnen ruim 11 kilo niet aan.

Heb toen wel een zakje brokjes meegekregen van wat ze toen aten, maar ze zijn al snel overgegaan op de brok die onze katten toen ook aten.

Onze broertjes slapen niet bij elkaar, maar ze hebben wel veel aan elkaar met stoeien. Wanneer er wat is met eentje dan komt de ander gelijk kijken. Ze zoeken dan wel steun bij elkaar.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Anne »

Wat fijn dat je twee kittens krijgt, die hebben echt wat aan elkaar wat betreft het leren van elkaar en hun grenzen aangeven.
Ik zou ook de eerste week als ze bij jou zijn op whiskas blijven, anders heb je kans dat van de stress de darmen op hol slagen en ben je verder van huis. Daarna kun je kijken wat voor soort voer jou aanspreekt en wat bij je kittens past. Hier staat de hele bups op sensitief omdat er een paar zijn die anders diarree krijgen
Let er wel op dat je nieuw voer langzaam mengt met het voer wat ze krijgen, anders kunnen ze alsnog diarree krijgen
Ik zou ze ook in de reismand bij elkaar zetten. Kittens staan nog zo open en zo;n reismand is neutraal
Ik heb hier ook geen verzekering, wel net als Cerna een spaarpot voor als er iets gebeurt.
Veel plezier met de voorpret :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Preccait
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 dec 2015 13:54

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Preccait »

Ivm met de geschiedenis van de laatste kat wat aardige duit heeft gekost willen we een verzekering. Als iemand ervaring heeft.
Ook ervaringen met bepaalde voer zijn welkom.

Zondag mogen we ze ophalen. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Dorien66

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Dorien66 »

Oh wat leuk! Alvast gefeliciteerd met je nieuwe vriendjes ;-)
V.w.b. je vragen sluit ik me volledig aan bij Cerna.
Wij hebben trouwens twee broertjes, die tot 2,5 jaar samen sliepen maar sindsdien niet meer. Wel zijn ze nog altijd elkaars steun en toeverlaat buiten. Ik zie ze regelmatig schouder aan schouder door de tuin patrouilleren, zo leuk! En als de een binnenkomt, komt 9 van de 10 keer de ander er direct achteraan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door nellebel »

zelf geen verzekering. wij sparen iedere maand voor onvoorziene uitgaven. ook omdat toen ik informeerde naar verzekering dat er best veel buiten viel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 6 katten en kies ook voor zelf een speciale spaarrekening, daar gaat elke maand automatisch een bedrag naartoe. We zorgen dat er altijd een flink bedrag staat want een ongeluk komt nooit alleen - eind 2013 en 2014 een knetterduur jaar geweest en we hebben alles gewoon zo kunnen betalen. In tijden van drama en elende wil ik niet over de financiele kant na hoeven denken.

Ikzelf geef geen snoepjes, ik koop gewoon een zakje goede dure brokken, een ander soort dan in de bakjes zit. En dat geef ik als tractatie. Het is ook vaak een kwestie van hoe je het aanbiedt, gewoon enthousiast erbij "kraaien". Nadeel van snoepjes vind ik dat het onnodig duur is en vaak helemaal niet zo gezond.

Veel plezier binnenkort met en voor je katjes!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Dinky »

* Kunnen ze samen in een reismand als we ze ophalen en de toekomst?
Nu ze nog klein zijn kan dat in ieder geval. Wanneer ze volwassen zijn zal dat zeer waarschijnlijk niet meer passen.
* Welke voer is nu beste (ze krijgen nu wiskas bij de eigenaar)
Ik zou in de kittentijd kiezen voor een kittenbrok.
Mijn voorkeur voor volwassen poes (wat ik zelf heb) gaat uit naar brokken met hoog vleesaandeel en zo min mogelijk granen. Zooplus heeft groot assortiment waar je in rond kan kijken wat jou aanspreekt.
* Mogen ze snoepjes zo ja vanaf wanneer?
Zelf geef ik als snoepjes kleine stukjes gedroogd vlees.
De standaardsnoepjes in de winkel bevatten vaak veel tarwe en daar ben ik niet zo'n fan van. Ik snijd gedroogde kipfilet of gedroogde eendenfilet in kleine hapklare stukjes.
* wil ze in verzekering doen maar welke?
Kan ik je helaas niet bij helpen omdat ik die niet heb. Toen Dinky bij ons kwam heb ik mij wel verdiept in verzekeringen maar kwam tot de conclusie dat een volwassen poes in de verzekering doen enorm duur is (moest dan volgens mij 30 euro per maand betalen waarbij je veel ook nog zelf moest blijven betalen)
* Wat is de ervaring hebben ze als broertjes echt wat aan elkaar ?
Wanneer ik de foto albums hier op het forum zie zou ik zeggen van wel. Zeker het eerste jaar hebben kittens enorm veel aan elkaar om elkaars grenzen te leren kennen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Adriana »

Preccait schreef: * Kunnen ze samen in een reismand als we ze ophalen en de toekomst?
als ze worden opgehaald en in een auto vervoerd moeten worden dan zou ik ze zeker niet samen in één reismand doen.
dat is vrij krap en de paniek kan van de een overslaan naar de ander.
je kunt vast wel een tweede reismandje in je omgeving lenen en dat pal naast het andere mandje zetten. en als je ziet dat ze toch bij elkaar willen dan kan dat op de eerste parkeerplaats alsnog..
vraag een oude handdoek of fleece mee waar hun luchtjes en de luchtjes van het nest aanzitten want in een auto is alles anders en onbekend.. dat kan wat steun geven.
het kan ook zijn dat er eentje helemaal niet in een mand opgesloten wil worden, daarvoor kun je het best een kitten- of konijnentuigje meenemen.
en die op schoot op een handdoek nemen en zachtjes kriebelen.
het is handig om het ophalen niet in je eentje te doen.

en verder hangt het heel erg af van de situatie en van de kittens en geen enkele situatie is eender. belangrijkste is dat je goed bent voorbereid.
neem voor de zekerheid ook wat valeriaandruppels (etos etc.) mee, die kun je op een wattenschijfje sprenkelen en door de auto wapperen, eerst even heel voorzichtig proberen hoe ze reageren.
en ze kunnen van angst plassen en poepen dus extra handdoeken en plastic zak is ook handig om mee te neman.
wij hebben Enzo en Mies (toen 5-jarige herplaatsers) samen opgehaald uit de Betuwe en dat was een behoorlijke autorit. Mies wilde in een open kooi op de achterbank en Enzo op schoot. gelukkig had ik een kattentuig bij me.
de kitten broertjes zijn met de auto uit Utrecht opgehaald, Maks wilde in een dichte kooi in het donker en Bolle heeft in tuig op schoot gezeten en vrachtauto's geteld....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:als ze worden opgehaald en in een auto vervoerd moeten worden dan zou ik ze zeker niet samen in één reismand doen. dat is vrij krap en de paniek kan van de een overslaan naar de ander.
Zoals ik al zei hangt dat helemaal van de grootte van de mand af. Ik heb een mand daar passen wel zes kittens in en in de mand waar we Laila en Luna in ophaalden pasten zeker wel vier kittens en dan was er nog ruimte over :smile: En Luna was bang en kroop weg achter haar zus want daar voelde ze zich veilig. Alleen in de mand zou voor haar nog veel meer stress hebben opgeleverd en op schoot was al helemaal geen optie.

Maar ik zou er niet te dramatisch over doen want meestal is er niets aan de hand. Kittens zijn zo flexibel en wanneer ze tussen mensen zijn opgegroeid, zullen ze wel een beetje bang zijn want het is toch vreemd, maar daar blijft het bij. En vaak wint de nieuwsgierigheid het van de angst.
Toen wij Milka uit Dordrecht ophaalden - wat toch een reis is van minstens anderhalf uur naar de Achterhoek - zat ze gezellig om zich heen te kijken.
Preccait
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 dec 2015 13:54

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Preccait »

Afbeelding

Dit is onze reismand
Curver 51x38x33

Goede tips dames dank je wel
Preccait
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 dec 2015 13:54

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door Preccait »

We moeten een uurtje rijden. Ga zeker niet alleen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee kittens vragen!!

Bericht door castratenkoor »

Kittens van 7-8 weken passen daar makkelijk samen in. Kittens van 15 weken zou ik niet samen in dat mandje doen. Beter een extra mand aanschaffen, heb je later sowieso nodig.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie