Welke kat voor mij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Steffy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:56

Welke kat voor mij?

Bericht door Steffy »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en had graag wat tips van ervaren katteneigenaars gekregen. Ik ben van mening dat je goed moet nadenken alvorens een levend dier in huis te halen en wil dus mezelf eerst goed informeren alvorens ik een katje koop.

Mijn situatie is al volgt:

ik verhuis binnen een dik jaar naar mijn eigen appartementje en zou graag een katje in huis halen maar wil op voorhand goed weten welke kat het beste past bij mijn situatie. Kunnen jullie een kattenras aanraden op basis van mijn levensstijl:

Ik ga in een klein appartement wonen.
De kat zal overdag alleen zijn als ik ga werken.
Mijn vrienden, familie en kleine nichtjes zouden vaak op bezoek komen dus de kat zou goed met mensen moeten om kunnen gaan.
Ik zou de kat binnen houden.

Kunnen jullie rassen aanraden op basis van deze informatie?

Alvast bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke kat voor mij?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Even afgezien van welk ras... heb je al nagedacht over 2 kittens? Je geeft zelf al aan te werken en dat de kat overdag alleen is. Een maatje is in dat geval ABSOLUUT aan te raden. (Zoek op het forum maar eens naar solo-katten.) Met betrekking tot ruimte hoef je niet zoveel zorgen te maken (tenzij het alleen 1 kamer is). 2 kittens hebben niet meer ruimte nodig dan 1 kitten alleen. Integendeel zelfs, ik denk dat 1 kitten alleen op beperkte ruimte helemaal kierewiet wordt. Contact met verschillende mensen is wel een voordeel maar absoluut geen vervanging voor contact tussen katten onderling. Als je echt maar bij 1 kat wilt blijven dan zou ik adviseren een wat ouder exemplaar uit het asiel te halen. Daarvan is het karakter al grotendeels gevormd en er zitten er een heleboel die ook gewoon gewend zijn alleen te zijn (of niet met andere katten overweg kunnen omdat ze solo opgegroeid zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke kat voor mij?

Bericht door Adriana »

als kattenstarter een jong volwassen asiel-lieverd, die goed alleen kan zijn.
daarmee loop je veel minder risico dan starten met kittens. want karakter bekend, goed gecheckt door dierenarts en nog jong genoeg om een prima binding mee te krijgen.
bovendien de wilde tijd achter de rug, dus hoef je niet alles wat breekbaar is op te bergen.

ik kan geen enkel ras bij jouw wensenlijstje verzinnen en wat is de reden dat je het over ras hebt?
koop anders een boek met rasbeschrijvingen en ga daarin een paar avonden lezen, bladeren, zoeken en zo.. vaak speelt uiterlijk ook een rol bij ras..
maar bedenk dat aanschaf en onderhoud van een raskat prijzig is en dan kom je in categorie kittens.
dus maal twee.. en voor een starter.. kwee niet..
je kunt veel beter, lijkt mij, een paar middagen in een kattenkamer in het dichtstbijzijnde asiel gaan zitten... dan komen er altijd pluizebollen naar je toe en het zou kunnen zijn dat je dan op slag verliefd wordt....
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Steffy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:56

Re: Welke kat voor mij?

Bericht door Steffy »

@Adriana: bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik denk dat ik me verkeerd verwoord heb door het woord "ras" te gebruiken, daardoor lijkt het inderdaad alsof ik absoluut een raskat moet hebben maar dat is niet zo. Ik heb er eerlijk gezegd niet over nagedacht toen ik het woord 'ras' gebruikte. Maar als ik alles zo lees zou ik zelf ook eerder willen voor een asielkatje om zo'n beestje een goede thuis te bezorgen.
Ik heb in elk geval nog tijd genoeg om erover na te denken en ga je tip om eens naar een asiel te gaan en tussen de katjes te gaan zitten zeker opvolgen :-)
Steffy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:56

Re: Welke kat voor mij?

Bericht door Steffy »

@Rik: bedankt voor de informatie: ik neem het zeker mee en ga er zeker eens over nadenken aangezien ik wel in functie van de kat wil denken en het een goed leven wil geven. Als het diertje zou ongelukkig zijn alleen dan is het zeker de moeite om eens na te denken om er twee in huis te halen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke kat voor mij?

Bericht door Anne »

Ik sluit me aan bij Rik en Adriana
Misschien is het handig als je eerst goed te rade bij jezelf wilt gaan of je 1 wilt of 2...
Als je het persee bij 1 wilt houden dan zitten er genoeg solokatten in het asiel,
voordeel is inderdaad dat karakter al bekend is, tevens gezondheid ( dierenarts check), gechipt, ontvlooid en geholpen
Goeie tip van Adriana om eens in het asiel langs te gaan en kijken welke je aandacht komen geven
Ik vind het overigens heel goed van jou dat je je inleest en hier advies komt vragen :eclap:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Steffy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:56

Re: Welke kat voor mij?

Bericht door Steffy »

@Anne: bedankt voor je reactie.
Ik ben blij dat er forums bestaan om advies te vragen en informatie te lezen. Er zijn spijtig genoeg teveel mensen die onbezonnen een diertje in huis halen en daardoor zitten de asielen veel te vol met sukkeltjes.

Ik ben er nog niet uit of ik er twee zal nemen. Dat lijkt me wat veel ineens in een kleine ruimte, daar valt nog over na te denken. Maar ik ben er, door al jullie informatie, sowieso wel al uit dat ik mij zal informeren bij asielen en daar kijken om een katje een goede thuis te geven.

Bedankt alvast voor de reacties!
Plaats reactie