Op zoek naar het juiste ras voor ons

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gast
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 00:40

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Gast »

Adriana schreef:je hebt in je rijtje twee uitersten qua algemeen verondersteld karakter en leefstijl bij elkaar.
en ik heb de indruk dat je op uiterlijk kiest..
Ik heb eerst gekeken naar katten die mij aanspraken met hun karakter en daarna geselecteerd op uiterlijk. Al de bovengenoemde rassen hebben iets waardoor ik vind dat ze speciaal zijn. Dat ze zo verschillend zijn is, omdat ik of een kat wil die echt binnen zit (waar ik dan wel mee naar het park zou kunnen gaan en ze daar aan een lange lijn kunnen spelen en doen 2/3 keer per week) Ik kan er niet vanuit gaan dat ze een kattenluikje hebben waar ik op kamers ga ds een kat die echt binnen gehouden kan worden is dan een must. De andere katten bijv de bengaal heb ik van gehoord dat je die kanuitlaten aan de lijnen dat zou ideaal zijn. Ik ga graag met Mila wandelen en spelen buiten en vaak in het weekend naar het bos. Het zou heel leuk zijn als ik dan een kat had die mee zou kunnen, want dat vind ik leuker dan wanneer ze dan alleen thuis moeten zijn.

main coons zijn al een tijdje in de mode en mijn indruk is dat ze op formaat nogal zijn doorgefokt: hoe groter hoe beter. dat kunnen die gewrichten niet aan en dat geeft al bij vrij jonge dieren problemen.
Daarom zou ik ook bij een rasvereniging gaan kijken...

noorse boskat moet naar buiten kunnen en die moet je niet alleen zetten.

siamees moet je zeker niet alleen zetten, kunnen zeer luidruchtig zijn en nogal doorgefokt en kans op nierproblemen op al jonge leeftijd.

bengalen moeten de ruimte hebben en kunnen qua genen nog half wild zijn. .. op je studentenkamer???

russen worden verondersteld erg bescheiden en verlegen te zijn, net als de siamezen gevoelige dieren.
er loopt hier een tank Bolle rond die op iedere vreemde afstuift en daar liefst tegenop loopt totdat hij zijn nek heeft bereikt. en dan snuffelen, kopjes, likken (rasp rasp..). zijn broertje en hij hebben de eerste twee jaar hier de tent proberen af te breken, zie mijn fotoalbum. kitten rus niet alleen zetten en erkende fokkers leveren geen kittens die alleen moeten opgroeien.

De kitten groeit niet alleen op. De eerste maanden zitten ze met mijn katten thuis en mijn hondje. Ik heb bij verschillende fokkers op websites gekeken en daar staat eigenlijk bijna altijd dat ze hem wel alleen plaatse, maar bij voorkeur bij mensen met een andere hond of kat. Niet alle honden en katten zijn natuurlijk het zelfde, maar in mijn geval zal de kitten meer plezier hebben van mijnhondje dan van mijn katten. Ik Loop per dag 1,5 tot 2 uur met de hond en dan wordt er ook buiten gespeeld, waarom zou de bengaal, noorse boskat of mainecoon bijvoorbeeld niet meekunnen? Dat is waar ik deze 3 rassen op had geselecteerd. Ze hoeven weinig alleen te zitten, want ze kunnen mee:)

en de tent afbreken.... de hond heeft zo'n beetje alles gesloopt wat kapot kon met het wisseln van de tanden en dan bedoel ik echt alles.. Ik zie trouwens soms dat ze een kat waar ze niet meer mee fokken plaatsen met één van de kittens. Dat is iets waar ik ook wel voor open sta, maar waar ik wel over na moet denken, omdat een volwassenkat in huis nemen waarschijnlijk fout gaat met onze andere katten. Alles wat klein is vinden ze prima, maar bij volwassen katten zijn ze erg selectief



van heilige birmaan weet ik weinig maar zuri op het forum heeft er twee, dus even zelf zoekfunctie gebruiken.

en verder mag je natuurlijk stellen dat je je hele leven en dat is 18 jaar katten in je nabijheid hebt maar verzorging en verantwoordelijkheid voor het welzijn van een kat hebben is iets anders dan vanaf de box katten om je heen hebben.

degenen die hier hebben gereageerd zorgen al vanaf ver voor jouw geboorte voor katten en hebben intussen via het forum ook het nodige over het verzorgen en oplossen van problemen meegekregen, als ze die zelf al jaren niet hebben moeten oplossen!
ik bedoel: wij weten zo langzamerhand wel waar we het over hebben hoor!

Ja maar wij hebben hier katten gehad in alle soorten en maten entoch wel de meest voorkomende problemen. Mijn moeder en ik praten al vanaf dat ik een jaar of 8 was over de financien, de opvoeding, problemen, oplossingen, niet alleen de leuke dingen. Meerdere spreekbeurten met de nodige research op papier gedaan en thuis heel veel in de praktijk geleerd. Ik zeg niet dat jullie niet meer ervaring hebben met katten, maar ik betwijfel dat je iemand gaat vinden van mijn leeftijd die heel veel meer verstand heeft van katten hebben en wat er bij komt kijken. Ik vind sowieso dat leeftijd geen verschil mag maken.
Gast
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 00:40

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Gast »

Cerna schreef:Adriana: je vergeet bij de Maine Coon nog te vermelden dat dit ras - meer nog dan andere rassen - vaak Stomatitis heeft. Ik ken uit mijn directe omgeving zo al drie Maine Coons bij wie op kittenleeftijd alle tanden en kiezen getrokken moesten worden.
http://rasclubmainecoon.org/artikelen/g ... ds-lijden/
Daar is het spaarpotje voor de dierenarts voor. :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Ilone »

Een kat met een tuigje meenemen is een hele happening he ;-) Dat vergt een boel training (meeste katten vinden het niks) en dan nog kan het misgaan omdat een kat toch onvoorspelbaarder is dan een hond ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de anderen aan. Je hebt geen enkele garantie hoe een kat is/gaat worden aan de hand van het ras. Daar zit per induvidu veel verschil in.

Bengaal zou ik zeker afraden die hebben heel veel beweging en uitdaging nodig. Op een studentenkamer echt niet te doen, die zou van frustratie de tent af gaan breken en/of wild gaan plassen ed.

Helaas ook bij de blauwe rus heel veel stomatitis. Ze worden massaal vanuit Australië geïmporteerd. Prachtige katten, maar persoonlijk zou ik niet door fokken met een poes die met twee jaar al gebitsproblemen heeft. En helaas is het voor de fokkers geen reden om zo'n poes uit de fok te halen. Zo ook het feit dat dieren uit een bepaalde lijn jong dood gaan. Ik ken een dekkater waarvan de ouders beide voor de 8 jaar stierven. En men dekt er gewoon mee voort.

Persoonlijk zou ik op een studentenkamer of twee kittens nemen of één volwassen exemplaar. Niet één kitten. En dan maakt het ras of een htk - kat verder weinig uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Rik »

Helaas ook bij de blauwe rus heel veel stomatitis. Ze worden massaal vanuit Australië geïmporteerd. Prachtige katten, maar persoonlijk zou ik niet door fokken met een poes die met twee jaar al gebitsproblemen heeft. En helaas is het voor de fokkers geen reden om zo'n poes uit de fok te halen. Zo ook het feit dat dieren uit een bepaalde lijn jong dood gaan. Ik ken een dekkater waarvan de ouders beide voor de 8 jaar stierven. En men dekt er gewoon mee voort.
Daar is het spaarpotje voor de dierenarts voor. :)
Mmmm, die reactie staat dus haaks op jouw reden om geen kat uit het asiel te halen. Het halen van een (vermoedelijke probleem-)raskat bij een fokker houdt dus het fokken met een slechte lijn in stand. (Terwijl een kitten uit het asiel halen dit juist niet doet)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Adriana »

dit wordt een eindeloze discussie en ik haak hier verder af.

wat betreft jouw research heb ik zo mijn vraagtekens als je een bengaal op een studentenkamer wilt huisvesten..
onze topics over solokittens heb je niet geraadpleegd, anders zou je hebben gelezen dat het leeftijdsverschil met jullie katten voor een kitten veel te groot is. die kunnen de tomeloze energie van een kitten doorgaans niet aan en het kitten wordt of genegeerd of gemept..
en wat kan een kitten via voorbeeldgedrag van een hond leren...? :icon_shifty:

zoals rik al schrijft: kat uitlaten in tuig vergt training, geduld en het juiste karakter/ras en ik ken een htk-kater, die het ook leuk vond.
jij laat een kat in tuig trouwens niet uit, de kat, als het ooit al lukt, laat jou uit.
geloof me, we hebben hier jarenlange ervaring met katzels in tuig, op volkstuin en zeilboot.

en het lukt blijkbaar nog steeds niet om de citaten goed te krijgen en zo moeilijk is dat toch niet?
Laatst gewijzigd door Adriana op 18 okt 2015 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gast
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 00:40

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Gast »

Ilone schreef:Een kat met een tuigje meenemen is een hele happening he ;-) Dat vergt een boel training (meeste katten vinden het niks) en dan nog kan het misgaan omdat een kat toch onvoorspelbaarder is dan een hond ;-)
Dat weet ik, maar het is natuurlijk leuker als je je kat mee kan nemen. De katten die we nu hebben konden aan de lijn lopen, omdat we ze toen ze klein waren iedere dag aan een lange lijn in het gras voor ons huis lieten. Bij puppy's wordt met een paar weken een puppytest gedaan om in te schatten wat voor karakter de pup later (waarschijnlijk) krijgt. Doen ze dit ook bij kittens?
Gast
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 00:40

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Gast »

Bedankt voor de informatie, maar ik denk dat ik het hierbij hou. Ik wilde graag informatie en persoonlijke ervaringen horen van mensen met deze rassen en dat deze hier niet te gaan vinden. Toch bedankt. :) Ik stuur een paar mensen straks een privé bericht met wat vragen over rassen. Een aantal heb ik nu wel m'n twijfels over dus die vallen al af :)

Groetjes!
Laatst gewijzigd door Anonymous op 18 okt 2015 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Paasnini »

Cerna schreef:Adriana: je vergeet bij de Maine Coon nog te vermelden dat dit ras - meer nog dan andere rassen - vaak Stomatitis heeft. Ik ken uit mijn directe omgeving zo al drie Maine Coons bij wie op kittenleeftijd alle tanden en kiezen getrokken moesten worden.
http://rasclubmainecoon.org/artikelen/g ... ds-lijden/
Ik heb 5 coons van 3 fokkers en geen enkele coon bij mij heeft stomatitis. Toen ik de introductie las moest ik direkt aan een coon denken. Mijn vriendin heeft een klein hondje en het is zo leuk om te zien hoe die samen met de katten gaat. Mijn laatste herplaatser heeft een maand in quarantaine gezeten bij mijn vriendin met hondje en dat ging super.
Cerna

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Cerna »

Paasnini schreef: Ik heb 5 coons van 3 fokkers en geen enkele coon bij mij heeft stomatitis. Toen ik de introductie las moest ik direkt aan een coon denken. Mijn vriendin heeft een klein hondje en het is zo leuk om te zien hoe die samen met de katten gaat. Mijn laatste herplaatser heeft een maand in quarantaine gezeten bij mijn vriendin met hondje en dat ging super.
Ik zeg ook niet dat ALLE Coons stomatitis krijgen, maar wel opvallend veel. Toen Noa stomatitis kreeg en ik huiverig was om tanden/kiezen te laten trekken, verwees de dierenarts mij door naar iemand die het pas ook had laten doen om mijn huiver weg te nemen. Quess what? Een Maine Coon. Wat later een collega: twee Coonkittens, allebei stomatitis.
Op een kattenshow sprak ik iemand over Noa en zij verwees mij door naar Knaake, dierentandarts omdat haar dierenarts zo'n zooitje had achtergelaten toen bij twee katten stomatitis was geconstateerd. Welk ras? Maine Coons.

Ik denk dat je gewoon mazzel hebt :smile:

Heel verstandig Priscilla om het hierbij te houden want je hebt je mening al helemaal gevormd en staat toch niet open voor onze ervaringen. Heel jammer!
Cerna schreef:Adriana: je vergeet bij de Maine Coon nog te vermelden dat dit ras - meer nog dan andere rassen - vaak Stomatitis heeft. Ik ken uit mijn directe omgeving zo al drie Maine Coons bij wie op kittenleeftijd alle tanden en kiezen getrokken moesten worden.
http://rasclubmainecoon.org/artikelen/g ... ds-lijden/
Daar is het spaarpotje voor de dierenarts voor. :)
Triest
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Ilone »

Okeee! Iedereen weer in de hoek :-P
Denk dat er genoeg punten genoemd zijn waar TS wat mee kan ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gast
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 00:40

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Gast »

Hallo, ik wilde nog even laten weten dat ik toch ga wachten tot ik echt weet waar ik op kamers ga en of ik op kamers ga (We zaten bij mijn tante met mijn vader, opa en oma en die kwamen met het idee om een groot tuinhuis te laten bouwen bij één van hun als mijn school op een goede reisafstand is en dan is er natuurlijk al veel meer mogelijk ;) ). Ik ben even te lui om terug te lezen wie het zei maar de kans is inderdaad groter om een kamer te vinden als ik maar 1 dier heb ipv 2 of 3. (twee kittens zijn niet uitgesloten) Ik zal rond die tijd misschien nog laten weten wat het nou is geworden. Tot het zover is geniet ik nog even van mijn hondje en mijn andere katten:)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Dinky »

Lijkt mij een verstandige keuze ;-)

Weet niet of ik in een tuinhuis bij familie in de tuin zou willen/kunnen leven maar in dat geval heb je inderdaad wel een grotere vrijheid dan wanneer er sprake is van een knorrige huisbaas.
Ook met vragen over de volwassen katten in huis ben je natuurlijk van harte welkom hier op het forum ;-) Staat enorm veel informatie en ervaringsverhalen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Adriana »

Ik ben even te lui om terug te lezen wie het zei........)
heb jij even geluk dat wij niet te lui zijn om met je mee te denken... :grin:
goede beslissing en leuk! .....tuinhuis... met houtkachel..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gast
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 00:40

Re: Op zoek naar het juiste ras voor ons

Bericht door Gast »

Ik heb ondertussen wat meer informatie opgezocht over de kattenrassen en heb er nu twee over. Ze zijn echt totaal verschillend: De ene kan prima binnengehouden worden en is heel rustig, terwijl de andere heel actief is en wel een tijdje naar buiten wil iedere dag.

Twijfel is vooral omdat een actieve kat misschien mee zou kunnen naar buiten. De hond en ik wandelen nu minimaal 1,5 uur op een dag en ik zou het leuk vinden als de kat mee kan bij bijvoorbeeld 1 van de wandelingen. De hond krijgt sowieso minimaal een kwartier/half uur aan de lange lijn om lekker te dollen, waarom zou dat niet ook met de kat kunnen?

Aan de andere kan zou een kat die binnengehouden kan worden en rustiger is ook prima kunnen, maar vind het dan zo vervelend dat het beessie thuis zit.

Gelukkig heb ik nog even om er over na te denken:)
Plaats reactie