Welk ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Catlover97
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2015 21:50

Welk ras?

Bericht door Catlover97 »

Afbeelding Afbeelding
Mijn vriend en ik twijfelen voor welke kat we zullen gaan, wat is jullie mening? ( eerste is Nebelung en tweede is Ragdoll)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welk ras?

Bericht door Sifra »

Allebei mooi, maar daar gaat het niet om. Wat wij vinden is ook niet belangrijk. Wat is globaal het karakter van beide rassen en wat past bij jullie? Daar moet je vanuit gaan. Verdiep je in beide rassen, let op erfelijke gebreken bij beide rassen en zoek een betrouwbare fokker via de rasvereniging.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk ras?

Bericht door castratenkoor »

Sluit me aan bij Sifra. Zoek een goede fokker en verdiep je in de voorouders van nesten, hoe oud worden ze over het algemeen en hoe gezond zijn en blijven ze. Dat is veel belangrijker dan uiterlijk. Ook is het absoluut niet zo dat alle katten van een bepaald ras hetzelfde karakter hebben.

Fokkers die alle uitgefokte katten (dan passen ze zgn niet meer in de groep) herplaatsen zou mijn keuze niet zijn. Ik zou in mijn keuze dus ook kijken naar de eigen groep katten van de fokker.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk ras?

Bericht door Adriana »

zijn dit herplaatsers of bedoel je dat je waarschijnlijk een kitten van dat ras (uiterlijk?) wilt.

de karakter-eigenschappen van blauwe rus nebelung en ragdoll verschillen nog al maar dat is in het algemeen en kan per dier behoorlijk verschillen.
vertel iets meer over jullie situatie want blijft het betreffende beest alleen?
en waarom kiezen jullie specifiek voor een raskat (met stamboom etc.), dwz afgaande op wat je in je bericht schrijft.
en eens met sifra en dinie/castratenkoor en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk ras?

Bericht door Adriana »

zag je pb (persoonlijk bericht) aan mij maar wil je die info gewoon in dit topic op het forum zetten? ;-)
dan kunnen we met zijn allen met jullie mee denken ..
en denkrichtingen geven en over ervaringen schrijven en allerlei andere tips meegeven en zo en zo..

en om maar te beginnen.. een nebelung rus is een aziaat, dat zijn erg gevoelige dieren die bij voorkeur niet alleen moeten blijven, tenzij je dier treft (bv bij de herplaatsers) wat als solodier wordt omschreven. die zijn er namelijk ook en willen baasje en huis voor zich alleen..

en kittens bij voorkeur niet alleen laten opgroeien, dat is niet goed voor hun ontwikkeling en fokkers van raskatten geven geen solokittens mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Catlover97
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2015 21:50

Re: Welk ras?

Bericht door Catlover97 »

Wist niet zeker of u dan mijn antwoord zou zien daarom verzond ik het persoonlijk haha. Welk ras zou u voor ons aanbevelen? Betekend dat dat de fokker ze in tweetallen verkoopt?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk ras?

Bericht door Rik »

Ik denk echt niet dat wij een ras aan kunnen bevelen. Dat hangt er ECHT vanaf wat jullie het meeste/beste ligt. Vandaar het advies om goed op internet te kijken naar de karakters.

Even een voorzetje. Als het goed is heb je al gezocht en alles op wikipedia gelezen:
De Nebelung is een vrolijke, speelse, aanhankelijke, zachtaardige en intelligente kat. Ondanks dat het een actieve kat is, kan hij prima binnen leven. De Nebelung is gericht op zijn eigen gezin en terughoudend tegenover vreemden. Het is wel een kat die graag gezelschap heeft van de mens of van een soortgenoot.
(bron wikipedia)
Ragdolls zijn vrij rustige, aanhankelijke katten. Het zijn doorgaans geen schootzitters, maar zijn wel altijd in de buurt te vinden, bij voorkeur naast je. Ze volgen je vaak als een hondje waarbij je moet opletten dat ze je niet voor de voeten lopen. Ze zijn heel sociaal, erg op mensen gericht, ontzettend nieuwsgierig en vriendelijk. Ragdolls blijven hun leven lang speels. Ragdolls zijn geschikt voor gezinnen met kinderen en kunnen het ook goed vinden met andere dieren. Het zijn zeer geschikte binnenkatten maar een kattenren of afgesloten tuin wordt ook op prijs gesteld.
(bron wikipedia)

Maar er is natuurlijk veel meer te vinden. Vaak staat er ook het één en ander op de sites van de cattery's.

Of alle fokkers ook echt altijd de kittens alleen per twee mee wil geven weet ik zo 123 niet. Met € 850-950 per kitten denk ik dat dat niet altijd even makkelijk zal gaan. Dat betekent echter niet dat je daar zelf niet over na hoeft te denken. (En ja... wij adviseren er gelijk 2 te nemen :grin: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Catlover97
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2015 21:50

Re: Welk ras?

Bericht door Catlover97 »

Bedankt voor de info! Maar met 2 katten kan ik dus ook kiezen voor een raskat en een huis tuin en keuken kat uit het asiel? of moeten het persé 2 raskatten zijn? Wij zoeken graag een speelse, aanhankelijke lieve kat die ook bijna elke dag een tijdje alleen kan zijn. Het liefst langharig dus als iemand meerdere rassen weet die ongeveer in dit profiel passen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk ras?

Bericht door Adriana »

Catlover97 schreef:Betekent dat dat de fokker ze in tweetallen verkoopt?
nee, ook een fokker loopt risico met een alleen opgroeiend kitten en daarover staan bepalingen in het koopcontract.
dus als een fokker weet dat een kitten alleen moet opgroeien dan zal hij/zij er ernstig op aandringen om een maatje erbij te doen. en dat hoeft natuurlijk geen raskat te zijn en ook geen kitten uit hetzelfde nest.
wel graag ongeveer dezelfde leeftijd, omdat de energie van kittens ongeveer onuitputtelijk is, dan slopen ze elkaar in plaats van je interieur.
maar kittens in jullie situatie lijkt me niet het meest aangewezen. met een jong volwassen stel ben je uit de kinderziektes, daarvan is het karakter bekend. en verder moet je er (wederzijds!!) een klik mee hebben.

zoek eens op herplaatsers via de kitten-te-koop link. (adres wordt op het forum gebanned.) er is nog een andere raskatten herplaatsings link, even via de zoekfunctie rechtsboven.
http://www.herplaatsing.nl/ deze is van felikat en wordt blijkbaar niet gebanned..
daar staan raskatten op, die niet meer in de groep passen of om een andere reden een ander huisje verdienen.
de begeleiding en selectie vanuit de betr. fokker is behoorlijk streng, veel strenger dan bij de meeste asiels.
want fokkers zijn gehecht aan hun dieren en willen dat ze een gouden mandje krijgen.

belangrijk is dat je weet wat je van een dier verwacht en hoeveel tijd/zorg/aandacht je aan zo'n dier kunt geven.
financiën spelen ook een rol, evenals ruimte, maar je kunt je huis heel katvriendelijk maken met klimconstructies, krabpalen met wegkruipkubussen, uitkijkplanken waar s morgens de zon schijnt en van waar de buurt goed in de gaten gehouden kan worden.
en er zijn specifieke kater en poesmensen. katers matchen wat makkelijker is de ervaring.

langharig betekent de nodige zorg met dagelijks borstelen, ontklitten en stofzuigen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk ras?

Bericht door castratenkoor »

Catlover97 schreef:Bedankt voor de info! Maar met 2 katten kan ik dus ook kiezen voor een raskat en een huis tuin en keuken kat uit het asiel? of moeten het persé 2 raskatten zijn? Wij zoeken graag een speelse, aanhankelijke lieve kat die ook bijna elke dag een tijdje alleen kan zijn. Het liefst langharig dus als iemand meerdere rassen weet die ongeveer in dit profiel passen...
Je kunt een uiterlijk zelf bepalen/kiezen, maar een karakter op bestelling, nee. En zoals eerder gezegd binnen een ras kunnen karakters enorm verschillen. Het alleen kunnen zijn kun je vergemakkelijken door er twee te nemen. Voor de rest is het afwachten hoe een kitten uitgroeit.
Speels is ook heel divers hoelang ze dat blijven. De een tot zijn dood met 18 jaar, de ander speelt met 6 jaar al niet meer.

En aanhankelijk tsja dat verschilt van kat tot kat, daar is weinig van te zeggen vanaf kitten-zijn.
Geen kat is hetzelfde, dat maakt ze juist zo leuk. Ze hebben allemaal hun onhebbelijkheden. De perfecte kat bestaat niet. Als je daar naar streeft om je bedrogen uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie