Doen of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
niin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2015 10:18

Doen of niet?

Bericht door niin »

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk al een vraag.

Wij hebben een poes van bijna 5 jaar,
10 weken geleden hebben wij een kitten erbij genomen, zij is nu 18 weken.
Dit gaat allemaal heel goed, echter is zij onwijs speels maar onze poes NIET..
Dus zoekt onze kitten andere manieren om te spelen en dat doet zij erg hardhandig.
Wij hebben 3 kinderen (8,4,1) en vooral de jongste is voor onze kitten erg leuk aangezien hij kruipt en dus makkelijk in zijn hand oid kan bijten omdat hij laag aan de grond is.
Dit gaat dus vaak fout, huilen, krasjes etc.
Vriendinnetjes van onze dochters vinden onze kitten zelfs eng! ..

Ik heb dus in mijn gedachten, dat zij echt een kameraatje nodig heeft....
Wat denken jullie?
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Doen of niet?

Bericht door Lillith »

Ik weet het wel zeker maar... wat gaat je oudere poes daarvan vinden? Hoe reageerde ze op de introductie met dit kitten?

Kittens leren van elkaar en hun moeder hoe ze moeten spelen, als het te hardhandig gaat dan worden ze genegeerd en leren ze dus dat (te hard) bijten en krabben niet leuk is. Het is daarom altijd handig om kittens met z'n tweeën te laten opgroeien, zo kunnen ze met elkaar stoeien en vallen ze de oudere poes en de kids niet lastig. Ik denk dat als je oudere poes het geen punt vind, je er best nog een kitten (katertje) bij kan nemen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doen of niet?

Bericht door Rik »

Ja... DOEN :)
Indy (kitten) heeft echt een speelmaatje nodig. Ze merkt dat Nina (4 jaar) niet veel met haar speelt en dat heeft ze echt nodig. en als ze het spelen niet bij Nina krijgt gaat ze andere "uitlaten" zoeken. Uiteindelijk is dat niet goed voor haar. Zoals Lillith al aangeeft, kittens horen van elkaar te leren. Ik verwacht niet echt dat Nina het een probleem zal vinden. Hoe meer Indy haar met rust laat (en speelt met een nieuwe kitten) hoe beter. Laat haar maar de twee belhamels van een afstandje gadeslaan en inmiddels lekker bij jullie wegkruipen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Doen of niet?

Bericht door Cari »

Ik zou het zeker doen! Voor alle partijen alleen maar goed en leuk :D!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
niin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2015 10:18

Re: Doen of niet?

Bericht door niin »

Lillith schreef:Ik weet het wel zeker maar... wat gaat je oudere poes daarvan vinden? Hoe reageerde ze op de introductie met dit kitten?

Kittens leren van elkaar en hun moeder hoe ze moeten spelen, als het te hardhandig gaat dan worden ze genegeerd en leren ze dus dat (te hard) bijten en krabben niet leuk is. Het is daarom altijd handig om kittens met z'n tweeën te laten opgroeien, zo kunnen ze met elkaar stoeien en vallen ze de oudere poes en de kids niet lastig. Ik denk dat als je oudere poes het geen punt vind, je er best nog een kitten (katertje) bij kan nemen!
Dankjewel voor je antwoord :)

Met Indy ging 't al snel heel goed, zij komt uit een asiel omdat we met nina dus wat problemen ondervonden met een vriendje voor haar aan schaffen en bij dit asiel hebben we dus nina mee genomen ( we zijn er 5 x geweest omdat het steeds niet klikte met anderen) (ook oudere katten ) maar tot onze verbazing ging dit echt super!
Als we er nog een kitten bij nemen zullen we dat wederom zo doen.

Maar een katertje?
Gebruikersavatar
niin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2015 10:18

Re: Doen of niet?

Bericht door niin »

Rik schreef:Ja... DOEN :)
Indy (kitten) heeft echt een speelmaatje nodig. Ze merkt dat Nina (4 jaar) niet veel met haar speelt en dat heeft ze echt nodig. en als ze het spelen niet bij Nina krijgt gaat ze andere "uitlaten" zoeken. Uiteindelijk is dat niet goed voor haar. Zoals Lillith al aangeeft, kittens horen van elkaar te leren. Ik verwacht niet echt dat Nina het een probleem zal vinden. Hoe meer Indy haar met rust laat (en speelt met een nieuwe kitten) hoe beter. Laat haar maar de twee belhamels van een afstandje gadeslaan en inmiddels lekker bij jullie wegkruipen.
Dankjewel voor je antwoord

Ik heb onder lillith haar reactie een antwoord gegeven
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Doen of niet?

Bericht door Lillith »

Oke dat klinkt als een hele goede aanpak, dat zou ik in het vervolg weer zo doen.

De reden dat ik zei dat je het beste een katertje kunt nemen is omdat katertjes, als ze eenmaal gecastreerd zijn, een stuk minder dominant zijn dan poezen onder elkaar. Een geholpen poes kan het beste gematcht worden met een geholpen kater, omdat katertjes meestal alles over zich heen laten komen! Het hoeft niet fout te gaan met een poes, maar mijn ervaring is dat een huis vol poezen er echt een kattig sfeertje kan komen te hangen... En dat poezen elkaar op den duur ook een beetje gaan ontwijken.
Gebruikersavatar
niin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2015 10:18

Re: Doen of niet?

Bericht door niin »

Lillith schreef:Oke dat klinkt als een hele goede aanpak, dat zou ik in het vervolg weer zo doen.

De reden dat ik zei dat je het beste een katertje kunt nemen is omdat katertjes, als ze eenmaal gecastreerd zijn, een stuk minder dominant zijn dan poezen onder elkaar. Een geholpen poes kan het beste gematcht worden met een geholpen kater, omdat katertjes meestal alles over zich heen laten komen! Het hoeft niet fout te gaan met een poes, maar mijn ervaring is dat een huis vol poezen er echt een kattig sfeertje kan komen te hangen... En dat poezen elkaar op den duur ook een beetje gaan ontwijken.
Oh echt,
Ik heb inderdaad wel gehoord dat katertjes aanhankelijker zijn, maar hebben op een gegeven moment maar nina laten 'kiezen' want ik bakte er niks van blijkbaar :)

Bedankt!
Cerna

Re: Doen of niet?

Bericht door Cerna »

Lillith schreef:........ maar mijn ervaring is dat een huis vol poezen er echt een kattig sfeertje kan komen te hangen... En dat poezen elkaar op den duur ook een beetje gaan ontwijken.
Hier een huis met 5 poezen en ook in het verleden op twee katers na, altijd poezen gehad en nooit een "kattig sfeertje". Pas toen ik twee katers tegelijk had en de jongste kater wilde gaan bazen over de oudere kater net nadat de oudste poes en leidster van de groep overleden was, kwamen de problemen.
Steeds samen ruzie en de oudere kater ging sproeien en zich afreageren op zijn vriendinnetje die daarna onzindelijk werd. Drama was het.

En nu, met vijf poezen, is er wel eens een akkefietje, beetje uitdagen, kijken hoever kan ik gaan, maar over het algemeen pais-en-vree.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Doen of niet?

Bericht door Lillith »

Cerna dat is heel fijn dat jouw poezen het goed doen bij elkaar. Weet niet hoe je gezinssamenstelling zo tot stand is gekomen maar bij mij kwam er eens in de zoveel tijd een poes bij, ook wel kittens en een keer een jeweetwel kater maar eigenlijk hebben ze elkaar altijd ontweken. En dat is ook niet per se wat je wil, ondanks dat het huis groot genoeg was.
Cerna

Re: Doen of niet?

Bericht door Cerna »

Lillith schreef: Weet niet hoe je gezinssamenstelling zo tot stand is gekomen maar bij mij kwam er eens in de zoveel tijd een poes bij, ook wel kittens en een keer een jeweetwel kater maar eigenlijk hebben ze elkaar altijd ontweken.
Wanneer een kat stierf kwam er een nieuw kitten en in 2013 overleed onze Cochi en toen kwamen er twee zusjes terwijl we eigenlijk wilden afbouwen naar twee :eshifty:
Al onze vijf katten zijn wel individuetjes en ze liggen ook niet bij elkaar te slapen, maar dat heb ik bij de katers ook nooit gehad. Alleen de oudste kater, Shura, was een vrijkous.
Maar ze slaan elkaar ook niet de tent uit :smile:
Plaats reactie