beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
liefpoesjelilly
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2015 19:57
Contacteer:

beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door liefpoesjelilly »

Ik ben in de war, is het houden van een poes of kat alleen 'beter'.
of is het toch gewenst om er minimaal 2 te houden?

Wat informatie over onze thuissituatie:
Ik woon momenteel in een appartementje met mijn vriend en poes Lilly.
Er is vrijwel altijd iemand thuis aangezien onze verantwoordelijkheden op andere tijdstippen liggen.
Balkon aan beide kanten (vrij klein), maar dus wel de mogelijkheid om naar buiten te gaan.
De deuren staan met dit weer dus vrijwel altijd open.
Instagram: LiefpoesjeLilly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door castratenkoor »

Het hangt er vooral vanaf hoelang Lilly al solo-poes is. Over het algemeen kunnen kittens beter samen opgroeien. Maar als een poes al jaren het rijk alleen heeft is het vaak niet meer wenselijk er een poes of kater bij te zetten.

Als ze geen absolute solo-poes is zou je eerst aan een kater erbij kunnen denken. Maar garanties dat koppelen goed gaat heb je uiteraard niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door Dinky »

Kittens is altijd beter 2.
Volwassen hangt er van af. Er zijn solopoezen die geen andere huisgenoten tolereren en je hebt er die juist niet zonder maatje kunnen ;-)

Ik zou een balkon wel afzetten met bijvoorbeeld een net omdat katten niet kunnen vliegen (en zelf nog wel eens anders denken)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
liefpoesjelilly
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2015 19:57
Contacteer:

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door liefpoesjelilly »

Lilly woont nu een jaar hier en is nu 2 jaar oud.
Mijn ouders hebben honden en ik trim ook af en toe, in contact komen met honden is niet eng maar ze gaat er ook (nog) niet op af.
Deze ontmoetingen hebben nu ook pas een keer of 4 plaatsgevonden.
Verder is Lilly ook erg sociaal naar iedereen die hier binnen loopt.

Ik zou zelf meer naar 2 poezen nijgen, ivm het spoeien van een kater. Maar ik vraag me daarnaast dan ook af of het uberhaubt wenselijk is om 2 poezen in een niet al te groot appartementje te houden.
Instagram: LiefpoesjeLilly
Gebruikersavatar
liefpoesjelilly
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2015 19:57
Contacteer:

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door liefpoesjelilly »

wat betreft het balkon: in eerste instantie hebben we er gaas voorgezet, naar verloop van tijd hebben we dat weggehaald. Hierdoor heeft ze nu de mogelijkheid om haar kop door de railling te steken en makkelijker te kijken naar de omgeving. Dit bevalt mij goed, ondanks dat ze wel eens op de railling zit is er nog nooit iets geks gebeurd.
Instagram: LiefpoesjeLilly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door castratenkoor »

2 poezen geven een stuk meer risico op elkaar niet kunnen/willen tolereren. Katers die op tijd zijn gecastreerd sproeien niet. Wildplassen komt bij poezen evenveel voor als bij katers. En het heeft bijna altijd een aanwijsbare reden. Of medisch - blaasgruis, blaasontsteking - of kwestie van onvrede/stress. In het eerste geval kan de dierenarts een oplossing bieden. In het tweede geval vaak kwestie van extra kattenbak.

Indien je twee katten in ėėn huis plaatst die niet met elkaar overweg kunnen, dan reageren ze regelmatig met wildplassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
liefpoesjelilly
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2015 19:57
Contacteer:

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door liefpoesjelilly »

Oke hier was ik dus niet van op de hoogte, bedant voor de nuttige informatie hierover!

uit deze reacties trek ik uit dat gekeken naar mijn poes nu: sociaal naar iedereen, 2 jaar, gesteraliseert (geen kittens gehad), speelgraag. het dus inprincipe wel wenselijk is een kat, liever dan een poes ivm tolleratie, erbij te nemen.

wel nog met het de vraag of het goed zal gaan.

Ik wil haar de interactie met een soortgenoot ook niet ontnemen. maar ik denk niet dat ze een echte solo-poes is.
Instagram: LiefpoesjeLilly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door castratenkoor »

Tolerant en sociaal naar mens en hond zegt niets over tolerant naar katten toe.

Balkon zonder beveiliging, ik zou het risico echt niet nemen. Ze hoeft maar een keer achter een vlindertje aan over de railing te suizen en je zit met een gebroken poes. Als ze de val overleeft kan ze vervolgens nog platgereden worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door Rik »

Een poes van 2 zal nog niet helemaal vastgeroest zitten in solo-gedrag (zelfs al mocht dat solo-gedrag al wat ingezet zijn). Met een beetje goede introductie moet dat te doen zijn. Ik zou echter inderdaad ook wel goed de situatie van de balkons heroverwegen. Een net spannen is echt de moeite waard want tijdens spelen o.i.d. kan het echt een keer misgaan. Tot nu toe is het goed gegaan maar de gevolgen als het een keer misgaat zijn zo groot... Dat risico wil je niet lopen. (Of zit je op de eerste verdieping? Hoewel... dan nog...)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: beter 1 poes of een kat/poes erbij?

Bericht door nimfee »

Ik vraag mij wel eens af of een kat echt gelukkiger is met andere katten in een huis? Ik heb al zo vaak gezien dat er uiteindelijk 1 kat overbleef en die dan zo veel gelukkiger was in dr eentje dan met andere katten... en dat waren ook vaak kittens die samen opgroeide. Er zullen katten zijn die echt goed bij elkaar passen, dat geloof ik zeker, maar ik hoor zo veel meer dat het na verloop van tijd 'slechter' gaat. Ik vind het best lastig hoor.
Plaats reactie