Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl Rus

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Mindy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2015 13:47

Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl Rus

Bericht door Mindy »

Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies nodig!!!

Ik heb zelf een poes van 11 jaar (Poekie) die ik jaren terug uit het asiel heb gehaald samen met een kat.
Deze kat is helaas een aantal jaar geleden overleden.

Nu twijfel ik heel erg of ik 2 poezen uit het asiel erbij kan plaatsen of dit beter niet kan doen...
Het gaat om 2 Blauwe Russen, de moeder is net 16 (!!!) en de dochter is 11 jaar.
Ze zitten in het asiel waar ze apart geplaatst mogen worden terwijl ik dat best zielig vind.

Poekie was altijd erg fel tegen andere katten maar dat lijkt minder te worden nu ze ouder wordt.
Ze joeg en sloeg alles uit de tuin en vocht met de poes van de buren.
Zij hebben nu een jong katje van 3 maanden maar die tolereert ze gewoon.
Ook had ik 2 weken geleden 2 dagen een verdwaalde kat meegenomen naar huis en ze blies wel wat maar dat ging best redelijk.

De 2 asielkatten lopen nu in de losloopruimte tussen de andere asielkatten.
Hierbij gaf het asiel aan dat dit op zich prima verloopt.
Wel is het zo dat de ene poes zich afzondert van de andere katten terwijl de andere poes juist toenadering zoekt met andere katten.

Ik zou erg graag deze 2 asielpoezen in huis willen nemen voor een proefperiode maar ik wil dat alleen doen als het wel enig kans van slagen heeft...
Poekie heeft de oudste rechten en ik wil haar niet ongelukkig hebben.
Ik heb niet het idee dat zij kattengezelschap mist…
Het zou dus niet voor haar zijn dat ik het doe.
Poekie is nu een gezellige knuffel en ik wil er geen ongelukkige zolderkat van maken…

Mijn grootste twijfelpunten zijn:
1) Is Poekie (11 jaar) niet te oud om nu nog te wennen aan het delen van haar domein met 2 andere poezen?
2) Zou dit wel kunnen met 1 kat? Maakt het geslacht van de andere kat (poes/kat) nog wat uit?
3) Maakt de leeftijd veel uit? Op sommige forums lees ik dat een kitten meestal beter wordt geaccepteerd.
Aan de andere kant lijkt me een kitten qua energie weer erg ver van mijn 11 jarige vandaan liggen?
4) Is het wel verstandig om er dan niet 1 andere kat bij te halen maar meteen 2…? Is er dan wel een kans op acceptatie of is die heel klein omdat het een koppel is?
5) Iemand zei namelijk ook het is ook een idee eerst 1 week 1 poes van het duo erbij te plaatsen, en de week erop de andere erbij.
Is dat een goed idee?
6) Binnen hoeveel tijd is te zien of deze koppeling gaat lukken?
7) Is de poes van 16 jaar niet te oud om een koppeling met een andere poes te ondergaan?

Ik vind het belangrijk dat mijn huidige Poes Poekie na een wenperiode zich er prettig bij voelt en dat dit ook geldt voor de 2 asielpoezen!

Veel vragen... :oops:
Ik weet het, maar ik hoop dat jullie door de nodige koppelervaring mij hierbij kunnen adviseren!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met een lastig probleem...
bovendien heb jij en wij niet de beschikking over een kristallen bol...

als ik goed lees..... niet poekie maar jij wilt eigenlijk wel graag twee rusjes in huis halen.
dat worden dan drie poezen bij elkaar waarvan twee met elkaar optrekken en elkaar goed kennen.
russen zijn aziaten en die hebben over het algemeen bepaalde karakter-eigenschappen ..

als je er toe over gaat, dan allebei denk ik. dan hebben ze elkaar en zullen zich wat minder met poekie bemoeien.
russen zijn over het algemeen easy going, maar dat geldt meer voor katers dan voor poezen denk ik..
mijn enige ervaring met een russen-poes is geen goeie.
zij kwam met haar broer mee en woont al jaren bij mijn lat-partner, waarmee ze totaal gelukkig is.
hier wonen drie katers, haar broer en nog een broertjes-stel.

wat betreft je vragen:
als poekie al jaren alleen woont, dan kan het zijn dat ze geen medehuisgenoten tolereert. was je verdwaalde tijger een kater? dat scheelt doorgaans wel.
katers matchen makkelijker dan poezen, uitzonderingen daargelaten.
poekie wordt waarschijnlijk gek van een (= 1) kitten en een kitten moet niet in zijn eentje opgroeien.
een koppel heeft elkaar, daar zal poekie niet tegenop kunnen.
russen kunnen vrij knuffelig en mensgericht zijn, maar dat gaat af van de knuffeltijd en schootplek van poekie.
één voor één met week ertussen zou ik nooit doen. je loopt bovendien de kans dat ze elkaar vreselijk missen intussen..
de tijd die je moet nemen om te zien of de koppeling lukt, hangt ook af van wat je ervan verwacht.
met drie samen in een mandje of niet meer blazen na een paar dagen..
koppeling zal in jouw geval toch eerst tolereren zijn.

lees eens wat verhalen op het forum over gekoppelde stellen, zoals sifra en kasper, twee senioren en het verhaal van nanou bij euforia's pluizebollen, zowel het koppeltopic als het fotoalbum.. prachtige voorbeelden hoe je met heel heel erg veel geduld en kleine stapjes zo ver kunt komen.. ;-)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29434

ik zou absoluut niet kunnen voorspellen hoe dit uitpakt, als je het niet doet weet je het niet maar aandachtspunt is dat poekie er geen klap (= stress klachten) van krijgt.
dat is moeilijk terug te draaien en verder is het vrij lastig om eea op afstand in te schatten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mindy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2015 13:47

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Mindy »

Adriana, vast bedankt voor je reactie!

Hieronder de 2 linken waarbij jullie beide dames kunnen bewonderen...

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... -dordrecht

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... -dordrecht

Wat vinden jullie van ze...?

Het asiel vindt dit ook een bijzondere situatie en heeft me het emailadres van een kattengedragsdeskundige gegeven.
Die is verbonden aan dit asiel.
Ik heb haar gemaild dus ik ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Adriana »

het lijken mij twee volbloed russen en die komen met al hun specifieke karaktereigenschappen, hihi.. en dat blijkt ook wel uit de mym-test, een assistent en een uitslover!
je huis zal nooit meer hetzelfde zijn en dat geldt voor jouw verblijf thuis ook. ze zullen zich opdringen, om aaien en aandacht vragen en je 'helpen'. en ze kruipen in je nek!
heb mijn tuig ook maar even langs de test gehaald en hier plenty uitslovers en assistenten.

dat geeft gelijk het aandachtspunt dat poekie niet ondergesneeuwd moet gaan worden en jij zult dat zelf in de hand moeten houden, want poekie zal niet opkunnen tegen dit enthousiasme en zich waarschijnlijk wat gaan afzonderen.
hoe groot is je huis en kun je daar voor poekie eigen plekjes maken?
we hebben op het forum plenty introductietopics en in de topics, die ik al eerder noemde vind je ook veel tips en suggesties. en het asiel zal je ook wel helpen en meedenken.

heb je je al verdiept in het karakter van de blauwe rus in het algemeen of ben je gevallen voor hun uiterlijk..? dat is goed bedoeld hoor maar ik kan niet nalaten om het te schrijven.
hier hebben we twee russen uit een garage moeten redden, die waren aangeschaft als soort van design-diere, maar hun personeel kon na verloop van tijd niet tegen hun 'opdringerige' gedrag....
lees in de topics bv dat van castratenkoor/dinie over bob en douwe en het mijne over de grijstijgers.
er zijn zat ondernemende katten en slimmerds maar aziaten zijn toch wel behept met wat meer specifieke eigenschappen. ze zijn ook erg gevoelig en lopen daardoor meer kans op het krijgen van stresskwalen, zoals bv non-bacteriële blaaontsteking..
en is je tuin afgezet? ze mogen voorlopig al helemaal niet naar buiten maar de jongste zal dat zeker proberen.. en op prijs stellen..

lijkt me een boeiend avontuur.. en ik ben heel benieuwd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Cari »

Ik denk dat je Poekie hier geen plezier mee doet. Ze heeft het blijkbaar niet zo op andere katten en om er dan 2 oudere poezen bij te zetten, die al samen een team zijn en ook nog erg actief zijn en veel aandacht vragen.... Poekie raakt op de achtergrond en het zal haar veel stress geven en ongelukkig maken. Mijn advies:niet doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Lillith »

Zelfde advies als Cari, als je zelf al zegt dat Poekie het vroeger nooit goed met andere katten kon vinden. Ze heeft nu de energie waarschijnlijk niet meer om te vechten en haar territorium te verdedigen, dus zal ze zich afzonderen. Je zegt dat je niet wil dat Poekie een ongelukkige zolderkat wordt, dus zou ik het niet doen.
Mindy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2015 13:47

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Mindy »

Bedankt voor de reacties.
Even om wat vragen te beantwoorden :

We wonen in een eengezinswoning met een tuin, ruimte is het probleem dus niet.
Poekie komt wel buiten maar is een mooi weer kat.
Ze heeft geen kattenluikje maar gaat naar buiten als ik thuis ben en ze het mooi genoeg vindt buiten.
Ik zou ze uiteraard de 1e maanden niet naar buiten laten.

Ja, ik heb me zeker verdiept in het karakter.
Uiterlijk vind ik mooi, geef ik eerlijk toe.
Maar karakter vind ik nog veel mooier!
Past ook super goed bij ons hier thuis.
Wij houden van "aanwezige katten".
Dus wat een ander als opdringerig zou zien zien wij als welkom en gezellig ;-)
Ik ben me intussen goed aan het inlezen hoor.
Ik ga niet over 1nacht ijs.

Heb inmiddels ook reactie van de kattengedragsdeskundige.
Zij ziet wel kansen...
Dat maakt het dan toch weer moeilijk om het uit mijn hoofd te zetten.

Aan de ene kant denk ik, wat als het niet lukt...
Dan moeten die oudjes weer terug naar het asiel.
Want als het ECHT niet gaat wil ik inderdaad geen ongelukkige Poekie.
Maar asiel geeft aan dat deze 2 poezen heel gemoedelijk zijn in de losloopruimte.
En Poekie is echt veel kalmer naar andere katten toe.
Denk niet dat dat gebrek aan energie is.
Want ze is nog erg actief, je zou haar geen senior schatten!

Koppels worden lastig uitgeplaatst en vanwege de leeftijd worden ze apart geplaatst als ik het niet probeer...
Dus grote kans dat dochter van 11 dan een plekje vindt en moeder van 16 in asiel blijft zitten....
Dat maakt dan ik dan toch denk... Zal ik ervoor gaan?
Asiel zegt dat je na week of 2 wel kunt zien of dit gaat lukken...
Klopt dat?

Adriana, het zijn inderdaad echte raskatten en hebben allebei een stamboom.
Niet dat ik dat belangrijk vind, maar dan klopt karakter van Blauwe Rus dus wel aardig goed!
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Lillith »

Je doet het niet omwille van poekie en ook niet in haar voordeel of voor haar plezier, je doet het eigenlijk omdat je ook een beetje die twee uit het asiel wil 'redden'. Normaal vind ik dat de beste motivatie die er is, maar niet als er een risico is dat het ten koste kan gaan van je oude kat. Je kunt namelijk niet altijd maar zielige beestjes in huis halen, dat is voornamelijk heel zielig voor je eigen beestjes en de nieuwe beestjes zelf.
De gedragsdeskundige ziet altijd kansen omdat die er ook altijd zijn, natuurlijk kan het goed gaan en dat hoop ik ook met heel mijn hart. Maar het risico is dus, zoals jij zelf al zei, dat het niet goed gaat. Poekie overstuur. Nieuwe poezen overstuur en wéér terug naar het asiel, waar ze dan alsnog apart geplaatst worden... Tja. De keuze is echt lastig, dat vind ik ook. Maar ik zou eigenlijk, als ik dit al zou doen, niet voor twee poezen gaan maar voor één jeweetwel kater. Is voor Poekie ook niet zo'n shock, plus je hebt wat je wil: de gezelligheid van een extra vriendje in huis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Rik »

Ja... het is een moeilijke beslissing. Ik zie eigenlijk geen probleem als het niet goed gaat, want dan geef je al aan de juiste beslissing te nemen. Ik zie ook geen probleem als het wel goed gaat, want tjsa... dan kunnen ze allemaal met elkaar overweg. Het grootste probleem zie ik als het maar "zo zo" gaat. Wat als Poekie niet doodongelukkig is maar wel een beetje "teruggetrokken" (en van gedrag verandert)? Hoe hard kun jij dan zijn om toch te zeggen dat het niet gaat? Waar ligt voor jou die grens dan? Ik denk dat dat het moeilijkste is en de kans wel redelijk aanwezig is. Bij introductie van nieuwe katten in je huis zal altijd de onderlinge verhoudingen veranderen. En als Poekie dominant genoeg is (en de andere onderdanig) dan zal het wel meevallen. Maar wat als ze de andere wel tolereert maar ze toch probeert te vermijden? Als je van jezelf denkt hard genoeg te zijn om op dat moment toch te zeggen dat ze terug gaan dan zou ik zeggen... ga ervoor. Probeer het die 2 weken uit maar ben dan (ook voor jezelf) wel zo eerlijk om eventueel na die 2 weken de goede beslissing te nemen, mocht Poekie niet laten zien het echt goed te doen. Je kunt inderdaad in die 2 weken wel zien of Poekie dominant genoeg is om zich niet door de twee nieuwkomers op de kop te laten zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Adriana »

groot voordeel is dat de rusjes elkaar hebben en elkaar kennen.
weet je iets over de reden van afstaan van de vorige eigenaar(s)..?
k weet niet of het asiel in de buurt is, maar je zou er naar toe kunnen gaan en zoveel mogelijk geur van de dames op je handen en kleren proberen te krijgen. in je nek, op je schoot en flink knuffelen.
als je thuiskomt zul je bij het begroeten merken dat Poekie andere katten ruikt en je kunt en misschien met twee observeren hoe ze reageert.
en stel voor jezelf duidelijk omschreven doelen na twee weken. bv niet meer blazen en langs elkaar kunnen lopen.

misschien handig om te vertellen hoe de introductie hier met poes Mies verliep. zij kwam met haar broer in een huis met kater MoMo en ze had praatjes en kon en kan behoorlijk grommen. dat zinde de oudste kater niet en hij bracht haar naar de logeerkamer.
geen agressie, geen blazen of dreigen. maar ze kwam er niet meer uit en na verloop van tijd vond ik dat ze maar op de herplaatslijst moest. uiteindelijk was ze met haar broer meegekomen omdat de situatie in de garage onacceptabel voor beide was.
mijn partner heeft zich over haar ontfermd (op proef hihi hi hi hi) en wilde haar na een week al niet meer kwijt. mits ze mee ging in de auto en hem vergezelde op zijn boot. dat lukte en ze zeilen al vele jaren heel gelukkig samen.

ik ken rusjes niet als vechters of agressieve beesten.
ze zullen zich terugtrekken en eerder stressklachten krijgen dan dat ze het gevecht aangaan.
het is de vraag hoe Poekie zich gaat gedragen en het lijkt me lastig in te schatten.
doe feliway in het stopcontact van de belangrijkste ruimtes en maak een introductieplan.
en belangrijk! probeer zelf niet gestresst te zijn, dieren ruiken dat en worden onrustig daarvan.
ik denk dat - stel dat je beide opneemt - dat je thuis een situatie krijgt van east is east en west is west.
Poekie zal het gadeslaan, zich niet mengen maar waarschijnlijk ook niet verzetten want de overmacht is vrij groot. de rusjes zullen nieuwsgierig zijn maar katten onderling kunnen elkaar vrij goed en snel duidelijk maken dat ze van (verdere) toenadering niet gediend zijn en wat oudere katten begrijpen die boodschap, waar jonkies het zullen blijven proberen.
ik denk dat het met goeie begeleiding, goeie monitoring en geduld t proberen waard is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Cari »

Poekie is nu een gezellige knuffel
Dit is vooral wat mij verontrust. De 2 rusjes willen graag heel veel aandacht en willen die misschien ook best wel delen (dat zijn ze al gewend met z'n tweetjes), maar ik ben bang dat Poekie dat niet zal willen. Misschien gaat ze de strijd aan of misschien trekt ze zich terug. Beide situaties zijn niet leuk, maar wel duidelijk.
Net als Rik ben ik bang voor de "zozo" situatie. Het zal in het begin misschien/waarschijnlijk veel blazen en grommen zijn en als dat dan verzwakt en je bent inmiddels helemaal verknocht aan de rusjes.... wil je dan nog wel zien dat Poekie degene is die heeft moeten inleveren? Als ze toch wat afstand neemt, misschien wat vaker zich afzondert, misschien iets slechter gaat eten of wat sneller geïrriteerd is, maar toch ook nog wel op schoot komt en regelmatig ligt te spinnen... hoe eerlijk ben je dan nog tegenover jezelf? Denk je dan niet steeds toch nog verbetering te zien (de wens is de vader van de gedachte...) en waar lig de grens en hak je knopen door? Dat gaat steeds moeilijker worden.
Ga bij jezelf na wat je als einddoel wilt. Dat ze elkaar gedogen, maar elkaar wel ontwijken waar dat kan? Dat zal misschien wel haalbaar zijn, maar meer verwacht ik niet. Veel mensen vinden dit wel een situatie die oké is. Je hebt dan wel 2 oudere katten samen een plek gegeven en dat geeft een goed gevoel. Je bent dol op ze en blij dat ze er zijn. De rusjes blijven samen, vinden genegenheid bij elkaar en bij jou en zijn uit het asiel, dus rusjes ook blij. Maar Poekie... ik kan zo gauw niet bedenken wat voor haar de winst zal zijn. Ik ben bang dat zij toch een prijs gaat betalen en de vraag is aan jou, hoe groot die prijs mag zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Mindy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2015 13:47

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Mindy »

Hai allemaal,

Had uiteindelijk besloten om het toch te proberen.
Maar toen ik contact opnam met het asiel was een ander me net voor.
Dubbel gevoel...

Had me er helemaal op ingesteld en wilde er echt voor gaan...
Dus dan is het toch wel even een klap.
:-(

Maar voor de dames is het fijn dat ze uiteindelijk toch SAMEN zijn geplaatst.
Daar ging het mij vooral om.

Bedankt voor al het advies.
Inmiddels kriebelt het best wel om er een lieve kat bij te nemen.

Dus wie weet...
Ik hou de asielsites in de gaten.

Poekie zat dit weekend samen met een andere kat op de schutting zonder deze weg te jagen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Dinky »

Fijn dat ze toch gewoon samen zijn geplaatst :-)

Kan me wel voorstellen dat het even een domper is wanneer je voor jezelf knoop door hebt gehakt ;-)
Wie weet wat er op je pad komt
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Adriana »

k was er al een beetje bang voor..
ga je wel voor een lieve, rustige kater? en als je het ras rus niet uit je gedachten krijgt.. er is bij http://www.kitten-te-koop.nl (zonder streepjes aan elkaar want site wordt gebanned op het forum) een herplaatslijst, waar soms en vaak wat oudere rusjes op staan die een ander huisje zoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mindy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2015 13:47

Re: Advies nodig twijfel over adoptie 2 oude asielkatten Bl

Bericht door Mindy »

Adriana,

Bedankt voor de site, ik hou het in de gaten!
Ik heb me ook opgegeven op een soort interesselijst voor herplaatsers Blauwe Russen.
Het karakter spreekt me heel erg aan.
En ja, een lieve aanhankelijke kat is dan beter dan gelijk 2 poezen voor onze Poekie.
Een kitten begin ik niet aan daar vind ik het verschil in leeftijd te groot voor.

Ik heb geen haast, wie weet komt er een herplaatser op mijn pad.
Of tref ik op een asielsite wel een andere lieve kat die niet meer uit mijn hoofd gaat.

Ik blijf vanf nu wel meelezen op het forum.
Leuk om te doen en leerzaam!
Plaats reactie