Kittens en appartement

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens en appartement

Bericht door Adriana »

k denk dat lilith gelijk heeft als ze je heel aardig meegeeft dat de combi hond/kittens er eentje is waar je vooral bij de introductie en de eerste tijd heel voorzichtig mee moet zijn.
dieren blijven onberekenbaar, hoe goed je ze ook kent en ergens zit er nog altijd jachtinstinct in..
en er zijn zat ongelukken tussen honden en kittens.. goegel maar eens..
maar uit je reactie blijkt dat je zelf ook alert bent.. des te beter.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens en appartement

Bericht door Lillith »

Nimfee ik bedoel het helemaal niet negatief, ik ben gewoon voorzichtig. De ene kitten is de andere niet en dat jouw hond goed kan met de kat van je ouders, wat niet zijn huis en dus niet zijn territorium is, betekent nog niet meteen dat hij het helemaal prima gaat vinden met een ander kitten of meerdere kittens. Je moet het zelf weten hoor, maar je vraagt hier om advies en ik geef mijn advies/mening. Zal wel dat het kan hoor en ik hoop ook voor je dat het goed gaat, maar het zou ontzettend sneu zijn als het niet lukt en die kittens dus (bang voor honden) wéér naar een ander huis moeten.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Kittens en appartement

Bericht door nimfee »

Lillith schreef:Nimfee ik bedoel het helemaal niet negatief, ik ben gewoon voorzichtig. De ene kitten is de andere niet en dat jouw hond goed kan met de kat van je ouders, wat niet zijn huis en dus niet zijn territorium is, betekent nog niet meteen dat hij het helemaal prima gaat vinden met een ander kitten of meerdere kittens. Je moet het zelf weten hoor, maar je vraagt hier om advies en ik geef mijn advies/mening. Zal wel dat het kan hoor en ik hoop ook voor je dat het goed gaat, maar het zou ontzettend sneu zijn als het niet lukt en die kittens dus (bang voor honden) wéér naar een ander huis moeten.
Je basseert het op iets wat je niet weet. Mijn hond heeft zeven jaar in dat huis gewoond. En leefde toen we haar haalde met tien katten, daarna bij ons thuis met een kat, toen even niet en nu weer een kat.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens en appartement

Bericht door Lillith »

Ja weet je waarom ik dat doe? Omdat jij een verhaal hier plaatst en om advies vraagt. Als dat verhaal vervolgens onvolledig is kan ik daar vrij weinig aan doen. Of wil je eigenlijk alleen maar de dingen lezen die je gelijk geven, dan moet je namelijk niet op een forum gaan zitten.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens en appartement

Bericht door Lillith »

"Het lastige is dat ik nu een hond heb, die volwassen katten niet snel zal accepteren maar kittens wel. Ze kan nu ook samenleven met de kitten bij mijn ouders, gaat echt uitstekend." is natuurlijk een ander verhaal dan: "Mijn hond heeft zeven jaar in dat huis gewoond. En leefde toen we haar haalde met tien katten, daarna bij ons thuis met een kat, toen even niet en nu weer een kat".
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Kittens en appartement

Bericht door nimfee »

Nee want het is een herdershond ;) een volwassen kat vind ik iets te veel risico omdat mijn hond dan alles gaat zitten regelen. Ze vindt: haar huis haar regels. Dat is beter te begeleiden wanneer er kittens zijn dan een volwassen kat... want die kunnen echt flink uithalen en ruzie maken. En nu met de kat bij mn ouders gaat het zo onwijs goed, maar dat was in het begin niet (daar had ik me op voorbereid). Toen de kat echt nog kitten was, herstelde hij zich ook weer snel en was eerder onder de indruk dan meteen terug 'vechten'. En dat heeft wel geholpen om mijn hond de kitten eerder en makkelijker te accepteren want op den duur was de kitten geen bedreiging meer.

Ah goed. Ik vind advies helemaal top, want ik wil niet voor verrassingen komen te staan. Maar dan moet ik er wel iets aan de uitleg hebben want anders heb ik geen idee waar iemand over praat of waarom iets wel of niet kan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens en appartement

Bericht door Rik »

"Het lastige is dat ik nu een hond heb, die volwassen katten niet snel zal accepteren maar kittens wel."
Dus als ik het goed begrijp is het dus niet zozeer de hond die een probleem is maar een volwassen kat die eventueel niet goed naar de hond reageert :) Maar goed... dat zie ik inderdaad met kittens (dan wel 2 dus) wel beter gaan. En 80m2... Ja, dat is wel voldoende. Ik zit in een eengezinswoning maar vraag me af of ik boven de 80m2 uitkom. (Edit: Ja dus... 88m2 maar dat scheelt dus niet zoveel :)) Dat is toch een hele lap. Veel plezier met het zoeken en voorbereiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Kittens en appartement

Bericht door nimfee »

Ja precies! Wel fijn om te weten dat ons appartement 'groot' genoeg is. Het liefst ga ik voor een oude asielkat waarvan ik weet dat dat makkelijk gaat in mn appartement. Alleen bij twee kittens twijfelde ik over.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens en appartement

Bericht door Lillith »

Ik denk dat er een permanente miscommunicatie is in dit topic. Je wil graag twee kittens, maar twijfelt over je hond? Of twijfel je niet over je hond? De ruimte is voldoende dunkt me, tenzij de hond heel territoriaal is. Als jij denkt dat je hond er mee overweg kan, ondanks dat ie dominant is en territoriaal (dit maak ik op uit jouw berichtgeving) dan zou ik gewoon twee kittens nemen.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Kittens en appartement

Bericht door nimfee »

Ik twijfelde alleen of twee kittens op een 80m2 appartement wel kon.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens en appartement

Bericht door Lillith »

Oke nou dan zou ik zeggen veel plezier en succes met de aanschaf van twee kittens!
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Kittens en appartement

Bericht door nimfee »

Hartelijk dank :D
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens en appartement

Bericht door Rik »

Nee (ik begreep het wel). Volgens mij wilde ze graag een oude asielkat. En er is niet zozeer twijfel over de hond maar een volwassen kat reageert vaak wat anders naar een hond waardoor de situatie niet ideaal is. Kittens zijn wat dat betreft veel makkelijker. Die brengen een beetje de moederinstinct van een hond naar boven. Dus was de conclusie wel dat er twee kitten zouden moeten komen maar dan was de twijfel over de grootte van het appartement. Maar 80m2 moet echt wel voldoende zijn. Je kunt met plankjes, kasten, krabpalen e.d. werken zodat die kleintjes echt zichzelf wel uit kunnen leven (zelfs zonder balkon). Dus ik denk dat het nu wel een stuk duidelijker geworden is.

(edit: aah. ik ben net te laat :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens en appartement

Bericht door Lillith »

Ja klopt Rik, je hebt gelijk. Ik ben zelf geen fan van honden dus dan krijg je dat haha, maar ben er van overtuigd dat kittens gemakkelijker wennen aan hond (en vice versa) dan een wat oudere kat inderdaad.
Plaats reactie