Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

In sommige steden vragen ze grof geld ja, maar dat mag niet. Ik ken iemand die via de huurcommissie om huurverlaging heeft gevraagd. Dan komen ze langs om alles op te meten en doen dan een uitspraak. Diegene kreeg een paar duizend euro terug.
Vaak zeggen huisbazen in eerste instantie nee tegen huisdieren, maar vaak kan je vragen of het echt nee is. Tot nu toe was het geen probleem zo lang het in overleg ging en de huisgenoten geen problemen er mee hadden.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Dan heb je veel geluk gehad Nimfee, de huisbazen waar ik bekend mee ben hebben het altijd allemaal verboden. Zelfs een knaagdier in een kooitje of een parkiet was niet toegestaan. Dit natuurlijk omdat als je eenmaal begint... Wat als andere huisgenoten ook een eigen kat willen? Of een hond? Of een cavia? Nee hoor, de huisbaas ziet het al gebeuren. Die heeft daar helemaal geen trek in dat zijn huis een dierenpark wordt.

Sociale woningbouwvereniging kun je je inschrijven, mits je 18 bent. En mijn ervaring daarmee is dat je minstens 2/3 jaar op de wachtrij staat, als het niet langer is (in Amsterdam is het gemiddelde 10 jaar). Dan mag je wel alles maar goed, of dat nu realistisch is voor een student... Naast een fulltime studie, eventueel bijbaantje en een sociaal leven ook nog een heel huishouden in je eentje. Tel de aandacht en de zorg die een of twee katten nodig hebben daarbij op, ik denk dat het niet heel realistisch is. Maar ik wil niet over komen als een doemdenker, dit zijn mijn eigen persoonlijke verhalen als fervent kattenliefhebster die pas na 6 jaar zelfstandig wonen eindelijk een eigen kat mocht (en vooral kon!) nemen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Dinky »

Sociale woningbouwvereniging kun je je inschrijven, mits je 18 bent
Bij woningnet kan je je inschrijven vanaf 17 jaar ;-) Daadwerkelijk een woning huren kan inderdaad vanaf 18 jaar maar dan kan je dus al een jaar punten sparen om eerder in aanmerking te komen voor een woning wanneer je 18 bent.
Vriendin van mij betaalde voor haar kamertje (waar ze veel geluk mee had want was toen nieuwbouw en ze was eerste bewoner. Was studio met eigen kookgelegenheid en badkamertje waardoor ze zelfs huursubsidie kreeg) evenveel als even later met sociale huurwoning. Bij de sociale huurwoning had ze echter een tuin, aparte keuken, woonkamer en aparte slaapkamer (en natuurlijk aparte douche). Daar woonde ze al met al dus een stuk ruimer en vooral ook rustiger (studiokamer was namelijk enorm gehorig en dat in complex met alleen maar studentenstudio's zorgde voor veel overlast).

Al met al zou ik je aanraden om het jezelf niet aan te doen je keuze voor een studentenkamer te beperken door het aanschaffen van een kat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Dinky oh dat is iets nieuws! Het is dan wel een tijdje geleden dat ik 18 was, maar verschilt dit niet per gemeente? In elk geval zou dat wel heel veel schelen als het al vanaf je 17e kan inderdaad. Ik heb vier jaar moeten wachten op een sociale huurwoning (gemeente Groningen).
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

Ik denk dat je wel heel doemdenkerig bent lilith, want er zijn zoveel studenten die een hond of kat hebben of hebben gehad wat prima is gegaan. Als ik had gewild had ik ook best mn hond bij me kunnen hebben toen ik ging studeren. Ik wilde haar niet meenemen omdat iedereen haar anders ging missen thuis en ik wilde in het weekend het rustige platteland opzoeken. Zo lang je als backup je ouders hebt, dan is er geem probleem en ben je ook niet beperkt in het zoeken naar een woning. En je woont ook niet je hele studentenleven lang in dezelfde kamer, ze kan altijd verder zoeken.
Bij mij in de stad heb je van de woningcorporatie een speciale inschrijving voor studenten en heb je binnen een jaar een leuke studio. En bij de reguliere inschrijving maak je ook meer kans bij de studio's omdat de meeste mensen 2 of meer slaapkamers willen.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Nimfee ik probeer een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen. Een studio is vaak niet groter dan 25-30m² en het gaat dan om één kamer (met aparte badkamer). Is dit voldoende ruimte voor een kat? En is het eerlijk t.o.v. de kat als het een gezinswoning en buitenruimte gewend is? Ik denk het niet, tenzij je veel geld uitgeeft aan in de hoogte werken. Wat wel kan, maar ik ken verhalen van mensen die hun katten van huis uit meenamen naar zo'n studio en de beesten kwamen pardoes kilo's aan en verrekten van de verveling. Ja misschien ben ik erg negatief, maar ik ben alleen negatief t.o.v. mensen die altijd maar denken dat ze 'zomaar' een kat kunnen nemen en mee slepen en dergelijke. Als je een goede situatie voor die kat kunt bieden, met stabiliteit, bewegingsruimte, aandacht en liefde, dan hoor je mij niet klagen. Ik denk alleen dat dat in het geval van TS niet altijd zo zal zijn.
Voor een studio betaal je tevens ook de hoofdprijs, ik vermoed dat TS als beginnende student niet dat budget heeft. Als ze dat wel heeft, dan is het mooi meegenomen maar zelfs dan zou ik héél goed naar de situatie kijken. Ik ken katten uit studentenhuizen die niet meer konden springen omdat ze geen speel/klimruimte hadden, of die met permanente blaasproblemen in het asiel geplaatst werden omdat ze altijd goedkoop voer kregen. Vind je het gek dat ik misschien ietwat negatief ben?
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

Niet alle studio's zijn klein en voor die studio's betaal je ook niet altijd de hoofdprijs. Het is niet zwart-wit, er is ook een grijs gebied. Er zijn studenten die alles voor hun dier over hebben en er prima voor zorgen en er zijn mensen die zeeën van ruimte hebben maar dat beest moet maar niet te veel kosten. En zoals ik al zei, zo lang iemand altijd een goed back-up plan heeft, is dat prima.
In jouw geval had ik dan ook nooit aan een hond moeten beginnen toen ik 17 jaar was. Dan hadden honderduizenden mensen niet moeten beginnen aan een huisdier... zoals ik al zei, grijs gebied. Met mij en mn hond is het altijd goed gegaan en ik heb altijd gezorgd voor een back-up plan. Ik had zelfs tijdens mn laatste studietijd een groot appartement (waar ik nu in zit) wat nog betaalbaar is ook. Dus tot zo ver 'alles is te duur, te klein en onmogelijk'.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Je hebt gelijk betreft het grijze gebied, maar mag ik je er even op wijzen dat een hond iets heel anders is dan een kat? Zeker het ras waar TS het over heeft, de Britse korthaar die Cerna al zo netjes omschreven heeft, is NIET geschikt voor meerdere verhuizingen en kleine studentenkamers. Over het algemeen: ja kun je proberen. In de situatie van TS: ik zou het niet doen. Kunnen we lang en kort over discussiëren maar dit gaan we niet eens worden. Een kat is geen meubelstuk dat je, als het even niet uitkomt, maar weer ergens anders stalt.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

Ik zeg ook niet dat het prima kan, want in sommige situaties kán het ook gewoon niet. Maar vind je dan ook niet dat ze wél een kat kan nemen als deze bij haar ouders kan blijven tot de kat wel mee kan? Alsnde ouders natuurlijk goed vinden en ook het beste voor hebben met de kat. Ik bedoel mij is het ook gelukt... het was dan geen kat maar een hond, ook die vragen veel tijd en kunnen niet te lang alleen blijven. Het had net zo goed een kat kunnen zijn die ik toen had willen aanschaffen.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Ik zou een kat niet mee nemen naar een studentenhuis. Als je daarna zelfstandig woont kun je de kat wel meenemen ja. Maar goed, daar ging het hier niet om. Het ging om een studentenkamer. Kijk als je een kat wil nemen zodat je hem vervolgens jarenlang alleen in het weekend hoeft te knuffelen zou ik alsnog geen kat nemen, maar ja in theorie kun je de kat bij je ouders achter laten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door castratenkoor »

Ik kreeg mijn eerste kat voor mijn verjaardag van een vriendin, 19 was ik en woonde bij mijn ouders, net van school. Ben gaan werken en op mijn 21-ste op kamers gegaan, poes Moody bleef bij mijn ouders, ik mocht geen dieren hebben op die kamers.

Toen ik nog thuis woonde mocht Moody aan tuig met lang touw in de tuin. Mijn ouders vonden toen ik weg was, dat ze de vrijheid verdiende. Ze heeft het met de dood moeten bekopen, doodgereden dus. Jemig wat voelde ik me schuldig dat ik haar had "achtergelaten".

Ik kreeg de poes cadeau, jij hebt de keuze er wel of niet één aan te schaffen. Ik zou het je in deze situatie afraden. Doe het pas als je je in een stabiele situatie bevindt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie