kat/kitten aanschaf appartement

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
denise_1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2015 11:25

kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door denise_1 »

Beste iedereen,

Ik heb al behoorlijk wat gelezen op het forum en wil toch graag een iets persoonlijkere reactie.
Ik woon in een studio van 40 m2 met ruim (afgezet)balkon. Ik heb in huis al een ruim hok met 2 cavia's (die een hekel hebben aan los lopen ;-)). Ik begin in augustus aan mijn laatste jaar van de studie en ben erg veel thuis, ik kan het beestje dus veel aandacht geven. Ik ben een wat oudere student dus geen losbol. Ik heb een aantal keren een week de kater van een goede vriend in huis gehad. Hij had het super naar zijn zin, rende lekker rond en kwam kroelen, de cavia's gaven niks om hem, hoewel hij het leuk vond naar ze te staren. Doordat het zo goed gaat met de kater in huis, en ik hem stiekem erg mis nu hij weer weg is, zit ik zelf te denken aan de aanschaf van een kat. Ik heb al veel uitgezocht zoals of ik het financieel aan kan een kat en hoe het zit met oppas wanneer ik een week stage mocht krijgen ver weg. Deze 'obstakels' zijn uitgezocht en moeten geen probleem vormen. Door de kater in huis te hebben gehad weet ik ook hoe het gaat qua verzorging en geur van de kattenbak, dus dit is ook niet iets waar ik tegenaan kan lopen.
Op kattenoppas na heb ik geen ervaring met katten, daarom vraag ik om jullie advies, ook qua kitten/asielkat. Jullie hebben meer verstand van katten dan ik en ik wil niet straks een kat aangeschaft hebben die ik vervolgens weg moet doen omdat hij/zij het niet naar z'n zin heeft...

Dank jullie wel alvast voor de reactie,
groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
maar wat zijn je vragen?
poes of kater- marktplaats of asiel - oud of jong -mooie rooie of zwart/wit felix - eentje of twee - verzekering of kattenspaarpotje - voer - kattenbakgrit - langhaar of kort - zo kan ik nog wel even doorgaan..
en veel is ook persoonlijke smaak en gevoeligheden er eerdere ervaringen..

als ik probeer/probeer in jouw schoenen te gaan staan..
dan jong volwassen of middeljonge kater die goed alleen kan of solopoes.
via een asiel met terugbrenggarantie voor als het toch niet gaat..

en leuk project! bedenk wel dat je er gemiddeld 15 jaar aan vast zit.. maar dat is misschien ook wel erg leuk en je hebt er al goed over nagedacht en georganiseerd :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
denise_1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2015 11:25

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door denise_1 »

haha dankjewel Adriana. Mijn vraag is vooral of jullie het afraden om een kat te nemen in mijn situatie. En zo niet wat volgens jullie belangrijke voorwaarden zijn. Dus inderdaad of een kitten mogelijk is aangezien ik in ieder geval het eerste half jaar veel thuis ben en dan veel tijd heb voor bijv. opvoeding, daarna krijg ik het weer iets drukker met activiteiten buitenshuis gerelateerd aan school, nog steeds niet fulltime overigens.
Verzekering had ik al over nagedacht maar ik heb een redelijke spaarrekening dus dat zal geen probleem moeten zijn.
Qua wat ik in huis moet halen heb ik ook geen vragen, hangt toch meer af van wat de kat wil dan wat ik wil heb ik al begrepen ;-)
Ik heb zelf de ervaring dat zwart/witte katers en poezen meer lieve knuffels zijn dus daar was ik wel naar op zoek(ik weet niet of dat puur toeval is overigens dat ik dat zo heb meegemaakt ;-)) ik ben eigenlijk niet op zoek naar een raskat.
Mijn idee is om het zo aan te pakken dat ik ofwel naar een asiel ga en vraag naar het karakter ofwel kijk bij mensen met een nestje en vraag naar het karakter van de ouders. Als een kitten al gewend is buiten te zijn lijkt me dat niet ideaal voor hier. Ik weet niet of dit een goede aanpak is? Maar wat ik ook heb gelezen hier is dat je niet weet hoe het karakter zich ontwikkeld en bij een asielkat of ze iets over het hoofd hebben gezien. Daarbij mijn cavia's zitten in een hok maar ik moet niet hebben dat de kat op de een of andere manier dat hok open krijgt als ik niet thuis ben...weet niet of dit überhaupt wel eens voorgekomen is maar is toch een angst ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door nellebel »

kittens zou ik niet doen als je er maar 1 wilt. dan zou ik eerder kijken naar een solokat in het asiel. ook daar belangrijk om je situatie te bespreken. om te voorkomen dat je een kat meekrijgt die je hele huis afbreekt omdat hij niet alleen kan zijn. wil je er echt maar 1 dan dus lekker gaan voor een solokat uit het asiel zou ik zeggen. ik ben geen voorstander van marktplaats.
wil je wel een kitten, neem er 2. super gezellig en ze hebben gezelschap aan elkaar. (anders grote kans op problemen). ik heb de laatste keer 2 kittens in huis genomen. heel eerlijk, doe ik nooit meer. hihi. je moet er wel tegen kunnen dat het kleine sloopbedrijfjes zijn en geen hondjes die je kunt africhten. een volwassen kat is vaak al rustiger. ga lekker naar het asiel en kijk ook wie er op je af komt. vaak zoekt de kat zijn eigen personeel wel uit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door Adriana »

katten voeden hun personeel op en niet omgekeerd en ik zou in jouw situatie niet aan een/twee kittens beginnen. dat is bovendien duur ivm castraties en eventuele kinderziektes.
een middeljonge kater of poes, goed gecheckt door de asieldierenarts waar je een klik mee hebt en die goed alleen kan of dat zelfs liever heeft. vaak kom je dan eerder bij poezen uit trouwens.
nee, hoezo raskatten.. maar er zijn zoveel lieverds, ga eens een middagje naar een asiel en ga gewoon rustig zitten in een kattenkamer en kijk wat er gebeurt.
wel waarschuwing.. voor je het weet ben je verkocht en winden ze je om hun vinger, pootje bedoel ik..
en als je eenmaal een tijger in je huis hebt (gehad) kun je je niet meer voorstellen wat een huis zonder is..
die ervaring heb je dus intussen na je logeerkater. dooie huizen zijn het zonder een beest, maar dat vind ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat sliep altijd samen met mijn konijn en ze lagen samen op de bank. bij stichting dierenthuis zitten er 2 konijnen in de FELV groep katten hihihi dus gaat vaak prima samen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door flower1980 »

Ik ben 4 jaar geleden gegaan voor een volwassen poes van ongeveer 1,5 jaar. Ik woon op een flat van 85m2 en dat gaat tot nu toe prima.

Ik heb zelf destijds een aparte spaarrekening geopend waar ik een vast bedrag per maand naar overschrijf.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat/kitten aanschaf appartement

Bericht door Cari »

Naar een asiel gaan lijkt me een goed plan.
Als je een volwassen kat neemt, zoek er dan één die niet gewend is naar buiten te gaan en die het ook niet erg vindt om veel alleen te zijn. De kat die onmiddellijk op je af stapt, zou wel eens een kat kunnen zijn die graag veel aandacht wil. Ik zie dat niet als beste keuze in jouw geval. Een iets ouder stel zou wat mij betreft de beste keuze zijn. Als je dan weg bent, hebben ze altijd elkaar nog, wat voor jou ook een prettiger idee is.
Twee kittens is ook een optie, ik zie niet in waarom niet.
Marktplaats raad ik af. Mensen die hun kat een nestje laten krijgen, omdat ze dat zo leuk vinden of omdat ze te beroerd zijn hun poes te laten castreren, zouden niet zo makkelijk van hun kittens af moeten komen. Dan hou je deze praktijken in stand en er zijn al veel te veel katten die geen baasje kunnen vinden. Zelfs als ze gratis worden aangeboden, ben je, na entingen, chip en castratie vaak ook een stuk duurder uit dan via een asiel of andere goed kattenopvang. Kittens worden ook vaak te jong weg gedaan (men liegt ook over de leeftijd).
Een volwassen herplaatser van MP kan je wel doen, maar dan moet je zowel katten- als mensenkennis in huis hebben. Er wordt vaak een hoop info weggelaten of verdraaid. Een terugbreng optie is er dan vaak niet en die heb je bij een asiel en opvang wel.

Laat je vooral niet afleiden door de kleur, het gaat om het karakter van de kat en een goed asiel/opvang kan je daar alles over vertellen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden ;-)!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie