kat(ten) nemen of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Crayno
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2015 13:13

kat(ten) nemen of niet?

Bericht door Crayno »

Hallo allemaal,

Mijn vorige kat is al weer een tijdje geleden overleden en ik zit nu in dubio of ik een andere zal nemen.
Als ik op de begane grond had gewoond en de kat had gewoon naar buiten gekund dan had ik al lang een andere gehad maar dit is helaas niet het geval.
Ik woon alleen in een klein 2 kamer flatje met een klein balkonnetje en werk gewoon fulltime.
Een kat nemen vind ik geen goed idee omdat ie dan veel te veel alleen thuis zit dus zat ik eraan te denken om er 2 te nemen zodat ze elkaars gezelschap hebben.
Maar dan nog twijfel ik erover omdat de bewegingsvrijheid die ze hebben vrij beperkt is. Ze mogen overal komen hoor en ik heb een kattenluik dat altijd open is waardoor ze het balkon op kunnen maar het blijft beperkt.
Tja, ik zou het zelf wel willen maar ik vind het veel belangrijker dat die beesten een kwalitatief goed leven hebben.
Dus ik wou hier even vragen of er mensen zijn die mij hierover kunnen adviseren en/of zelf deze ervaring hebben.
Ja, ik besef dat ik zelf de uiteindelijke keuze moet maken en dat komt ook wel goed maar een beetje hulp om de juiste te maken is meer dan welkom :)

B.v.d.

Crayno
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat(ten) nemen of niet?

Bericht door Cari »

Je stelt het welzijn van de kat(ten) op de eerste plaats en dat is geweldig :eclap: . Eén kat alleen op een bovenhuis vind ik zelf ook geen optie, zeker niet als diegene ook nog fulltime werkt.
Ik vind wel dat je het kan doen, maar de keuze wordt alleen wat beperkt. Ik zou op zoek gaan naar een stelletje dat aan elkaar verknocht is en niet meer barst van de energie. Die zijn echt wel te vinden, al duurt het misschien iets langer voordat je ze gevonden hebt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: kat(ten) nemen of niet?

Bericht door Jantina »

Inderdaad, dikke pluim over hoe jij hierin staat.
Genoeg mensen die gewoon een kat nemen (zelfs nog kitten) en die de hele dag alleen thuis zit.
Wat dat betreft ben je al goed op weg met twee.
Ik denk zelf dat het wel kan. Zoals Cari ook al zegt: ga voor een (klef) stel, geen kittens denk ik, maar al wat oudere die niet zo meer hoeven te spelen en rauzen.
Verder: werk de hoogte in. Dus met plankjes aan de muur, krabpaal tot plafond e.d.
En wat betreft balkon: deze wel balkonproof maken, want ik heb verhalen gehoord...Zou zelf het kattenluikje dan niet openzetten als jij er niet bent, want zelfs dan...maar dat is mijn persoonlijke mening.

Zoek eens in het asiel op koppels:
Ikzoekbaas of dierenasiels.com
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: kat(ten) nemen of niet?

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Welke verdieping woon je? :) Ik woon op de 3e verdieping, maar heb een trap naar beneden zodat ze naar buiten kunnen. Mocht dit een optie zijn heb je het hele dilemma niet ;)

Voor inspiratie: http://catladder.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: kat(ten) nemen of niet?

Bericht door pinguin »

Ik heb ook geen grote woning maar toch 2 katten, ik lees dat ze overal mogen komen. Super en dan zullen ze vast ook speelgoed en een krabpaal krijgen :-P
Ik zou wel goed opletten dat je geen katten neemt die buiten gewent zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie