Welk ras is geschikt ?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
helaholahuplala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2015 11:50

Welk ras is geschikt ?

Bericht door helaholahuplala »

Helaas is onze kat overleden na een noodlottig ongeluk..hij is 16 geworden ... Hij was een asielkat , rasloos en had de nodige "gebreken " . Al onze katten waren afkomstig uit asiel..

Hoewel wij de noodzaak zien voor het beperken van aantal katten en ook begrijpen dat het een goede zaak is om een asielkat te adopteren, hebben wij er toch voor gekozen om een raskat te gaan aanschaffen .

We zoeken

Een aanhankelijk soort, die graag aandacht wil en op schoot komt
Een soort wat past bij honden ( wij hebben twee labradors die poesvriendelijk zijn)
Een speels karakter
Slim en nieuwsgierig
Kortharige vacht
Een soort die makkelijk leert om bijvoorbeeld aan een tuigje buiten te zijn, wij willen de poes liever niet meer echt los buiten hebben .. Hij of zij kan uiteraard in onze ruime tuin waar genoeg plek is om te spelen etc.
Een soort die qua gezondheid sterk is

Wat hebben wij te bieden ?

Ik ben altijd thuis ( werk niet ) dus heb alle tijd
We wonen landelijk en hebben een grote tuin waar dus mogelijkheden zijn voor klim dingen
Binnenshuis is het huis volledig toegankelijk voor poezebeest, voldoende speelgoed en gezelschap
Hij of zij zal , net als onze honden , vlees krijgen als voeding , geen brok of blik.
Alle aandacht en liefde :)
We zoeken een cattery die indien mogelijk ook vakantie opvang biedt . Onze vakanties zijn niet kat geschikt


Welk ras zou geschikt zijn voor ons ?

Planning is na de zomer tot aanschaf over te gaan .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!

overzichtelijke informatie en allereerst: een raskat is altijd minder 'gezond' of je kunt het ook kwetsbaar noemen dan een htk-kat met een veelzijdige, rijke genenverzameling.

de kwetsbaarheden en aandachtspunten zijn per ras over het algemeen wel bekend, dus daarop kun je je orienteren.
neem aan dat je je over het toekomstige voedsel ook nog wat breder orienteert, katten zijn gebouwd op muis en zo (en niet op koe, geit, schaap etc., met verscheidenheid aan elementen zoals eiwitten, vezels, koolhydraten, ballast/botten/vacht etc en we hebben tig topics over (het juiste..??) voer..

ik begrijp dat je voor een kitten wilt gaan en erkende fokkers plaatsen bij voorkeur geen solokittens. zoek rechtsboven even op solokittens en de gedragsproblemen die je daarbij riskeert.
als als je voor een herplaatser/raskat gaat, kijk dan even bij kitten te koop bij de herplaatsers, die staan gegroepeerd per ras. de site wordt hier gebanned maar met even zoeken kom je daar wel uit.

en dan het mandje wensen..
kortharig, slim en nieuwsgierig, speels, aanhankelijk, leergierig.. en ik begrijp dat je voor een of twee katers gaat..

tja, dan denk ik gelijk aan Bolle! en voeg daaraan toe: soms dwars en eigenzinnig, niet op te voeden, laconiek, zeer grijs, aanhankelijk maar niet klef, sociaal, sloperig en 'waar is mijn tuig..??'

kijk even in mijn fotoalbum naar de broertjes/bengels Maks en Bolle..
maar het kan zijn dat je niet van grijs houdt..

siamezen kunnen heel erg doorgefokt zijn en sowieso past een kortharige aziaat (muv bengaal) wel bij je wensen.
maar staar je niet blind op karaktereigenschappen per ras want er kan geen groter verschil in karakter, persoonlijkheid en ook wel uiterlijk zijn dat bij de broertjes BoMaks met dezelfde ouders uit hetzelfde nest!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je dan uitkomt bij blauwe rus of abessijn. Maar karakter kan heel erg verschillen per individu dus staar je niet blind op rasomschrijvingen.

Ik zou dan wel gaan voor twee kittens.

En op zoek naar een cattery waar ze niet alles meteen herplaatsen als ze niet meer voor de fok gebruikt worden. En kijken naar hoe oud de andere katten die verwand zijn zijn geworden. Daar valt veel uit af te lezen. En uiteraard dient de cattery zich te houden aan regels, de benodigde testen uitgevoerd te hebben op de fokdieren enz. Kittens dienen ook in huiselijke kring op te groeien, niet apart in kooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Dinky »

Ik denk met jouw wensen inderdaad ook aan de aziatenhoek qua rassen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
helaholahuplala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2015 11:50

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door helaholahuplala »

Leuk. Reacties :)

Gezondheid : ik weet inderdaad dat een raskat relatief kwetsbaar is. Wij hebben ook rashonden , zelfde laken een pak eigenlijk.
Voedsel: uiteraard zal het voor de katten zo compleet mogelijk zijn. Dus ook kuikens etc. Ik moet me nog verdiepen in de kvv voor kat :). Mijn honden krijgen het ook en op het forum barfplaats is een een katten deel, dus daar zal ik zeker mijn licht op steken .

Aangezien wij honden hebben, had ik eigenlijk gedacht aan 1 kitten tegelijk . Ze hebben gezelschap aan elkaar . Onze honden zijn poezen gewend dus dat loopt wel,los . Herplaatser kan ook, maar ii ben dan altijd beetje bang voor de eventuele ellende die een ander veroorzaakt heeft bij het dier .. Hoe zoek je nu een goede herplaatser uit ?

Poes of kater maakt me echt niets uit. We hebben beide gehad en beiden had leuke en minder leuke kanten

Ik ga even bij de broertjes kijken :)

En Aziatische kant trekt mij ook :)

Langharig vind ik wel erg mooi maar zie wat op tegen vacht onderhoud
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Adriana »

helaholahuplala schreef:Aangezien wij honden hebben, had ik eigenlijk gedacht aan 1 kitten tegelijk .
Ze hebben gezelschap aan elkaar .
Onze honden zijn poezen gewend dus dat loopt wel,los .
ùhhh nee, dat werkt anders..
poezen spreken geen mensentaal en hondentaal begrijpen is ook vrij lastig..

kittens moeten tot anderhalf nog erg veel leren en vooral sociaal gedrag. dat leren ze van hun nestgenootjes en moeder in het nest en na 12 weken bij hun nieuwe baasje van een leeftijdgenootje.
niet van een hond en niet door mensenopvoeding.

erkende fokkers plaatsen geen solokittens omdat ze weten dat dit problemen kan geven.
eigenlijk is het niet goed en sneu voor de ontwikkeling van het kitten omdat het zich niet kan spiegelen, geen maatje heeft, zich te pletter gaat vervelen en niet wordt gecorrigeerd.

lees ook en vooral verder in de topics solokittens..
bovendien,
als je eenmaal een paar kittens hebt bezig gezien dan wil je nooooit meer anders en de tv kan af..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
helaholahuplala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2015 11:50

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door helaholahuplala »

Mm...ik heb nog nooit 2 tegelijk gehad ... Eens zien of ik mijn man zover krijg;)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Ilone »

2 tegelijk heeft vele voordelen. Ik krijg er over ruim 2 maanden ook 2 bij.

Als je kijkt op [verwijderd] (.nl ;-) ) kan je ook herplaatsers vinden van fokkers. Volgens mij is dat wel een eerlijke site.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
helaholahuplala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2015 11:50

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door helaholahuplala »

O. Link is weg...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Ilone »

Reclame maken mag niet ;-) vandaar dat hij weg is. Stuur je wel een pb haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Eerste wat ik meteen denk is Burmees! :D Fantastisch kattenras die voldoet aan al je eisen/wensen! Maar ook deze katten moeten echt met twee, ondanks je honden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Adriana »

in een pb wordt-ie ook verwijderd hoor!

maar het gaat om kitten te koop aan elkaar met www ervoor.. en dan afdeling herplaatsers.
de 'ban' was ooit bedoeld om de aanschaf van asieldieren te bevorderen, na discussie met valerie/pearls of passion... alsof dat soort herplaatsers niet ook een warm mandje verdienen. en mensen die op zoek zijn naar een wat ouder dier van een bepaald ras, die gaan doorgaans niet naar een asiel.

het zijn de best gecheckte dieren die je kunt vinden, bovendien geen verrassingen want karakter bekend. geen kinderziektes en/of andere aanloopsores, favo voer bekend en dat geldt ook voor hun streken..
wij hebben er twee, lat-poes matroos Mies en haar broer en superlieverd Enzo!

er staan op dit moment een verlegen solo-bengaal van drie, een verlegen solo-burmees en twee siamezen. toekomstige baasjes worden veel beter en grondiger gescreend dan bij asiels e.d. omdat de fokkers waar ze vandaan komen hart voor hun dieren hebben en ze niet 'zomaar ergens' willen onderbrengen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
helaholahuplala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2015 11:50

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door helaholahuplala »

Dank ! Twee katten . Ach.. Twee honden en twee katten past vast ... Ik ga eens kijken bij de herplaatsers ..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door Ilone »

Die site bedoelde ik inderdaad ;)
Maar als je voor een herplaatser kiest, zou 2 niet persee hoeven. Dat zijn volwassen katten, die wellicht gewend zijn aan het alleen zijn met honden. Maar 2 is wel leuker ;-) Voor zowel mens als dier.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
helaholahuplala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2015 11:50

Re: Welk ras is geschikt ?

Bericht door helaholahuplala »

We hebben geen haast en nemen de tijd. Leuke aan een kitten is dat je vanaf het begin betrokken bent , voordeel,herplaatser dat je inderdaad meer weet over karakter etc..

Die Siamezen vind ik echt geweldig .. Ik ben denk ik wel gevallen voor die oosterse katten ..

Ik ben gelukkig ervaren heb altijd 2 katten tegelijk gehad.. Eerst woonde ik thuis en waren de katten ook van mijn ouders . Toen ik huis uit ging heb ik punk gekocht ..

Kat 1. Koos asielkat, is ruim 20 geworden .
Kat 2 Tarzan , maatje van koos ook asiel. Ook hij is op hoge leeftijd overleden . Kat 3 na overlijden koos en Tarzan heb ik mijn eeste raskat gekocht , een pers.. Punk
Als maatje voor punk, uit de krant een pers (Mimi) gehaald ( herplaatser )
Kat 4 was dus Mimi .. zij bleek zwanger en van haar nest heb ik er 1 gehouden, dat was kat 5 twinkel . Toen had ik er 3 .
Punk is jong overleden (kanker ) , mimi is gestorven op 18 jarige leeftijd .
Toen heb ik voor twinkel een maatje gezocht , uit asiel . Karel is dus kat6
Twinkel is 20 geworden . Hij is helaas door een aanrijding overleden , hij was pas 16 En nu hebben we geen kat meer.

Mijn man wilde eerst geen kat meer, maar hij heeft nog eens nagedacht en ging alsnog overstag mits een binnenkat.. Twee zal ik met tact brengen :)
Plaats reactie