Voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Monique89 »

Hoi iedereen,

Mijn naam is Monique en ik heb een vraagje. Ik woon in een flat (best wat ruimte!) en ik heb samen met mijn vriend pas 2 kittens geadopteerd en kan niet wachten ze hier te hebben rond rennen!

Maar nu heb ik een loge kat (Ragdoll mannetje! Hij woont bij mijn broer) maar nu kreeg ik vandaag een telefoontje van mijn broer dat Kees (zo heet het mannetje) bij mij mag wonen want hij krijgt bij mij meer aandacht en mijn broer is er met z'n vrouw achter dat ze meer hondenliefhebbers zijn.

Nu zit ik met het punt.. Haal ik het financieel... zou het kunnen, 2 kittens(mannetje en vrouwtje 9 weken) en een oudere kat (5+jaar?). Qua ruimte haal ik het met gemak!

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!
Monique
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Leuk... uitkijken naar de komst van je twee kittens en dan in één keer een andere kat in je schoot geworpen krijgen :)

Tsja... haal je het financieel? Dat kunnen wij natuurlijk niet zo 123 beoordelen. Het is één mondje meer te voeden (in plaats van twee). Dat lijkt mij geen onoverkomelijke drempel. Maar ik denk dat het grootste gedeelte ligt in het sparen voor eventuele medische kosten. Dat zijn dus uitgave die je nu niet direct doet maar in de toekomst wel tegen kunt gaan komen. Denk aan alle check-ups, inentingen en straks de castratie van de kittens. En dan hebben we het nog niet over de onvoorziene dingen. Misschien is het een mogelijkheid om met je broer af te spreken dat mocht je het financieel moeilijk krijgen dat hij tijdelijk bij kan springen (of voorschieten) m.b.t. de kosten voor Kees. Verder wat meer grit gebruik. Maar bijvoorbeeld speeltjes en een hele grote klimpaal (of 2) e.d... die heb je voor die twee kittens toch al nodig.

Naast het financiële gedeelte is er natuurlijk ook nog de vraag hoe Kees is met andere katten. Nu zal het met de komst van de kittens wel meevallen maar als Kees al echt een verstokte solo-kat is dan zal de introductie misschien niet helemaal vanzelf gaan (hoewel een kat van 5+ nog solo-af te maken is). Andere vraag is natuurlijk: is Kees al gecastreerd. Zoniet dan zou ik dat sowieso nog laten doen. (e.v. op kosten van je broer) want dat moet uiteindelijk dan toch gebeuren.

Wanneer komen de kittens? En wanneer moet je de beslissing om Kees te nemen gemaakt hebben? Misschien kun je de beslissing af laten hangen van het feit dat de introductie verder soepel verloopt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Dinky »

Wanneer je zo twijfelt of je het financieel red zou ik overwegen verzekering af te sluiten.
Vooral kittens zijn het eerste jaar duur (inentingen, ontwormen, castreren) en kunnen vaak nog goedkoop instappen bij verzekering.
Andere optie is spaarpot waar je maandelijks bedrag in stopt (soort van verzekering in eigen beheer).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Jantina »

De vraag of je het financieel redt, is voor ons niet te beantwoorden. Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Waar je aan zou moeten denken is: als er iets gebeurd kan ik dan operaties e.d. betalen.
Je hebt één mond meer wat je eten moet geven, extra grit ook. Maar dat zal misschien de grootste zorg niet zijn.

Wat Rik terecht opmerkt, is of kees het wel zo leuk vind twee van die jonge bengels in huis. Ik zou met je broer afspreken dat hij eventueel terug kan als het niet werkt.
Het ligt eraan hoe kees is, snel aan te passen, andere katten gewend ed.

Mirjam noemt een verzekering. Maar persoonlijk vind ik het zelf prettiger om een spaarpotje te hebben. Je weet namelijk niet of je de kosten van de verzekering eruit haalt elke maand.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Monique89 »

Mijn vriend heeft gelukkig veel extraatjes verdient en kees is geholpen. Mijn broer heeft gelukkig uit zichzelf gezegd dat hij de entingen en consult voor kees eerst wilt betalen zodat we alleen kosten voor kittens hebben. Ik zal zeker even gaan nadenken over een spaarpotje of een verzekering (goeie dankje! Die was ik vergeten)

kees heeft al eerder met een kitten geleefd alleen dat beestje was echt doorgedraaid dus kees negeerde hem zoveel mogelijk. Ik ga hem rustig laten wennen aan de kittens en als het echt niet gaat dan zou hij weer terug moeten ja (ook gaan we dit overleggen met mijn broer)

Dank jullie wel voor alle dingetjes om over na te denken ^^
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Nantastic Coontastic »

Dat is wel een heel leuk onverwacht cadeautje natuurlijk. Als ik lees dat Kees een kitten negeerde dan denk ik niet dat hij problemen gaat hebben met twee kleintjes die bij je gaan komen. Voordeel is dat Ragdolls ook erg stabiele en makkelijke katten zijn, zeker de katers zijn vaak erg schappelijk (is mijn ervaring). Wat ook een voordeel is dat je twee kittens tegelijk krijgt waardoor die veel met elkaar op zullen trekken en Kees daardoor niet teveel lastig gevallen zal worden door een spelend kitten wat in zijn rug hangt een hele dag ;)

Financieel dat is moeilijk te beoordelen, maar als je op voorhand al een potje aanmaakt voor de overzienen kosten moet dat vast ook helemaal goed gaan komen. Kittens leren veel van elkaar dus op dat gebied heel goed dat je er twee tegelijk hebt, kittens leren ook weer van een oudere kat dus op dat gebied is 3 waarvan 1 wat ouder helemaal niet zo verkeerd. Ragdolls zijn ook tot hoge leeftijd speels, dus dat kan in deze ook weer een voordeel zijn.

Ik zie niet echt nadelen in ieder geval :)
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Monique89 »

Hoi! Dankje^^ kees is trouwens iets ouder dan 4 jaar, volgens rasinfo dus nog een kitten. Vandaag heeft hij zijn inenting en controle gehad en hij is kern gezond! Dus nu laatste dingen voor de kittens regelen en dan zijn ze hier:) als ze er zijn zal ik een foto posten.
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Monique89 »

Even een foto van mijn lieve kerel! Kees is een schatje, heel speels en ligt dolgraag tegen me aan:)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Rik »

Ik plaats jouw foto hier even met een omgevormde tapatalk-link. Dan is ie ook direct op het forum zichtbaar. (zoals hier aangegeven. Maar ik zie dat dat niet zomaar meer op gaat. daar moet ik eens induiken).

Wat een schatje. Kees:
Afbeelding



Maar Ojee... wat lijkt hij op mijn poes uit mijn jeugd (Joeltje, 1979).
Dat was ook een chocalate point maar dan een pers.
Zou je ze uit elkaar kunnen houden :)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: voor het eerst genieten van kattenpootjes in huis!

Bericht door Monique89 »

Ohw dankjewel ^^ ben zo nieuw hier en via mn mobiel krijg ik helaas niet alles te zien.

En wat een mooierd! Ook al zo'n nieuwsgierig kopje
Plaats reactie