Kat in mijn situatie?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
vosmans
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2015 18:50

Kat in mijn situatie?

Bericht door vosmans »

Ik overweeg om een fiv-kat te adopteren (8-9 jaar of ouder). Het zou dus sowieso een binnenkat worden en ik zou er geen andere katten bij nemen.

Mijn twijfel: ik woon in een apartement van 60 m² (5 kamers). Is dat voldoende ruimte voor een binnenkat zonder vriendje?

Ik heb drie krabpalen van 180cm en zorg dat de kat bovenop alle kasten kan klimmen. Behalve het fornuis is er geen deel van de ruimte off-limits. Ik heb brede ramen met vensterbank, maar zit wel op de 7e verdieping.

Ik werk full-time maar ben 's avonds en in het weekend gewoonlijk thuis. Ik wil de kat ook haar dagelijkse mentale en fysieke activiteit geven met spelletjes.
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Josje »

Een oudere kat kan best in een appartement, maar omdat je fulltime werkt is t wel gezelliger om er twee te nemen.
vosmans
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2015 18:50

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door vosmans »

Dat had ik ook overwogen, maar m'n appartement leek me dan weer iets te klein voor 2 katten. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Josje »

Als je twee oudjes neemt gaat dat best denk ik.
Met jonge dieren zou ik niet doen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Ms Maaike »

60 m2 is ruim voldoende, ook voor twee jonge katten. Wat je misschien zou kunnen overwegen is een tweede fiv-kat te adopteren als deze niet graag alleen zit. Mijn ervaring is dat een kat alleen snel vereenzaamt wanneer je de hele dag weg bent. Hulde trouwens voor je mogelijke keuze. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
vosmans
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2015 18:50

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door vosmans »

Daar had ik nog niet aan gedacht, ze zou inderdaad samen kunnen met een andere fiv-kat. Bedankt, Maaike!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Rik »

Dubbel het plezier en dubbel de hulde :)
En ja... 60m² is prima te doen met twee katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Carrie

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Carrie »

Hoi, lief van je om zo'n zieke kat een warm thuis te bieden!!
Je zou ook nog, mocht je het toch liever bij 1 kat willen houden kunnen kijken of er een te vinden is die altijd alleen heeft gewoond en juist niet meer bij anderen zou kunnen of willen.
Ik heb er ook lang over nagedacht maar wil wel heel zeker zijn dat ik goed voor 1 of meer katten kan zorgen, no matter what.

Zelf ben ik toch voor 1 kat gegaan, domweg omdat ik door ziekte weliswaar aan huis gebonden ben en plek zat heb (ik zou er best een paar kwijt kunnen ;) ) maar niet de energie om meerdere kattenbakken schoon te houden, elke dag het hele huis te stofzuigen en gewoon niet weet hoe het in de toekomst gaat.
Nu voel ik me goed genoeg maar ik kan niet in de toekomst kijken; 1 kat is voor mij haalbare kaart en die van mij is echt een solo-kat!

Moet er wel bijzeggen dat ik een kattenallergie heb, ja echt :) maar neem daar gewoon een pilletje tegen in elke dag, oogdruppels en neusspray, handen vaak wassen EN echt elke dag stofzuigen en dweilen, dan gaat het best hoor. Als je maar wil.. ;)

Het zou best kunnen dat ik in de toekomst weleens een beroep moet doen op mijn buuf of mijn zoon om voor mijn kat te zorgen; dan is 1 kat voor mensen die het al erg druk hebben wel te doen (of eigenlijk: 1 kattenbak schoonhouden, stofzuigen, borstelen evt. want dat is het meeste werk) en mijn buuf heeft al toegezegd om 's avonds in mijn huis te gaan zitten, koffie drinken, tv kijken én met Sylvester te spelen zodat hij toch aandacht krijgt.

Haar volwassen zoon ook maar ja, wie weet gaat die jongen ook de deur uit binnenkort, hij is nu 18 dus... ik probeer ook een beetje vooruit te kijken over een paar jaar kan alles anders zijn; dan is voor 1 kater toch makkelijker een oplossing te vinden denk ik, zeker omdat bijna al mijn vrienden/vriendinnen zelf al katten hebben..

Mijn zoon zou ook in mijn huis willen gaan als het nodig is (en zijn hond meenemen) zoals het nu is maar je kan niet in de toekomst kijken; wie weet gaat hij verder weg wonen, je weet maar nooit! Buren kunnen verhuizen enz.

Qua ruimte zit je goed, zeker weten! Ik hoop dat het je helpt een beslissing te nemen, zeker als je overdag werkt en wie weet soms ook op oppas moet rekenen is het wel iets om over na te denken en als je denkt: toch liever 1; dan gewoon zoeken tot je een solo-kat hebt gevonden die gewend is alleen te zijn.

Ik heb ook even moeten zoeken tot ik Sylvester vondt; liefde op het eerste gezicht en ook opgegroeid bij een vrouw alleen die niet werkte en meestal thuis was, dat leek me gewoon het beste; hij kan niet met andere katten namelijk dus het is echt niet zielig dat hij alleen is, en af en toe een middagje alleen kan best, een hele dag ook wel als het moet maar ik ben zelf zo'n tut dat ik dat dan zielig vind :).
Volgens anderen is een enkele keer echt geen ramp maar ja.. liever niet denk ik dan ;).

Heel veel succes! Ben benieuwd wat het gaat worden!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Dinky »

Wanneer je de hoogte in werkt is het helemaal genoeg ruimte. Ook doordat het meerdere kamers zijn (en dus muren tussen zitten) maakt dat het voor een kat groter lijkt.
Veel verschillende plekjes maken waar ze kunnen liggen en verstoppen.
Ook loopplankjes langs de muur kunnen erg leuk zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door Mickey_Mouse »

Hier hebben we het een stuk kleiner, en een 2 kamer appartement. Ik heb 2 jonge katten en die zijn hier beiden nu een jaar stinkend gelukkig. Ik zeg doen! Gaat helemaal goed komen :)
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door genm »

Doen! Hier een driekamerappartement, ongeveer 65m2 en 3 kittens. En dat gaat hartstikke goed!
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
LydieM
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2015 11:23

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door LydieM »

Wij hebben sinds een jaar een FIV-kater van een jaar of zes oud. Superlief, aanhankelijk, actief, speels, een droom van een kat als het ware. Heeft nooit aanstalten gemaakt om op stap te willen gaan, maar sinds een paar weken probeert ie mee naar buiten te glippen als we buiten gaan. Ik overweeg een tuigje, zodat ie met ons mee de tuin in kan wanneer we in de zomer buiten zitten. ZOu dat haalbaar zijn? Gewoon loslaten durf ik niet, er zijn nog katten in de buurt, onze tuin is wel 2m hoog omheind, maar dat is geen probleem voor onze acrobaat...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat in mijn situatie?

Bericht door nellebel »

zeker niet loslaten, maar tuigje kun je altijd proberen. weet wel als hij de buitenlucht eenmaal weer heeft ontdekt hij meer zal proberen te ontsnappen om buiten te zijn. of jammeren, waar vooral mijn gijs altijd erg goed in was. ontsnappen trouwens ook hihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie