Tuin afschermen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
JacinthaB
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2015 14:22

Tuin afschermen

Bericht door JacinthaB »

Net nieuw hier en meteen de eerste vraag.

Met wat geluk krijg ik in het voorjaar (juni/juli) een kat.
Poezenbeest mag van mij best naar buiten, maar ik wil hem graag in de tuin houden. Er wonen bij ons in de buurt nogal veel honden die graag een hapje poes eten, katten die andere katten in elkaar meppen en jochies die het grappig vinden om op katten te schieten met bijvoorbeeld een luchtbuks.
Kortom, prima buurtje ;-)
's Zomers staat hier de achterdeur, die toegang geeft tot de tuin, open. Die twee honden van mij liggen namelijk erg graag in de zon te bakken.
Dus ik wil graag mijn tuin afschermen zodat poezenbeest wel in de tuin kan en andere poezenbeesten niet in de tuin.

Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen? Welke materialen et cetera?
In maart/april krijgen we een nieuwe schutting, zo'n betonschutting, dus dat is al geregeld. Daar kan de kat niet onderdoor en ook niet langs omhoog klimmen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tuin afschermen

Bericht door Rik »

Hihihi... en jij denkt een kat te krijgen die niet over een betonnen muur kan springen :lol: Hoe hoog gaat de muur worden? Katten kunnen heel erg hoog tegen een verticale muur springen en er nog overheen komen. De muur zou denk ik hoger dan 1.80 moeten zijn (ik denk zelfs minimaal 2 meter) wil een kat er moeite mee hebben.

Als je een kitten krijgt zal dit in het begin natuurlijk geen probleem zijn. Ook met een (veel) oudere kat hoef je je daar niet direct zorgen over te maken. De meeste oudere katten kunnen wel hoog springen maar doen dat meestal alleen in noodgevallen (als ze achterna gezeten worden o.i.d.). Maar een kat van jonge tot middelbare leeftijd heeft echt geen moeite met een betonnen muur tot 1.80.

Je kunt altijd straks kijken of de kat pogingen gaat ondernemen om eroverheen te komen (dat zie je meestal al vrij snel). Als hij dat probeert heb je ook altijd nog de mogelijkheid om op de schutting een soort afrastering te maken van gaas. Als dat een beetje naar binnen buigt dan kan de kat er niet overheen. (ze nemen meestal een aanloop en "lopen" verticaal de muur op maar als ze dan gaas tegenkomen kunnen ze niets meer)

Verder is het van belang om alle andere mogelijk ontsnappingswegen af te dichten. En reken maar dat je er nog een paar vergeet. Als je bijvoorbeeld een boom of schuur in de tuin hebt dan vertienvoudigd het aantal ontsnappingswegen al makkelijk. (Ik neem even niet aan dat de betonnen schutting aan alle 2 de kanten + achter helemaal rond de tuin zal staan, ofwel?) Je zou tegen die tijd wat foto's kunnen plaatsen met de vraag voor suggesties.

Katten kunnen overigens wel 2 meter hoog springen :grin:
Zie het filmpje op die site: http://youtu.be/jxH2eYAb6dw
Dus afscherming van die betonnen muur is wel nodig als je kat op avontuur uit wil.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JacinthaB
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2015 14:22

Re: Tuin afschermen

Bericht door JacinthaB »

De muur komt aan twee kanten, aan de andere kant staat een gewone schutting, dus daar moet sowieso nog een stukje gaas ofzo op. Achter in de tuin staat een schuur, maar zonder opstap kunnen ze daar niet op, die schuur is zo'n 2,5 meter hoog.
Bomen hebben we niet in de tuin, is de tuin te klein voor ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Tuin afschermen

Bericht door Ilone »

Even via de zoekfunctie hier (en via google) zoeken op "tuin afzetten"
Krijg je veel informatie ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie