buiten of binnenpoea

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

buiten of binnenpoea

Bericht door Guusje »

Waar geven jullie nou de voorkeur aan?

Een buiten- of binnenpoes?

Ik heb een buitenpoes gezien v 9 jr in het.asiel..maar vlgns mij moet je haar eerst wel even binnen houden om te wennen? En zou ze niet helemaal binnen kunnen blijven ivm veiligheid, ziektes of vlooien?

Hoor graag v jullie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Rik »

Oei :shock: Ik meen dat er hier een hele tijd geleden een verhitte discussie is geweest over het binnen houden of buiten laten van je kat(ten). (Weet iemand nog welk topic dat was)

Aan beide hangen voor- en nadelen. Je zult zelf moeten kijken waar je happy mee bent. Daarnaast is het natuurlijk nog de vraag of je een buitenpoes nog kunt laten wennen aan het altijd binnen zijn. Inderdaad zal je de poes minimaal 6 weken (maar liefst veel langer) binnen moeten houden. Zorg ervoor dat het binnen aantrekkelijk is met speeltjes e.d. Kijk dan na die periode of ze nog behoefte heeft aan buiten zijn (als je van haar dus een binnenpoes wilt maken). Als ze die behoefte wel heeft zou je kunnen beginnen met een riempje o.i.d.

Mijn poes is ook een binnenpoes (dat heeft mijn voorkeur). Ik weet altijd waar ze is en dat ze veilig is. Als ze buiten komt is dat onder begeleiding en altijd in mijn zicht. Het kwam vroeger wel eens voor dat ik haar dan bij de buurman kon gaan halen omdat het gras aan de andere kant van de schutting groener was :lol: Maar meestal kwam ze al aan hobbelen als ik haar riep. Nu is ze met ruim 18 jaar te oud om nog over de schutting te springen dus kan ze onbegeleid regelmatig een paar keer een rondje tuin doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Guusje »

Bedankt voor je antwoord rik. Met 9 jr springt ze vast nog een hoge schutting over....

Ik ben gek op dieren, maar durf t nog niet aan ivm mijn hondje v 14 en toch ook omdat ik bang ben dat ze me t behang vd muur krabt en mijn huis sloopt....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Dinky »

Bij een kat uit asiel wordt inderdaad 6 weken huisarrest geadviseerd zodat hij/zij leert wat zijn/haar nieuwe thuis is.

Mijn voorkeur ligt bij een binnenpoes, mede omdat onze vorige poes is aangereden (en bij de DA vrijwel gelijk ingeslapen). Weet niet wat voor jou de mogelijkheden zijn natuurlijk maar je kan ook overwegen om een kattenren te maken van kennelpanelen met bijvoorbeeld een kattenluik. Of je tuin afschermen zodat de poes alleen in de tuin kan komen maar dus wel buiten.
Voordelen van het afschermen zijn o.a. dat ze niet voor overlast zorgt bij anderen (zoals in de tuin poepen), niet thuis zal komen met vechtwonden, geen verkeer waar ze door om kan komen, niet zomaar vergiftigd kan worden en niet doodgebeten zal worden door honden.
Wanneer ze vrij buiten rondloopt zijn deze gevaren er wel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Guusje »

Hai Dinky

Mijn tuin is rondom afgeschermd met houten afscheiding van zeker 1.80 hoog, maar daar springen ze toch zo overheen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Dinky »

Alleen een houten schutting is inderdaad niet voldoende (zie hier de katten ook op schuttingen lopen) ;-)
Op deze site kan je wellicht wel inspiratie opdoen: http://www.nettenlijn.com/nlkat.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Cari »

Een gezonde, niet gehandicapte kat die dat wil, springt/klimt er inderdaad overheen.
Een kat die al 9 jaar gewend is naar buiten te gaan, maak je meestal niet blij met een leven binnenshuis. Hou daarbij in gedachte dat je poes dan ook nooit meer omgang met een soortgenoot kan hebben.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Rik »

Ik wilde toch nog even dit topic doorgeven. Zoals ik al zei ging het daar verhit aan toe (en de toon is niet zoals de meeste topics hier zijn dus probeer daar doorheen te lezen). Maar omdat er ook zinnige dingen in staan is het wel het lezen waard. De meeste hier zullen je niet (ver)oordelen als je het één of het ander doet. Kijk goed naar je poes en zie waar zij behoefte aan heeft. Als uiteindelijk de tijd daar is en ze wil echt naar buiten is mijn advies dat dus (in ieder geval in eerste instantie) begeleid te doen. Als je veel aandacht aan haar schenkt heeft ze misschien minder behoefte om ver weg te struinen. (in het begin zal ze misschien niet eens echt over de schutting gaan) Maar het kan ook compleet andersom zijn en dat je haar uren kwijt bent (of zelfs dagen wat ik niet hoop voor je).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Jantina »

Persoonlijk houdt ik mijn katten liever binnen. Nu is de mogelijkheid er bij mij ook niet om naar buiten te gaan, maar dan nog.
Ik kan zien hoe de ontlasting eruit ziet en zien wat ze precies binnen krijgen qua voer. Veiligheid is meer gegarandeerd en geen kattenhater die mijn katten iets aan kan doen.

Maar....er zijn ook echte buitenkatten die doodongelukkig zouden worden van binnen zitten. Die moet je die vrijheid wel gunnen vind ik.

Mijn katten zijn tevreden met meerdere kijk plekken voor het raam. De deur kan open en als niet te koud is of slecht weer, kunnen ze zo een frisse neus halen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Guusje »

Dankjulliewel allemaal voor t reageren..alles wat genoemd is aan links ga ik.op mijn gemakkie door lezen..ik zuig alles op mbt.

Ik kom net terug weer van het asiel. De lapjes van 9 was toch niet zo n knuffelkroelkont als ik zoek zeiden ze dus niet heel geschikt voor mij als beginnerspoes. Toen viel mijn oog op een kitten van 6maandjes..zo n aanhankelijk beestje...maarrrr ook bij dit poesje haalden ze aan "wil je dat je hondje van 14 aandoen..het springen en gek doen"

En nee dat wil ik niet. Balou verdient een rustige oude dag. Dus heb besloten te wachten met een poes of kitten.

En dan...dan ga ik weer op pad om rustig te kijken en in de tussentijd ga ik hier alles lezen. Hopelijk gaat balou nog even mee want kan haar ook nog niet missen.

Bedankt allemaal
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Dinky »

Jack russels zijn taaie beestjes dus hopelijk kan je inderdaad nog tijd van Balou genieten ;-) Heb je nog alle tijd om je rustig in te lezen en vragen te stellen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Cari »

Ik denk dat je het beste besluit hebt genomen dat je kon.
Ik heb vorig jaar één van mijn honden laten inslapen op 17-jarige leeftijd en ik hoop dat je ook nog zo lang van je oudje mag genieten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Guusje »

Ik had er altijd 2..de 1ste is 18 geworden...maar deze is wel al aan t inleveren..qua spiermassa teert ze in..doof..staar..en is ouderdomsincontinent..last vd nieren...t is een lieverd, waar ik ga is zij..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: buiten of binnenpoea

Bericht door Ilone »

Mag ik vragen waar je woon?
Ik weet niet of er meerdere asiels zijn die dit zo doen, maar het asiel in Dordrecht werkt samen met een gedragstherapeute/trimster en die analyseren elke kat. Zo weet je welke kat bij jou past.

Nozem hier was voorheen ook een buitenkat. Maar die was een jaar of 3 toen hij bij mij kwam. Nu gaat het prima binnen, maar als hij de kans krijgt om op het balkon of gallerij te komen, dan doet hij dat. Moet erg opletten als ik binnen kom, want hij schiet zo langs me de gallerij op ;) Hij is ook de enige die dat met zulk enthousiasme doet hier. Dus buitenkatten blijven toch altijd wel een beetje buitenkat, als je ze binnen gaat houden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie