Introductie nieuwe poes bij kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Gaat vooruit in de nacht dus haha.
Gelukkig nog maar een weekje en dan word ze geholpen, zal al een berg schelen.
Al overlegd wat te doen met Poekie haar castratie? Wanneer bedoel ik dan, ivm haar groei achterstandje.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ja vin het zo sneu voor mijn kleine prinses! Er tussen in gaan zitten en spelen werkt niet.. Poekie is te erg oplettebd en Blacky is meer op zichzelf... heb ik al paar keer geprobeerd..... maar komt goed, nog ff volhouden!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Komt wel goed schatje.... *schuift glas Roosvicee naar Kylie*

Snoepjes en lekker eten samen :grin: Lekker koolvisje koken voor ze en tegelijk laten eten? Gewoon ff ideetje, geen idee of het werkt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Iemand nog ideeën voor Kylie voor een omgeslagen situatie..?
Blacky lijkt te gaan domineren en Poekie is bang van Blacky geworden.
Heb nu als advies gegeven om nog een keer te proberen Blacky boven te houden, in de hoop dat ze minder onrustig is nu de krolsheid afgenomen is.., en wat kussentjes/speeltjes/washandjes met valeriaan door het huis te gooien.

Kylie zou graag willen dat Blacky kan blijven (is de poes van pas overleden vriendin) maar Poekie moet er niet onder gaan lijden natuurlijk...En ja, achteraf had het misschien beter geweest om de introductie pas na de krolsheid te starten, maar we zijn allemaal beginnend kattenpersoneel geweest...Misschien is het beter een ander huisje te zoeken voor Blacky, maar misschien is deze situatie nog te redden?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Ik begreep dat het soms heel goed ging tot Blacky besluit op Poekie te "springen". Het begint meer en meer op de situatie bij Euforia te lijken (alleen was het daar door een enthousiast aanstormende Nanou). Sowieso nog geen permanente beslissingen nemen tot Blacky gecastreerd is. Blijven werken met geurtjes en na de castratie gaan werken met een meer traditionele introductie (achter gesloten deur, deur op een kier of als het mogelijk is werken met een hordeur...). Poekie moet in ieder geval weer het vertrouwen terugkrijgen dat er niet op d'r gesprongen wordt op momenten dat ze dat niet wil.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cari »

Als Poekie echt bang begint te worden, zou ik ze toch tot de castratie apart houden. Het gedrag van Blacky kan best onvoorspelbaar zijn vanwege de hormonen en dat is voor Poekie heel vervelend. Als Blacky echt zomaar fel uitvalt, kan dat een trauma geven, dat je niet zomaar weg weg krijgt. Ik zou zelf hier geen risico nemen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ik kan Blacky nergens anders zetten dan in een bench, erg frustrerend om haar zo te zien.. Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn vriendin Blacky zelf al weg wilde brengen, ander huisje, maar toen bleek ze zwanger te zijn dus had ze haar toch zelf gehouden.. Dat adresje heb ik opgezocht en het is een boerderij waar de kittens van Blacky heen zijn gebracht. Ik heb hun gesproken en met hun afgesproken dat Blacky morgen naar hun toe gaat. Het is klaar met het stresse, ik heb het gehad, Poekie heeft het gehad en ik weet ook zeker dat Blacky het daar veel beter zal hebben! Dus iedereen, bedankt voor jullie hulp, ik ben helaas geen doorzetter....
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Heeft niet met niet doorzetten te maken. Je kijkt ook naar de beide katten, je merkt dat ze er niet gelukkig op worden. Hopelijk gaat het beter met Black op de boerderie :smile: en kan Poekie ook weer een beetje tot rust komen.
Misschien beter een kitten uitkiezen, mochten jullie toch een tweede willen ;) Straks is het weer kittenseizoen, en in het asiel van Helmond zit het elk jaar weer vol heb ik gezien!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Ja... als je inderdaad weet dat je een goed adresje gevonden hebt voor Blacky kan ik me voorstellen dat je een moeizame introductie (met alle stress van dien) liever niet aan gaat. Is ook prima zo. Introductie van Nanou en Filou is ook heel moeizaam geweest. Dan is het een heerlijkheid als je leest over Douwe. Maar dan gaat het inderdaad over een kitten (bij een koor van goed gedragende katten). Voorlopig gaat Blacky lekker naar een boerderij en heeft Poekie geen stress. Ik hoop dat je nog wel open staat voor een maatje voor Poekie (in een later stadium) want opgroeien als solo-poes heeft ook zo zijn nadelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ja klopt maar mijn vriend wil liever een hondje haha wie weet, we zien wel wat op ons pad komt. Blacky is ook merendeels een emotiebeslissing geweest maar de moeder van mijn overleden vriendin heeft gezegt, als het niet gaat met Blacky, voel je nie verplicht om toch te blijven vechten, dat had ze niet gewild..... dat heeft bij mij de knoop doorgehakt! Gister avond nog erachter gekomen dat degene waar Blacky naartoe gaat, een werknemer is van de moeder van mijn vriendin, dus ze zal alsnog op een bekende plek zitten en dat geeft me ook een gerust gevoel..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cari »

Prima oplossing toch? Ik hoop alleen wel dat de castratie door gaat... :-|
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ja dat hoop ik ook!! Ga het in ieder geval wel zeggen dat ze het gewoon nodig heeft..
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Gisteren Blacky weg gebracht, super plek heeft ze! De eerste aantal dagen blijft ze binnen, daarna mag ze naar buiten.. ook de castratie krijgt ze! Niet meteen, want ze wil even afwachten hoe het gaat daar, maar ze staat er wel volledig achter dus dat is erg fijn! Toen ik thuis kwam zei mijn vriend dat Poekie weer helemaal zichzelf is.. Kroelen, spelen en toen ik net de deur uit was met Blacky, ging ze even checke waar ze was en toen ze merkte dat Blacky niet meer in huis was, kreeg ze haar dolle 5 minuten! Heen en weer rennen, op de stoelen springen, met speeltjes door de kamer heen, alsof ze feest vierde! Toen ik eenmaal thuis op de bank zat, kwam ze bij me liggen kwam ze spenen (stukje trui in haar mond en sabbelen maar)! Dit alles heeft ze vanaf vrijdag niet echt meer gedaan dus een teken dat het goed is zo... eind goed, al goed! Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alles!
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cyamytha »

Wat wel misschien een tip is om mee te geven is dat een kat wel wat langer (week of 4-6) binnen gehouden dient te worden voordat ze naar buiten gaan.
Dan is binnen namelijk volledig vertrouwd en zal ze daar (als het goed is) ook naar terug keren...
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cyamytha »

Ben trouwens wel blij dat Blacky en fijn plekje krijgt en Poekie weer helemaal opleeft :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Plaats reactie