Introductie nieuwe poes bij kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Met dat ik het plaatste bedacht ik me dat het wel wist haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Kylie krijgt even niks geplaatst dus zet ik even haar tekst neer:

Ja, even niet aangedacht [DISAPPOINTED FACE] ze kan op een andere kamer, al geprobeerd maar daar is ze niet rustig te krijgen.... ze zijn beide niet geholpen, haar vorige baasje had 2 poezen en bij degene waar ze opgevangen is toen haar baasje overleed zat ze ook appart. Het is echt even een stressvolle tijd geweest voor haar en ik probeer het ook allemaal zo goed mogelijk te doen. We zijn nog aan het zoeken naar haar paspoortje, de spullen van mijn vriendin (baasje van Blacky) worden langzaamaan uitgezocht maar ze zijn het paspoortje nog niet tegen gekomen. Poekie staat al op de planning om geholpen te worden en dit was ik ook van plan met Blacky, maar zoals jullie ook al vast hebben gemerkt heb ik niet zo veel ervaring met katten. Ik zal Blacky nog een keer proberen op een apparte kamer te zetten zodat ze wat meer vrijheid heeft, ze is al wel vanaf maandag krols zoals haar opvang vertelde, dus zal niet lang meer duren..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Niet erg hoor, maar het maakt de introductie wat ingewikkelder. Blacky even op de andere kamer tot rust laten komen (ik hoop dat dat lukt) want ze moet natuurlijk niet straks de frustratie, van lang in de bench zitten, op Poekie afreageren. Blijf wel doorgaan met de geur-uitwisseling (dekentjes e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ze is het rustigste in de bench... ook met het loslopen (als ik Poekie even appart heb gezet) kan ze flink gaan gillen, waarschijnlijk door haar krolsheid.. Nu ze weer in de bench zit, ligt ze lekker te slapen.. Zet ik haar op een apparte kamer, word ze onzettend onrustig.. ik zit met me handen in het haar want weet op het moment niet wat ik moet doen.... zoals ik het zie is de plek waar ze het rustigste is het beste, en dat is de bench....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Wat raar. Ben je dan ook samen met haar op die kamer? Je zou juist zeggen dat een ruime kamer rustgevender is dan een bench. Maar ok... als ze rustiger in de bench is dan in een aparte kamer dan is het misschien wel het beste om haar inderdaad in de bench te houden vannacht. Kun je Poekie dan wel mee naar boven nemen zodat zij Blacky niet uit kan dagen of doet ze dat niet? Of gaat Blacky juist schreeuwen als ze Poekie niet meer ziet? Ik heb het idee dat ze allebei wel hunkeren om aandacht. Poekie die veel achter Blacky aan liep en Blacky die wel lekker met jullie wil kroelen. Maak je maar geen zorgen... dat moet goed komen. Ze hebben geen van beide aangegeven dat ze echt bang voor elkaar zijn en dan moet het met wat voorzichtiger introduceren en tijd gewoon goed komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Poekie word ook onrustig op een apparte kamer, als ze niet bij ons is en op de slaapkamer is helaas geen optie... ze probeert sons de staart van Blacky te pakken met 1 pootje, dit deed ze gisteren heel vaak maar vandaag nog niet gedaan (op vanmiddag na, toen ze samen los waren). Sinds ze weer in de bench zit gaat ze soms kijken wat Blacky doet, maar verder niet lastig vallen... Ik heb zojuist haar opvang adresje een berichtje gestuurd met de vraag if Blacky even terug kan tot ze hersteld is van de sterralisatie. Nog geen antwoord, maar hoop dat ze daar dan rustig kan herstellen en dan proberen we het hier gewoon weer opnieuw.. een betere oplossing kan ik op het moment niet bedenken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Voor wanneer staat de castratie van Poekie op de agenda?

PS. Het heet volgens mij altijd castratie omdat de eierstokken verwijderd worden. Bij een sterilisatie laten ze die zitten (wat bijna nooit gebeurd bij poezen).
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... rilisatie/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Okee, verkeerde term maar je snapt me toch? Ik wou eerst wachten tot een jaar, omdat ze wat achterloopt in groei (ze is te klein en te licht voor haar leeftijd) maar denk dat ik dit jaar eerder verschuif... ik ga morgen bellen naar de dierenarts, dus even afwachten wat hun zeggen
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cari »

O jee, je hebt je wat op je hals gehaald ;-) .
Als Blacky even terug zou kunnen, zou inderdaad de beste oplossing zijn. Als alles dan weer een beetje rustig is in haar lijf, wordt de introductie bij jou een stuk simpeler.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

De operatie is de 27ste, eerder kon helaas niet.. maar hij staat in ieder geval gepland!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Kan Blacky tot die tijd nog even terug?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ze kan na de operatie een week daarheen, t grootste herstel gaat dus rustig verlopen voor haar.. tot de operatie zoveel mogelijk afwisselen met los en vast, maar gister ware spap en jou mams bij mij en toen hebben ze weer ff samen los gelopen en dat ging weer super! Alleen Poekie heeft wat schrik gekregen van Blacky... en Blacky duikt er nog steeds boven op, zonder enige aanleiding, maar niet agressief........
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Op zich zie ik dat wel weer bijtrekken over een tijdje. Denk dat het dikke vriendinnen worden ;)
Maar ze kon niet ook voor de OK naar haar vorige huisje terug? Of is de krolsheid aan het wegtrekken?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Krolsheid is aan het wegtrekken maar het kon ook zoiezo niet.... ze gaat akkoord met een week herstel dus daar ben ik al blij mee! Nu laat ik ze gewoon los als ik erbij ben, zodat ze een beetje kunnen wennen en Blacky toch los is.. en dan na een half uur/uurtje zet ik Poekie ff appart zodat zBlacky ff haar ding kan doen en na weer een half uur/uurtje zet ik Blacky weer vast en laat ik Poekie weer los.. en dat in herhaalstand tot ik ga slapen haha vanmorge begon Blacky trouwens pas om 4 uur te roepen, dus heb maar 1 uurtje nachtrust gemist (wekker gaat om 5.....)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Kylie88 schreef:Alleen Poekie heeft wat schrik gekregen van Blacky... en Blacky duikt er nog steeds boven op, zonder enige aanleiding, maar niet agressief........
Ja... daar was ik dan al bang voor dat Blacky dusdanig gedrag vertoond dat de wel geïnteresseerde Poekie toch wat angstig raakt daarvan. En een paar "aanvallen" kunnen ze meestal wel tegen (is redelijk normaal) maar als het op een gegeven moment onvoorspelbaar wordt dan worden ze toch bang. Het laten wennen dat Blacky los loopt is inderdaad goed. Je zou als ze beide los zijn Blacky wat af kunnen leiden als je ziet dat het mis gaat. Samen spelen (elk aan een kant van je benen als je op de grond zit) helpt ook wel. Maar Blacky maakt al het werk daarna (als ze de kans krijgt) weer ongedaan met een paar uitvallen. Het komt uiteindelijk wel goed maar kan even tijd kosten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie