Introductie nieuwe poes bij kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Goeiemorge! Ze zitten op het moment nog appart, heb vanacht gewoon in bed geslapen haha werd net wakker door het miauwen van Blacky dus ben naar beneden gegaan. Beide geaaid, tegelijkertijd appart van elkaar, waarbij Poekie ineens omliep en haar neus tegen de tralies aanduwde en Blacky reageerde door haar neus tegen die van Poekie aan te duwen, het waren maar 2 a 3 seconde maar ze deden verder niks, dat was mijn vertrouwingsteken!!
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cyamytha »

Lief! Neusje neusje is begroeten. Dus die hebben ook even goedemorgen tegen elkaar gezegd :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Neuzen is inderdaad een goed teken :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cari »

Lekker loslaten, komt helemaal goed :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Jaaaa ze zijn los! Neuzen tegen elkaar en hier en daar elkaar een btj uittesten, maar tot nu toe gaat het goed! Ben alleen bang dat ze toch gaat vechten ofzo..... zenuwen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Als ze echt zouden gaan vechten dan zouden ze dat al gedaan hebben. Het gaat hartstikke goed. Je zou misschien nog een keer een mep kunnen zien maar één van de twee zal zich dan terugtrekken. Daar is ook niets mis mee. Dat is gewoon grenzen aangeven. Ik denk eerder dat je ze straks ziet "vechten". Maar dat zal dan eerder spelen zijn. Soms zie je daar, als je niet weet hoe het eruit ziet, geen verschil in. Maar als je dat eenmaal gaat herkennen is dat juist leuk. Want de poezen hebben er juist zelf ook plezier in. Mocht er dus nog een mep uitgedeeld worden dan denk ik dat die van Blacky zou komen om aan te geven dat ze even genoeg heeft maar ik denk dat Poekie dat heel snel begrijpt en haar dan wel weer even met rust laat. (Baserend op jou eerdere post over het gedrag in de bench)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cyamytha »

Hier delen ze ook nog steeds tikken uit en rennen ze de hele dag achter elkaar aan. "Vechten" samen (lees spelen), om vervolgens samen in slaap te vallen.

Gaat hartstikke goed bij jou!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Okee, dat stelt me gerust! Heb nu toch het zekere voor het onzekere Blacky even vast gezet omdat ik onverwachts even naar de winkel moest... Toch nog 1 vraag, vanacht en morgen (als ik naar het werk ben) wel gewoon los laten? Ben hier zo onervaren in haha kvraag liever jullie mening dat dat ik steeds in twijfel en onzekerheid blijf zitten! Heb ook heeeel veel aan mijn (stief)zus Ilone! Ben jullie zo dankbaar haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Of je ze vannacht en morgen bij afwezigheid los kunt laten zou je vandaag al moeten kunnen zien. Als je bijvoorbeeld merkt dat er nog spanning is en Poekie bijvoorbeeld niet wegloopt na een echte mep maar een aanvallende houding aanneemt dan zou je ze nog niet onbegeleid los moeten laten. Maar ik heb het vermoeden dat je vanavond wel ziet hoe het gaat en als er tot die tijd niets naars gebeurd is dan lijkt mij morgen loslaten geen probleem. Je zou ze dan vannacht al los kunnen laten zodat je het hoort als het echt mis gaat. Maar nogmaals... Als het echt mis zou gaan dan zou dat al gebeurd moeten zijn. Zelfs met een gevecht zou één van de twee zich terugtrekken en is het gevecht over. Meestal blijft dat dus bij één mep. Het zal nu echt niet meer zo worden als zo'n gevecht dat je wel eens op youtube ziet met twee buurkatten die uren een standoff hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Terug van het boodschappen doen heb ik Blacky weer los gelaten. Terwijl het van te voren zo goed ging, vliegen ze elkaar nu steeds aan..... Veel geblaas en gegrom, elkaar niet met rust laten. Ik merk dat vooral Poekie steeds achter Blacky aan loopt. Nu is het ook zo dat Blacky krols is en dus al de nodige frustraties heeft, dus heb ze toch weer even appart gezet.. Zelf als Blacky de kattenbak op ging, ging Poekie er achteraan. Ze heeft al een stressvolle rijd achter de rug en dat wil ik natuurlijk niet erger maken. Morgen nog een kans!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Cari »

En je vertelt nu pas dat ze krols is.....
Tsja, met de hormonen die door haar lijf gieren is ze niet echt stabiel en zit ze ook niet te wachten op een andere poes die loopt te klieren. Ze wil iets heel anders! Ik zou ze voor alle zekerheid apart houden, wachten tot de krolsheid over is en haar dan laten castreren. Daarna nog een paar weken wachten en dan rustig introduceren. Dan speel je op veilig.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Aaah, dat was dus de reden waarom Blacky elke keer aan het miauwen was (ook 's-nachts). Ze is krols. Een introductie doen terwijl een poes krols is is inderdaad niet echt handig met al die hormonen (ik ging er eigenlijk vanuit dat ze beide gecastreerd waren, omdat je ook zei dat Blacky tijdelijk bij 2 andere katten in huis zat). Is Poekie overigens wel gecastreerd? Zoniet dan kunnen ze later ook nog problemen krijgen met elkaar.

Heb je een aparte kamer waar Blacky wat meer vrijheid heeft en niet continue in een bench zit? Want voor een korte periode kan dat wel maar op den duur gaat dat ook frustreren en dat is dan ook niet bevorderlijk voor een introductie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Het vermelden dat ze krols is zal er door de zenuwen bij ingeschoten zijn Cari. Zijn haar eerste katten, en haar eerste introductie. Niet zo streng ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Kan het eigenlijk kwaad, laten helpen tijdens krolsheid...? Vraag ik me nu zo even af...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Renatevanderveer

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Renatevanderveer »

Wanneer een poes krols is stroomt er meer bloed door de baarmoeder.
Volgens mijn dierenarts kleeft er dus wel een risico aan het laten castreren van je poes tijdens de krolsheid.
Plaats reactie