Introductie nieuwe poes bij kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Hallo, Ik ben trotse mama van een 8 maanden oude kitten Poekie! Ze is de enige op het moment en ze is extreem aanhankelijk.. Door haar broertjes en zusjes weg geduwd uit het nestje, dus ze hunkert naar aandacht, die ik haar maar al te graag geef.. Probleem is dat ze paniekerig miauwt als ik de woonkamer uit loop (zij mag niet naar boven) maar dit was minder toen ik een week de hond van mijn ouders op bezoek had.

Ik heb lang zitten twijfelen daardoor om een 2de bij te nemen, zodat ze een vriendje heeft. Dit kan goed gaan, maar ook slecht.

Nu is een maand geleden een vriendin van me overleden en haar poes Blacky kan nergens heen, dus heb ik dit op me genomen, ik neem haar in huis.
Zij is 2,5 jaar en heel lief maar meer op zichzelf dan mijn eigen kitten.

Mijn vraag nu is; hoe kan ik Blacky het beste in huis halen en laten wennen aan haar nieuwe leven met een kitten? Ik wil ze beide een goeie introductie geven, maar weet niet zo goed hoe. Alle tips zijn welkom!

Bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Dinky »

Allereerst veel sterkte met het verlies van je vriendin :(

Is Blacky altijd alleen geweest? Dat maakt namelijk nogal verschil voor de introductie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Nee, ze is opgegroeid tussen 3 herders en samen met een zusje dus ze is ook andere katten gewend. Ze is nu ook ondergebracht bij oude buren waar ze ook 2 katten hebben, maar die konden elkaar ook al. Mijn kitten is alleen en is dus geen andere gewend. Met de hond van me ouders ging het goed maar ook die hebben we van te voren een paar keer binnen gelaten voor dat hij de hele week bij mij zat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof het potentie heeft om te slagen ;-)
Heb zelf geen ervaring met koppelen maar wellicht dat je uit dit topic tips kan halen? http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ja lijkt me ook dat het goed zal gaan maar wil wat meer weten over de introductie dus zal eens kijken! Dank je!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Dat wordt weer een "aparte" introductie. Het topic waar Mirjam naar verwijst (van Euforia) gaat om de introductie van een 6 jarige poes bij een kat en poes van 1,5. Omdat de poes nogal veel alleen had gezeten was die nogal enthousiast en rende bij de introductie gelijk naar de reeds aanwezige katten. Dat ging dus helemaal mis. Ik denk dat jij een hele andere introductie gaat krijgen. "Normaal" gaat het om een kat van een paar jaar waar dan een kitten bij geplaatst wordt. Hier is het dus andersom (en lijkt mij reuze interessant). Blacky is nu degene die in een vreemd huis bij een bestaande kitten komt. Zij zal dus sowieso in het begin al erg op d'r hoede zijn. Een hele lange introductie (wekenlang door een dichte deur ruiken) is hier (volgens mij) niet nodig. Kijk hoe Blacky reageert op Poekie. Als je ziet dat ze niet heftig op elkaar reageren dan kun je ze gewoon bij elkaar zetten. (Overigens moet je niet bang zijn als er af en toe een mep gegeven wordt, dat is grenzen bepalen). Je zou Blacky eerst even tot rust kunnen laten komen op een eigen kamer en af en toe wat dekentjes uitwisselen (reuk). Als ze dan wat bekomen is kun je Poekie erbij laten (of Blacky uit de kamer laten) en kijken hoe dat gaat. Als je de deur van haar kamer open laat zal ze zelf wel op onderzoek uitgaan en Poekie tegenkomen ;-) Dan ben ik ook benieuwd hoe Poekie daarop reageert want het is toch een nieuw beestje in huis die ze dan in één keer ziet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Dinky »

Inderdaad zal het waarschijnlijk soepeler verlopen, daarom ook alleen naar verwezen voor tips (en niet gelijk bij de pakken neer zitten omdat zelfs de moeilijke introductie uit het aangegeven topic goed is gekomen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Ja als ik Blacky heb opgehaald wil ik haar zoiezo even in haar reiskooitje in de kamer laten staan, daarna in een andere kamer, grenzend aan de woonkamer zetten.. Volgende dag misschien even omwisselen van kamer en de dag daarna bij elkaar laten.... van dekentjes wisselen is inderdaad ook een goed plan! Zou het al schelen als ik een dekentje van Poekie in het reiskooitje leg?? Dit is gelukkig geen extreem geval nee, maar wil wel een goeie kennismaking geven :-) dus alle tips zijn welkom! Zal vrijdag ook even laten weten hoe de eerste ontmoeting ging!
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Uit dat andere topic heb ik ook wel wat dingen gehaald die ik kan gebruiken, dus was zoiezo niet voor niks! Zo blij met jullie hulp!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Rik »

Zeker is een dekentje van Poekie in het reiskooitje een goed idee. Reuk doet heel veel en Blacky kan er op die manier al een beetje aan wennen. (Reuk is n.l. niet zo confronterend)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Hee Kylie, meteen maar een topic aangemaakt? :grin:
Pas op hoor, voor je het weet deel je hier al je foto's van Poekie en Blacky :lol:
Maar, genoeg tips al gehad en gevonden dus ;) Begrijp van fb dat je het met een bench wilt gaan proberen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Hoooi ilone! Haha ja, kwil t goed doen he xD dus dit was een erg goed idee van je alleen kon ik niet zo snel iets vinde dus vandaar maar een nieuw topic aangemaakt. Kheb beslote om Blacky op te halen met een dekentje van Poekie in het reiskooitje en dan eventjes zo in de kamer te laten staan om vervolgend de rest van de dag Blacky in.een bench in de kamer te doen.. zal haar snachts in het halletje zetten en zaterdag de eerste kennismaking zonder tralies... mits ze goed op elkaar reageren bij de eerste ontmoeting met tralies haha kvin het zo spannend!!
Kylie88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2015 14:09

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Kylie88 »

Maar kan dat ook dan? Fotos hier neerzetten?? Hahaha bn aan het leren!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Dinky »

Hihi Ilone bedoeld denk ik de foto-albums
En ja, ook in dit topic kan je foto's plaatsen. Een handleiding staat hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Introductie nieuwe poes bij kitten

Bericht door Ilone »

Haha ik heb al wat langer katten en elke introductie is spannend :-P
Je moet volgens mij wel 10 berichten hebben geplaatst voordat je foto's mag plaatsen, of is dat niet meer? haha.

Ik ben benieuwd! Lukt het niet, dan kan je ze altijd apart houden. Jullie hebben toch nog een slaapkamer over? En dan langzaam kennis laten maken. Maar eerst maar eens proberen zoals je al had bedacht. Blacky is natuurlijk al e.e.a. gewend, denk dat Poekie het moeilijker zal vinden haha
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie