Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Cari »

Ik wil zeker geen 2 katten, laat ik er eerst maar eens 1tje mijn liefde geven. Ik twijfel nog tussen asielkat of toch een kitten.
Neem van ons, kattenkenners. aan dat een kitten alleen doodzielig is. Zo'n kitten heeft een andere kat nodig om uit te groeien tot een geestelijk gezond dier. Probleemgedrag ligt op de loer bij een solokitten en dat kan variëren van overal in huis plassen, je meubels vernielen tot het baasje aanvallen. Of je treft een heel introvert exemplaar dat zichzelf de haren gaat uittrekken o.i.d. Jouw liefde is simpelweg niet genoeg. Je kan een kitten ook niet op straat laten, wat dus inhoudt dat hij niet leert dat hij een kat is, want hij ziet geen soortgenoten. Een alles behalve gezonde situatie. Een kitten is iets heel anders dan een pup en zeker als je geen ervaring hebt, gaat het juist met een kitten heel snel fout. Je kan niet iets opvoeden, dat je niet snapt.
Een asielkat is dus een betere optie.
Maar hoe zit het met de oude jackrussel? Je wacht denk/hoop ik wel tot die er niet meer is?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Vanmiddag ben ik even naar t asiel geweest..dat even werd een uurtje. Ik mocht wel even kijken en erbij in. Ik als bangebroek voor katten heel voorzichtig naar binnen. Uiteindelijk in 2 verblijven gekeken en had ik een klik met nikki..een poes van al 9 jaar! Ik schatte haar jonger...een bonte mengeling van kleur, een lapjespoes.

Ze kwam me kopjes geven..draaide om me heen..likte mijn hand..tja en dan smelt ik..ik als hondenliefhebber!

Toch heb ik nog geen ja gezegd.
Want dan kom ik thuis en komt de pietlut in me boven. Ik heb net zelf nw huis, nwe behangetje, nwe bank enz en daar ben ik trots op, zelf voor elkaar gebokst. En dan gaat t door me heen...zou deze lieverd me.de muren kaal krabben, mijn bank aan gort krabben en vreten....(heb nl hier foto s gezien v behoorlijk gehavende banken)

Hoe is t karakter ve lapjespoes? Iemand misschien?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Ms Maaike »

Dat is niet te zeggen. De ene poes is de andere niet. Van lapjes wordt over het algemeen gezegd dat ze wat feller zijn. Maar als je niet wil dat er aan je meubels gekrabd wordt raad ik je sterk af een (of meerdere) kat(ten) in huis te nemen. Al doen ze het niet met opzet, dan nog kunnen ze een keertje fout springen of in hun spel nagels uitzetten in je meubels. Ik heb nooit behang gehad, maar sinds ik vorig jaar glasvezelbehang op mdf-platen heb gelijmd zit mijn poes van bijna vier haar nagels eraan te scherpen. Als je dat soort dingen niet wil kun je beter weer een hond nemen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Mijn hondje is nu bijna 14 jaar. Tja er zijn hier ook mensen die een kat van 10 hebben en dan kitten erbij nemen bij wijze van spreken dan..maar zeker neem ik dit wel degelijk mee in mijn beslissing tot aanschaf van.
Een familielid heeft 2 katten en de hond neem ik dan altijd mee..ze doet hier niets op uit.

Ik ben heel eerlijk ik zit er niet op te wachten dat een kat mijn glasvezelbehang aan flarden scheurt..maar ja wie zegt dat dat gaat gebeuren...dat kan maar hoeft niet natuurlijk.
En deze lieverd is al 9, dus toch best redelijk op leeftijd.

Sowieso zal het geen kitten gaan worden, gewoonweg omdat ik niet de ervaring heb en parttime werk.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Cari »

Lapjeskatten zijn vaak 'mensen'-katten met een 'prinsessen'-houding. Snap je een beetje wat ik bedoel ;-) ? Zijn naar mensen toe vaak heel knuffelig, maar kunnen soms ook ineens fel uit de hoek komen. Met andere dieren hebben ze vaak meer problemen. Maar dat zegt allemaal niets over de betreffende poes. En zijn ook hele lieve, sociale lapjes. Belangrijk is wat het asiel je kan vertellen over haar karakter en geschiedenis (als ze niet gevonden is). Of het met je hond klikt, zal je moeten proberen. Ook jack russels zijn vaak fel, maar als die van jou al katten gewend is, zou het misschien wel kunnen. Ik zie haar niet zo snel je behang verscheuren, maar je moet altijd rekening houden met het feit dat ze toch een keer ergens haar nagels in zet. Al was het alleen maar om zich eens lekker uit te rekken...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Hoi Cari..

Jaa en dat vind ik echt niet erg hoor als ze eens even iets uitvreet en een haaltje in mijn bank kom ik ook wel overheen..mij staat echt een spookbeeld voor ogen van een bank, volledig toegetakelt door een kat haha (gezien adv een foto).

Deze lapjespoes komt uit een gezin met kleine kinderen..ze wil niet graag opgetild worden, kan bij andere katten (maar die zijn er niet bij mij) en ja ze was heel erg lief, maar mag best x uithalen als ze t zat is .. ach dat doe ik ook wel eens haha.
Het gezin heeft na 9 jaar (en daar snap ik nu helemaal niks van) afstand van haar gedaan wegens allergie van 1 van de kinderen.

Ik dacht dat ik misschien (mocht ik besluiten de kat te nemen) de poes in een soort benchje kan meenemen en bovenop de tafel zetten..dan kan ze vanaf de hoogte rustig kijken naar de hond en zo even wennen. Misschien dat ik dan de hond even aanlijn, zodat ik wat makkelijker kan ingrijpen indien nodig.

Ze vertelden me bij het asiel dat de poes mee kan voor proeftijd van 2 weekjes, mocht het niet lukken met hond en poes.....maar dat is niet de insteek om het gauw op te geven.

Wel vind ik het prettig om nog even tot februari te wachten, juist omdat ik dan paar weekjes vrij heb.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door BloemTetsu »

Onze vorige 4 katten waren allemaal lapjes of schildpad met wit. Stuk voor stuk knuffel katten die je niet doelloos mag aaien. Want dan halen ze uit.
De twee zusjes gingen goed samen en de lapje wat daarna kwam ging ook prima met onze kater en niet met het vrouwtje, ze hadden een tolerantie verhouding. De schildpad+wit wat daarna kwam was te veels te fel.
Geen van de vier waren slopers. Ze strekte zich wel uit en de bank was op een gegeven moment niet zo heel netjes meer, maar onze kater is wel meer een sloper.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Dinky »

Ik had een blauw lapje waar je als mens alles mee kon. Hoe ze met andere dieren was weet ik niet goed maar ze haalde totaal niet uit (Cypers witte dinky is een ander verhaal, die is een stuk feller)
Zal dus van de poes afhangen ;-)
Lapje loulou was wel meer prinsesje :-p
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Ik ben dus voor een pittig exemplaar gevallen...pffff...geen katten gewend en dan ook gelijk een zwak voor een pittig ding.

Ik ga morgen nog s naar het asiel kijken, en de lapjeskat aaien en aanhalen....met in mijn achterhoofd wanneer haalt ze uit waarschijnlijk haha.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door BloemTetsu »

Dat moet je vooral niet denken. En overigens zijn sommige zeer snel.
Met de zusje had ik redelijk snel hun signalen door. Komt wel goed.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Cari »

Wat wel belangrijk is: is ze gewend naar buiten te gaan en zo ja, kan ze dat bij jou ook?
Plus: is ze honden gewend?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Ja hoor, ze is buiten gewend en stond dan bij de deur te klepperen..zoals t beschreven staat bij t asiel. Bij mij kan ze naar buiten..eengezinswoning.

Hebben jullie ook buitenkatten? Of is binnen blijven toch beter ivm veiligheid, ziektes, vlooien?

Honden is ze niet gewend helaas.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Cari »

Ik zag je andere topic ook al...
Ja, binnen houden is veiliger, maar ik vind dat je een kat dan een hoop ontneemt. De meeste katten vinden het buiten prachtig. Altijd weer iets nieuws te beleven ;-) . Voorwaarde vind ik wel dat je in een redelijk veilige omgeving woont (bv geen drukke weg naast de deur).
Mijn ervaring is dat buitenkatten een prima weerstand opbouwen en voor ziektes ben ik nooit bang. Wat vlooien betreft: de kans dat je hond die mee naar binnen neemt, is veel groter.

De vraag is dus wel: wat gaat ze vinden van je hond? Gelukkig heb je daarvoor een 'proefperiode'.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Dankjulliewel voor alle genomen moeite mijn vragen te beantwoorden.

Zoals ik in mijn andere topic vermeld heb..wacht ik met het nemen van een poes of kitten. Dit ivm mijn hondje van 14. LaAt ik verstandig zijn en balou een rustige oude dag gunnen. En dan...dan ga ik zeker over naar een lieve poes die voor mij bestemd is.
Plaats reactie