Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Hallo allemaal..

Ik ben pas hier komen kijken, ben 45 jaar en heb een parttime baan..wel hele dagen achter elkaar.
Ik heb mijn hele leven hondjes gehad, nu een jack russel van 13 jaar. Helaas word mijn hondje steeds minder en word ik er verdrietig van als ik eraan denk hoe stil 't straks in huis zal zijn als ze ooit eens haar oogjes sluit.
Een optie zou dan een lieve huispoes zijn..ook gezien mijn werk. {nu ga ik tussen de middag naar huis om de hond eventjes uit te laten}straks zal dat niet meer gaan en wil ik dus niet weer aan een hondje beginnen. Men zegt er zijn hondenmensen en kattenmensen..de hond heeft mijn voorkeur.
Ik ben geen katten gewend en ben een pietlut wat betreft verharen en het springen overal op...dat zou ik dus niet willen..niet op het aanrecht en niet op de tafel.
Hoe doen jullie dat? Of zeggen jullie niet aan beginnen!! Nu verhaart mijn jack russeltje ook behoorlijk...welk dier verhaart nu meer een hond of een kat?


Hartelijke groetjes
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Nikki2309 »

Ik zei ook altijd dat ik een hondenmens was. Ik moest zelfs niks hebben van de katten van mijn tante. Vond het maar eng allemaal. Echter na het overlijden van mijn hond toch 2 katten aangeschaft. Ik studeerde toen en vond het zielig een hond alleen.

Nu ben ik stapeldol op mijn katten. Ja ze lopen waren ze willen, is moeilijk af te leren maar ik heb daar mee weten omgaan. Je moet voor jezelf uitmaken hoe erg je hier niet tegen kunt. Is het een ramp als ze toch een keer op het aanrecht springen? Of zou je dat kunnen accepteren?

Mijn katten verharen minder dan mijn hond deed. Ik had een beagle.

Ik was dus ook geen katten gewend maar wilde wel de gezelschap van een dier zonder te moeten uit laten enzo. Voor mij de beste beslissing ooit.
Using Tapatalk
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Dankjewel voor je antwoord Nikki2309...

Ik ben sowieso gek op dieren en vind het stilletjes als die er niet zouden zijn meer. Ik ben echt een zeikerd wat betreft verharen..stofzuig nu ook zeker 3/4 in de week. Ik las hier dat katten zo ontzettend verharen dat alles eronder zit en dan deins ik stukje terug. {zie je zo'n zeikerd dus}

Omdat ik een beginnend kattenmens in wording zou zijn...is het dan verstandiger om een poes uit het asiel te halen die al een jaar of 2 is misschien ipv een kitten??
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Jantina »

Als je zou beginnen aan een kat, dan zou ik inderdaad voor een ouder exemplaar gaan uit het asiel. En dan eigenlijk - voor de kat, maar misschien ook wel voor jezelf - dan het liefst twee. Als je hele dagen werkt, alhoewel niet alle dagen van de week, dan vinden de katten het fijn om niet alleen in huis te zijn.

Ik zou me gewoon goed in lezen over de kat an sich. Katten kunnen eigenwijs zijn, je kunt ze niets leren, zoals honden. Als je ze niet op het aanrecht wilt, (de enige plek waar ik dat ook niet wil) dan moet je ze consequent eraf halen. Maar als je er niet bent, dan doen ze het toch. Ik heb het leren accepteren.
Wat betreft het verharen helpt het al een hoop als je ze gaat kammen. En misschien kleedjes over de bank.

Een kat zit binnen no time in je hart, je krijgt enorm veel liefde van ze. Sowieso van dieren natuurlijk. Maar katten zijn geen honden, dat moet je je wel realiseren.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Nikki2309 »

Ik had juist met mijn hond dat alles onder zat. Ja als ik een zwarte broek aan heb zie je de haren van de katten zitten, maar zo'n roller erover en schoon.

Ik ben bewust voor kittens gegaan voor verschillende redenen. Een kat uit het asiel heeft meestal een verleden. Die kan natuurlijk heel goed gaan en zonder problemen, maar ik wilde geen risico nemen omdat het dus mijn eerste katten zijn. Daarnaast heb ik veel gekeken naar karakter eigenschappen en wat bij mij paste.

Maar inderdaad hond of kat, je bent zo verliefd op ze en je krijgt een hoop liefde terug
Using Tapatalk
Cerna

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Cerna »

Hier ook iemand die dacht dat ze een hondenmens was, maar dat bleek mee te vallen :smile:
Ze zeggen altijd dat honden een baas hebben en katten personeel en daar steekt veel van waarheid in. Wanneer je erg vrijheidslievend bent en niet graag door een ander laat bepalen wat je wel/niet moet doen, dan ben je erg geschikt om een kat te hebben.
Maar wanneer je graag leiding geeft dan is een hond geschikter want een kat laat zich niet leiden (ik ben beide en beschouw mezelf dan ook als een honden- en kattenmens).

Of een hond meer of minder verhaart dan een kat, weet ik niet. Ik denk dat dat nogal rasafhankelijk is. Wij hebben 6 katten en er liggen haren, maar dat is verholpen door om de andere dag te zuigen of even met een harenborstel over de meubels te vegen.
Wanneer je er niet tegen kunt dat een kat overal op en in kan springen, dan zou ik er niet aan beginnen. Het went wel en katten slapen 20 van de 24 uur dus zo heel erg is het niet. Ik weet gewoon dat wanneer ik een kastdeur open maak, er een kat inspringt voordat ik de deur weer dicht heb, ze zitten op de salontafel televisie te kijken, pikken alle stoelen in (maar daar heb je met 1 kat niet zo'n last van), lopen over smalle randjes, maar gooien toch niets om.
Maar dat zijn allemaal de charmes van een kat!

Ze zijn lekker zacht (ik vind honden altijd zo botterig), kunnen heerlijk in je hals gaan liggen ronken of gezellig op je schoot of naast je. Ze zullen niet zo een-twee-drie laten merken dat ze blij zijn dat je er weer bent (niet zoals een hond), maar ze zijn het wel hoor.

Katten: heerlijke dieren!!!!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Featherr »

Hier ook een honden én kattenmens.
Ze hebben allebei hun charmes. Ik vind ze allebei leuk.

Maar ik kan ook nog vallen onder de noemer 'dierenmens' want ik vind zoveel dieren leuk. Zou ook een hele dierentuin hebben maar vriendlief (en eerder m'n vader) remmen me daar wel in :P
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Dinky »

Ik ben zelf bewust voor volwassen poes gegaan omdat die minder onbesuisd is dan een kitten. Dinky was 5,5 jaar toen ze hier kwam vanuit asiel. Geen ervaring met hondenhaar maar vind het erg meevallen met kattenharen (zuig zelf 2 keer per week). In de verhaar periode borstel ik haar af en toe om ergste kwijt te zijn (en haarballen voor te zijn).

Wel zou ik dan voor kortharige kat gaan en zeker geen langhaar wanneer je bang bent voor veel haren ;-)
Anders keer gewoon tijdens bezoekuren langs asiel gaan om te kijken of je een klik hebt met een van de katten?

Mijn voorkeur ging uit naar een kat omdat die zelfstandiger is dan een hond. Af en toe gaan we nachtje weg en blijft Dinky alleen thuis. Die laat dan wel duidelijk blijken dat ze blij is dat we weer thuis zijn, is mensenpoes ipv kattenpoes (oftewel 'solopoes')
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door castratenkoor »

Als je geen gesjees in huis wilt maar wel gezelschap, dan zou je een wat oudere rustige solopoes/kater uit het asiel kunnen nemen. ook op marktplaats staan genoeg 6+ katten die om wat voor reden dan ook (allergie, financieel, echtscheidingen enz.) weg moeten. En ook die verdienen een nieuw warm thuis vind ik. Dan weten de mensen ook precies of het een rustige binnenpoes is.

Als ik jou verhaal zo lees, zou ik als ik jou was in ieder geval niet voor kitten(s) gaan. Want die rauzen niets ontziend overal overheen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Arjuna »

Hier ook een op en top hondenmens (van jongs af aan) die ook sinds dit jaar de trotse eigenaar is van een heerlijke bijna 3 jarige kater.

En ik moet zeggen, dit bevalt uitermate goed, en ik krijg zoveel van dit beesie, helemaal blij mee.

Ik ben wel bewust richting een ras gegaan die me qua karakter aansprak, en qua verharing, omdat ik veel haren ook naar vind (mijn hond was een schnauzer, die verhaarde amper, ivm plukvacht).
Mijn moeder heeft een HTK poes, een schat, maar die verhaard enorm.

Vandaar ik een snowshoe kater genaamd Arjuna in huis.

Er zijn nog rassen die helemaal amper verharen, zoals de "rexen" of helemaal niet, naaktkatten, doch dat moet je aanspreken.

en tja, ook hij springt wel eens op het aanrecht, maar das niet te voorkomen, omdat als je weg bent ie het ook doet. ff vaker schoonmaken en dan is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Cari »

Hoe vaak hoor je niet dat een vermeend hondenmens toch ineens (ook) een kattenmens blijkt te zijn ;-) ?
Ik vind wel dat je het belang van de kat voorop moet stellen. Het is geen 'leegte-vuller' voor de mens, of een 'bij gebrek aan beter', maar een levend wezen dat net zo goed als een hond behoefte heeft aan warmte en aandacht. Als je vaker van huis bent, vind ik wel dat je er 2 moet nemen, tenzij de kat een kattenluik krijgt en vrij naar buiten kan. Een leeg huis is ook voor een kat niet leuk. Die zal niet gaan blaffen of janken, maar vrolijk wordt ze er ook niet van.
Wat je ook kan overdenken, is katten opvangen, met de optie op adoptie. Als je het dan toch niet zo leuk vindt, is er niets aan de hand, want je was maar een tussenstation. Er zijn diverse stichtingen die blij zijn met dergelijke opvang, ook vanuit het buitenland. Ik denk dat je ook eerder van wat levendiger katten gaat houden, dan van een kat die vrijwel alleen maar slaapt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Catfish »

Hier nog een honden- en kattenmens. Ik heb ook een Jack Russell en 3 ex katers. Gaat geweldig! (Hond is met katten opgegroeid en wederzijds.)
Maar wie er nou meer verhaart... Soms de één, soms de ander.

Als ik jou verhaal zo lees zou ik niet voor kittens gaan, die rausen de hele tent misschien overhoop. Ik vind dat heerlijk, maar dat is heel persoonlijk. Ik wil je aanraden om voor een volwassen kat te gaan, waarvan de voorgeschiedenis bekend is. Dat wil zeggen, als het een solokat is! Anders echt voor twee gaan, zeker aangezien je hele dagen weg bent.

Eén van mijn katten is hier niet als kitten gekomen, maar als +/- 1 jarige. Een ex-zwerver zeiden ze in het asiel. Nou, dat is de grootste vrijdoos van het stel. Dus een passend advies zal ik je nooit kunnen geven, elk karakter is verschillend. Maar bij hem kon ik, aangezien hij al wat ouder was, zijn karakter goed beoordelen.

Geniet nog lekker van je Jackje! Wie weet wordt ze wel 20. Loopt er hier in de buurt één van 23...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door genm »

Ook ik dacht een hondenmens te zijn, haha. Maar sinds een paar maanden trotse eigenaar van twee kittens en ik zou niet meer zonder ze kunnen. Omdat ik fulltime werk, was een hond sowieso geen optie. Ik ben eens gaan informeren en kijken bij een adoptiestichting en was op slag verliefd op mijn kleintjes. Ze komen uit hetzelfde nestje en zijn dikke vriendjes. Ik kan ze dan ook met een gerust hart alleen laten als ik naar mijn werk ga. Die vermaken zich wel samen. En ze verharen minder dan de labradors waar ik mee ben opgegroeid ;-). Ik zou gewoon eens kijken in het asiel of bij een adoptiestichting. Laat je daar goed informeren en kijk eens rond. Dan voel je denk ik vanzelf aan of je wel of niet katten zou willen. Overigens ben ik ook een pietlut in huis. Maar ik ben zo gek op mijn kleintjes dat ik ermee heb leren omgaan. Als ze bij me op schoot kruipen om te knuffelen en kopjes te geven, dan is alles zo vergeten ;-). Succes met het maken van je keuze!
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Guusje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2015 16:40

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door Guusje »

Hartstikke fijn al jullie antwoorden. Meer als 25 uur werken zit er helaas niet in. Ik wil zeker geen 2 katten, laat ik er eerst maar eens 1tje mijn liefde geven. Ik twijfel nog tussen asielkat of toch een kitten. Dit omdat ik een kitten nog beetje iets kan leren.....of was t nu helemaal niet mogelijk om een kitten iets bij te brengen? Welke leeftijd adviseren jullie me dan als het een volwassener exemplaar word.? En hoe gaat zo n overstap v asiel naar huis situatie? Of van kitten naar huissituatie? Moet ik vrij nemen bijv?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hondenliefhebster...toch beginnen aan een katje?

Bericht door nellebel »

gebruik de zoekfunctie maar eens hier, dan vind je allerlei info over wat voor kat in jouw situatie het beste past. als je er echt maar 1 wilt zou ik nooit voor een kitten gaan. die hebben echt gezelschap nodig van een soortgenootje, ook om te leren van elkaar. en dan jagen ze op elkaar ipv jouw spullen vernielen. hihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie