Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
r198615
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:44

Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door r198615 »

Hallo allemaal,

Gisteren kreeg ik de vraag van een mevrouw waarvoor ik heb gewerkt of ik een kitten wil gratis. Haar zus geeft de kittens weg omdat ze er 3 teveel heeft, haar kat werd zwanger en ze kan het financieel niet aan. Ze zijn gratis omdat ze nog niet zijn ingeeint.
Eerlijk gezegd ben ik meer honden lief hebber wil heeeel graag een hondje maar omdat ik 3 dagen in de week, 11 uur op een dag weg ben. Begin ik er niet aan vind dat echt te zielig.

Enfin, ik twijfel nu om 1 kitten te nemen ook omdat ze aangaf, dat als ze niet weg kan geven aan mensen. Die zus van haar de kittens zal afmaken!!! Hiervan schrok ik echt heeeel erg! Die vrouw kan het echt niet betalen, ze komt niet rond. Super onverstandig allemaal begin dan niet aan huisdier etc maar goed, iemand zijn situatie kan volledig veranderen dus ja.

Maar ik ben wel iemand die met dit soort dingen goed over na moet denken. Ik wil wel dit serieus nemen, is mijn verantwoordelijkheid zo lief beestje.

Ik woon in een maissonette, heb open keuken ongeveer 25m, heb een boven met 2 kamers thats it. Heb geen buiten. Ik begreep dat kittens, binnen gewend zijn dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Alleen ben ik wel 3 dagen van 7:30-19:30 echt weg. Andere dagen werk ik thuis maar kan wel zijn dat ik in de toekomst meer weg ben, dat weet ik niet. Als alles goed loopt hoop ik natuurlijk van wel maar goed.
Wat vinden jullie? Is dat zielig voor zo een beestje?

Nog een paar vragen:

* het is een mannetje, ik wil die castereren. Hij is van september 2014 ik wil dan hem laten verzekeren. is dat een goed idee?
* krabpaal, kattenbak, goedkoop voer, wat speelgoed is dit allemaal erg duur? Is het erg, als ik het tweedehands koop?

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Ik hoop echt niet dat ik stom over kom maar ik wil gewoon dat ik goed weet waar ik aan begin. Neem het erg serieus voor zo beestje.

liefs en bedankt!

Rosa
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Ilone »

Hallo Rosa,
Het is niet stom, het is juist goed dat je vooraf goed wilt informeren waar je aan begint :smile:

Als je lange tijden van huis bent, zou ik voor 2 kittens gaan. De kitten zo lang alleen laten zal niet goed zijn voor de kitten zijn gemoedstoestand en uiteindelijke gedrag. Als ze met zijn tweetjes zijn kunnen ze zich saampjes vermaken, én niet geheel onbelangrijk, kattendingen van elkaar leren ;-)

Betreft voer, zou ik niet té goedkoop gaan zitten. Goedkoop is vaak duurkoop in dit geval, oftewel (vooral met katers) je zit hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk met hoge dierenartskosten ivm blaasgruis bijvoorbeeld. Verzekeren is zeker een optie, maar je kunt ook een potje maken zeg maar. Elke maand wat geld opzij zetten voor de kosten van de katten. Zoek eventueel even via de zoekfunctie rechts boven in de pagina naar "voeding voor de kat" en dan kan je je een beetje orienteren op goede betaalbare voeding. Ook op Zooplus.nl (banner onderaan de pagina, in hetmidden) staan de samenstellingen goed omschreven.

Krabpalen kunnen ook gewoon tweedehands hoor, wel even goed schoonmaken ;) Even kijken op Marktplaats bijvoorbeeld. Ook zijn er vaak mooie aanbiedingen bij verschillende webwinkels.
Krabpaal is wel een must, wil je dat hij je meubels niet aan gort krabt ;)
Een rieten stoel doet het ook goed als krabpaal ;-)

Als er kittens overblijven bij die vrouw, adviseer haar dan ze naar een kittenopvang te brengen...moet er niet aan denken dat ze ze echt afmaakt....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door castratenkoor »

Het is pure chantage, die dreiging dat ze anders afgemaakt worden. En dat kom je regelmatig tegen die druk en dwang. Daar zou ik de beslissing niet op laten afgaan. Je moet het echt zelf willen. Ze kan ze altijd naar het asiel brengen.

Denk goed na of dit echt is wat JIJ wilt. En net als Ilone aangeeft, neem er dan twee.
En geen goedkoop supermarktvoer. Daar krijg je meestal spijt van. Om ze gezond te houden kun je beter via Zopoplus een goed A-merk bestellen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
r198615
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:44

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door r198615 »

hey hey,

Bedankt voor jullie reactie erg fijn!

Die vrouw woont in Frankrijk en daar krijg je niet zo makkelijk katten kwijt om het maar zo te zeggen. Het lijkt mij wel gezellig hoor katten, maar eerlijk k ben met honden opgegroeid vind het wel heel wat anders.
2 lijkt mij meteen weer zo veel. Ik ben gewoon bang voor de kosten om eerlijk te zijn. Ik weet niet of katten veel ziek worden? Ze zullen buitenlucht echt nooit gaan zien want ik heb dus geen balkon of iets dergelijks. En zal ook geen kattenluik gaan nemen.Heb liever dat ze gewoon dan 'veilig' binnen zitten.
Ik ga voer even nakijken, kattenbak hoe duur dat is, kan dat dan wel met 2? 1 kattenbak? Ik denk dat ik voor krabpaal maar goedkope aanbieding ga kijken.

Vind zo lastig allemaal. haha stom he
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door castratenkoor »

Katten zijn geen meubels om het maar zo te zeggen. Het zijn huisgenoten waar je 20 jaar "aan vast zit". Ze slopen je meubels en jatten je eten. Je zult je leven er echt bij aan moeten passen. Breekbare dingen wegzetten, nooit meer eten laten slingeren (b.v. chocolade is erg gevaarlijk voor katten) - opletten met wasmachine en vaatwasser, opletten met deuren. 1 kitten gaat zich erg vervelen en dan loop je het risico op ongewenst gedrag. Zoals je meubels slopen en dingen breken en wild-plassen, over je bank ed.

Twee kittens houden elkaar bezig en houden elkaar gezond. Garantie dat ze gezond 20 worden heb je nooit. Dus ja rekening houden met dierenartskosten hou je toch. Je kunt beter zelf een potje aanleggen voor onvoorziene kosten. En daar elke maand een vast bedrag op storten.

Maar ook met twee zul je je huis er echt op in moeten richten, breekbare dingen wegzetten en zo.
Is dit wat JIJ wilt, ik krijg het gevoel dat je je iets aan laat smeren, met chantage en al.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
r198615
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:44

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door r198615 »

lieve mensen,

Ik vind het fijn dat jullie eerlijk tegen mij zijn en heb er echt goed over nagedacht. Maar heb geadviseerd om naar een goed asiel te brengen. Dat ik daarbij wel wil helpen maar dat ik de katjes niet ga nemen omdat ik het alleen zou doen vanwege schuldgevoel. Ik vind dat niet eerlijk tegenover de beestjes.
Voelt ook als soort van chantage, onder druk, ik ga haar helpen om naar goed asiel te brengen.

Lijkt mij eerlijkste en beste oplossing voor iedereen.

Mochten jullie tips hebben voor goed asiel omgeving, adam/haarlemmermeer/ of iets hoor het graag!
Cerna

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Cerna »

Ik was ook een hondenmens tenminste dat dacht ik. Mijn ouders hadden een hond en toen ik ging studeren had de hospita ook een hond die meer bij mij was dan bij hen.
En toen kreeg ik mijn eerste baan en was ik opeens huisdierloos. Niet leuk maar, net als bij jou, was een hond niet mogelijk omdat ik fulltime werkte. Toen kwam een collega met de vraag of ik misschien een kitten wilde. Haar vaders buurvrouw had een kitten met de fles grootgebracht, maar wilde het niet zelf houden.

Een kitten? Wat moest ik nou met een kitten? Een pup, ja leuk!, maar een kitten? Maar goed, ik wilde het wel een weekend proberen. En vanaf de eerste minuut was ik verkocht en sloot het diertje in mijn hart. Dat was in 1978 en sinds die tijd altijd katten gehad.
Alleen....1 kitten was achteraf een slecht idee want ze verveelde zich rot (ik had nog minder ruimte dan jij) en ging mijn pas-gekochte interieur slopen.
Na een jaar is ze verhuisd naar mijn moeder waar ze de hele dag aandacht kreeg en het veel gezelliger was.

Ik adviseer dus ook twee kittens mocht je ertoe besluiten. Dat is wat duurder in voer en evt. dierenartskosten, maar echt niet het dubbele.
Of katten vaak ziek zijn valt niet te beantwoorden. Mijn broer heeft een kat van 14 en die is als kitten ingeënt en later gecastreerd en daarna nooit meer bij een dierenarts geweest, maar je kunt het ook "treffen" dat de kat niesziekte krijgt en dan loop je al snel de deur plat bij de dierenarts.

Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat wanneer je met gemak iedere maand 75 euro opzij kunt zetten, je gerust twee katten kunt nemen. Zo niet, zou ik er niet aan beginnen.
Eén kattenbak met twee katten vind ik voldoende. Koop dan wel een flinke bak (bijv. via Marktplaats een oud konijnenbinnenhok) zodat ze niet in elkaars ontlasting hoeven te krabben en het liefst zelfklontend grit; dat is zoveel hygiënischer (geeft wel iets meer stof).

Edit: terwijl ik mijn verhaal schreef, gaf jij je antwoord. Is misschien inderdaad wel de beste oplossing. Asiels in het westen ken ik niet.
r198615
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:44

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door r198615 »

hey cerna,

Dank ejw el voor je reactie en wat een leuk verhaal. Ik geloof ook wel in dat ik wel leuk zou hebben met een kitten.
Momenteel is mijn leven wat chaotischer en ik weet niet. Heb dan liever eentje en ik weet neit of ik die verantwoordelijkheid al aankan. Daarom begin ik ook niet aan hondje, ik zou zelfs op mijn werk hondje mee mogen nemen maar doe ik ook niet. Ben erg bezig met veel werken en ik vind beestje nemen hele grote verantwoordelijkheid.

Lastig is het soms he
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Rik »

Juist in de situatie die jij beschrijft lijkt het mij meer verantwoordelijker om er direct twee te nemen i.p.v. één (en ik kan het weten want ik zit met een 18,5 jarige solo-poes). Ik heb gelukkig niet de problemen gehad die bij een solo-poes kunnen komen kijken behalve dan dat haar gedrag anti-sociaal is (behalve naar mij toe). Ik zou er zo graag nog wel één bij willen maar dat kan ik haar op die leeftijd niet meer aandoen (ze kan totaal niet met andere beesten/mensen overweg). Het is heel goed van je dat je je goed informeert voor je eraan begint. Het zorgen voor 2 katten is echter veel beter/makkelijker dan er één alleen te laten zitten (zeker als je veel weg bent). De katten kunnen op jonge leeftijd elkaar corrigeren en ze groeien sociaal verantwoord met elkaar op. Alle andere nadelen die je kunt bedenken om er twee te nemen vallen in het niet tegen dat voordeel. Het enige dat je moet bekijken is of het in je financiële plaatje past (nu en in de toekomst). Ik denk wel dat je er juist aan gedaan hebt even terughoudend te zijn voor de "dreigementen" om een kitten te "moeten" nemen. Hier in Nederland komt dat vaak voor bij "marktplaats"-kittens. En de asiels zitten ook vol kittens waar je wat rustiger en verantwoordelijker een levensmaatje uit kunt kiezen. De kosten die je daar dan betaald wegen niet op tegen de ellende die je binnen kunt halen met een "marktplaats"-kitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Cari »

r198615 schreef:lieve mensen,

Ik vind het fijn dat jullie eerlijk tegen mij zijn en heb er echt goed over nagedacht. Maar heb geadviseerd om naar een goed asiel te brengen. Dat ik daarbij wel wil helpen maar dat ik de katjes niet ga nemen omdat ik het alleen zou doen vanwege schuldgevoel. Ik vind dat niet eerlijk tegenover de beestjes.
Voelt ook als soort van chantage, onder druk, ik ga haar helpen om naar goed asiel te brengen.

Lijkt mij eerlijkste en beste oplossing voor iedereen.

Mochten jullie tips hebben voor goed asiel omgeving, adam/haarlemmermeer/ of iets hoor het graag!
Ik denk dat dat de enige juiste beslissing is. Een kitten alleen is net zo zielig als een pup alleen, al denken hondenmensen daar meestal anders over.
Je zal wel afstandsgeld moeten betalen en dat variëert per asiel. Zo'n bedrag is niet onredelijk, want er worden veel kosten gemaakt en laat dat een wijze les zijn om geen kittens meer geboren te laten worden. Dieren kosten geld, het is niet anders.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cerna

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Cerna »

[quote="Cari] Je zal wel afstandsgeld moeten betalen en dat variëert per asiel. Zo'n bedrag is niet onredelijk, want er worden veel kosten gemaakt en laat dat een wijze les zijn om geen kittens meer geboren te laten worden. Dieren kosten geld, het is niet anders.[/quote]
Ik ben bang dat de ts dan het afstandsgeld moet gaan betalen omdat die Franse dame geen nagel heeft om..... en dus zal ze er niets van leren. Ze heeft een kat, maar geen geld voor castratie dus reken maar uit wat er volgend jaar gebeurt. En ts kan natuurlijk niet steeds weer die Franse kittens naar het asiel gaan brengen.

Ik had zo'n nicht. Nu praten we wel over 35 jaar geleden, maar toch. Poes kreeg kittens en nicht zat er naast met een bak met water. Zodra het kitten geboren was, verdronk ze het (met de ogen dicht want ze vond het afschuwelijk, maar dacht er nooit aan om de poes te laten castreren. En bij hun was het echt geen geldkwestie.).
En misschien denkt men in Frankrijk nog net zo als bij ons 35 jaar geleden?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Cari »

En misschien denkt men in Frankrijk nog net zo als bij ons 35 jaar geleden?
Ik vrees dat je daar wel gelijk in hebt - er zijn daar ook nog gewoon dodingsstations :-( .
Maar wat ik niet snap is dat er nu een asiel in de omgeving van Amsterdam/Haarlemmermeer wordt gezocht terwijl de vrouw in Frankrijk woont. Zit haar zuster met de kittens dan in Nederland?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cerna

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Cerna »

r198615 schreef:Gisteren kreeg ik de vraag van een mevrouw waarvoor ik heb gewerkt of ik een kitten wil gratis. Haar zus geeft de kittens weg omdat ze er 3 teveel heeft, haar kat werd zwanger en ze kan het financieel niet aan. Ze zijn gratis omdat ze nog niet zijn ingeeint.
r198615 schreef:Die vrouw woont in Frankrijk en daar krijg je niet zo makkelijk katten kwijt om het maar zo te zeggen.
r198615 schreef:Maar heb geadviseerd om naar een goed asiel te brengen. Dat ik daarbij wel wil helpen maar dat ik de katjes niet ga nemen omdat ik het alleen zou doen vanwege schuldgevoel. Ik vind dat niet eerlijk tegenover de beestjes. Voelt ook als soort van chantage, onder druk, ik ga haar helpen om naar goed asiel te brengen.
Lijkt mij eerlijkste en beste oplossing voor iedereen.
Mochten jullie tips hebben voor goed asiel omgeving, adam/haarlemmermeer/ of iets hoor het graag!
Tis een ingewikkeld verhaal, maar wat ik begrijp is dat ts de kittens wil ophalen (of laten brengen) en dan wil plaatsen in een asiel bij haar in de buurt omdat dat in Frankrijk niet goed geregeld is.
r198615
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2015 10:44

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door r198615 »

sorry voor de late reactie.

De vrouw van wie ik ze zou overnemen. Neemt ze van een vrouw in Frankrijk, die aan haar meegeeft. Vrouw zelf heeft al 3 katjes en kan er niet meer bij nemen. Zij wilde hier dan aan mensen weggeven omdat het in Nederland echt meer animo voor is.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aanschaf kitten in maisonette, 3 dagen fulltime weg

Bericht door Cari »

Meer animo? Heb je al eens op Marktplaats gekeken ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie