Kat in studentenkamer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
LCB29
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2014 20:33

Kat in studentenkamer

Bericht door LCB29 »

Hoi!

Ik ga binnenkort verhuizen naar een kamer van 30m2, met daarin een keukentje en een kleine douche. Er is ook een balkon van ong 3m2. Ik denk erover na om een kat te nemen, ik had twee katten in mijn vorige huis (maar deze waren van mijn huisgenootje en ik kon ze dus niet meenemen). Ik heb die twee meegemaakt vanaf hun kittentijd tot ongeveer 1,5 jaar. Ik weet dus ongeveer wat erbij komt kijken. Nu vraag ik me alleen af; hoe gelukkig kan een katje worden in een kamer als de mijne? Twee vind ik denk ik teveel qua kosten en qua ruimte; ik ben sowieso elke avond thuis en elk weekend. Een enkele keer ga ik naar mijn ouders (is het erg traumatisch voor een kat om dan meegenomen te worden?).

Nouja, bottom line; ik zou graag adviezen horen en/of ervaringen!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door Catfish »

Welkom op dit forum!

Kan best, zolang je maar genoeg speelmogelijkheden creëert. Denk de hoogte in. Krabpaal, planken, boomstam, ik noem maar wat.

En twee is zoooooooooo veel beter én leuker! Tik bij de zoekfunctie maar eens solokitten in.
Of ga voor een volwassen solokat, zijn er ook genoeg in de asielen.

Een kat meeslepen zou ik je niet aanraden. Zijn de meeste niet op gesteld.

Fijn dat je er over nadenkt!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door Jantina »

Één zou ik niet aanraden, je bent toch de hele dag verder weg.
Heb je er ook aan gedacht dat je je balkon af moet schermen als je de kat(ten?) erop laat? Je wilt niet weten wat voor narigheid daarvan kan komen.

Oh ja, en katten zijn vaak veel meer aan hun omgeving gewend dan je denkt. Katten blijven echt veel liever thuis in hun omgeving dan meegaan met jou. Je zou dan een buurvrouw o.i.d. kunnen vragen om langs te komen om de kat eten te geven en aandacht(!) te geven.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door Cerna »

Dit is zo ongeveer dezelfde vraag als in dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 62&t=29782
Ik adviseer je om de antwoorden te bekijken.
IndyLizzy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2014 18:24

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door IndyLizzy »

Als je twee teveel vind, qua kosten etc. zou ik naar het asiel gaan en daar een kat halen.
Er zitten daar genoeg die liever alleen zijn ( een vriendin van mij werkt in een asiel) en juist deze katten zitten te springen om een liefdevol huisje.
Wel zal ik de kamer aanpassen voor de kat.
Maar dat staat hierboven al beschreven.
Over meenemen van de kat zou ik niet doen, katten echten zich erg aan hun huis.
Mijn wederhelft heeft dat altijd wel gedaan, maar die had een kat met een verleden.
Groetjes,

Indy,Lizzie
Hondenmeisjes: Kyra, Femke, Philine
LCB29
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2014 20:33

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door LCB29 »

Bedankt voor jullie adviezen & tips! Ik verhuis aan het einde van de maand, en ik denk dat ik daar eerste even een maandje ga wonen en dan een besluit neem. Misschien is het inderdaad slimmer om ofwel twee kittens te nemen, of een asiel-solo-kat. Blijf een lastige keuze; als ik eenmaal een kat heb dan vind ik het echt niet kunnen om 'm weer weg te doen. 'Even uitproberen' is niet echt een optie. Ik zal eens kijken of mijn toekomstige buren eventueel ook katten hebben, (het is een flat, dus vast wel iemand!) en eventueel vragen hoe hij/zij dat doet. Misschien zelfs een dealtje uit te halen dat we voor elkaars kat kunnen zorgen bij afwezigheid!
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door Iza »

Als je even uitproberen geen optie vindt, ga dan inderdaad voor een lieve oudere asielkat ipv 1 of 2 kittens. Dan geef je zo'n oude bes een fijne oude dag, je zit niet voor de komende 20 jaar vast en jij hebt een lieve kat in huis :) .

Zelfs als je niet een oude bes wil, zijn volwassen asielkatten aan te raden (eventueel een duo?). Je kunt dan namelijk een kat uitkiezen op zijn behoeftes. Een kitten kan zich nog ontpoppen tot een niet kroelerige, echte buitentijger. Das best jammer als je op een flat woont en een schootkat wilt. Dat soort verrassingen heb je niet met asielkatten :) . Die worden geanalyseerd.

Ken je www.ikzoekbaas.nl?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door Jantina »

Inderdaad een ouder asiel duo zou wat dat betreft beter in jouw plaatje passen.
Bij het asiel weten ze vaak al meer over de katten die ze hebben. En leuk ook: je kunt ze daar 'uitproberen'. Heb je een klik, dan merk je dat vanzelf!

www.dierenasiels.com
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
lpost89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2014 17:54

Re: Kat in studentenkamer

Bericht door lpost89 »

hoi! ik heb ook jaren in een 30 m2 appartementje gewoond. De eerste jaren met 1 kat en dat ging prima. MAAR dan alleen met een kat die graag op zichzelf is. Onze poes is graag alleen, dus dit ging super, ze had genoeg te zien door het raam en speelde met speeltjes of kwam gezellig bij ons zitten. Omdat wij dachten dat het zielig was hebben we er een kat bij genomen, maar achteraf was ze misschien beter af alleen. Ik zou je adviseren om naar een asiel te gaan en om daar een dame/heer te halen waarvan duidelijk is dat hij/zij graag alleen is, maar wel graag menselijk gezelschap heeft (op 30m2 is een wilde boerderijkat niets waard) Gewoon een lekkere schootpoes. Vraag het asiel om advies en bezoek meerdere asiels voor de perfecte match. haal geen kitten als je maar 1 kat wil, want die hebben veel aandacht nodig in het begin en willen graag een soortgenoot..
Plaats reactie