Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sarina1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2014 23:43

Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door Sarina1 »

Met plezier heb ik al enkele topics gelezen. Ik hoop dat ik hier om wat persoonlijker advies kan vragen. Mijn vriend en ik willen graag de gezelschap van een aanhankelijke en rustige kat. Tot nu toe vonden we dat we dat niet konden ivm onze levensstijl. De drang word groter en daarom vraag ik hier advies.

Leefomstandigheden;
De kat kan alleen in de woonkamer van ongv 5x6 en in de gang waar de kattenbak kan staan.
Momenteel ben ik thuis, dus in het begin zal er alle aandacht kunnen zijn, daarna zijn we beiden fulltime aan het werk. We hebben behang en een leren bank, de kat kan ook niet naar buiten.

Ivm de kleine ruimte geven we de voorkeur aan 1 kat.

Is het mogelijk om in de omschreven situatie een goed tehuis te bieden aan de kat?
Zo ja, waar moeten we dan bij aanschaf specifiek op letten? Zijn er type katten die totaal wel/niet voor deze omgeving geschikt zijn?

Alvast bedankt!
Cerna

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door Cerna »

Wil je een eerlijk antwoord?
Niet aan beginnen tenzij een oude, solokat uit het asiel die alleen nog maar wil slapen. Iedere andere kat is geen goed besluit omdat:
1. de kat de hele dag alleen zit in een erg krappe ruimte
2. hij/zij uit verveling en door vereenzaming je behang en bank onder handen zal nemen. Je kunt een klimpaal nemen tot aan het plafond, maar dat geeft geen enkele garantie
3. ook al is een kat een solokat, hij zal het toch leuk vinden om wat vaker dan wat jullie hem kunnen bieden, mensen om zich heen te hebben want voor zover ik kan opmaken zijn jullie nog jong en zul je misschien ook je hobby's/uitgaan hebben en zal het dus niet blijven bij 5x8 uur per week.

Mijn verre buurvrouw wilde ook een kat en vroeg mij advies. Ik heb het haar afgeraden omdat ook zij de hele dag werkte, 's avonds graag ging sporten en in het weekend stappen. Waarom dan een kat? "Omdat ik het zo leuk vind om een levend iets in huis te hebben, wanneer ik thuiskom". Het draaide dus om haar, zij vond dat leuk of de kat het ook leuk vond om de hele dag alleen thuis te zijn, vroeg ze zich niet af. En ondanks dat ik het haar afraadde, kwam er een kat.
Na twee maanden kwam ze haar beklag doen: de kat was niet te hanteren, krabde alles stuk, deed het naast de bak, was agressief (vond zij omdat de kat zo nu en dan uit baldadigheid op haar blote voeten sprong "he, he, eindelijk iemand thuis waarmee ik kan spelen").

Gewoon nog een paar jaartjes geduld hebben en wachten tot je wat groter woont en twee katten kunt nemen die elkaar bezig kunnen houden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door castratenkoor »

Je kunt een oudere 10+ solo - kat uit het asiel halen. Maar anders lijkt het me een slecht plan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door Sifra »

In ieder geval geen jonge kat nemen, maar een luie theemuts. Ook zeker geen Siamees of Oosters korthaar, ed. Solokatten zijn vaak wel weer erg mensgericht en als ze niet naar buiten kunnen, zullen ze zich vervelen en eenzaam voelen. Dus misschien een autistische luie theemuts zoeken of inderdaad wachten tot je wat groter woont.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
IndyLizzy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2014 18:24

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door IndyLizzy »

Eerlijk?
Ik zou het echt niet doen,want elke kat heeft aandacht nodig en zeker een kat die alleen is en de ruimte wat beperkt is.
Ik vond het eerst zelf ook heel moeilijk om niet meteen een kat in huis te halen maar elke kat heeft aandacht nodig en heb een paar jaartjes gewacht totdat ik hun een fijn leven kon bieden.
Ik ging toen uit huis en ben opgegroeid met dieren.
Donna (pers) en Beauty ( Heilige Birmaan) zijn beiden 16 jaar geworden, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door Cari »

Niet doen, dat zou een egoïstische actie zijn: je veroordeelt een kat tot eenzame opsluiting.
Wat je WEL kan doen, is zoeken naar een ouder stelletje (10+), dat gewend is aan een binnenleven. Die hebben niet zoveel ruimte nodig, zullen je bank waarschijnlijk niet verbouwen en hebben dan altijd elkaars gezelschap. Deze katten zijn vaak moeilijk plaatsbaar en daar zou je dus ook nog iets goeds mee doen :smile: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door Cyamytha »

Ik zou het ook niet doen.
Verhuis zelf volgende week naar een appartement van een grote eengezinswoning. Ik voel me best schuldig tegen over mijn katten (half jaar en anderhalf). Hoe moeten ze dan de trap op en af racen? Dat kan allemaal niet meer. En dan is het best nog een ruim appartemen.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Klein apparement + fulltime baan, advies gevraagd

Bericht door Iza »

Ik merk aan je berichtje dat je je van tevoren erg zorgen maakt over je bank en het behang e.d.
Geloof me; je houdt ze niet tegen, die kattenpootjes. Daarnaast moet een kat lekker kunnen struinen. Anders gaat hij zich enorm vervelen en dan dus inderdaad je inboedel onder handen nemen.


Ik zou het niet doen vanwege het volgende:
Ik heb door stage tijdelijk fulltime gewerkt en mijn vriend werkt ook fulltime. Onze kat, die ik vanuit het studentenhuis al had, kan hier niet naar buiten (maar heeft wel +/-65m2 aan ruimte beschikbaar(meerdere kamers, boven en beneden etc.).

Ik merkte aan hem dat hij eenzaam was, dat hij zich verveelde, dat de bank meer schade kreeg, hij vaker miauwde, hij 's nachts actief was omdat hij de hele dag maar sliep, hij naar de deur mee rende als ik weer weg ging en dan daar zat te miauwen. Het was ontzettend zielig. Dus wij hebben er, voordat ik coschappen ging lopen, een kitten bij gehaald. Het schuldgevoel dat ik naar eenzame Bunker had was echt enorm. Niet leuk voor de baas en niet voor de kat. Nu we Sjaars erbij hebben is Bunker helemaal in z'n sas :) .


Je moet je goed realiseren dat het nemen van een kat betekent dat je offers moet maken. Je huis gaat veranderen. Het zal soms naar de kattenbak stinken. Je zult krabeffecten zien. Aan je dure bank, aan je mooie behang, het tapijtje wat je van je overgrootmoeder gekregen hebt.. Het zou ook nog kunnen dat de kat ziek wordt en je alles onder kotst of onderplast (Bunker deed dat met blaasgruis problemen, €550). Je past je leven oprecht wel aan. En dat moeten je vriend en jij okay vinden.

Indien je dat allemaal okay vindt zeg ik: Ga naar een asiel en neem een 10+ a 15+ veel slapend, rustig oud bessie mee naar huis :) .
Plaats reactie