Nieuw maatje voor mijn kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Menie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2014 19:46

Nieuw maatje voor mijn kater

Bericht door Menie »

Hallo allemaal!

Ik zal me eerst even voorstellen, aangezien ik nieuw ben hier op het forum.
Ik ben Mandy en woon samen met mijn kater Mickey.

Mickey kwam 1,5 jaar geleden samen met zijn broer Max vanuit het asiel bij mij wonen.
Ze waren toen 6 jaar. Helaas bleek lieve Max HCM te hebben, waardoor ik hem 1,5 week geleden heb moeten laten inslapen.
Ik merk dat Mickey zich alleen voelt zonder Max. Hij is nog aanhankelijker dan anders, en mauwt als ik niet in beeld ben. Ook eten doet ie zichtbaar minder enthousiast zonder zijn maatje.

Omdat ik het zielig voor Mickey vindt dat hij nu alleen is en zich ook alleen voelt, wil ik graag een nieuw vriendje voor hem. Mickey is met zijn 7 jaar nog vrij actief, speels en heel zorgzaam en knuffelig.
Maar wat kan ik het beste doen? Ik heb al wat rond gelezen, en ik denk dat een kitten het makkelijkst geaccepteerd wordt.
Maakt het dan nog uit of ik een kater of poesje kies?

En is het nog steeds zo dat "najaarskatjes" zwakker qua gezondheid zijn dan "voorjaarskatjes"? Of geldt dat meer voor katten die buiten leven gezien de voedselvoorziening en de kou?

Alvast bedankt voor het reageren! :smile:
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuw maatje voor mijn kater

Bericht door Sifra »

Nee hoor, najaarskatjes, die een goed thuis hebben zijn niet zwakker.
Persoonlijk zou ik geen kitten nemen, gezien het leeftijdsverschil, maar een sociale, volwassen kater van ongeveer hetzelfde energieniveau. Zorgvuldig bij elkaar introduceren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuw maatje voor mijn kater

Bericht door Dinky »

Mocht je een kitten willen, ga dan voor 2. Wanneer Mickey dan rust wil hebben ze altijd elkaar nog. Je kan ook voor sociale kater uit asiel kunnen gaan ;-)

Najaarskatjes geldt inderdaad voor buiten qua voedselvoorziening, niet voor 'huiskatjes'.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw maatje voor mijn kater

Bericht door Cari »

Sterkte met het verlies van Max :-( .
Ik zou ook voor een iets oudere kater gaan, eentje van een jaar of 3 à 4. Eentje die ook zeer gesteld is op andere katten. In een goed asiel of andere kattenopvang kunnen ze je veel vertellen van het karakter van hun katten en mocht het toch geen goede match zijn, dan kan de kat weer retour.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie