Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
marit34
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:09

Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door marit34 »

Omdat mijn vriend en ik allebei fulltime werken, denk ik dat onze kat het toch leuker zou vinden met een vriendje erbij. Dan kan ze lekker stoeien en donderjagen als ze hier zin in heeft en hoeft ze niet op ons te 'wachten'. Maar misschien is dit gewoon mijn menselijke emotie die ik op haar projecteer. Hopelijk kunnen jullie ons helpen een definitieve keuze te maken.

Onze situatie: Onze poes (9 maanden, gesteriliseerd) is voor mijn gevoel blijer als we veel thuis zijn, ze is dan en ook de dag erna echt gezelliger en aanhankelijker. Ze is erg zeker van zichzelf, nergens bang voor en lekker aanwezig. Ze komt er gezellig bij liggen en me afleiden als ik thuis werk. Als we thuis komen komt ze eerst uitgebreid knuffelen -prrrr prrrrr-, en we geven haar veel aandacht. Ze is echt een dame, houdt van aandacht - op haar terms, zoals een echte dame betaamt - speelt fanatiek, erg nieuwsgierig en komt al kletsend gezellig achter me aan waar ik ook ga. Nieuwe mensen zijn gelijk interessant, ze is voor de duvel niet bang (behalve voor de stofzuiger, die eet je op natuurlijk :nshocked: ).
Ze is echt op ons gericht, al gaat ze rustig in een andere kamer gaat liggen tukken als we thuis zijn. Ze sloopt niet. Ander solokittengedrag vertoont ze ook niet.

We wonen in een appartement op de 1e verdieping, nu blijft ze nog binnen maar uiteindelijk willen we een trap maken naar de tuin van de benedenbuurman (binnentuin) zodat ze lekker naar buiten kan struinen. De benedenbuurman kijkt daar nu al naar uit, dus dat is fijn :-D In de binnentuin zitten vrij veel katten. Op het balkon komen vind ze leuk voor even, dan gaat ze door de spijlen heen zitten turen naar wat er allemaal gebeurd.

Ik lees en hoor zo veel tegenstrijdige berichten over een 2e kat erbij dat ik twijfel, al nijgen we naar doen. Voor zover ik heb begrepen heb je voor een 2e kat niet veel meer ruimte nodig. Maar ik hoor ook dat het heel erg mis kan gaan, en te moeten herplaatsen daar moet ik zelf nu al niet aan denken :cry: Deze verhalen houden me eigenlijk vooral tegen.

Nu is mijn dilemma: haar zo snel mogelijk de kans geven lekker buiten te gaan struinen en haar energie daar kwijt kan of een vriendje erbij?

Ik denk dat als er eentje bij komt het een kater moet worden met een relaxt karakter. Maar wat is verstandig qua leeftijd een kitten van ca. 10 wk (wat mijn vriend het leukst vind) of een van ongeveer dezelfde leeftijd? Met oudere herplaatsers ben ik een beetje bang voor gedragsissues/sproeien/o.i.d. Als er een bij komt doen we dat juist als speelmaatje voor haar, niet voor onszelf.

Stukje inzicht in de toekomstplannen: We wonen nu nog in de stad maar over een paar jaar willen we verhuizen naar een 'echt' huis buiten de stad en komt er hopelijk ook een hond bij als we daar dan meer tijd voor hebben. Met 2 katten en een hond wordt het wel een beetje 'dierentuin'.

Sorry voor het lange verhaal maar wilde de situatie helder neerzetten.
Hoop dat jullie goede tips hebben!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Cari »

Ten eerste: goed dat je erover nadenkt en ook verder in de toekomst kijkt - zouden meer mensen moeten doen ;-).
Wat kan je doen?
Een paar dingen moet je rekening mee houden.
1) Hoe langer je wacht met een 2e kat erbij, hoe moeilijker het gaat worden.
Nu is ze nog op een leeftijd waarop ze speels is en vrij flexibel. Niemand kan garanties geven hoe
het zal uitpakken, maar nooit geschoten is altijd mis. De 2e kat kan best een kater zijn en jonger dan je poes. Als je je kitten van een asiel/opvang haalt, kan je altijd - als het echt een mismatch is-
het kitten terugbrengen. Dat is niet leuk, maar het geen kans geven is ook niet leuk en je blijft je
dan toch afvragen "wat als..."
2) Als je poes over langere tijd ineens het huis moet delen met een hond en daarvoor altijd alleen
is geweest, dan gaat dat ook lastig worden. Is er al een 2e kat, dan gaat het 'delen' makkelijker.
Ik heb zelf 5 katten en heb nog 1 hondje (had er 3), dus een dierentuin vind ik dat nog niet ;-).
3) Als je een kitten erbij neemt, kan dat kitten voorlopig niet naar buiten en is het beter je poes ook
zo lang nog binnen te houden.
4) Laat je je poes naar buiten, dan zal je haar een kattenluik moeten geven, want je kan haar geen
hele dagen buiten laten.
5) Je kan ook je poes naar buiten laten en kijken of ze de andere katten leuk of eng vindt of dat ze
ze weg jaagt. Dan kan ze dus wel al aan andere katten wennen, maar als je dan alsnog besluit er
eentje bij te nemen, moet je haar misschien weer binnen houden, wat dan weer stress geeft en
humeur niet ten goede komt.

Een kat erbij geeft je zelf wat meer bewegingsvrijheid - je laat er nooit eentje 'zielig en alleen' achter als je weggaat ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Cyamytha »

Een kitten erbij kan ik alleen maar beamen. Zie ook mijn ervaring in mijn foto album.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies zou ook zijn - kitten katertje erbij. Ik zou een jonkie nemen - tot 4 maanden.
Dat past zich makkelijker aan dat eentje van 12 maanden.
Het is even afwachten hoe je poes daartegenover staat, hangt erg van haar karakter af.
Maar ze is nog vrij jong, ik denk dat ze een kitten kater nog wel accepteert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marit34
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:09

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door marit34 »

Ah bedankt voor jullie reacties! Ik neig steeds meer naar maar proberen. Eerst even op vakantie en dan op zoek naar een klein katervriendje :edance:

Wat betreft naar buiten gaan en kattenluik, dat is al geregeld, kattenluik wordt binnenkort uit de deur gesloopt bij mijn ouders die geen kat meer hebben.
Ik wilde inderdaad nog even wachten met poes naar buiten laten, dat als we een kleintje erbij nemen het niet ineens meer stress bezorgd met weer binnen houden. Beter dat ze dan evt. samen de buitenwereld gaan ontdekken, nu weet ze tenslotte nog niet wat ze mist.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Cari »

Zo is dat! Leuk hoor, ben benieuwd :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Ikey »

Ik heb 2 katten en sinds een paar maanden een pup erbij en wij wonen in een flat. Het is druk en vol, maar wel heel gezellig :) Wat zeggen dat ik het zo voorlopig wel genoeg vind, qua aantal dieren. Maar ik ben nogal wispelturig wat dat betreft ;-)

Ik zou ook zeggen doen, maar geloof dat je al om bent :) Wij zijn ooit begonnen met 1 kitten en ik vond het vreselijk hem alleen thuis te laten. Hij was zo jong nog. Voel me nog steeds een beetje schuldig dat hij al met al 8 weken alleen is geweest voordat zijn vriendinnetje kwam.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Renatevanderveer

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Renatevanderveer »

Hier kreeg kater Snickers na 6 maanden een vriendinnetje van 4 maanden.
Nu is Snickers een vrij gemakkelijke kater en vond dus alles best, maar ik kan het je zeker aanraden!
Gebruikersavatar
danieller89
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2014 17:52

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door danieller89 »

Wij hebben ook lang nagedacht maar uiteindelijk ook na 6 maanden een kitten erbij genomen voor onze kater Mees. Ik kan beamen dat ze het met zijn tweeën een stuk leuker hebben en ik ze ook met een gerust hart achterlaat als ik moet werken.

De eerste twee dagen waren onwennig vooral de nieuweling koos ging veel blazen. Mees vond het allemaal prima. Na die twee dagen niet meer bij elkaar weg te slaan!
marit34
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:09

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door marit34 »

Ze is er! 4 maanden oud en sinds vanmiddag bij ons! Helemaal blij. Toch een poes, want bij het kijken bij het nest 'koos' deze ons uit, ze was niet weg te krijgen. Heerlijk!
Eerste poes had hele middag ogen op stokjes :uunk: Ze vindt het maar raar zo'n vierpotig ding. Ze gingen al spelen vanavond en liggen nu te tukken. Komt wel goed met die twee! :verliefd:
Dank voor alle tips en goede moed!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Dinky »

Dat klinkt zeer goed :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Adriana »

wat fijn voor beide katzelpoezen en voor jullie dat het zo goed uitpakt!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marit34
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:09

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door marit34 »

Kleine update: ze liggen nu in hetzelfde mandje te tukken. Ondanks dat onze eerste poes eigenlijk vindt dat dit HAAR doos is en dat dit wel heel dichtbij is, is de kleine nogal hardnekkig en gaat er gewoon bij (of in dit geval bovenop) liggen slapen. Te grappig! Verder stormen ze lekker door het huis samen en hebben de grootste lol :cathappy:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vriendje erbij voor echte dame van 9 mnd? Help!

Bericht door Cari »

Leuk, we houden van dit soort updates :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie