Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Dat zie je overigens ook bij een speelse kat die een nieuw speeltje heeft gekregen waar hij niet weet wat hij ermee moet doen. Poot langzaam omhoog en een heel voorzichtig zacht tikje uitdelen (provoceren) om te kijken wat het "ding" gaat doen. Als het "ding" dan niets terug doet dan worden ze steeds "zekerder".
Zo leek het inderdaad wel een beetje! Maar twijfel of dat ook zo was.. Gewoon om dat dit voor ons beide (mijn vriendin en ik) ook nieuw is en we dit niet kennen..
mep blijft dan is het in mijn ogen puur grens aangeven en die moeten ze van elkaar leren kennen.
Ook een teken dat het niet goed gaat is wanneer Ninah angstig weg zou gaan kruipen voor Poema maar dat lees ik ook niet ;)
Nee ze kruipt niet echt weg. Alleen als het haar even 'te gek' wordt kruipt ze even weg. Maar is dan al vrij gauw nieuwsgierig en komt dan weer kijken.

Hebben het net nog even een keer weer gedaan. Toen probeerde Poema wel tot 2/3 keer toe een mep uit te delen. Maar daarna hielt het gelijk. Ze waren alletwee/drie niet raak en het leek wel of ze er beide van schrokken.

Wat is nu het beste om te doen? Ze even om de beurt in de kamers wisselen? Of ze gewoon in de meest neutrale plek (bij ons de woonkamer omdat de kat(ten) hier alleen komen als wij weg zijn.
Maar dan zijn we weer bang dat het onder de bank tot een gevecht leidt.
ZO lastig dit haha :-|

Wachten we niet te lang met ze 'aan elkaar over geven' ?

Zoveel vragen haha :lol:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Gewoon lekker bij elkaar in de woonkamer en niet moeilijk doen ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Oké here we go :shock: :shock:

Ik houd jullie op de hoogte :oops:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

Gaat Poema nog echt achter Ninah aan? Want als dat niet het geval is dan denk ik niet dat het tot een "gevecht" zal komen. Hooguit dat Poema af en toe die mep geeft (zeker als Ninah zelf in de buurt komt). Mocht Ninah onder de bank vluchten met Poema erachteraan dan krijgt ze hooguit één mep maar zal Poema zich toch wel weer terug trekken (zeker ook omdat hij niet makkelijk rechtop kan staan onder de bank en zich dus niet groot kan maken). Als Ninah zo zou zijn dat ze echt terug gaat meppen dan kun je wel een gevecht krijgen maar zoals ik het lees is Ninah niet zo. Te lang wachten met "ze aan elkaar over geven" is nooit zo erg hoor. Het zou veel erger zijn als je "ze aan elkaar over geeft" als ze er nog niet klaar voor zijn. Maar ik denk dat je ze nu gerust eens hun gang kunt laten gaan (met jouw supervisie op afstand natuurlijk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Oké ze zijn nu precies een uur samen in de woonkamer. Eerst hebben we ze beiden snoepjes gegeven en ze stonden met de neuzen tegen elkaar aan snoepjes te eten. Maar zodra het snoep op was waren ze weer nieuwsgierig naar elkaar. Dit ging eigenlijk ver boven onze verwachting in vergelijking met de deur.

Daarna zijn we met beide gaan spelen, vooral Poema schrok als Ninah ineens achter een speeltje aan rende. We hebben een hele mooie muis van stof met een krabgedeelte erop waar Poema als kitten veel in zat (nu niet echt meer) en Ninah zit daar nu veel in te slapen etc. Alleen als Poema even komt kijken krijgt Ninah een tik op haar neus en werd er heel eventjes geblazen. Het blijft bij één tik.

Toen Ninah later op de stoel zat en Poema zat eronder was er over en weer wat gemep. Dit leek speelsheid. Poema wil vooral erg graag aan Ninah snuffelen en Ninah wil spelen. Wanneer ze tegenover elkaar staan en er geen muis/stoel is wordt er niet gemept en geblazen.
Wij vinden het erg goed gaan :grin: en maar steeds spannend :shock:
Wat denken jullie?

Nu is het beste gewoon spelen spelen en spelen?

En normaal gesproken slaapt Poema bij ons op bed aan het voeteneinde maar vannacht heeft Ninah bij ons geslapen omdat ze erg aan het piepen was in de hal (eerste nachtje alleen natuurlijk). Ze heeft de hele tijd tussen ons in gelegen dus vooral geknuffel met Ninah i.p.v. elkaar :lol:

Ik wilde er graag een paar fotootjes bij doen. Maar hoe doe ik dit? :oops:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

oh oh, Poema rende ineens op de muis af en begon te meppen op Ninah, twee keer toen kwamen wij er tussen. Ninah deed niks terug. Of de klappen ook raak waren hebben we niet gezien. Ook werd er nu af en toe weer een paar keer geblazen..
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Dinky »

Foto's plaatsen staat hier uitgelegd: klik

Enneh, niet gelijk in paniek raken wanneer poema eens een corrigerende tik uitdeelt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

Poema: "mijn muis... mijn muis... mijn muis..." :lol:

(Poema moet ook weer een beetje aanleren hoe dat spelen ook alweer gaat ;-) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Het gaat uitstekend, helemaal niets om bang voor te zijn. Als Poema Ninah kwaad wilde doen, was dat al lang op niet mis te verstane wijze gebeurd. Al mept hij een paar keer, niets aan de hand. Zolang Ninah er niet mee zit, hoef jij dat zeker niet ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Foto's plaatsen staat hier uitgelegd: klik

Enneh, niet gelijk in paniek raken wanneer poema eens een corrigerende tik uitdeelt ;)
Bedankt! Ik zal er eens naar gaan kijken :smile:
Poema: "mijn muis... mijn muis... mijn muis..." :lol:
haha dat zal het zijn :lol: ook al doet hij er nooit meer wat mee.. Het blijft van hem! haha
Al mept hij een paar keer, niets aan de hand. Zolang Ninah er niet mee zit, hoef jij dat zeker niet ;-).
Oké gelukkig :-o want we dachten dat het misschien niet goed was omdat hij uit het niets aan kwam rennen terwijl Ninah in haar/zijn/hun :lol: muisje lag en ineens een (paar) mep(pen) geeft. En Ninah zit er inderdaad niet echt mee behalve dat ze daarna eventjes wat bangig is. Maar dit gaat snel weer weg door haar nieuwsgierigheid :grin:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Gelukt!

Afbeelding

Dit is ons nieuwe poesje! Ninah :grin:

Afbeelding

En hier zijn ze samen lekker aan het snoepen. Al best dichtbij elkaar :edance:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

Een dotje :verliefd:
Zo op die foto te zien gaat het al heel goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Dinky »

Dat is zeker dicht bij elkaar ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Een dotje :verliefd:
Ja echt :verliefd: :verliefd:
Zo op die foto te zien gaat het al heel goed.
Ja het was voor hun beide nog even wennen maar Poema heeft Ninah inmiddels ook al eventjes een likje gegeven. Op haar staart/rug/kont. Zegt de locatie van het likken nog iets? Las namelijk dat wanneer, in dit geval Poema, op de kop van Ninah zou likken hij de baas is, of is dit onzin?
Dat is zeker dicht bij elkaar ;-)
Haha ja we dachten ook haast dat ze elkaar een kusje zouden geven :lol:
Miaauuuwwwwwww
Plaats reactie