Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

NOG EEN WEEKJE :stampen: :stampen:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Iza »

Wat spannend :) . Ik kan je uit ervaring vertellen: Het is zó leuheuk!! Als je mijn topic gelezen hebt, heb je ook de filmpjes gezien. Hoe eng ik het ook vond, alles wat Bunker deed bleek normaal te zijn. Misschien heb je er wat aan.

Ik heb destijds wel een apart kamertje ingericht voor Sjaars. Bunker had het af en toe nodig dat hij niet constant op hem hoefde te letten. Ik bleef dan boven met Sjaars bezig en mijn vriend was dan beneden met Bunker. De eerste nacht heb ik bij Sjaars geslapen en de 2e nacht was'ie (zielig genoeg :( ) alleen. Ik had écht mijn slaap nodig (had de nacht daarvoor op een deken geslapen=rug au). De 3e dag ging het zo goed dat Sjaars bij ons en Bunker in bed kon.

Wat voor katje krijg je?
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Ik heb destijds wel een apart kamertje ingericht voor Sjaars. Bunker had het af en toe nodig dat hij niet constant op hem hoefde te letten. Ik bleef dan boven met Sjaars bezig en mijn vriend was dan beneden met Bunker. De eerste nacht heb ik bij Sjaars geslapen en de 2e nacht was'ie (zielig genoeg :( ) alleen. Ik had écht mijn slaap nodig (had de nacht daarvoor op een deken geslapen=rug au). De 3e dag ging het zo goed dat Sjaars bij ons en Bunker in bed kon.

Wat voor katje krijg je?
Heb inderdaad je topic gelezen en (de meeste) filmpjes/foto's gezien. Erg leuk :grin: ! En denk dat Bunker wel op Poema lijkt. Eerst een beetje de 'kat' uit de boom kijken. Er is een keer een kitten van de buren bij ons in huis geweest en die leek hij te negeren. Hij vond het niet zo erg maar wel een beetje spannend. Maar dit was maar voor een uurtje/anderhalf. Dus we hopen dat dit bij Ninah wel goed gaat.

Wij hebben niet helaas niet echt een kamer die we voor onze nieuwe poes in kunnen richten. Maar ben gelukkig de hele week vrij. En 's nachts kunnen ze eventueel wel gescheiden in de hal en de slaapkamer (beide ongeveer even groot). We willen de nieuwe poes (Ninah) liever niet bij ons doen en Poema apart opsluiten. Dit omdat we dan denken dat Ninah op nr. 1 komt.

Ninah wordt gebracht omdat de man hier in de buurt moet zijn voor zijn werk dus hebben we besloten Poema op te sluiten in zijn eigen (ja ja eigen) slaapkamer. En Ninah een beetje tot rust te laten komen in de woonkamer.
We twijfelden of we haar in een reismandje moesten zetten of gewoon los te laten lopen en Poema er bij laten. In het mandje kan Poema veilig snuffelen zonder dat Ninah te dichtbij komt voor hem. Maar wanneer Ninah dan bang wordt kan ze geen kant op.. Dit vinden we nog wel erg lastig.
Wat ons vertrouwen geeft is dat Ninah een poesje is van 12 weken en Poema een kater van 1 jaar en een paar maanden.

Ninah is een britse korthaar :grin:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

ZE IS ER!! En wat is ze lief!! :verliefd:

We hebben net bij ze net via het raam in de keukendeur kennis laten maken. Poema zat toen wel te blazen en te grommen. Na een tijdje hield dit op en hebben we de deur open gedaan. Ninah begon toen ook te grommen naar Poema. Zo ging het een beetje over en weer tot Poema Ninah leek te negeren.
Toen we de deur naar zijn kamer open deden liep Poema daarheen en Ninah ook. Toen renden Poema hard op haar af om (het leek) haar aan te vallen/mep te geven. Is dit normaal? Wat moeten we doen? We hebben Poema en Ninah nu weer even gescheiden.

Is dit normaal? Of hebben we iets verkeerd gedaan? :shock:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

Allereerst... relax. Je hebt niets verkeerds gedaan. Je moest natuurlijk even kijken hoe Poema zou reageren. (Elke kat reageert weer anders)

Was het overigens al tot een echte mep van Poema gekomen? Het kan natuurlijk zijn dat hij uit wil testen hoe Ninah reageert als hij op die manier op haar af komt. Het zou best kunnen dat hij toch stopt als hij ziet dat ze niets terug doet (of na één mep). Overigens kan een kitten redelijk veel hebben. Ze zijn niet zo snel bang van een mep (gelukkig). Ik zou wel opletten dat Poema Ninah niet echt terroriseert (want dat is wel verkeerd) maar dat zou je redelijk snel in de gaten moeten hebben.

Wat je kunt doen... in de woonkamer gaan zitten en met Ninah spelen. Kijk hoe Poema reageert. Niet overdreven reageren of straffen als het mis gaat. Het is "normaal" gedrag. Hij is er dus niet eentje die gewoon de kitten uit de boom kijkt op een afstandje wanneer het neerkomt op een kitten in eigen huis. Laat hem rustig wennen aan Ninah (door met haar te spelen in zijn zicht). Je zou kunnen proberen eten te geven in dezelfde ruimte. Ninah op schoot houden en kijken hoe Poema reageert. Afleiden met snoepjes, etc... Als hij Ninah met rust laat dan is het goed (behalve als Ninah bij hem in de buurt komt en met hem wil spelen want dan kan ze in het begin waarschijnlijk wel een mep verwachten).

Ik hoop dat het aanvallerige snel over is bij Poema.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Dinky »

Denk dat poema duidelijk wilde maken dat het ZIJN kamer is en hij daar geen indringers wenst ;-)
Wat hebben jullie gedaan op dat moment? Piepte Ninah dat jullie haar er weg hebben gepakt of zelf uit laten zoeken en daarna gescheiden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door pinguin »

heel veel suc met de introductie andere hebben betere tips dan ik omdat mijn introductie van een mijn draakje bij mijn angshaas echt super relax ging. Ik zette het deurtje open en ging een boek lezen nooit enig probleem gehad.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Was het overigens al tot een echte mep van Poema gekomen?
Nee m'n vriendin zat er bij en die stak haar hand er voor dus Ninah heeft niet echt een mep gehad. Maar stel dat het weer gebeurt dit gewoon laten gaan?

Wanneer wij Poema afleiden met snoepjes en speelgoed is er niks aan de hand en doet hij alsof Ninah er helemaal niet is.. Is dit niet raar? Hij doet gewoon echt alsof hij haar niet ziet en ze lucht voor hem is :-o .
Wat hebben jullie gedaan op dat moment? Piepte Ninah dat jullie haar er weg hebben gepakt of zelf uit laten zoeken en daarna gescheiden?
Mijn vriendin stak haar hand ertussen en hield haar handen toen een beetje bij Ninah en ik mijn hand naar Poema waarna hij naar mij blies. Doet hij normaal nooit naar mij. Een enkele keer wel naar iemand die vreemd is voor hem en hem gelijk oppakt maar dit is 2 keer gebeurd. Verder doet hij het nooit..

Wat zijn nu de beste vervolgstappen? Straks even weer proberen? Of morgen even verder kijken?
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

prinsje schreef:Nee m'n vriendin zat er bij en die stak haar hand er voor dus Ninah heeft niet echt een mep gehad.
Mmmm, hand ertussen steken was redelijk riskant. Voor je het weet heb je een beet te pakken en kun je een tetanus-shot halen :( Nou denk ik dat het wel meevalt met Poema (en in deze situatie) maar je moet er toch altijd op bedacht zijn.
prinsje schreef:Maar stel dat het weer gebeurt dit gewoon laten gaan?
Als het alleen gebeurde bij ZIJN kamer dan kan het natuurlijk zijn wat Mirjam al aangaf... ZIJN DOMEIN. In dat geval zou ik even vermijden dat Ninah die kamer op banjert.
prinsje schreef:Wanneer wij Poema afleiden met snoepjes en speelgoed is er niks aan de hand en doet hij alsof Ninah er helemaal niet is.. Is dit niet raar? Hij doet gewoon echt alsof hij haar niet ziet en ze lucht voor hem is :-o .
Oooo, maar hij ziet haar wel hoor :D Maak je maar niet ongerust. Die Poema van jullie heeft alles in de gaten. Hij laat het alleen niet merken. Het is juist een mooie manier om zonder confrontatie de twee met elkaar kennis te laten maken. Jij zit ertussen als buffer en bent een "oude vertrouwde" van Poema.
prinsje schreef:... en ik mijn hand naar Poema waarna hij naar mij blies.
Ook heel normaal. Hij is op dat moment wel een beetje van slag. Ik zou hem in dat geval gewoon negeren. (niet straffen, niet schreeuwen... het is normaal gedrag dat met wat rust gewoon over gaat)
prinsje schreef:Wat zijn nu de beste vervolgstappen? Straks even weer proberen? Of morgen even verder kijken?
Kijk even hoe je zelf bent. Als je zelf ontspannen en relaxed kunt zijn (en je ziet aan je katten dat ze dat ook zijn) kun je gerust door gaan met proberen. Anders even wachten tot morgen.

Ik zou bekijken of het aanvalsgedrag alleen kwam omdat Ninah die kamer op wilde gaan. Hou Ninah bijvoorbeeld eerst op een andere kamer of de woonkamer en kijk hoe Poema dan reageert. Speel vooral met allebei, snoepjes enzovoort. Gewoon veel afleiden zodat Poema het idee krijgt dat die nieuwe pluizebol eigenlijk niets raars is. Komt het wel weer tot een aanval dan zou ik het toch één keer even aankijken. Als Poema door blijft meppen dan is het verkeerd en kun je tussenbeide komen (niet met de hand maar met stemverheffing en anders een bezem ofzo). Maar ik heb wel het vermoeden dat het gewoon bij maximaal één mep zou blijven. Al is het alleen maar omdat Ninah waarschijnlijk niet terug gaat meppen. Blijft ie wel doormeppen (in dezelfde aanval) dan wordt het een iets moeilijker geval.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Ook heel normaal. Hij is op dat moment wel een beetje van slag. Ik zou hem in dat geval gewoon negeren. (niet straffen, niet schreeuwen... het is normaal gedrag dat met wat rust gewoon over gaat)
Hebben we inderdaad veel over gelezen op internet dus dit doen wij zeker tijdens de introductie niet :smile:

Hebben het net even weer geprobeerd op de hal. Ninah wil de hele tijd wel spelen maar zodra Poema in zicht is niet. Denk omdat ze dan wat bangig wordt. Poema daarentegen wil wel spelen en snoepjes.
Het is een paar keer tot een 'confrontatie' gekomen waarbij ze vlak tegenover elkaar stonden. Dan is het alleen een beetje blazen en grommen over en weer. Waar wij dan met speeltjes of 'nou wat is er aan de hand? Je bent toch een grote jongen/meisje' opmerkingen tussen kwamen. Het hield dan ook direct op.
Eén keer mepte Poema echter wel. Dit bleef inderdaad bij één mep. Maar we hadden het idee dat hij dit later ook weer wilde doen. Maar hier kwamen we dan met een speeltje/stem tussen :shock:

Lijkt dit jullie nog 'normaal'? En wat zijn nu de vervolgstappen? We zijn beide veel vrij/thuis tot en met zaterdag dus we hebben in principe alle tijd.. :grin:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

O ja,

Tot nu toe bedankt allemaal voor de vriendelijke/helpende reacties en tips :thup:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Even voor de verduidelijking. Wanneer wij niet thuis zijn kan Poema alleen in de kleine slaapkamer en de hal. Is Poema hierdoor misschien wat agressief in die ruimten? Wij hebben het daar gedaan omdat ze dan nergens onder kunnen waar wij niet bij kunnen. Wanneer wij de introductie in de woonkamer doen kunnen ze onder de bank waar wij niet bij kunnen..
Misschien helpt dit
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

update:
Heb het net nog even weer via een kier van de deur geprobeerd. Poema begon heel vriendelijk een verbaasd miauwtje te doen en Ninah kwam heel nieuwsgierig kijken. Dit ging eigenlijk vrij goed. Geen geblaas of gegrom.
Alleen Ninah werd op een gegeven moment toch een beetje bangig (hol ruggetje en dik staartje tussen haar pootjes) maar nadat ik haar aaide ging dit vrijwel direct weer weg.
Toen haar nieuwsgierigheid het weer gewonnen had van haar angst en ze weer kwam kijken probeerde Poema een mep te geven. Tenminste dat leek zo, z'n pootje ging heel slomo in een 'mep move' naar haar toe maar raakte niet.. Weet dus niet of het uit nieuwsgierigheid was of weer een mep..
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

Ik zie het nog steeds wel als "normaal" gedrag, hoor. Ze is er nog geen 24 uur dus voor Poema is het allemaal nog nieuw. Dat Ninah ook een beetje bang is kan natuurlijk wel komen omdat Poema zich in het begin toch wel vijandig opstelde. Je zult merken dat het steeds weer een beetje beter gaat. Zeker de "slomo mep move" is daar een teken van. Het is voor Poema (hopelijk) niet meer noodzakelijk om een echte aanval te doen en werkelijk raak te meppen (tenzij Ninah uit haarzelf in zijn buurt komt). Maar door zijn onzekerheid stelt hij zich toch nog wel wat voorzichtig op. Een houding met een poot die klaar is om te meppen hoort daar denk ik gewoon bij. Dat zie je overigens ook bij een speelse kat die een nieuw speeltje heeft gekregen waar hij niet weet wat hij ermee moet doen. Poot langzaam omhoog en een heel voorzichtig zacht tikje uitdelen (provoceren) om te kijken wat het "ding" gaat doen. Als het "ding" dan niets terug doet dan worden ze steeds "zekerder".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof Poema zijn grenzen aan het aangeven is aan de 'kleine donder' Ninah ;-)

Het wordt in mijn ogen pas echt opletten wanneer Poema achter Ninah aan zou gaan jagen om meerdere meppen uit te delen (al ziet ravotten/spelen er ook snel uit als vechten, wees daar ook op bedacht). Wanneer het bij één mep blijft dan is het in mijn ogen puur grens aangeven en die moeten ze van elkaar leren kennen.
Ook een teken dat het niet goed gaat is wanneer Ninah angstig weg zou gaan kruipen voor Poema maar dat lees ik ook niet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie