Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Heb hier in een ander bericht al eens een vraag over gesteld maar toen hadden we nog geen definitieve keuze voor een kitten/poes/kater.

Nu hebben we dat wel! We zijn wezen kijken en helemaal verliefd. Begin december is het poesje 12 weken en komt ze bij ons. :grin: :grin:

Nu wonen wij alleen niet zo heel erg ruim en hebben wij geen 5 slaapkamers waar we onze kater en poes in kunnen stoppen. We hebben 1 kamer waar onze huidige kater al zijn spullen heeft, een gang, 'the master bedroom' :eangel: haha. En de woonkomer. In de woonkamer en onze slaapkamer willen wij ze in principe niet hebben als we niet thuis zijn.

We vragen ons dus af hoe we de introductie het beste kunnen gaan doen. Het leek ons niet optimaal om het poesje eerst in de hal te laten en onze kater op te sluiten in 'zijn kamer' omdat hij eigenlijk 24/7 naar de hal kan. Daarom dachten wij dat het misschien handig was om het poesje de eerste dagen in onze slaapkamer te houden en zo langzaam aan elkaar laten wennen. Door het om de beurt te aaien en af en toe naar elkaar te kijken/ruiken door een kier van de deur en ze pas na 2/3 dagen een keer bij elkaar te zetten in de woonkamer (dit omdat ons dit redelijk neutraal terrein lijkt aangezien onze kater hier alleen mag komen als wij ook thuis zijn..)

Dit was eigenlijk ons idee. Heeft dit een redelijke kans van slagen of kunnen we dingen nog anders aanpakken?

Alvast bedankt :grin:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Je kitten is een baby en die moet je niet apart zetten. Laat Prinsje je kitten even bekijken in het reismandje en kijk hoe hij reageert. Als hij rustig is, kan je je kitten vrij laten. Doet Prinsje lelijk, dan zou ik hem even apart zetten, zodat je kitten de boel eerst kan verkennen en veilige plekjes kan zoeken. Als je kitten een beetje op zijn gemak is, laat je Prinsje erbij en waarschijnlijk gaat dat gewoon goed. Blijf er bij, maar laat ze lekker hun gang gaan en grijp niet te snel in.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Doet Prinsje lelijk, dan zou ik hem even apart zetten, zodat je kitten de boel eerst kan verkennen en veilige plekjes kan zoeken. Als je kitten een beetje op zijn gemak is, laat je Prinsje erbij en waarschijnlijk gaat dat gewoon goed
Allereerst: bedankt voor je reactie!
Eigenlijk heet hij Poema, Prinsje refereert naar iets anders. Maar dat maakt niet uit hoor haha! Misschien handig als ik dit even gemeld had :grin:

Wat is 'lelijk doen'? Is blazen ook lelijk? Want hoor wel veel dat katten die elkaar niet kennen eerst vaak naar elkaar blazen.

En we hoeven de stappen van langzaam aan introduceren dus niet echt te volgen? Dit lees ik namelijk veel maar lijkt ons een beetje langdradig maar misschien ook wel weer goed omdat je een eerste ontmoeting niet over kunt doen.

De mevrouw bij wie wij het kitten weg gaan halen komt hem brengen omdat ze in die periode (begin december) bij familie hier in de buurt moet zijn. Moeten we het reismandje gewoon in de hal zetten en Poema laten kijken en zien hoe het gaat? Ze komt hem in haar eigen reismand brengen. Het is 1,5 uur rijden, weet niet of dit uitmaakt i.v.m. eventuele stress na de autorit?

En een tweede en eventueel derde kattenbak kunnen we wel van te voren al bij Poema in zijn kamer zetten? Of pas als het kitten bij ons thuis is? Omdat Poema anders wellicht op de bak gaat en het kitten eventueel niet meer durft of wil door de geur?

Ik weet het, veel vragen en ik hoop dat je/jullie ons hierbij kunnen helpen. We willen het zo goed mogelijk doen namelijk! :eangel:
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

Leuk al die introductie topics door elkaar :lol:

Voor jou is het topic van Sjaars (9,5 weken) en Bunker (5 jaar) (van Iza) weer wel van toepassing: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=29439
Kijk maar eens hoe dat daar gegaan is (en hoe dat na een paar dagen al goed ging).
(En Poema is niet eens zo oud, dus meer schuw dan solo-kat)

Blazen van Poema zal redelijk normaal zijn. Af en toe een mep als de kleine te dichtbij komt is ook geen probleem. Alleen als Poema zelf in de aanval gaat en echt fysiek contact maakt moet je ingrijpen (maar ik acht die kans klein). Het mooie is dat die kleintjes ook helemaal niet zo onder de indruk zijn van dat blazen en meppen. Ze spelen gewoon weer door (en weten hoe ver ze kunnen/mogen gaan op dat moment).

Dus volg het plan van Cari en probeer daarna met beide te spelen (zoals Iza). Als Poema gewoon toekijkt en af en toe blaast maar blijft zitten, dan moet dat volgens mij wel goed komen. (Kijk eens naar de laatste fotoreeks bij Iza :grin: )

(Ik hoop dat het hier nét zo goed gaat als bij Bunker en Sjaars.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door castratenkoor »

Precies Rik, deze introductie zal een stuk makkelijker zijn. En inderdaad plan van aanpak kan zijn zoals het met Teske ging en zoals het met Sjaars ging. Een kitten van 12 weken is nog heel plooibaar en zal door een volwassen kat normaal gesproken snel geaccepteerd worden.

Hangt er ook een beetje vanaf hoe oud de kater, die er al was, is. En hoe zijn karakter is. Net als Cari, zou ik het kitten niet opsluiten. Voor een uurtje of zo kan wel, als je even een boodschap doet of zo, maar geen dagenlang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Sorry voor de naamswisseling, had ik moeten weten, want je had 'm al eerder genoemd :oops: .
Met 'lelijk doen' bedoel ik echt diep grommen en loeien als je alleen nog maar het reismandje laat zien. Alsof hij niets anders wil dan aanvallen. Wat blazen is normaal.
Leuk, weer een vriendje voor een solo kat :grin:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Sorry voor de naamswisseling, had ik moeten weten, want je had 'm al eerder genoemd :oops: .
Geen probleem! Ben allang blij dat jij (en de anderen!) ons hiermee willen helpen.

Heb de andere topics even doorgelezen en hier al veel tips uit kunnen halen.
Ik denk dat we het het beste op deze manier aan kunnen pakken: (correct me if i'm wrong :enaughty: )

- Kitten loslaten in een kamer (ons geval waarschijnlijk de woonkamer) en Poema op zijn kamer laten (moeten we ook even een kattenbak in de woonkamer plaatsen? Normaal gesproken staan deze alleen op de kamer van Poema)

- Na ongeveer een uur rondgesnuffelt te hebben of wanneer ze op haar gemak is de katten omwisselen zonder dat ze elkaar zien.

- Nieuwe kitten in een reismand zetten en ze aan elkaar introduceren

- Deurtje open en als het goed gaat ze allebei een snoepje geven in elkaars zicht

- Kijken of het kitten uit haar mandje komt en aan elkaar laten snuffelen

- En daarna? :?: Haha

Maakt het trouwens uit dat het poesje bij haar oude huisje gewoon klontvormend fijn kattengrind had en we hier houtkorrels gebruiken?

En wanneer het goed gaat en we zijn allebei bijvoorbeeld 3 uurtjes niet thuis kunnen we ze wel alleen laten? Mits we in de hal en in 'Poema's slaapkamer' ruimte hebben om te rusten zodat ze elkaar even kunnen ontlopen?

Weer veel vragen :grin:
Ik ben benieuwd, en misschien leuk als ik begin december een nieuw topic start of in dit topic jullie op de hoogte houd? (misschien ook handig voor ons als we vragen hebben.. hihi) We vinden het nu al spannend! Maar hebben erg veel zin in de komst van ons nieuwe kitten
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Rik »

prinsje schreef: - En daarna? :?: Haha
Daarna...? Spelen... spelen en spelen. Met allebei. Dat breekt een beetje de spanning tussen beide (vooral voor Poema om zich met je kitten bezig te houden). Hij kan dan even de "kat" uit de boom kijken ;-) Ik ben benieuwd of hij al gelijk mee wil doen of eerst zoals Bunker toe gaat staan kijken. Poema is een stuk jonger...

Voor het kattengrit/houtkorrel weet ik het niet. Mij lijkt dat je kunt kijken of het poesje op de houtkorrel gaat zitten. Gaat dat niet goed kun je natuurlijk altijd even wat kattengrit halen (vraag even naar het merk zodat je hetzelfde kunt halen). Je zou daarna kunnen kijken hoe je over zou moeten schakelen.

Het alleen laten kun je het beste beoordelen als de introductie is gedaan. Als toch blijkt dat Poema (nog) niets van het poesje moet weten moet je natuurlijk echte aanvallen voorkomen. Maar als die er dus niet zijn.... maar dat merk je volgens mij vrij snel. Meestal als Poema niet echt aanvallerig is dan is het geen probleem. Als het poesje teveel opdringerig is dan zal hij dat laten weten. Als Poema wel echt "raak mept" dan zou ik dus even oppassen met alleen laten (en is even afzonderen wel een goed idee).

Wij zijn ook benieuwd en altijd nieuwsgierig naar updates en foto's.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Spelen... spelen en spelen. Met allebei.
Leuk :grin: Leuk :grin: Leuk :grin: !!
Nu al zin in, helaas nog 5 weken wachten .. :-x Maar ja de tijd vliegt hopelijk.

En nog even over de kattenbak, we gaan denken we gewoon houtkorrels proberen en dan inderdaad anders even korrels halen van hetzelfde merk!
Is het handig dat we de bak al van te voren aanschaffen en op de kamer van Poema zetten? Of juist niet omdat zijn geur er dan aankomt en het kitten er niet op wil?
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Je staat te popelen van ongeduld :multi: , leuk!

Ik zou zelf het kitten meteen na binnenkomst in het mandje aan Poema laten zien en hem daarbij duidelijk maken dat jullie het kitten welkom heten en dat Poema ook nog steeds jullie lieverd is. Rustig enthousiasme als het ware, als je begrijpt wat ik bedoel ;-). Waarschijnlijk is dat al voldoende en kan je het kitten dan vrij laten. Ik verwacht eigenlijk helemaal geen problemen.
Je kan van de fokster wat grit meevragen en dat de eerste keer mengen met je eigen houtkorrels. Zet in ieder geval wel een bak waar je kitten is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Cari schreef:Je staat te popelen van ongeduld :multi: , leuk!

Ik zou zelf het kitten meteen na binnenkomst in het mandje aan Poema laten zien en hem daarbij duidelijk maken dat jullie het kitten welkom heten en dat Poema ook nog steeds jullie lieverd is. Rustig enthousiasme als het ware, als je begrijpt wat ik bedoel ;-). Waarschijnlijk is dat al voldoende en kan je het kitten dan vrij laten. Ik verwacht eigenlijk helemaal geen problemen.
Je kan van de fokster wat grit meevragen en dat de eerste keer mengen met je eigen houtkorrels. Zet in ieder geval wel een bak waar je kitten is.
Met dat wij het kitten welkom heten bedoel je gewoon rustig zitten en eventueel praten en Poema een aai over z'n brutale bol geven? Het enige waar wij een beetje mee zitten is dat Poema redelijk schuw is richting vreemden, wanneer mensen hier een paar keer gewest zijn of er al een tijdje zitten maakt het niet zoveel meer uit. Maar de mensen van wie wij het kitten krijgen komt hem brengen (en omdat ze op familie bezoek gaat denken we dat ze haar man en twee kinderen ook meeneemt :shock: , Voor ons niet erg, maar Poema vindt dit misschien wel vervelend) en omdat Poema vrij schuw is vindt hij het kitten misschien ook wel niks aan?
Is het in dit geval dan misschien verstandig om het kitten eerst in de woonkamer of hal te zetten en in een reismand zetten wanneer de mensen weg zijn en ze dan aan elkaar introduceren? Misschien een stom idee maar ik probeer even mee te denken :grin: :oops:

En dat van dat grit is wel een goed idee, vindt ze vast geen probleem lijkt me. Maar kan Poema wel eerst gewoon op die bak? Of hem 'nieuw houden' voor het kitten?
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de introductie inderdaad pas doen als al die mensen weg zijn. Anders is het veel te druk en kan het meteen een slechte herinnering zijn voor Poema.

Ik zou wel een tweede kattenbak neerzetten, beneden in de woonkamer of zo. En dan dus eentje met houtkorrels en eentje met het kitten zijn grit. Maakt niet uit dat ze op elkaars bak gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Ik sluit me helemaal bij Dinie aan. Absoluut geen vreemde mensen erbij, rust is echt noodzakelijk.
Met dat wij het kitten welkom heten bedoel je gewoon rustig zitten en eventueel praten en Poema een aai over z'n brutale bol geven?
Ik praat altijd vrij veel. De toon van je stem is zo enorm belangrijk. Ga bij het reismandje zitten en nodig Poema uit er ook bij te komen. Stel ze aan elkaar voor, straal blijdschap uit en vertrouwen. Als één van beiden blaast, word ik niet boos of verdrietig, maar doe dan meer verbaasd. "Vind je 'm niet leuk dan, Poema? Dat meen je toch niet? Gekkerd, geef me een knuffel!" Iets in die strekking ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door prinsje »

Ik zou de introductie inderdaad pas doen als al die mensen weg zijn. Anders is het veel te druk en kan het meteen een slechte herinnering zijn voor Poema.
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken dus dan zorg ik dat Poema opgesloten zit op zijn kamer zodra ze haar komen brengen. Dat lijkt mij het verstandigste dan :eangel:
Ik praat altijd vrij veel.
Ik/wij ook haha. Hij praait heel vaak ook terug, miauwt of knort hij een beetje. Heel grappig is dat haha. Ook als je vraagt of hij naar de woonkamer wil, wacht hij miauwend voor de deur, en dingen als, snoepje/kip/ham/lekker eten/Waar is je bal (haalt hij dan ook binnen de kortste keren op!) reageert hij ook allemaal op. Gek beestje :edrool:
Maar om even terug te komen op de introductie, gewoon lekker kletsen tegen Poema en het nieuwe kitten zoals we eigenlijk gewend zijn dus.

Ook ga ik zorgen dat er één kattenbak met hout is en eentje met 'normaal grid' :grin:

Nog maar 5 weken gelukkig :cry: :-(
Miaauuuwwwwwww
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten introduceren bij onze 'minder sociale' kater

Bericht door Cari »

Ik leef met je mee, wachten is zwaar ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie