Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Iza »

Ms Maaike schreef:En Iza, wat fijn dat je een hecht huis had. :) Ik denk dat het bij mij vooral kwam omdat mijn huisgenoten dachten 'ja leuk, een kat, gelukkig zijn er nog vier anderen die ervoor kunnen zorgen' in plaats van 'oh leuk, verantwoordelijkheid enz.'. Terugkijkend zou ik het niet weer doen.
Bij ons word je eerst lid van het dispuut en daarna dien je ook nog gevraagd te worden voor het huis :) . Je bent dus al vriendinnen voordat je bij elkaar woont, plus het is een hele eer.

Ik had dus met ons type huis oprecht de illusie dat het goed zou gaan :roll: .. Maar helaas. Of nouja, helaas? Bunker woont nu bij mij en dat vind ik helemaal niet erg :lol: !

Dierenartskosten zijn inderdaad ontzettend variabel. Zo is er 2 jaar helemaal niks, en zo ben je 500 euro kwijt. Lief dat jouw vriend bijsprong! Hebben jullie een verzekering?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou eerder zelf een potje opbouwen in plaats van een verzekering. Gewoon elke maand wat apart zetten op een kattenrekening waar je verder nooit aankomt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Ms Maaike »

Zo heb ik het ook gedaan. Bovendien was het helemaal niet gunstig om een verzekering voor Mick af te sluiten omdat hij ouder dan 12 was.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Iza »

castratenkoor schreef:Ik zou eerder zelf een potje opbouwen in plaats van een verzekering. Gewoon elke maand wat apart zetten op een kattenrekening waar je verder nooit aankomt.
Ah, ja.. De grootste reden voor het afsluiten van een verzekering, was dat sommige huisgenoten vonden dat Bunker, indien hij een poot brak o.i.d. en de rekening >300 euro ging, hij maar een spuitje moest of naar een ander huis.

Daar was ik het natuurlijk níet mee eens. Dus 12 euro per maand met z'n vijven was een goede oplossing. Zij geen grote kosten en ik de garantie van behandeling tot 5000 euro.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Mickey_Mouse »

Savkate schreef: Stel dat ik na een jaar iemand vind om een flat mee te delen dan is gelijk het probleem opgelost als iemand een weekend weg gaat. Bij hoge nood kan de kat altijd nog naar het pension maar dat wil ik natuurlijk voorkomen.
Maar stel dat ik wel een kat neem, dan is er grote kans dat ik een langzitter haal uit het asiel waar ik werk, een kat die ik al goed ken. Deze is dan ook gewend hier te zijn dus dan zou het pension daar voor em geen ramp zijn.
Sowieso wou ik geen kat nemen in de eerste maand dat ik daar zit, eerst een half jaar of meer wennen.
Een pension voor een weekeind levert me nogal een stress op. Ik zou dan gaan voor een weekeind alleen thuis, desnoods met een buur die even binnen wipt.
Dat de betreffende langzitter het asiel al gewend is en dus ook zomaar het pension in zou kunnen vind ik een kromme redenering. Mijn langzitter Mickey vindt het nu echt wel spannend als er een andere kat bij komt. Daar moet hij best even aan wennen. En dat na 15 maanden asiel...

Wanneer je je kat neemt is aan jou, Mickey kwam hier op dezelfde dag dat ik uit huis trok. We trokken samen in ons nieuwe huis. vond ik symbolisch mooi :)
Savkate
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 23:16

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Savkate »

Ik ben er ondertussen inderdaad achter dat het alleen mogelijk is als ik met 2 of 3 mensen een flat deel. Dan zou het qua kosten ook te doen zijn. Over de verantwoordelijkheid met schoonmaken maak ik me niet zo'n zorgen, dit ben ik wel gewend met onze honden. Die geeft ik ook elke dag eten en laat ze 1 of 2 keer uit.

Ondertussen ben ik al wat verder gaan kijken qua kamers en ik denk dat ik Utrecht maar oversla qua aanbod en prijs. Het wordt nu of Leeuwarden of Velp. Hier kan ik gelukkig makkelijker een kamer vinden.

Het is dan maar afwachten of ik een flat kan krijgen en of ik dan eventueel een kat zou kunnen nemen. Ik zie ook best veel kamers met een balkon dat niet veel duurder is! Deze liggen dan vooral wat verder van het centrum en zijn dus goedkoper, maar ik vind het juist wel lekker om een stukje te fietsen.


En over de asielkatten, het klopt inderdaad dat sommige katten zich heel anders gedragen in het asiel. Een poos geleden hadden we twee hele schuwe langzitters geplaatst op een boerderij, na een maand kregen we een mailtje dat ze het liefst 24/7 op school willen liggen.
Waar ik werk worden dat soort katten overigens niet apart in een hokje gezet hoor, daar schiet je ook niks mee op.
Savkate
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 23:16

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Savkate »

Puma, ik vind het pension ook geen geweldige oplossing hoor. Zou het alleen in geval van nood gebruiken en hem dan naar het pension brengen waar ook het asiel zit. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Het wordt afwachten hoe het allemaal loopt volgend jaar, ik hoop natuurlijk dat een kat mogelijk is maar het beestje moet wel gelukkig zijn uiteraard.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Dinky »

Dinky zat ook niet in klein hokje maar in kennel met binnen en buiten ruimte ;-)
De echt schuwe/angstige katten staan daar overigens onder behandeling van katten Fluisteraars. Bij Dinky dachten ze dat het puur niet met andere katten om kunnen gaan was. Ze heeft er ook niet lang gezeten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Cari »

In een asiel is een kat nooit in zijn beste doen. Voor de meeste katten zitten er teveel op een kluitje, maar als je eentje hebt die écht niet met andere katten kan, dan moet je hem apart zetten anders heb je voortdurend gevechten en zonder dat is er al stress en ellende genoeg. Gelukkig komt dat maar zelden voor.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Dinky »

Daarom hebben ze bij asiel Zuidwolde (enige asiel dat ik van binnen 'ken') kamer met 'kattenfluisteraars' die angstige katten uit hun schulp proberen te krijgen, een 'normale' katten kamer en nog losse kamertjes voor katten die niet met anderen kunnen (allemaal met een buitenren). Ook de medische nazorg heb ik als goed ervaren. Maar ondanks dat ze hun best doen is het natuurlijk nooit ideaal.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Savkate
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2014 23:16

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Savkate »

Best een goed idee die zogenaamde "kattenfluisteraars". We hebben dat wel voor honden, dat die naar een gedragstherapeute gaan.

Ik werk in Balkbrug en we hebben 2 grote kamers, 1 ziekenboeg en 1 quarantaine voor als ze net binnenkomen. Stel we hebben echt hele erge gevallen dan kunnen die meestal in het pension gedeelte (met buitenren) omdat we buiten de vakantie nooit twee kamers vol hebben.
Als nood is er nog een zolderkamer, maar die heeft geen buitenren. Al zijn er ook katten waarvan afstand is gedaan die geen behoefte hebben om naar buiten te gaan dus die kunnen dan tijdelijk naar de zolder. Gelukkig blijven de meeste katten maar een maand of een/twee en we hebben er maar 2 of 3 die er echt een half jaar tot een jaar zitten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Studeren op kamers, asielkat adopteren?

Bericht door Dinky »

Owja, ook nog qaurantaine ruimte/kamer inderdaad ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie