230 gram voor 3 weken oude kitten!?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

230 gram voor 3 weken oude kitten!?

Bericht door Duckling »

Ik schrok net toch wel: vandaag is Pip precies 3 weken en hebben gevraagd hoe zwaar ze is. 230 gram... is dat niet veel te licht!? (Geboortegewicht was volgens mij 80 gram) Overal lees ik dat ze minstens 300-400 gram zou moeten wegen.
Ze is wel de grootste en actiefste van t nestje, ze piepen niet om eten en het lijkt ook niet alsof ze te licht is (ze is wel klein maar niet mager) of te weinig krijgt maar 230 gram op dag 21 is wel erg weinig naar mijn idee. Speelt het misschien mee dat moeders heel klein gebouwd is of dat Pip vlooien en waarschijnlijk ook wormen heeft (wordt tegen alle twee behandel als t goed is)?

Moet ik me zorgen maken of vertrouwen op het baasje, en wat kan ik doen? Nu gaat ze waarschijnlijk binnenkort ook vast voer eten dus misschien komt het dan vanzelf goed? Of kan 230 gram gewoon omdat moeders zelf ook klein gebouwd is. Komt niet op me over dat ze te weinig melk krijgen en ik kan moeilijk commanderen wat het huidige baasje moet doen. Had eigenlijk wel het vertrouwen dat ze het wel in de gaten houden (gewicht houden ze bij) en ingrijpen als t nodig is. Misschien doen ze dat ook al wel en ben ik gewoon overbezord maar maak me toch zorgen en ben nu toch wel een beetje wantrouwend.

Wat kunnen de consequenties zijn van op zo'n leeftijd niet goed groeien?

P.s. sorry voor al die (uitgebreide) vragen die ik de hele tijd stel maar liever nu vragen dan later met de problemen zitten. En heb maar een nieuw topic geopend want t gaat over totaal iets anders, is ook handiger voor mensen die meelezen lijkt me. :) in ieder geval bedankt ^^
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 230 gram voor 3 weken oude kitten!?

Bericht door castratenkoor »

Het is inderdaad wat licht, maar niet extreem. Wat jij kunt doen? Nou weinig denk ik. Ik hoop dat als ze vast voer krijgt, ze goed voer gaan geven.
Ze hoort globaal 100 gram per week nu aan te komen. Juist door ontwormen kan ze ook af gaan vallen.

Je geeft al aan dat moederpoes klein en tenger is. Pip zal dus ook klein blijven.
Als je er weer heen gaat hou dan goed in de gaten dat ze goed tierig/actief zijn, schone oogjes hebben en geen opgeblazen bolle buik.
En uiteraard geen vlooien hebben, want daar krijgen ze bloedarmoede van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: 230 gram voor 3 weken oude kitten!?

Bericht door Duckling »

Okee bedankt :) ik ben weer gerustgesteld! Dan hoef ik me daar in ieder geval niet zo veel zorgen meer over te maken haha
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 230 gram voor 3 weken oude kitten!?

Bericht door mittenslief »

de zwaarste in het nest?? dan zijn de andere zeker te licht....ik vindt 230 gr. ook te licht...niet schrikbarend maar zeker iets om in de gaten te houden...om hele jonge leeftijd ontworm ik de moeder dan altijd, dan krijgen de kleintjes er wat van mee...en vanaf 500 gr. ontworm ik ze gewoon met een halve mibamax voor kittens....elke 2 weken tot 12 weken en daarna maandelijks tot een half jaar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie