Moederpoes en zoon bij elkaar?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door starr »

Hoi allemaal,

Ik heb op dit moment een pleegnestje in huis met moederpoes.
De kittens zijn nu bijna 7 weken oud en alles gaat prima.
Ik wilde er altijd al een 3e katje bij, in eerste instantie een kitten omdat de kans van acceptatie door mijn andere 2 katten dan wat groter is.
Maar nu ben ik ook gevallen voor de moederpoes..
Ik zit met een enorm dillemma. 4 katten zou sowieso echt de maximum zijn.

In ieder geval heb ik dus vooral een zwak voor de moederpoes en 1 kitten springt er ook erg uit.
Dit is een katertje.
Het grappige is ook dat hij alles mag bij zijn mama en ook wat meer bij zijn mama zit dan de andere katjes.

Nu las ik net ergens iets dat een moeder en zoon problemen kunnen opleveren en je beter kunt gaan voor moeder en dochter.
Ik weet dat je dat nooit kunt voorspellen en iedere situatie is, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat voor advies jullie geven.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door mittenslief »

in de natuur stuurt een moederpoes de katertjes altijd weg...dus grote kans dat het mis zal gaan...uitzonderingen zijn er altijd bij natuurlijk
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ooit een moederpoes met katertje gehouden en dat ging prima. Je hebt kans dat ze een periode niks meer van hem wil weten, dat is de natuur als kittens volwassen worden. Maar vaak trekt dat ook wel weer bij.

Ik denk dat je de gok best kunt wagen. Mijn moederpoes was een lapje en in de groep was haar zoon de enige die ze in haar buurt duldde. Toen hij volwassen was dus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door Cari »

Ik denk ook dat je het kan proberen. Het feit dat ze nu al meer aar elkaar toetrekken is een goed teken.
Dat katertjes in de natuur weggestuurd worden is een hele andere situatie, Dan heb je te maken met ongecastreerde dieren en mams wordt beter niet door zoonlief gedekt. Je moet dan wel je katertje heel vroeg, met 4 of 5 maanden, laten castreren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door starr »

Bedankt voor jullie reacties!
Het katertje wordt sowieso voor de leeftijd van 6 maanden gecastreerd, misschien ga ik eventueel wel zelfs voor een vroegcastratie.
Bedankt, dan weet ik dat in ieder geval.. Hoef ik niet meer te twijfelen..Ahum.. Ik blijf twijfelen haha. . Zo lastig he met zulke leuke kittens allemaal! Toen ik eindelijk min of meer de keuze had gemaakt las ik dus van die verhalen van moeder en zoon dat dat niet gaat zoals in de natuur, maar nu snap ik het beter!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door mittenslief »

dat is het lastige van opvangen hihi...je kunt nu eenmaal niet alles houden....pffff dan had ik er al een stuk of 100 lopen ;-)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Moederpoes en zoon bij elkaar?

Bericht door starr »

Ja echt he...Ik wist dat die kans er was, en ik wilde er dus ook een 3e bij.. Maar nu kan ik niet kiezen...En twijfel ik over 2 erbij nemen omdat er twee echt uit springen.
En door bepaalde omstandigheden is dit een heel bijzonder nestje voor mij.
Nou ja, ik hoop dat ik er uit kom..
Plaats reactie