Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kiekjje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2013 01:42

Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door kiekjje »

Goedemorgen :) ,

Mijn vader en ik wouden graag een nieuwe kat erbij dus ben ik gister in het asiel wezen kijken :). Nu is mijn oog gevallen op 2 broertjes van ongeveer 5 jaar :verliefd: . Ze wouden ze ook apart plaatsen maar mij leek het leuker voor hun om samen te blijven :) Mijn vader gaat zaterdag even kijken en als hij het oké vind neemt hij ze mee naar huis.

Ze zijn opgegroeid in een huis met 16 katten en zijn binnen gekomen met wat problemen aan hun vacht (wat door goede voeding weer bijna de oude is)

Nu heb ik nog nooit 2 katten gehad dus heb ik hier een aantal vragen over :)

1. Ik ga straks een kattenbak erbij halen. Kan je de kattenbakken naast elkaar plaatsen of moet ik een ander plekje zoeken?

2. Ik heb een krabpaal (zo'n grote) en genoeg speeltjes, is het verstandig om nog een kleine krabpaal erbij te nemen?

Groetjes,
Kiki
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Dinky »

Kattenbak regel is aantal katten + 1 dus met 2 katten 3 kattenbakken (kan ook opbergbak zijn waar je grit in doet). Zou ze wel op verschillende plekken neerzetten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik vind die kattenbakregel zo leuk :D
hier malen ze er niet om. 2 katten, 1 bak....nu even 3 op 1 (maar uk gaat vanavond weg)
Als ik er een extra bak bij zet dan vertikken ze het toch om er op te gaan, of alle korrels worden er uit geslagen. Nee hoor ze doen eht er maar mee

Kattenbakken zou ik wel uit elkaar zetten.
Krabpaal, wacht er maar even mee, zie eerst is wat ze doen met die eerste.
De ene kat is gek op krabmeubilair, de ander neemt genoegen met een kleedje voor de deur.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Adriana »

er zijn altijd uitzonderingen maar er komt een hoop ellende het forum op dat te wijten is aan veel te weinig kattenbakken.. zoals plas en ontlasting ophouden en daarop volgend blaasontsteking, blaasgruis, verstopping..
en als er een bak helemaal niet wordt gebruikt dan kun je hem weghalen na verloop van tijd, andersom kan niet..
twee broertjes, wat leuk. hier naast oudere Enzo ook twee broertjes en nog steeds dolle pret!

k zou voor krabpalen en zo even wachten tot ze binnen en gesettled zijn en dan zie je vanzelf wat er nuttig en nodig is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Cari »

Wat leuk dat jullie de beide broertjes samen willen nemen, hartstikke goed :eclap: .
Ik denk niet dat ze zullen malen om een kattenbak meer of minder (deze jongens zijn wel wat gewend ;-)), maar een extra bak kan nooit kwaad, al is het alleen maar om hun favoriete plek voor het toilet te ontdekken ;-) .
Ik hoop dat we morgenavond de eerste leuke berichten mogen ontvangen :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
JackD
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:04

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door JackD »

Hier 1 kat en 1 bak. 2 katten 2 bakken, misschien +1 inderdaad.

Die van mij heeft 15 speeltjes geloof ik, plus krabpaal/plateau's..beetje verwend.
Gebruikersavatar
kiekjje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2013 01:42

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door kiekjje »

Hoihoi :) bedankt voor de tips!

Ik heb 2 bakken uit elkaar gezet, als het mis gaat zet ik er een derde bij :).. ze gaan nu met zn 2en op 1 haha!

Dan even een update:
Gister zaten ze met z'n tweeën onder de tv kast of verstopt achter de vaatwasser :). Mijn vader en ik hebben ze rustig laten zitten en af en toe tegen ze gepraat. Rond etenstijd kwamen ze onder de kast vandaan en zijn ze de boel nog maar een keer gaan verkennen.Een is nog een beetje bang de ander sprong vanmorgen ineens op schoot :grin: Verder probeer ik zoveel mogelijk te praten en ze vanzelf naar mij toe te laten komen.

Even een vraagje:
Ik zag vanmorgen dat er één gebraakt heeft op een dekentje, is het verstandig het asiel te bellen? Of kan het stress zijn? Morgen ga ik zoiezo nog naar de dierenarts dus kan het daar ook nog navragen maar ik wil ze liever nog niet weer in een reismandje doen.

Ik ga nog een uitvinden hoe ik een foto erop kan zetten :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Dinky »

Denk dat het zeker stress kan zijn. Kwestie van in de gaten houden of het vaker voorkomt en ze beide goed eten en drinken ;-)
Ontdooien gaat al erg goed zo te lezen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
kiekjje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2013 01:42

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door kiekjje »

Hihi ja :) ze lagen net lekker te slapen, de één onder de kast de ander op een stoel.

Ik heb nu een bakje water bij de kast neergezet waar die uit aan het drinken is :) dacht voor de zekerheid als die niet naar de keuken durft te lopen. Ze eten beide goed. Ik ga het in de gaten houden! Bedankt :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Cari »

Aah, ze zijn er dus :grin: .
Laat ze maar lekker met rust, dat komt vanzelf goed. Een keertje braken is helemaal niet erg. Ik zou sowieso niet direkt met ze naar de dierenarts gaan, waarom? Ze hebben al stress genoeg, laat ze maar lekker bijkomen en vertrouwen krijgen in jullie. Hoe meer stress, hoe meer kans op diarree, verkoudheid e.d.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
kiekjje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2013 01:42

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door kiekjje »

Nee! Was ook niet de bedoeling om gelijk te gaan haha.

Ik moet nog voer halen ze moeten de eerste weken hetzelfde voer als in het asiel hebben dat was speciaal voer omdat ze zwaar verwaarloosd waren en kale plekken in hun vacht hadden.

Toen ik bij een DA hier kwam wou die ze wel even checken etc. toen heb ik gezegd dat ik ze eerst even wou laten wennen ;) Maar goed ik ga morgen dus naar de dierenarts om even voer te halen :) katjes blijven thuis.

Moet ze morgen wel ontvlooien van het asiel, heb zo'n kaart mee gekregen. Bij één kan het wel lukken als die bij me komt liggen.. maar de ander wil ik niet forceren is het erg als dat een paar dagen later gebeurt?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe asielkat :) aantal vraagjes

Bericht door Cari »

Je kan ze beter tegelijk doen, want het stinkt en dan stinken ze beiden en hoeven ze dat elkaar niet kwalijk te nemen ;-) . Een pipetje in de nek zal toch wel lukken?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie