onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Cari »

Heel triest dat je ouders alleen aan zichzelf kunnen denken en niet aan het welzijn van het kitten :-( .
Ze weten niets, hebben geen enkele ervaring en slaan het allerbelangrijkste advies van kattenkenners in de wind :evil: . Gelukkig kan jij je wel inleven in je toekomstige poesje, dat zal ze hard nodig hebben.

En nou kiezen jullie het brutaalste en meest ondernemende kitten uit het nest... dat is dus het kitten waar je de meeste problemen mee verwachten kan. Domdomdom...

Wat kan je nu het beste doen? In ieder geval op het forum blijven om problemen op tijd te kunnen keren.
Wat je al zegt: veel aandacht, spelen en knusse holletjes geven om te slapen. Een mega grote krabpaal geven.
Aan een riempje naar buiten? Als je het voor elkaar krijgt: Ja, lijkt me een goed plan.
NIET zelfstandig naar buiten laten voor ze gecastreerd is en minimaal 6 maanden (liefst nog wat ouder).
And last but not least: NOOIT STRAFFEN!!! GEEN PLANTENSPUITEN en andere ongein.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Dank jullie wel voor de adviezen, denken jullie echt dat de nu sterkste kitten de meeste problemen kan gaan veroorzaken? ze zijn nog maar 3 dagen oud natuurlijk en naar mijn idee is ze gewoon het sterkst waardoor ze beter haar plek kan opeisen en zich beter kan bewegen door het nest. Naar mijn idee heeft ze gewoon de beste start van allemaal en is het niet zo dat haar karakter ook het meest ondernemend en brutaalst is, gewoon nu omdat ze toch wat sterker is dan de andere kittens. Of zou het echt zo zijn dat ze ook zo verder zou uitgroeien en dat we dan inderdaad meer problemen kunnen verwachten?

Ze krijgt zo veel aandacht als mogelijk natuurlijk, we maken ons huis kittenproof, aan een riempje naar buiten zullen we ook zeker proberen (lijkt ons zelf ook heel leuk) en een grote krabpaal krijgt ze ook! Waarschijnlijk ook meer krabplankjes enzo dus extra krabmogelijkheden. Had al een hele hoop gelezen over straffen dus dat doen we zowiso niet. En alleen naar buiten al helemaal niet! pas met 1 jaar. Dat risico zouden we sowiso niet durven nemem om eerder naar buiten te laten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Toch is er juist ook wel wat voor te zeggen - vind ik - om in dit geval voor de brutaalste en pittigste en een lapjes poes te gaan. Dan heb je minder kans dat ze in haar eentje wegkwijnt.

Koop ook uitdagend speelgoed, zoals een rails met discoballen voor haar. En creëer wat plekjes waar ze hoog kan zitten, plakjes langs een muur ed. Maar dan voor later als ze wat groter is. Katten zitten graag hoog. Alleen de vloer is niet uitdaging genoeg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Cari »

Toch is er juist ook wel wat voor te zeggen - vind ik - om in dit geval voor de brutaalste en pittigste en een lapjes poes te gaan. Dan heb je minder kans dat ze in haar eentje wegkwijnt.
Heb ik ook even gedacht, maar ik ben/was een beetje bang dat dit tot veel straffen zou leiden, maar er is nu beloofd dat dat niet gaat gebeuren ;-).

Maar ze zijn ook nog maar 3 dagen, dus veel zegt 't nog niet....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Dat is wel waar ik dan op hoop - dat er niet gestraft gaat worden. Duckling staat duidelijk wel open voor onze adviezen ;-).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

We hebben al genoeg gelezen op het forum dat we weten dat straffen echt niet de oplossing is! dus al is ze nog zo kattig, sloopt ze het hele huis, straffen werkt niet/averechts dus daarom zullen we dat ook echt niet doen! (mn ouders luisteren wel heel goed naar alle andere adviesen gelukkig...). daar hoeven jullie echt niet bang voor te zijn.

We gaan ook veel (uitdagend en gevarieerd) speelgoed kopen natuurlijk. Ook leek het ons leuk om zo'n acticity voerbord te kopen om zelfs van het eten een spelletje te maken, maar las dat, als ze nog klein zijn, het gevaarlijk kon zijn doordat ze hun hoofd in die bolletjes kunnen stoppen dus daar wachten we nog mee. Ook nog meer hoge plekjes zullen we proberen te creeren (als ze wat ouder is, want kittens kunnen niet vliegen ;) ). Die zijn er nu al redelijk veel (piano, kasten etc). En aan een tuigje mee naar buiten als het lukt, en als ze oud genoeg is mag ze onbeperkt naar buiten als ze daar behoefte aan heeft. We hebben ook een redelijk groot huis met veel kamers en plekjes, dus hopelijk genoeg uitdaging!

En inderdaad, adviezen zijn altijd heel erg welkom want je kan nooit genoeg weten!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Featherr »

Alleen dan héél erg jammer dat ook jullie plan is om de kat vrij naar buiten te laten gaan. Buitenkatten zijn niet gelukkiger. Ze lopen alleen maar meer gevaar.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Is het dan beter om haar niet vrij naar buiten te laten gaan? Ik dacht dat juist omdat ze dan zonder soortgenootjes thuis zit (helaas) dat het juist goed is dat ze buiten komt om toch nog contact met andere katten te hebben enzo en omdat het gewoon leuk is voor dr. Maar is het dan beter om haar niet onbeperkt naar buiten te laten? en aan een tuigje lekker in de tuin of het weiland tegenover ons huis zou wel goed zijn? Onze tuin kunnen we trouwens niet afzetten en er is geen ruimte voor een kattenren. Is het dan dus gewoon beter om alleen aan een tuigje naar buiten te gaan, onder onze begeleiding natuurlijk? (het lijkt ons ook heel leuk om lekker met haar buiten te zijn)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Kattebeest »

Er is begin dit jaar een pittige discussie over dit onderwerp op het forum geweest.

N.a.v. die discussie heeft een van de forumleden een poll gemaakt, lees hier de uitslagen en verschillende meningen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Featherr »

Duckling schreef:Is het dan beter om haar niet vrij naar buiten te laten gaan? Ik dacht dat juist omdat ze dan zonder soortgenootjes thuis zit (helaas) dat het juist goed is dat ze buiten komt om toch nog contact met andere katten te hebben enzo en omdat het gewoon leuk is voor dr. Maar is het dan beter om haar niet onbeperkt naar buiten te laten? en aan een tuigje lekker in de tuin of het weiland tegenover ons huis zou wel goed zijn? Onze tuin kunnen we trouwens niet afzetten en er is geen ruimte voor een kattenren. Is het dan dus gewoon beter om alleen aan een tuigje naar buiten te gaan, onder onze begeleiding natuurlijk? (het lijkt ons ook heel leuk om lekker met haar buiten te zijn)
Katten spelen niet buiten met andere katten, ze vechten vaker met elkaar dan dat ze echt vriendjes worden. Plus dat er heel veel gekken buiten lopen die beestjes iets aan doen. Ik zal dat topic eens gaan lezen!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Kattebeest »

De poll is er nog.
Meen dat het topic wat aanleiding was voor de poll verwijderd is omdat het ietwat uit de hand liep (understatement) ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

bedankt voor de link, Ik heb het gelezen maar weet niet precies wat ik nou moet denken... we wonen aan de rand van een rustige woonwijk met aan de voorkant dus de wijk en aan de tuinkant weilandjes en een paar kassen. In een straal van een kilometer is er 1 ietwat drukkere weg waar ze 50 mogen rijden. Er lopen veel katten rond hier en denk (dus) dat het wel mee zal vallen qua katten-haters. Ik zal kijken of Pip er echt behoefte aan gaat krijgen of dat ze het in huis fijn genoeg vind. Op basis daarvan zullen we besluiten of ze onbeperkt naar buiten moet kunnen. We gaan zowiso het tuigje proberen, dat vinden we gewoon heel leuk. Ook voor haar.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Featherr »

Maar dat er veel katten lopen wil niks zeggen, sommige mensen halen zodra er een dode kat is weer een nieuwe. Doodgereden? Jammer dan, vergiftigd? Balen. Maar mensen leren er niet van.

Maar goed, ik ben gewoon heel erg beschermend naar mijn beestjes en misschien ook wel iets té. :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Ik herken de katten hier en die zijn al jaren dezelfde ;) tuurlijk zijn er gevaren en op sommige plekken meer dan andere, maar ik denk dat we in een relatief veilige omgeving wonen. Maar we wachten wel af wat Pip wilt en waar ze behoefte aan heeft. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als er niemand thuis is, ze graag buiten wilt zijn.

beschermend zijn is een goede eigenschap toch? beter dan het tegenovergestelde!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Dinky »

Wat in elk geval wel een must is, zeker als ze buiten lopen, is de kat chippen en de chip registreren. Maar ook wanneer het een binnenkant is/wordt mocht ze wel een keer ontsnappen!
Onze vorige poes was gechipt en nog voordat ze vermist was zijn we gebeld door dierenambulance dat ze haar hadden gevonden (aangereden en bij da vrijwel direct ingeslapen). Dit omdat ze chip hadden uitgelezen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie