onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Adriana »

Duckling schreef:Wat bedoelen jullie precies met "afwisselen"? als de ene zak op is een nieuwe zak met andere smaak/merk kopen (of dus ander blikvoer) of een paar merken/smaken in huis halen en elke dag/elke week veranderen van smaak of gewoon van alles door elkaar mengen?
nee, afwisselen is eigenlijk ook niet helemaal het goede woord.
het beste kun je een paar smaken/merken tegelijk aanbieden, zowel voor natvoer als droogvoer.
brokjes liever niet mengen maar apart, bv op een klein handdoekje, dat eet stukken makkelijker dan zo'n klein plastic bakje dat mensen zo leuk vinden. een kattengezichtje is niet gebouwd om uit zo'n bakje te eten, bovendien willen ze hun snorren niet stoten.
samen met natvoer kun je wat rauw gevogeltevlees voeren, bv op een groot bord, dan leren ze daarvan de smaak ook waarderen. daar in het begin wel bij het natvoer en later zonder en apart.

voorbeeldje: ik heb hier twee broertjes die tijdens hun kittentijd maar één merk hebben gehad: gimpet. resultaat: ze weigeren absoluut rauw vlees en Maks eet helemaal geen natvoer. nooit.
ik ben nu vier jaar bezig om die smaak om te turnen.. tot ik in mijn aantekeningen van toen ontdekte dat ze gimpet aten bij de fokker.
gimpet is af en toe lastig te krijgen en zooplus heeft het wegens leveringsproblemen eruit gegooid. dus personeel op zoek en pet's place heeft het af en toe maar ik heb intussen ontdekt dat ik het via internet/pet's place per doos wel kan bestellen. uitgezocht welk smaakje en ja wel hoor! Maks helemaal blij.. Bolle ook maar daar zie je het veel minder aan plus dat hij mee eet met grote broer Enzo.
als de fokker ze aan meer smaakjes/merken had gewend, dan was dit probleem voorkomen, zij het dat katzels individueel zeker voorkeur hebben voor bepaalde smaakjes.
maar rauw vlees eten ze dus nog steeds niet/njèt njèt!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Toch zegt dat niet alles. Teske kreeg bij de vermeerderaar alleen Whiskas - brokken. Nooit natvoer. En die eet nu werkelijk alles wat los en vast zit, alle soorten brokken, alle soorten blikvoer en al het rauw vlees wat ik aanbied.

Om langzaam over te wennen had ik Whiskas brokken gekocht voor de eerste weken. En juist dat bliefde meneer consequent niet. Hele zak verdween dus in de kliko. De andere katten wilde ik die bagger niet aanbieden.

Ik bied brokken aan in brede ruime porcelein bakken, 2 merken per verdieping. Ik meng die 2 soorten wel.

Duckling kijk wel uit met brokken dat de zak(ken) niet te lang open staan. Want dan gaat de kwaliteit heel hard achteruit. Dus niet te grote zakken kopen en niet teveel tegelijk openmaken.
Je kunt het ook aanbieden op plat bord of schotel. Bakjes speciaal voor katten zijn veel te smal. Katten raken liever de randen van de bak niet mer snorharen.

Ook natvoer - niet te grote blikken kopen 85 gram b.v. Miamor (te koop Zooplus) of Gourmet Gold is net een mooi formaat. En dan de heleft aanbieden en de andere helft in de koelkast in een plastic bakje met deksel. Tweede deel binnen een dag opmaken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Cari »

Ik denk dat het ook aan de kat ligt of ze rauw voer wil eten. Zo heb ik Yuki met 3½ maand rechtstreeks van de straat gehaald en Roxy kwam op dezelfde leeftijd in het asiel terecht. Yuki moet niks van kuikens hebben, maar Roxy, die tijdens haar half jaar asiel zoiets zeker nooit gehad heeft, doet er een moord voor. Net als Bumper, die toch ook al wat ouder was, toen hij er voor 't eerst eentje kreeg.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Tuigje gaan we sowiso aanschaffen. Na 1 jaar zien we wel of we haar de mogelijkheid geven echt los te lopen of inderdaad alleen aan een tuigje.

Qua voeding denk ik dan dat we 2 zakken (kitten)voer van RC en waarschijnlijk Hills aanschaffen (2 kg per zak?) en dan gewoon blikvoer allerlei smaken uitproberen. En als de zakken droogvoer op zijn weer twee zakken van weer andere merken kopen (misschien 1 smaak/merk hetzelfde houden en er een andere smaak/merk bijdoen en de volgende keer de "nieuwe" smaak houden en het "oude" merk weer veranderen voor weer een nieuwe smaak en zo dan door)
Op die manier is het dan ook nog een beetje overzichtelijk voor ons hoop ik. Is dit wel genoeg afwisselen? went ze hier niet uiteindelijk ook weer aan tegen de tijd dat de zakken op zijn of valt dat hardstikke mee. En hoe lang zullen we ongeveer met 1 kilo droogvoer doen?

Rauw voer gaan we waarschijnlijk niet geven aangezien we zelf vegatarisch zijn :') Als ze dat wil hebben moet ze het zelf maar vangen ;)

toch wel ingewikkeld hoor wat er allemaal bij komt kijken, maar in ieder geval bedankt dat jullie ons helpen! Gelukkig begonnen we ons al van te voren te verdiepen en niet pas een weekje voordat Pip komt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Adriana »

maarre, kun je je kat rauw vlees ontzeggen omdat je zelf vegetarisch bent..?
bovendien zit er in alle kattenvoer al vlees verwerkt, dus op dat punt heb je al concessies gedaan..
snap best wel dat het lastig is, eten jullie wel eieren?
daar zitten veel voedingsstoffen in en beetje ei (zachtgekookte dooier) is prima kattenvoer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Ik bedoelde dat we dus nooit vlees over hadden of het in huis hadden, niet dat we het "zielig" voor de diertjes vinden ofzo (dat is ook niet de reden dat we vegetarisch zijn, tis gw een eetgewoonte ofzo en we vinden het gw niet lekker, geen echte reden dus). het is gewoon niet zo vanzelfsprekend dat we vlees zullen kopen speciaal voor de kat. Misschien zullen we dat wel een keertje doen hoor, maar blikvoer of gw droogvoer is dan een heel stuk makkelijker en vanzelfsprekender. Ei eten we wel, dus dat hebben we wel in huis. Vis eten we ook maar las dat dat niet zo goed was.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Adriana »

Duckling schreef:maar blikvoer of gw droogvoer is dan een heel stuk makkelijker en vanzelfsprekender.
het gaat om de enzymen en onverknutselde, ik bedoel niet bewerkte/verhitte voedingsstoffen.
blikvoer en brokjes zijn in de basis 100% doodgekookt voer en katzels en mensen hebben levende stofjes nodig.
dat is voor katten bij voorkeur gevogeltevlees en ach, beetje rauwe kip kopen bij de plaatselijke poelier of super lijkt me vrij simpel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door nellebel »

ik koop bij de slager altijd biologische kip. meestal eten guusje en gijs met ons mee. dwz als wij kip eten dan snij ik van te voren een stuk eraf voor hun, rauw. maar daarlangs heb ik altijd kip in de diepvries. gewoon 1 kipfilet halen en in stukjes snijden en verdelen over wat zakjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Hoe lang is vlees dan houdbaar? want als we het zelf niet eten dan duurt het denk heel lang voordat het op is... of niet (hoe vaak kan ze er van eten)? bederft het dan niet?

Moet de eidooier per se halfzacht zijn of mag die ook gw rauw zijn. En het eiwit?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Kattebeest »

Ik koop biologische kipfilet, blancheer het even in kokend water, snij het in kleine hapklare blokjes en vries het in eendagsporties in. Dan weet ik zeker dat alle bacteriën e.d eruit zijn.

Kater krijgt iedere dag twee kleine blokjes. In de diepvries is het lang houdbaar.
Je kan natuurlijk ook dagporties maken en haar dat een keer in de week (of zo) voeren in plaats van natvoer.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Dinky »

Vlees pakket dat ik vandaag bij slager heb gehaald staat houdbaarheidsdatum op van 15 december 2014 (ingevroren) voor menselijke consumptie.
Rauw vlees dat ik voor dinky bestel/koop (diepvries) is tot een jaar na verpakking houdbaar.

Zelf geef ik wel eens een geklutst rauw eitje ;-) dat is dus niet gekookt (of even wanneer hij open barst. Dan vis ik ei uit het water en pak dan een nieuwe voor onszelf en krijgt Dinky de geknapte). Wanneer je eiwit erbij geeft zou ik het persoonlijk klutsen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door nellebel »

ik doe met 1 kipfilet 2x voor 2 katten, dus 1 portie meteen eten en 1 portie in de diepvries. zit er maar een week in
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Duckling »

Okay bedankt :) we proberen wel wat uit. Het duurt nog wel even voordat ze hier in huis komt dus nog tijd zat om daarover na te denken! (Als je dan iets van vlees/ei geeft, is er dan nog een bepaalde leeftijd wanneer het mag? of mag het al vanaf heel jong?)

Even een update: Vandaag zijn Pip dr oogjes open gegaan, als eerste van het nestje. Ze doet het heel goed ^^
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een kitten geen heel eigeel geven, dat is veel te veel. Als ze volwassen is eventueel 1 eigeel per week of zo.

Je kunt 1 kipfilet kopen en rauw invriezen in stukjes van 2 - 3 cm. Stukje plastic eromheen en dan in plastic bak met deksel in de vriezer. En dan b.v. 2 x per week stukje ontdooien voor haar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Morgane123
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2014 21:52

Re: onze toekomstige eerste kitten; paar vraagjes

Bericht door Morgane123 »

we hebben een zak van het asiel meegekregen en dat eet hij wel maar niet zo graag hij is zot van select gold kitten
Plaats reactie