kitten(s) erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

kitten(s) erbij?

Bericht door M-M »

In december is mijn kat overleden. Nu heb ik nog en poes thuis van 14 jaar, zij was de moeder van de kat.
Zij is vrij rustig, vermaakt zich prima en gaat haar gang. Ligt af en toe lekker bij mij maar gaat ook lekker in de tuin/op bed/op een stoel etc. liggen.

Nu heb ik een dochter van 8 maanden die katten helemaal leuk vind. Het lijkt me voor haar erg leuk om met een jonge kat/poes op te groeien en natuurlijk zou ik een kat/poes erbij ook leuk vinden. Nu vind ik het alleen moeilijk in te schatten hoe dat zou gaan met de poes die ik heb.

Zoals gezegd is zij 14 jaar en altijd samen geweest met haar zoon. Zij accepteerden elkaar wel maar ze waren geen vrienden. Zo kon ze nog weleens naar hem blazen of als hij echt op haar sprong een tikje verkopen.

Heeft iemand hier een idee of er een kitten bij in huis gehaald zou kunnen worden?
Ook las ik op verschillende pagina's dat het juist verstandig is om dan 2 kittens erbij te nemen zodat zij elkaar hebben om te spelen en de oudere kat meer met rust laten. Klopt dit?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door Dinky »

Dat klopt inderdaad ;-)
Wanneer de kittens elkaar hebben spelen die met elkaar ipv de 'oma' constant lastig te vallen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door Ms Maaike »

Toch wel lastig, want twee kittens kunnen ook boven op oma springen. Als je er twee neemt is er echt geen garantie dat ze de ouderen van dagen niet lastig vallen... Eén kitten nemen zou ik absoluut niet doen, dan weet je zeker dat deze wil 'spelen' met het oudje. Ik heb dat destijds wel gedaan; senior Mickey van twaalf kreeg ineens kleine dondersteen Pippi over zich heen. Was niet zo'n succes achteraf gezien.

Ik weet eigenlijk niet of jullie oudje nog wel zit te wachten op jonge donderstenen. Heb je het idee dat ze een kattenmaatje mist?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door M-M »

Nee hoor ik denk niet dat zij een maatje mist. Zoals ik al in mijn openingspost vertelde zit ik aan (een) kitten(s) te denken voor mijn dochter en mij (dat klinkt egoïstischer dan ik het bedoel :-P)
Ik wil het ook niet zomaar doen, vandaar ook dat ik rond lees en hier kom vragen.

Ik begrijp inderdaad dat er geen garanties zijn, ik vroeg mij ook meer af of het klopt dat het dan verstandiger zou zijn om 2 kittens te nemen als er al kittens komen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door Ms Maaike »

Als je per se kittens erbij wilt (en ik snap best hoe leuk ze zijn hoor, heb er zelf ook twee gehad :) ), dan zou ik voor twee kiezen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door Cari »

Als jij en je dochter graag weer jong leven in huis willen hebben, zou ik er ook twee nemen. Je oude poes kan er makkelijker 2 van zich afslaan die een alternatief hebben en dus minder volhardend zullen zijn, dan eentje die geen andere keus heeft als hij/zij kattenactie/-aandacht wil. Het is voor een kitten ook niet zo erg om door je oude poes afgewezen te worden als er nog eentje rond loopt die wél wil.
Dus hup naar het asiel en kiezen maar :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat 2 kittens bij omaatje wel zou lukken. Dan kunnen ze hun energie op elkaar kwijt. Ik zou wel meteen tegelijk er twee nemen, niet nu eentje en na 3 maanden nog eentje. Liefst een koppeltje wat al aan elkaar gewend is. Dan heeft omaatje maar 1 x de stress.

Garantie dat ze de oude poes met rust laten, als ze dat wil, heb je niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: kitten(s) erbij?

Bericht door Ikey »

Ik kan me goed voorstellen dat je graag wilt dat je dochter opgroeit met jonge katten. Ik zou ook voor twee kittens gaan. En wat Dinie ook al aangeeft, ga dan meteen voor een koppeltje (2 vriendjes of broertjes/zusjes), zodat je kat maar een keer stress heeft. Ik zou trouwens wel gaan voor 2 rustige katertjes, omdat je aangeeft dat je oudere kat ook een rustig karakter heeft. Daarnaast matcht een kater het best bij een poes.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie