Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Hallo ik zou graag een Kat willen houden voor de gezelligheid. en dan een kat die ook buiten kan want ik heb een huis met een tuin. nu was ik al eens aan het kijken voor een volwassen kat van 7 jaar .ik ben zelf maar alleen en ben ook wel eens een paar dagen van huis dus had het idee om een elektronisch kattenluik in de schuurdeur te doen zodat de kat naar binnen kan als ik weg ben en daar ook eten te zetten.voor de rest als ik thuis ben mag de kat ook binnenkomen maar ik heb pas een nieuw bankstel van nepleer waar zijn nagels zo doorgaan, dus hoe kan ik voorkomen dat de kat aan mijn bankstel gaat krauwen?

en hoe lang moet ik een kat binnen houden voordat die bij mij naar buiten kan? het is nu zomer en dus mooi weer en de deur staat hier dan altijd open.dus mij lijkt een week dan wel lang genoeg? ik wil er echt een buitenkat van gaan maken.ik heb hier veel bomen en bosages in de tuin enzo. de katten van de buren zitten hier ook altijd omdat ze het zo fijn vinden. ik heb dus een echte kattentuin en het ruikt hier helaas ook naar de kattenpis. dus ik kan er zelf wel een kat bij hebben dacht ik zo. mijn vriendin die ergens anders woont heeft een raskat op een klein flatje die altijd binnen moet blijven omdat die zo duur was.ik vind de kat erg leuk en geef hem altijd veel aandacht.ook ben ik als kind opgegroeid met katten maar ik wil liever een gewone kat .de kat die ik op het oog heb is een langharige boskat want die vind ik wel mooier als kortharige katten. ik kan hem voor 50 euro overnemen .is gecastreerd en al. wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat houden

Bericht door ayla »

Let erop bij het kiezen van een 1 kat dat hij alleen kan zijn. Veel katten missen een kattenmaatje.

Ik raad je aan je tuin af te zetten en zou de kat echt zeker 6 weken binnen houden voor hij naar buiten gaat.

Een kat is niet op te voeden en je kunt beter direct accepteren dat je huis gesloopt wordt dus huis catproof maken ;) een Krabpaal helpt tegen bank krabben maar die van ons leren het niet Af.


Een Noorse boskat met stamboom kost echt geen 50 euro maar meer. Wat weet je allemaal over de kat? Binnen of buiten kat? Medisch? Alleen op gegroeid of met anderen? Waarom moet hij weg?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Ik vind dat je goed moet bedenken waarom die boskat maar 50 euro is.

Algemene termijn voor binnenhouden is 6 weken.

Over de bank zou je kleed kunnen doen wanneer je er niet bent.

En waarom wil je er echte buitenkat van maken? Je merkt zelf al de overlast van kattenpis, kattenstront. Daarnaast het gevaar van auto's en kattenhaters (denk aan vergiftiging/mishandeling). Bedenk dat een buitenkat daaraan bloot wordt gesteld ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik woon in een buurt waar heel veel katten wonen .hier in elk huis heeft bijna iedereen wel een kat. en nee ik woon niet aan een drukke weg. de katten van de buren lopen ook altijd buiten en al 10 jaar lang en ze leven nog allemaal. en de boskat is geen boskat met stamboom ofzo. 50 euro is toch een normale prijs voor een kat dacht ik zo?? meer wil ik er ook niet voor uitgeven in de aanschaf. de rest en voor het onderhoud kost al genoeg. er zijn zelfs genoeg mensen die hun katten gratis weggeven. de kat die ik op het oog heb moet weg omdat ze een kind hebben gekregen en het kind allergisch blijkt te zijn voor katten. dat kan toch?? de kat loopt bij hun ook altijd buiten dus dat is dan al een voordeel voor mij. een kat van 7 jaar is echt wel auto's en drukte buiten gewent lijkt mij? ik wil ook speciaal geen kitten want die moeten nog overal aan wennen en kennen de gevaren van buiten nog niet waarop je grotere kans hebt dat ze overreden worden. maar katten haters zitten hier zeker niet in mijn straat en 6 weken binnen houden lijkt mij wel heel erg lang. mijn ouders hadden vroeger een volwassen kat die ze een goeie week binnengehouden hebben en daarna al naar buiten ging. en dat ging prima..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ik begrijp dit niet zo goed. Je vraagt adviezen maar als je adviezen krijgt mik je alles klakkeloos over je schouder weg. Dan heeft het toch geen nut adviezen te vragen?

Als je de kat voornamelijk) buiten wilt houden zou ik geen langharige nemen. Dan zit hij/zij in mum van tijd onder de klitten.
Verder ook van mij het advies de kat 4-6 weken binnen te houden. Tot die tijd kun je hem/haar wel aan een tuig met lijn alvast aan de tuin laten wennen.
Doe je het dier eerder los buiten, dan loop je het gevaar dat hij/zij verdwaalt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

je hebt al veel goeie adviezen gekregen. laat je bastaard boskat wel chippen en schaf een paar tekentangen aan, want die zul je zeker weg moeten halen als-ie weer eens binnen is..

k begrijp dat het al bijna beklonken is, euro 50,- voor een bastaard vind ik veel geld trouwens, daar zou ik zeker vanaf dingen. bovendien zou ik hem langs een dierenarts laten halen want gecastreerd alleen is niet genoeg om te weten of het dier op het oog gezond is. algemeen bloedonderzoek zou je eigenlijk ook moeten laten doen.

en als je een week binnen te kort vindt dan accepteer je daarmee zelf het risico dat de kat verdwaalt of anders en niet meer terugkomt.
leg wel een paar krabplanken en houd de eerste tijd het krabgedrag in de gaten.
krabben is niet alleen nagels scherpen maar ook luchtjes achterlaten.
ik begijp dat je binnen geen kattenbak wilt zetten?

je wilt een kat als gezelschap want je bent maar alleen in huis en je wilt er zo snel mogelijk een buitenkat van maken.. klopt hier iets niet..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Afbeelding

gaat om deze kat. ze zeggen boskat ..?
en zoveel mogelijk kammen is wel noodzaak..
de kat is kammen gewent dus dat moet geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

je zult de nodige tijd aan vachtverzorging moeten besteden en het zou heel goed kunnen dat dit dier helemaal niet zo nodig constant de hort op wil en een rustig thuis eigenlijk wel prettig vindt..
we hebben een paar baasjes met boskatten, kijk eens in hun fotoalbums. zoekfunctie zit rechtsboven. boskatten blijven tot op hoge leeftijd speels maar zijn liever niet alleen..
maar je weet natuurlijk niet hoe veel boskat-genen hierin zitten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Katten kunnen een territorium hebben van zo'n 5 km, dus dan is er altijd wel ergens een drukke weg ;-) bovendien kan 1 auto voldoende zijn tijdens spelen/jagen, dan hoeft de weg niet druk te zijn
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Bedenk ook wel dat je met een kat met zo'n uiterlijk meer risico loop dat hij wordt geconfisqueerd om bontmutsen van te maken. En als jij weg bent en hij loopt buiten rond en kan bij jou alleen de schuur in, is het risico groot dat hij zich makkelijk laat lokken door mensen met snode plannen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

hmm ja je weet maar nooit haha..

Maar natuurljk mag katlief binnenkomen zoveel als ze wilt. als ik s'avonds alleen op de bank zit dan denk ik vaak lag er maar een kat naast me. en dan niet op schoot maar gewoon gezellig in de buurt is al genoeg zodat ik er eens tegen kan praten en naar kan kijken en op z'n tijd een balletje naar kan rollen. ben dan ook van plan om een krabpaal in huis te zetten en natuurlijk kattenbak, maar vroeger bij mijn ouders gingen de katten niet meer op de bak omdat ze de hele nacht buiten waren en overdag eigenlijk ook als ze hun behoefte moesten doen,en toen deden ze het liever niet meer op de bak. zo wil ik het eigenlijk ook. als ik ga slapen dan word de kat wakker en gaat naar buiten .in de ochtend kan die weer binnen om te slapen. kat is een nachtdier dus dat is mooi.. als ik niet thuis ben kan die in de schuur door het kattenluik naar binnen. ik leg er een hondenkussen. lekker groot en misschien een voederapparaat met een tijdklok voor als ik een paar dagen weg ben. kan die daar gaan eten en slapen.moet toch kunnen lijkt mij..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

drestar schreef:..als ik s'avonds alleen op de bank zit dan denk ik vaak lag er maar een kat naast me. en dan niet op schoot maar gewoon gezellig in de buurt is al genoeg zodat ik er eens tegen kan praten en naar kan kijken en op z'n tijd een balletje naar kan rollen.
ja maar...dat is juist het tijdstip waarop katlief naar buiten gaat...!.....toch...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Theoretisch moet het allemaal wel lukken zoals je het bedacht hebt. De praktijk kan echter heel anders zijn.

Bijvoorbeeld: mijn kater slaapt (tegen me aan) als ik zelf ga slapen, is dus 's nachts niet buiten en daar heeft hij zelf voor gekozen. Met het warme weer is hij liever binnen dan buiten. Te zwaar om op schoot te liggen (5,5 kilo) maar ligt toch erg graag op schoot of bovenop me. Hij kan buiten zijn behoeften doen maar doet alles op de kattenbak. Heeft hij ook zelf voor gekozen.

Als je een kat wilt dan moet je rekening houden dat je een dier in huis haalt met een eigen wil en wensen. Als je dat zoveel mogelijk respecteert heb je er een geweldige huisgenoot aan.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Misschien heb ik het gemist maar is het momenteel een buiten- of een binnenkat? We hebben het hier over een volwassen kat van 7 jaar. Is het dan geen probleem om er (met b.v. buitensluiten) geforceerd een buitenkat van te maken als ze misschien altijd binnen heeft gezeten en heel erg aanhankelijk naar mensen zou zijn??

Ik denk eerder dat je moet kijken wat voor type kat het momenteel is en moet beslissen of die in jouw lifestyle past.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat houden

Bericht door Cari »

Tuurlijk kan je een kat nemen en er een buitenkat van maken.... Tuurlijk kan je het zo regelen dat hij regelmatig alleen maar in de schuur kan..... Tuurlijk moet ie prachtig zijn....
Leuk voor je als je 's avonds, als je eens thuis bent, gezelschap hebt.... leuk om eens en balletje voor hem te rollen....om hem af en toe een aai te geven.....
Maar eh..... heb je al eens geprobeerd vanuit de kat te denken?
Die vindt het niet leuk dat hij zo vaak alleen is...... dat hij regelmatig zelfs een paar dagen aan zichzelf is overgeleverd..... dat hij wéér niet naar binnen kan en genoegen moet nemen met een schuur zonder gezelschap.... dat zijn eten daar alweer door een ander gejat is....dat ie in huis steeds maar op z'n flikker krijgt, omdat die bank nou eenmaal zou uitnodigend is om een paar nageltjes in te hangen..... dat zijn vacht zo begint te klitten, want er is niemand die er iets aan doet....
Misschien moest ie dan toch maar eens een ander gaan zoeken.......
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie